Wandelen

Voor van alles en nog wat over honden...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Trudy

Wandelen

#1 Bericht door Trudy » 19 dec 2020, 16:16

En zo leven we al weer 9 maanden in 'Coronatijd'. Het is lastig om in onze omgeving anderhalve meter afstand te houden, dit vanwege drukte en soms ook de onverschilligheid van mensen. Het wandelen met Thor is er minder ontspannen door geworden. Vaak moeten we oversteken en laveren om wandelaars en fietsers ruim te laten passeren. We hebben inmiddels de meest 'veilige' route gevonden en dit moet dan maar zo (saai) totdat er weer ruimte is om adem te halen. Tijdens de route naar de plek waar hij los kan lopen wandelen we door een straat met aan een zijde grote jaren '30 huizen en aan de overkant een strook met oude kastanjebomen en struikgewas. Voor deze begroeiing een smal pad, van 50 cm breed, waarnaast een parkeerstrook. Van dit smalle paadje maken we dagelijks gebruik. Soms, wanneer er een auto half op het pad staat en het struikgewas overhangt, lukt het mij niet om verder te lopen en lopen we even over de straat om de auto heen. Dit gebeurt over het algemeen twee of drie keer. Thor staat regelmatig stil tussen de struiken om alle geurtjes op te nemen en ik heb dan de tijd om naar de vogels te kijken die in de oude hoge bomen zitten. Als het me te lang duurt gaan we met een 'kom op vriend' weer verder. Opeens valt het me op dat Thor voor me uit langs een auto de straat op gaat. Is dit toeval? Even later schat hij de situatie opnieuw goed in en, nu ik erop ga letten, ook de dagen erna weet hij precies wanneer ik zou kiezen om langs een auto te gaan in plaats van het pad te vervolgen. Geweldig! Omdat Ik zo met mijn omgeving bezig ben vergat ik bijna hoe belangrijk het is om contact met je hond te maken en te houden en hoe leuk het is om je opnieuw te verbazen hoe intelligent ze zijn!

Ik wens iedereen mooie momenten met zijn Hollander(s), Fijne Feestdagen en een gezond Nieuwjaar!

Pauline
Site Admin
Contacteer:

Re: Wandelen

#2 Bericht door Pauline » 21 dec 2020, 16:57

Thor heeft goed opgelet en weet inmiddels waar je wel of niet langs wilt / kunt. Goed zo Thor.

Ik wandel vooralsnog zonder hond (en kom dan ook eigenlijk te weinig buiten). Wellicht dat het er volgend jaar weer van komt, waarbij ik ook nog niet echt een vast idee heb of het nu weer per se een hollander moet worden of tussendoor een keertje iets anders.

Hoe dan ook een goed nieuw jaar gewenst met hopelijk weer meer dingen die hun normale gang gaan, één raar jaar is wel genoeg.

Trudy

#3 Bericht door Trudy » 27 dec 2020, 14:15

Ik kan me goed voorstellen dat je ook denkt aan een ander ras, wij hebben zelf ook verschillende rassen gehad, maar we zijn wel blij dat we dit keer toch voor de langhaar zijn gegaan. Voor ons is Thor een ideale hond. Helaas gaat het, spijtig genoeg, niet altijd even goed, het is duidelijk toch niet een hond voor iedereen. Je ziet te veel voorbeelden als je op de site van de Nederlandse asiels kijkt, ik volg dat een beetje. Sommige Hollanders zijn zo onbegrepen en beschadigd dat ze (bijna) niet meer te herplaatsen zijn. Maar jij hebt je al zo veel jaar ingezet voor ons ras en als ik aan de Hollander denk komen een paar namen bij me op en daar ben jij er een van.

Pauline
Site Admin
Contacteer:

#4 Bericht door Pauline » 28 dec 2020, 16:24

oh, ik ga sowieso wel gewoon door met het rasarchief en de website hoor. Maar ook eens een paar jaar wat anders in huis (het zou dus wel een oudere hond worden) is wel een mooie ervaring op zich, er is wel meer dat hier wel zou passen. Het heeft geen echte haast, ik zie wel.

Plaats reactie