variëteitskruisingen

Voor van alles en nog wat over honden...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Trudy

variëteitskruisingen

#1 Bericht door Trudy » 24 apr 2020, 19:48

In 'onze Hond' van mei wordt in Raadar XL (Raad van Beheer) de variëteitskruisingen bij de Hollandse Herdershond besproken. Dit in een serie over behoud en bevordering van genetische diversiteit. Aan het woord is o.a. Ineke Scholten, voorzitter van de NHC fokadviescommissie. Bij dit artikel ook wat foto's van de variëteiten. Het gaat hier over het Plan van Aanpak. Eind 2014, een paar maanden na bekrachtiging van het convenant, werd het eerste nest uit een combinatie korthaar/langhaar geboren. Later nog een nest korthaar/ruwhaar. Interessant om te lezen en ook heel belangrijk dat dit gebeurt. Wat me daarom wel tegenvalt is het aantal fokkers dat hieraan mee wil doen.

Wij hebben zelf een bijlage langhaar (nakomeling uit korthaar/langhaar 2e generatie) uit 2011.

tamar
Site Admin
Contacteer:

Re: variëteitskruisingen

#2 Bericht door tamar » 02 mei 2020, 21:24

Ik wil over een jaar of 2 een langhaar x korthaar kruising doen mits er toestemming voor wordt gegeven.
Ik wil mijn korthaar teef laten dekken door een langhaar reu.
Nu nog op zoek naar een reu die mee aanstaat. Heb er 1 op t oog en hoop dat de eigenaren bereidt zijn mee te werken.
Reu zijn vader is gefokt door mij en de moeder voert veel korthaar bloed (franse langhaar).
Maar dat is nog een toekomstdroom. eerst een "normaal" korthaar nest en dan zien we wel verder.
-------------------------------------------------------
groetjes Tamar

www.vantnoordererf.weebly.com

Trudy

#3 Bericht door Trudy » 04 mei 2020, 09:58

Goed om te horen Tamar! Belangrijk voor het behoud van ons mooie ras. Een zinnetje in het genoemde artikel baart me n.l. nogal zorgen. Natuurlijk kennen we de gevolgen- en de gevaren van een gesloten stamboek en bij dit 'oude ras' zijn maatregelen natuurlijk hard nodig, er is al te lang mee gewacht en er wordt nu niet direct massaal gehoor aan gegeven. Maar het opperen dat er in de toekomst misschien wel een ander ras, en dan zelfs buiten onze rasgroep, gebruikt zou moeten worden is voor mij een onbegrijpelijke gedachtegang.

tamar
Site Admin
Contacteer:

#4 Bericht door tamar » 10 mei 2020, 23:19

Trudy schreef:
04 mei 2020, 09:58
Goed om te horen Tamar! Belangrijk voor het behoud van ons mooie ras. Een zinnetje in het genoemde artikel baart me n.l. nogal zorgen. Natuurlijk kennen we de gevolgen- en de gevaren van een gesloten stamboek en bij dit 'oude ras' zijn maatregelen natuurlijk hard nodig, er is al te lang mee gewacht en er wordt nu niet direct massaal gehoor aan gegeven. Maar het opperen dat er in de toekomst misschien wel een ander ras, en dan zelfs buiten onze rasgroep, gebruikt zou moeten worden is voor mij een onbegrijpelijke gedachtegang.
Er zijn inmiddeels al verschillende projecten binnen rassen om te kruisen met andere rassen.
ik zou dat persoonlijk ook heel graag willen, nog liever dan een varieteitskruising.
hetzij met toestemmimg van de RV hetzij zonder. Voor beiden is een weg maar t kan nog wel een tijd duren.
De Rv is bezig met een plan van aanpak.
Bij de Wetterhoun, de Saarloos Wolfhond en Markiesje zijn ze al druk bezig.
Genetisch hebben de varieteiten dezelfde founders dus van daaruit gezien is het geen outcross maar "alleen" een varieteitskruising.
Een echte outcross is met een genetisch vreemd ras.
Eng is het niet.
Volg eens een lezing van Marjoleine Roosendaal. Dan wordt er veel duidelijk.
groetjes Tamar

Trudy

#5 Bericht door Trudy » 12 mei 2020, 12:01

Ik heb daar toch moeite mee. Wanneer ik voor een Hollandse Herder kies, kies ik voor het karakter. Het uiterlijk is natuurlijk ook belangrijk, de hond moet je aanspreken. Maar na veel rassen te hebben onderzocht blijf je bij de hond die je het meeste aanspreekt. Wat je dan verwacht, na de gesprekken met de fokker en misschien wat onderzoek naar de voorouders, is dan ook wat je (bij benadering) krijgt. Wanneer je andere rassen gaat inkruisen, en zeker buiten de eigen rasgroep, gaat dit verloren.

Wanneer zou blijken dat, ook wanneer meer fokkers aan de slag zouden gaan met variëteitskruisingen en daarbij b.v. meer reuen zouden gaan gebruiken (en dan slechts 1x), dit te weinig zou opleveren dan lijkt het mij dat je ook nog gebruik zou kunnen maken van herderrassen die verder van de Hollander afstaan zoals de Kelpie.

tamar
Site Admin
Contacteer:

#6 Bericht door tamar » 13 mei 2020, 21:05

Trudy schreef:
12 mei 2020, 12:01
Ik heb daar toch moeite mee. Wanneer ik voor een Hollandse Herder kies, kies ik voor het karakter. Het uiterlijk is natuurlijk ook belangrijk, de hond moet je aanspreken. Maar na veel rassen te hebben onderzocht blijf je bij de hond die je het meeste aanspreekt. Wat je dan verwacht, na de gesprekken met de fokker en misschien wat onderzoek naar de voorouders, is dan ook wat je (bij benadering) krijgt. Wanneer je andere rassen gaat inkruisen, en zeker buiten de eigen rasgroep, gaat dit verloren.

Wanneer zou blijken dat, ook wanneer meer fokkers aan de slag zouden gaan met variëteitskruisingen en daarbij b.v. meer reuen zouden gaan gebruiken (en dan slechts 1x), dit te weinig zou opleveren dan lijkt het mij dat je ook nog gebruik zou kunnen maken van herderrassen die verder van de Hollander afstaan zoals de Kelpie.

Ik heb er geen moeite mee, met een ander ras uit een andere rasgroep.
Gelukkig zijn er rassen die dat doen. Die zijn al een mooi eind op weg.
Tuurlijk lijkt de F1 nog nergens op, de F2 en F3 zullen al weer meer op een HH lijken of er zelfs op lijken.
En karakter verandering. Mss wel goed, ik vind de gemiddelde langhaar bv niet de gezelligste honden eerlijk gezegd.
Mijn eigen LH reu is gevraagd om die te mogen inzetten voor de Witte Herder. De teef zelf is een bewuste kruising tussen een working Husky en een Witte herder.
Nakomelingen daarvan wil ze weer inzetten met een zuivere Witte herder.
Als je het echt inetresseert en in wil verdiepen moet je de plan van aanpak van de wetterhounen maar eens doorspitten. Of die van de Saarloos Wolfhond.
groetjes Tamar

Trudy

#7 Bericht door Trudy » 13 mei 2020, 22:40

Ja, het interesseert me heel erg. Ik heb me lang afgevraagd waarom we op de oude weg doorgingen terwijl we zagen en wisten dat het anders moest. Vooral de laatste 20 jaar is er heel veel over gepraat en vergaderd, waren er 'plannen van aanpak', voorlichtingsdagen in de verschillende regio's, aanpassingen in de verenigingsfokreglementen, het 'project verwantschap' enz. Elke hond 1x inzetten had bv al een eerste goede stap geweest.

Ik heb het idee dat we nu doorslaan naar de andere kant. Ik heb nakomelingen gezien van de kruisingen die zijn gemaakt bij de Wetterhoun. Er zijn honden gebruikt die niet dicht bij het ras staan. Er is ook niet gekeken waar deze waterhond oorspronkelijk voor werd gebruikt en waar dus zijn aanleg ligt. De Wetterhoun is een prachtige, vierkante gebouwde hond met een krachtige kop met brede schedel en heeft een aparte, wat vettige, krullende vacht. Zijn staart draagt hij in een krul op de rug. Een hond die ik zelf best graag had willen hebben. Daar is nu een Airedale terriër ingefokt (en daarnaast nog 4 andere rassen.) Ik hoop echt niet dat dit met de Hollander gaat gebeuren, voor mij is dit het einde van het ras.

Misschien komt het dat we een 2G langhaar hebben, maar wij vinden onze reu een fijne, probleemloze hond en hebben echt gekregen waar we op hadden gehoopt.

tamar
Site Admin
Contacteer:

#8 Bericht door tamar » 17 mei 2020, 19:54

Ik zit serieus te overwegen een bewust gekruist nest te gaan fokken met min korthaar.
Karakter ben ik ook niet bang voor. En als het ieywat veranderd het zij zo.
Er zal iets moeten gebeuren.
Ik zou met den Knoeft gaan fokken maar besloten het niet te doen. Ga maar eens een geschikte reu vinden. Heb er 2 jaar over gedaan en kwam uit bij een reu die DM drager is.
Kwa COI kwam ik met de meeste, of beter gezegd bijna alle reuen, niet beneden de 25% .
En ik wou er 2 reuen niet in hebben op de achtergrond. Met die criteria blijft er niks over.
Hetzelfde met mijn korthaar. Na een jaar eindelijk een reu gevonden die me zint.
Ik kijk liever verder dan mijn neus lang is en als dat konsekwenties op bepaalde eigenschappen heeft jammer dan.
groetjes Tamar

Eveline
Contacteer:

#9 Bericht door Eveline » 21 mei 2020, 11:54

Ik volg het outcross programma van de Wetterhoun al jaren en het verbaast me hoe snel het oorspronkelijke type weer terug wordt gefokt. Airdale terriër is er in het verleden overigens ook al eens in gekruist.

Ik zou zelf erg geïnteresseerd zijn in een outcross programma bij de HH. Het is de enige manier om de genetische variatie in een ras groter te krijgen. Dapper van je Tamar dat je daar een actieve rol in zou willen spelen.
Afbeelding

tamar
Site Admin
Contacteer:

#10 Bericht door tamar » 21 mei 2020, 15:29

Eveline schreef:
21 mei 2020, 11:54
Ik volg het outcross programma van de Wetterhoun al jaren en het verbaast me hoe snel het oorspronkelijke type weer terug wordt gefokt. Airdale terriër is er in het verleden overigens ook al eens in gekruist.

Ik zou zelf erg geïnteresseerd zijn in een outcross programma bij de HH. Het is de enige manier om de genetische variatie in een ras groter te krijgen. Dapper van je Tamar dat je daar een actieve rol in zou willen spelen.
Ja het kan snel, het oorspronkelijke type weer terug fokken.
Gelukkig zijn er meer rassen en fokkers die zich er mee bezig gaan houden.
Al stuit het op veel tegenstand bij andere fokkers of RV.
Nu is de NHC er wel mee bezig maar het is een project van jaren.
Je moet een gedegen plan van aanpak hebben.
Maar als je er zelf aan begint kost het je ook jaren.

Een ander ras er in kruisen is niet eng. Echt niet.
Inteeltdepressies zijn eng.
groetjes Tamar

Plaats reactie