foto's plaatsen anno 2019

Hier kan je vragen stellen over hoe het forum werkt en tests doen lees eerst even "hoe werkt dit forum" voor veelgestelde vragen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pauline
Site Admin
Contacteer:

foto's plaatsen anno 2019

#1 Bericht door Pauline » 11 nov 2019, 17:03

Er zijn al meerdere topics over foto's plaatsen, dus ik geef het maar een extra aanduiding in de titel.

Zoals jullie wel gemerkt hebben, is de weergave van foto's die als bijlage geplaatst zijn, niet meer helemaal in orde na de update van vorige maand. Er stonden alleen nog linkjes naar de afbeeldingen. Ook een nieuw geplaatste afbeelding werd een linkje in plaats van een plaatje.

Vanmiddag ben ik er eens voor gaan zitten om te kijken of dit te verbeteren viel (mede n.a.v. een vraag van Trudy).
Ik heb het nu zover dat een nieuwe bijlage weer als plaatje te zien is:
triooud1.jpg
triooud1.jpg (16.75 KiB) 328 keer bekeken

De al eerder geplaatste bijlagen echter, zijn nu witte vakjes. Gek genoeg kwam ik er ook een tegen die wel gewoon is te zien, ik moet nog eens kijken wat dan het verschil is tussen dat plaatje en de andere. Ik ben dan wel moderator tegenwoordig maar heb nog niet overal verstand van.

Naast het plaatsen als bijlage, is het uiteraard ook mogelijk om via een externe uploadsite foto's op het forum te plaatsen. Bij veel fora is dit als enige mogelijkheid ingeschakeld, omdat dat het forum zelf minder belast. Voorheen kon het bij ons ook alleen op deze manier, de meesten van ons gebruikten toen de site 'photobucket'.
Photobucket werkt de laatste tijd niet zo goed meer, maar er zijn genoeg soortgelijke sites te vinden. Zoek met een zoekmachine maar eens op image hosting, foto's uploaden of iets dergelijks en je krijgt een hele rij van mogelijkheden.
Zo heb ik sinds kort een account aangemaakt bij https://imgbb.com . Voordeel van een account aanmaken is dat je foto's in een album komen te staan dat je weer terug kunt vinden.
Een afbeelding die via imgbb geplaatst is:
Afbeelding
kies hiervoor bij Insluitcodes een BB code. Voor het mooiste resultaat maak je de foto eerst zelf netjes op maat en kiest dan BB code groot. (bij BB code medium met link kwam dit plaatje met een schuifbalk in beeld, terwijl het toch niet zo overdreven groot is!)

Vragen, opmerkingen, suggesties en uitprobeersels zijn hieronder welkom ;)

Pauline
Site Admin
Contacteer:

Re: foto's plaatsen anno 2019

#2 Bericht door Pauline » 19 nov 2019, 18:18

Ter aanvulling op het bovenstaande....

Sommige van de eerder als bijlage geplaatste foto's zijn nog gewoon te zien, andere zijn maar half te zien en veel zijn een wit vlakje geworden. Ik heb het nagevraagd bij Sjef (PE5PVB) die de laatstse update van het forum uitgevoerd heeft, en in zijn woorden:
"Het lijkt erop dat die files corrupt zijn geraakt. Er zaten nogal wat fouten in de database, die naar voren kwamen tijdens de conversie. Deze zijn door een tool gerepareerd, maar dit kan altijd wat nevenschade opleveren. Denk niet dat hier veel aan te verbeteren valt..."

Wie foto's op deze manier kwijt is geraakt uit zijn berichten, zou ze opnieuw kunnen plaatsen.

Het voordeel van foto's als bijlage plaatsen is dat het wat sneller gaat dan via een externe site. Het nadeel is dus wel dat er bij een forumupdate veel meer bestanden mee moeten, en daar kan blijkbaar ook het nodige bij misgaan.

Vandaar dat het me wijs lijkt om het aantal foto's dat per bericht als bijlage geplaatst kan worden, beperkt te houden tot 3 en niet verder uit te breiden. Via externe sites kun je zoveel foto's in je bericht plaatsen als je maar wilt.

Over de maximale afbeeldingsgrootte stonden geloof ik in een oud bericht andere maten vermeld; de huidige instellingen zijn
max. breedte 800 pixels
max. hoogte 600 pixels

en sla ze op als jpg / jpeg.

Plaats reactie