Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu za dec 15, 2018 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 09, 2007 9:09 pm 

marion schreef:
Vanaf de paardenrug? Mag ik wel een tam IJslandertje vragen. Anders tólt de camera mijn handen uit. (ik bedoel tult; voor de IJslanderkenners)

Bij de tölt is het juist zo dat je zelf stil zit, nooit van de bierproef gehoord?
Dan rijd je op een töltend paard van A naar B met een glas bier in je hand en dit alles (bijna) zonder te morsen. Maar paardrijden en foto's maken blijft lastig omdat je met een dier te maken hebt. :D

Veel plezier op Vlieland en de IJslanders

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2007 2:30 pm 

Lettie schreef:
marion schreef:
Vanaf de paardenrug? Mag ik wel een tam IJslandertje vragen. Anders tólt de camera mijn handen uit. (ik bedoel tult; voor de IJslanderkenners)

Bij de tölt is het juist zo dat je zelf stil zit, nooit van de bierproef gehoord?
Dan rijd je op een töltend paard van A naar B met een glas bier in je hand en dit alles (bijna) zonder te morsen. Maar paardrijden en foto's maken blijft lastig omdat je met een dier te maken hebt. :D

Veel plezier op Vlieland en de IJslanders

Haha, de bierproef gaat mij niet lukken, dat weet ik wel zeker. Ik moet de teugels toch echt wel in handen houden, al was het alleen maar om hem/haar in tult te krijgen en te houden....
Maar het is waar....het zit erg comfortabel. Normaal vind ik 5 uur in het zadel wel een opgaaf, maar op IJsland was dat geen probleem.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2007 3:19 pm 

[quote="marion"

Haha, de bierproef gaat mij niet lukken, dat weet ik wel zeker. Ik moet de teugels toch echt wel in handen houden, al was het alleen maar om hem/haar in tult te krijgen en te houden....
Maar het is waar....het zit erg comfortabel. Normaal vind ik 5 uur in het zadel wel een opgaaf, maar op IJsland was dat geen probleem.[/quote]

Wat is er dan anders op een Ijslander te zitten.
Ik heb vroeger ook paard gereden,maar ik vond de draf wel erg vermoeiend om dat lang vol te houden :oops:

Wil je dat eens uitleggen,Marion?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 11, 2007 10:01 am 

De meeste IJslanders kunnen in 5 gangen lopen. Dus niet alleen stap, draf en galop. Ook nog tult (dat is een hele snelle stap) en telgang.
Je hebt misschien weleens op paarden gereden (geen IJslanders) die een heerlijke draf hebben die je in doorzit goed kunt hebben. De tult is nog comfortabeler.
Als je over een harde ondergrond rijdt, hoor je precies alle vier de voeten achter elkaar op de grond komen. Als je met een groepje bent (zoals wij op IJsland) dan is dat een prachtig ritmisch geluid. Tákketakke tákketakke, en dan met 8 paarden.
De snelheid kan vrij hoog worden, tussen draf en galop in.
Sommige IJslandse paarden hebben de neiging sneller voor de galop te kiezen dan de ander.
Ik merkte ook dat ze qua gang erg op elkaar letten. Gaat het pakpaard in draf, bijvoorbeeld, dan wil het daarachterlopende paard dat ook gaan doen. En omdat dat vermoeiender is, reed ik liever niet achter het pakpaard.
Maar ongetwijfeld kan Lettie hier nog veel meer oder vertellen, omdat zij IJslanders heeft. Ben ik wel een beetje jaloers op. Het zijn echt toppaardjes.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur