Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr aug 17, 2018 1:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 11:08 am 

Hoe bestaat het....
Nooit gedacht dat.....

...Hanneke afstand zou willen doen van Zoran.
En toch is het zo.
Want Hanneke trekt het (bijna) niet meer.
Met een bijna fulltime baan in het onderwijs en twee honden, waarvan één enthousiaste herder van 6 jaar die echt actie nodig heeft, weet ze niet meer hoe ze het vol moet houden om EN het werk goed te doen EN de herder aan zijn trekken te laten komen.
Het werk is noodzaak: ik ben alleenverdiener.
Er gaan teveel dagen voorbij dat ik in tussenuren maar 20 tot 30 minuten aan de lijn uit kan laten en dat pas aan het eind van de middag drie kwartier in het bos gerend kan worden. Dan zijn ze al wel zo'n 3 + 3 of 4 + 3 uur alleen thuis geweest. En er zijn teveel dagen dat er zelfs voor dat rondje 'bos' geen tijd is....
Het is de hele dag stressen, heen en weer vliegen tussen school en thuis. 's Avonds ben ik dan moe, en toch moet er nog zo veel waar ik overdag dus in de tussenuren niet aan toegekomen ben: correctie en allerlei andere taken. Om 24.00 uur plof ik in bed, te laat, want om 6.30 uur gaat de wekker weer...
Tijd om te speuren of behendigheid te doen weet ik niet meer te vinden, buiten de vakanties.
Zaterdagochtend mogen ze mee hardlopen in het bos, dat wel. Zondagmiddag liggen ze weer alleen want mijn moeder woont in een verpleeghuis in Son bij Eindhoven (dementerend + ziekte van Parkinson). Mijn zus gaat doordeweeks, ik op zondagmiddag.
Hij heeft het nu niet echt slecht, denk ik. Maar het kan veel beter, want hij 'werkt' nu geheel niet en dat vindt hij super. En hij ligt teveel uren alleen (nou ja met Rowi) thuis.
Dus.....wie weet iemand die een heel fijne reu kan geven wat hij verdient?
Details:
- ervaren baas, die een band op wil bouwen (zoals Jan van Irma met Jesse, zoiets zoek ik!!).
- kan niet bij kleine kinderen en/of in een druk gezin (hoort/ziet alles, voelt zich niet prettig in een erg drukke omgeving waar veel geschreeuwd, gerend wordt e.d.). Ook niet bij jonge mensen waar nog kinderen op komst zijn.
- niet bij een andere reu (eventueel uitgezonderd een echt kleine, gecastreerde reu als alles verder positief is)
- valt aan de lijn snel uit naar (m.n. kleine, blaffende) honden. Een ervaren iemand zei al (terecht): 'dat kan de volgende baas beter afleren dan dat jij het nu nog gaat doen'. Klopt denk ik wel. Ik loop altijd met twee honden en weet niet waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om apart te gaan lopen. Of ik moet Rowi een paar weken uit logeren sturen en dan nog heb ik voor een wandeling niet altijd meer tijd dan gepland...
Hij kan wel zitten en met brokjes afgeleid worden maar het is de laatste maanden verwaterd, door gebrek aan tijd...
Ik heb ook niet altijd de puf om hem netjes naast te laten lopen (wat hij op commando wel kan) en na een aantal uren thuis snap ik ook wel dat hij, zeker in het begin, enthousiast loopt te trekken...
- los (losloopterreinen) kan hij prima met alle honden. Met reuen doet hij het 'volgens het boekje': even elkaar de maat nemen en als beide bazen gewoon doorlopen is er niets aan de hand.
- prima (praktijk)speurhond, tuig is aanwezig. Ook 'gevorderde' in behendigheid, maar als er meerdere groepen op het veld trainen moet er wel getraind worden op 'aandacht voor eigen parcours en de baas'. Hoe lastiger het parcours, hoe sneller het gaat, hoe beter hij oplet!
- is in de basis een heel rustige, 'lieve', intelligente hond. Toen ik de eerste keer bij een kudde schapen was om een keer te oefenen zei de herder, kijkend naar hoe Zoran de schapen stond te bekijken als 'nieuw probleem, wat is dit, wat kan ik hiermee': 'hij is rustig in zijn hoofd' en dat was een groot compliment.
- hij is dol op teefjes, zou super goed samen met een teefje gehouden kunnen worden.
- hij is ook geschikt voor gedrag en gehoorzaamheid (zou goed zijn voor de band, denk ik). Heeft alle hondenschoolcursussen gedaan, dus t/m blijf (ook uit zicht), plaats sturen e.d. Kan ook apporteren, houdt alleen het blok niet rustig vast maar 'verbijt' telkens.
- dogdance? Ook geen probleem, kent al een aantal oefeningen! 's Avond doen we dat nog wel eens tussen het werk door.

Nou ja, dat geeft wel ongeveer een beeld, denk ik.
Helpen jullie zoeken?

PS: Hondenuitlaat e.d. heb ik ook wel over gedacht, maar dat vind ik zo'n half-half oplossing, dan doe ik het liever zelf.

Laatst bijgewerkt door Hanneke op do aug 16, 2012 12:32 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 11:38 am 

Wat een rot beslissing om te nemen Hanneke :( Ik hoop echt dat er snel een baas komt die Zoran kan geven wat hij in jouw ogen nodig heeft. Ik hou mijn ogen open voor je wat al aan de gang is want ik heb Breeze hier zitten (uitleg volgt nog, eerst wat rust)

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 12:00 pm 

Och,Hanneke,ik lees dit met tranen in mijn ogen. :(
Wat een moeilijk besluit heb je genomen,omdat je het beste wil voor Zoran.

Ik hoop dat je een baas voor hem vindt die aan jou verwachtingen kan voldoen en Zoran kan geven wat hij bij jou nu te kort komt.
Heel veel sterkte!

Joep Frodo van Jorita's Home: Nederlands Jeugd Kampioen 2012
Joep Frodo van Jorita's Home :Nederlands Kampioen 2014

Mike,23-10-1998 † 20-06-2009

Floor,25-06-2001 † 19-06-2017

eens een ruwhaar,altijd een ruwhaar
www.ruwhaarfandag.nl
http://joep-frodo-van-jorita-s-home.webnode.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 12:32 pm 

jemig,Hanneke...dat is schrikken!
heel veel sterkte,wat een moeilijke beslissing!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 12:34 pm 

Wat een moeilijke beslissing...... wens je alle sterkte toe.

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 12:41 pm 
Jeetje, dat is even slikken!

Wat 'n moedige beslissing Hanneke, maar wat wil ik je ongelofelijk veel sterkte wensen!
Hopelijk komt er snel een meer dan geweldige baas voor Zoran.

Heb thuis al geïnformeerd, maar het mocht niet.

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 1:45 pm 

Allereerst dank voor je grote compliment aan ons wat je in je verhaal verwoord!!! Wij zitten straks "vol"dus hier kan deze kanjer ook niet, jammergenoeg!!! Ik zal mijn oren en ogen open houden!!! Sterkte!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 6:44 pm 

Pfff wat een moelijke beslissing.
Sterkte ermee!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2012 7:13 pm 
Site Admin

pfff, moeilijke beslissing Hanneke. Ik zal ook opletten als ik iemand weet die een actieve hond zoekt HHwink

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 27, 2012 6:32 pm 

Ik zal ook eens gaan graven in mijn bestand... Leuke karaktervolle honden ben ik gek op!
Maar onthou 1 ding goed. Dat hij nu alleen zit vind jij denk ik erger dan hij . Honden zijn gewoonte dieren. Ze passen zich aan en accepteren wat er wel en niet is. Zolang Zoran geen problemen toont met alleen zijn oid zou ik toch proberen hem zelf te houden. Neem des noods een kat erbij voor de gezelligheid. Denk er goed over na want niemand zorgt voor hem zo goed als jij !!
Je woont wel een klere end weg zeg haha.. Ben regelmatig in Zelhem/doetinchem dus misschien zien we elkaar een keer daar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 27, 2012 7:03 pm 

Wat jammer Hanneke, dit zal geen eenvoudige beslissing voor je zijn. Zoran is een kanjer van een hond. Het is jammer dat wij geen plekje voor hem hebben anders wist ik het wel. Zoran en onze dames waren altijd een mooi koppel samen in de vakanties.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2012 3:51 pm 

Helaas kunnen wij het ook niet, maar dat wist je al ;)
Ik hoop oprecht, dat je een goede nieuwe baas vind.

P.S.: Saar zit vaak langer ALLEEN (helaas), en heeft hier ook totaal geen moeite mee, ze slaapt heerlijk de dag kapot.
Mss is er voor jou iets meer rust, als je de tussenuren niet heen en weer rijd, en dan 's-avonds een goede wandeling kunt doen.
Het is maar een suggestie hè, ik wil je er niet "vanaf" praten.

Ron

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2012 4:10 pm 

Er zijn idd meer honden die lang achereen alleen thuis zijn en die weten niet beter!!! Jan pendeld hier ook tussen de middag heen en weer en dat is toch behoorlijk belastend!!! Normaliter laat ik de honden uit maar dat gaat nu niet.

Maar respect voor je beslissing hoor, zo'n beslissing neem je niet zomaar weten wij uit ervaring HHwink

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 29, 2012 3:37 pm 

spike zit ook minmaal 8 uur per dag alleen en heeft daar ook geen moeite mee . als ik thuis kom laat ik hem goed uit en om een uur of 8 ook nog of we gaan een balletje gooien of fietsen . maar het is rot als je zoon beslissing moet nemen veel sterkte er mee

groetjes Patricia en Pascal
Spike en Nora

http://hollandstrots.webklik.nl/page/spike-
http://englishtoyterriermalekennel.webklik.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2012 8:58 am 

Stomme vraag misschien en absoluut niet kwaad bedoeld, maar wat gebeurt er dan met je Markiesje? Die is dan werkelijk helemaal alleen thuis of niet? Nu hebben ze elkaar nog wanneer ze "alleen" zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur