Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo maart 24, 2019 6:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: het Zorrotopic
BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2019 4:13 pm 

Al langer van plan: een topic openen waar ik van tijd tot tijd wat belevenisjes van en met Zorro in zet, net zoals Theo een langlopend topic heeft over Max.
Nu dus begonnen. Het zal de eerste tijd een combinatie worden van nieuw en oud. Om te beginnen twee verhaaltjes die ik nu pas heb opgeschreven, maar die al wat langer geleden gebeurd zijn.

Zorro ontmoet.... zorro

Het is toch nog mooi weer geworden na een regenachtig begin van de dag. Goed voor een rondje door het bos.
We lopen over een breed pad en een eind voor ons steekt een dier het pad over. Een kat...? nee, dat zal wel niet, zo midden in het bos en een eind van alle huizen. En die dikke pluimstaart klopt er ook niet bij. Wat dat betreft lijkt het meer een eekhoorn, maar die zou toch allang een boom ingeroetst zijn in plaats van zo aan de rand van het pad te blijven staan. En eekhoorns zijn toch veel kleiner...
Het dier ziet ons naderen en blijft stokstijf staan. Het is dat ik het net nog zag bewegen, anders had ik er zo op afstand een afgevallen tak in gezien.
Zorro krijgt het ook in de gaten en gaat voor me uit op verkenning. Even later staan ze vlak bij elkaar, ik ben inmiddels zelf ook wat dichterbij gekomen en zie nu wat het is: een vos!
Na even bekijken besluit Zorro dat het 'prooi' is, de vos zet het op een lopen en is even later verdwenen.
Toch een bijzondere ontmoeting, zo midden op de dag.

"Niets bijzonders"

We gaan wandelen, maar niet vlak bij huis, dus zijn we eerst naar het busstation gelopen. Welke bus zullen we eens nemen? De eerst vertrekkende gaat naar het voetbalstadion, maar de omgeving daarvan trekt me nu niet, te gewoontjes.
De bus richting Bunnik dan maar. Even buiten de stadsgrens stappen we uit en gaan het bos bij landgoed Amelisweerd in.
Waarom zou niemand dit zijpad ingaan? Het staat vol met braamstruiken met rijpe bramen. Ze smaken best en het pad zelf is ook leuk. Waar zou het op uitkomen?
Verderop wordt het pad smaller en ruiger en nog smaller en ruiger. Aan de linkerkant is een hoog talud met bovenop de autosnelweg, en aan de rechterkant een greppel en dicht struikgewas. Er loopt wel een voetspoor door het gras, maar is dat dan alleen maar van mensen die bij de schakelkastjes moeten zijn...?
Ik overweeg even om Zorro ondanks het aanlijngebod maar los te laten, omdat hij hier toch geen kant op kan. Gelukkig niet gedaan want even verderop stuiten we op een jonge vos die in het hoog opgeschoten gras ligt te doezelen in het zonnetje. Die kan er nu tenminste ongehinderd vandoor.
Het pad is al bijna opgehouden met nog een pad te zijn en ik heb er niet zoveel fiducie meer in dat het nog netjes op een doorgaande weg of pad gaat uitkomen. Dan toch maar terug. Het hele stuk terug? Dat is nog een end, als we hier dan toch maar eens door deze 'doorgang' in de struiken kruipen? Zorro kan er rechtop door, en moet even op mij wachten want dat past maar net. Voorzichtig banen we ons een weg door de struiken, en dan.... staan we middenin een weiland, achter een afrastering. Het weiland is verder gelukkig leeg. De afrastering is op zich geschikte spronghoogte voor Zorro, maar dan haalt hij misschien zijn poten open aan de bovenkant. Ik pak hem op en mik hem aan de andere kant van het draad weer neer, en stap er dan heel behoedzaam zelf over. Zo, we zijn weer op een officieel wandelpad.
Waar eindigt onze wandeling: bij de bushalte bij het stadion, waar ik eerst niet heen wilde "want er is daar toch niks bijzonders"......

Profiel  

Berichttitel: Re: het Zorrotopic
BerichtGeplaatst: ma maart 11, 2019 5:26 pm 

:lol: geweldig verhaal pauline,en lijkt me prachtig om eens een echte wilde vos tegen te komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2019 2:36 pm 

Afgelopen zondag iets nieuws gedaan: de eerste keer op speurcursus, die door Tamar gegeven wordt. We waren met een klein groepje in de regen; twee mensen met een korthaar, die allebei al wat meer speurervaring hadden, en wij dus. De speurcursus is in principe voor alle rassen maar aangezien Tamar natuurlijk binnen HH-kringen wel bekend is is het aandeel Hollandse herders wel hoog.
Medecursiste Geke liep weg met een bakje worst, en Zorro moest haar dan weer vinden. Eerst heel simpel een stukje verder op het pad, en later op de middag had ze zich echt verstopt tussen de bomen. De laatste keer was hij even het spoor bijster en moest een paar stappen de goede kant op geholpen worden. Grote blijdschap als het hem weer gelukt was om haar te vinden, en dat hij dan ook nog worst kreeg was maar bijzaak.
Met regen en natte sneeuw erbij wel een leuke middag gehad. Komende zondag weer.

Gea Bos heeft een paar digitale foto's van Zorro gemaakt:

"waar is ze nou heen?"

Bijlage:
53868242_723069274753446_6747760850309742592_n - Kopi.jpg
53868242_723069274753446_6747760850309742592_n - Kopi.jpg [ 134.88 KiB | 33 keer bekeken ]

"ze is deze kant op gegaan"

Bijlagen:
53556238_2194594424128484_547855750421020672_n - Kopi.jpg
53556238_2194594424128484_547855750421020672_n - Kopi.jpg [ 191.68 KiB | 33 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 14, 2019 7:36 pm 

Hopende dat het weer aankomende zondag meer meewerkt dan afgelopen zondag.
Maar aand e andere kant, we speuren in weer en wind.
Zorro vond het wel lollig allemaal. Blij ei als hij SO gevonden had.
Bakje beloning was inderdaad maar bijzaak.
En je bent nooit te oud om te leren (Zorro is 12 jaar)
Het is een heerlijke hond!

Het aandeel Hollanders is bij mijn speurgroep inderdaad hoog.
En alle 3 de varieteiten speuren er, dat is wel heel leuk natuurlijk.

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 14, 2019 7:43 pm 

mooi om de verhalen te lezen van andere mensen met hun Hollander.

Theo

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur