Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do dec 13, 2018 2:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rashonden (show)
BerichtGeplaatst: do aug 09, 2018 7:45 pm 

Vandaag in het nieuws: Amsterdam wil de jaarlijkse Rashondenshow het liefst verbieden. Jammer. Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met de protesten die er, meest terecht, zijn tegen de misstanden in de rashondenfokkerij. En omdat deze misstanden in sommige landen extremer zijn dan in ons land hoeft de Wereldtentoonstelling voor mij hier ook niet gehouden te worden. Maar om nu alle hondenshows te gaan verbieden....... Al jarenlang is een grote groep liefhebbers van (ras)honden bezig om een goed algemeen fokbeleid erdoor te krijgen. Veel is al gelukt, er zijn inmiddels goede algemene welzijnsregels voor de moederhond en voor de huisvesting en verzorging van de pups. Dit wordt gecontroleerd. Ook zijn er regels om inteelt te beperken. Het begin is er. Binnen de rasverenigingen hebben sommige fokkers er helaas nog belang bij om het eigen fokreglement niet aan te passen aan de problemen binnen het ras, deze problemen worden vaak ontkend. Soms wordt dit (gedeeltelijk) opgelost door de oprichting van een tweede vereniging. Nu de keurmeesters op de Rashondenshows de hond ook moeten beoordelen op overdrijvingen die gezondheid- of welzijnsproblemen (kunnen) veroorzaken is hiermee een stap gemaakt. Het is allemaal nog lang niet ideaal maar naar mijn idee wordt de rashond veel te vaak weggezet als een doorgefokte zieke hond waar we eigenlijk van af moeten.
Op de rashondenshows wordt ook gekeken naar de conditie van het dier, of het goed loopt en bv een goed gebit heeft. Ook mag de hond niet overdreven nerveus, bang of agressief zijn. En juist de veteranenklasse laat zien dat een goed gefokte rashond gezond oud kan worden.

Maar erger, wat is het alternatief voor de rashond? Shoppen op internet? Naar het hondenwarenhuis en daar jouw tea-cup hondje uitzoeken? Of je Boomertje of "gezonde" kruising. Waar komen deze pups vandaan? Of ergens bij particulier een look-alike halen? Wat weten we dan, zeker geen welzijnsregels voor de teef en pups, geen kennis van zaken en misschien wel elk half jaar een nest van dezelfde reu. Benodigde onderzoeken op erfelijke aandoeningen zullen er ook niet zijn geweest. Goed, uiterlijke kenmerken zijn misschien niet belangrijk maar een sluitend gebitje of een goed gangwerk is voor elke hond van belang.

Profiel  

Berichttitel: Re: Rashonden (show)
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2018 3:58 am 

had het ook gelezen idd.
ja ik heb zelf ook wel graag een rashond,zie hier teveel marktplaatshondjes,met rare karakters,hard blaffende labradors enz.
pelle is een afgekeurd showhondje ja heeft geen perfekt gebit en haar ,maar heeft wel weer het echte lhasa apso karakter.
daarbij hebben wij de shih tzu met de platte neus ,en ja dat mag wel verboden worden vind ik,die hond had het zo slecht met het warme weer,wil er zelf ook geen meer,dus stoppen met de platte neusjes ben ik het mee eens,maar er mag gerust met een goede gezonde rashond geshowd worden,ikzelf zag ooit ook toen pas een echte rashond,en het juiste karakter wat bij de hond past,toen ben ik ook voor een echte hollander gegaan,dus shows helpt zeker mensen een goede keus te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2018 9:51 am 

Ja, het is best triest als goede, gemotiveerde fokkers die jarenlang bezig zijn met opbouw en verbetering van hun ras en hiervoor vaak veel geld uitgeven, denk aan gezondheidsonderzoeken en keuze van de reu (die soms voor "vers bloed" in het buitenland moet worden gevonden,) nu zo worden weggezet en de hondenhandel, die wordt bevoorraad uit fokschuren uit binnen- en buitenland (dit is dus waar het echte leed verscholen ligt), er alleen maar door groeit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 11, 2018 4:16 pm 

ja had ik het met mijn man ook al over,dat ze die broodfokkers eens aanpakken :evil:
helaas krijg ik heel veel negatieve reakties op mijn keuze (stamboomhondje)komt dat bazinga helaas erg overduidelijke platvoeten heeft en daar betaal je dan zoveel voor zeggen ze dan,ach ja denk ik dan hier in de wijk weten ze niet beter :roll:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur