Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do sep 20, 2018 6:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Coco de hollandse herder
BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2018 12:38 pm 

Ook vanuit het mooie Brabant, in de mooie Peel , zijn we verwelkomt met een nieuwe Hollandse Herder.
Ze heet Coco, komt uit de buurt van Hilvarenbeek. Pa was een hele grote kerel van een HH en ma was een wat kleinere HH.

Coco heeft nog een metgezel bij ons; Angie, ook een hollandse van 11 jaar oud.

Helaas hebben we heel wat problemen met Coco, ze is erg onzeker en blaf en bijt zelfs af en toe naar vreemde mensen/honden.
Op de hondencursus gaat het inmiddels iets beter, maar ze blijft blaffen en in de riem "hangen" het schuim staat dan op haar kaken.

Heeft iemand tips wat we kunnen doen, ze lijkt dan namelijk blind van felheid en niet vatbaar voor enige vorm van afleiding ( brokjes, weglopen, straffen etc.)

Met onze kinderen van 3 en 6 is ze overigens enorm leuk..

Ik hoor graag tips.

Bijlagen:
coco.JPG
coco.JPG [ 73.88 KiB | 461 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2018 2:06 pm 

Hoi, welkom hier.

Op basis van je bericht valt er niet veel advies te geven, we zien/weten immers niet in wat voor situaties ze precies uitvalt en wat er voorafgaand aan het uitvallen gebeurd is.
Kan het zijn dat ze wat tijd nodig heeft om aan vreemde honden te wennen en dat ze het niet prettig vindt om te snel dichtbij een andere hond te moeten komen? dan zou ik zeggen, forceer het niet en laat haar rustig op een afstandje even kijken, voorkom dat ze zich teveel op gaat winden, neem haar dan bijtijds mee bij de hond vandaan.

Als ze zo opgewonden is heeft afleiden op dat moment idd niet veel zin, eerst afstand nemen van de 'prikkel' zodat ze weer wat tot rust komt, dan is ze braaf en kan ze wat lekkers krijgen.

Heb je hier al eens uitgebreider over gesproken op de hondenschool of club waar je traint?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2018 3:36 pm 

Ik sluit me bij het bovenstaande aan en wil als tip meegeven om op te passen voor te veel prikkels. Zie je dat ze de situatie niet aankan neem haar dan uit die situatie, zorg dat je contact met haar kan houden en dat ze steun bij je vindt. Beloon het goede gedrag en probeer niet te straffen. Hoe is haar gedrag wanneer de oudere hond erbij is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2018 10:58 pm 

Pauline schreef:
Hoi, welkom hier.

Op basis van je bericht valt er niet veel advies te geven, we zien/weten immers niet in wat voor situaties ze precies uitvalt en wat er voorafgaand aan het uitvallen gebeurd is.
Kan het zijn dat ze wat tijd nodig heeft om aan vreemde honden te wennen en dat ze het niet prettig vindt om te snel dichtbij een andere hond te moeten komen? dan zou ik zeggen, forceer het niet en laat haar rustig op een afstandje even kijken, voorkom dat ze zich teveel op gaat winden, neem haar dan bijtijds mee bij de hond vandaan.

Als ze zo opgewonden is heeft afleiden op dat moment idd niet veel zin, eerst afstand nemen van de 'prikkel' zodat ze weer wat tot rust komt, dan is ze braaf en kan ze wat lekkers krijgen.

Heb je hier al eens uitgebreider over gesproken op de hondenschool of club waar je traint?

Dank je voor het bericht, het gaat inmiddels beter.. Maar vond / vind het wel een diep dal in vergelijking met de oude hond Angie. Daar heeft Coco best steun aan tijdens wandelen maar ziet haar ook gelijk weer als rivale om mee voorop te lopen ( lees trekken) aan de riem.

Ik denk dat ik me wat verkeken heb op het feit dat er dus ook minder zekere Hollandse herders zijn die dus extra steun moeten hebben.. hhcool

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 5:03 am 

als ze geen stamboom heeft is het misschien een knvp hond ?
die zijn vaak overprikkeld en fel.
waarschijnlijk zal je er veel mee moeten doen en is het een echte werkhond.
en ja iedere hond heeft een ander karakter.
zou wel even informeren wat de afstammeling is anders.
weet je vaak wat meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 8:09 am 

Aan de foto te zien is Coco nog een heel jonge pup hhlove , je andere hond is inmiddels 11 jaar, daar zit een wereld van verschil in. Een oudere hond is misschien een beetje saaier maar ook een stuk makkelijker. Je hebt nu ook een (druk) jong gezin, misschien wat minder tijd, wat ook invloed zal hebben op het gedrag van dit pupje. Zorg dat ze voldoende rustmomenten krijgt en verwacht nog niet te veel van haar, met een beetje geduld en humor komt het meestal best wel goed HHlach
Hoe was de moederhond en hoe reageerden de andere pupjes uit het nest? Op wat voor hondenschool ben je?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 1:01 pm 

Trudy schreef:
Aan de foto te zien is Coco nog een heel jonge pup hhlove , je andere hond is inmiddels 11 jaar, daar zit een wereld van verschil in. Een oudere hond is misschien een beetje saaier maar ook een stuk makkelijker. Je hebt nu ook een (druk) jong gezin, misschien wat minder tijd, wat ook invloed zal hebben op het gedrag van dit pupje. Zorg dat ze voldoende rustmomenten krijgt en verwacht nog niet te veel van haar, met een beetje geduld en humor komt het meestal best wel goed HHlach
Hoe was de moederhond en hoe reageerden de andere pupjes uit het nest? Op wat voor hondenschool ben je?

Hoi Trudy,

Er zit inderdaad een wereld van verschil tussen de oude en jonge hond. Insteek was ook echt dat de oude hond de pup wat kon leren en dat het verlies bij de kinders niet zo groot zou zijn als het oudje er niet meer zou zijn.
Ik heb mede door het bericht van Sil nagevraagd wat de afkomst van Coco is, ze komt gewoon van een boerderij gezin af waar ze een reu en teefje hebben.
Destijds kon ik het teefje/moeder gewoon aaien en kwam zelf naar ons toe. De reu had een dikke halsband om met ketting en was duidelijk terughoudender.

van de 7 puppies kwam er meteen een naar me toe gelopen en te blaffen.. en die hebben we ook gekozen.. Coco.

Het lijkt erop dat ze snel overprikkeld is, ze blaft op haar eigen schaduw, rent achter vogels aan, blaft en zoekt contact naar iedere andere hond etc etc.

Ik ben ermee naar de hondencursus aan het gaan waar ze de commando's razendsnel oppikt, maar tegelijk enorm veel moeite heeft met "volgen" ze blijft uithalen naar andere honden. Als ik haar te vaak ( voor haar gevoel) corrigeer, dan begint ze te happen naar me.

Overigens gaat ze heel goed om met de hond van mijn ouders en zus en los op een speciaal losloopveld gaat ook goed.

Naast het stukbijten van spullen, planten etc. hapt ze dus ook naar mij of mn vriendin als ze overprikkeld is.

We willen het een paar maanden aankijken, als ze dan niet rustiger is dan gaan we er helaas afstand van nemen..
Too much voor ons, ik heb er geen moment aan gedacht dat het kon bestaan dat een hond te pittig voor ons zou zijn.. erg jammer want we hebben er het beste mee voor..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 2:57 pm 

ik zou het meer zoeken in 'kalmeren' dan in 'corrigeren' als ze zich te druk maakt. Even uit situaties weglopen, afstand nemen. Les in een groep is blijkbaar op dit moment wat te veel voor haar? Als ze daar steeds zo druk wordt zou ik die cursus verruilen voor priveles of iets in een kleiner groepje, of eventueel op eigen houtje wat oefeningen doen. Als ze zo gauw overprikkeld raakt lijkt me een groepsles niet de beste omgeving voor haar.

Niet te gauw zeggen dat een hond "te veel" of "te pittig" voor je is, alleen omdat je er anders mee omgaat dan met je andere hond ;) en sowieso is iedere hond anders, bepaalde dingen blijf je hetzelfde doen van de ene hond op de andere en daarnaast leg je bij iedere hond eigen accenten in de omgang en de opvoeding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2018 6:19 pm 

Ik sluit me opnieuw bij Pauline aan en zou het ook zeker in het positieve houden. Mooi voorbeeld is een stukje uit/van 'mr Brakke' die de 'Gaus puppycursus' volgde:
"positief werkt trouwens echt super goed, bij het lopen wil ze nog wel eens achter fietsers aantrekken of omdraaien maar dat gaat veel beter nu. aandacht oefeningen en belonen. click koek.... hahahaha... "

Google ook eens op: Turid Rugaas de puppy en de jonge hond (aanrader!)

In het gedrag dat jij beschrijft herken ik een temperamentvol karaktertje, en dat vraagt best iets van je maar het kan ook een leuke uitdaging zijn!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 12, 2018 9:03 am 

Ik herken het gedrag wat je beschrijft, Max kon dit ook doen toen hij nog jong was.
Bijten ja daar leek het op, soms was het ook puur onvermogen om met de spanning om te gaan.
Het zo graag willen, het zo graag goed willen doen, complimenten van de baas krijgen.
En de hopeloosheid die een pup nu eenmaal heeft, het lompe het recht aan toe gedrag van ik wil.
Het is wel een Hollandse Herder, en die zijn gewoon pittig, en ze moeten goed begeleid worden.
Denk als baas niet, dit red ik niet.

Hebben wij ook wel gehad, zo van man o man als dit zo zijn hele leven zo door moet gaan dan pas ik er voor. Voorbeeld keuken.
Aanrecht is van ons, heeft hij niets te zoeken.
En toch iedere keer daar gaan zitten of liggen, en je voor de voeten lopen.
En ja bij een correctie ging hij wel eens over de schreef, en ja het leek op bijten en vooral met de neus tegen je aan drukken en dan met de tanden tegen je aan komen.

Wat wij gedaan hebben?
Iedereen in de roedel is constant in omgang, uitgangs punt is de drie R en: Rust Regelmaat en Reinheid.
Hond moet leren en weten dat hij de laagste is in de roedel.
Zelfs de stoelpoot staat hoger in rang, en dat moet de hond echt leren.
En ja daar gaat een HH tegen in, en dat doet hij net even wat spannender dan een ander ras.
Zoek hulp, echte hulp van bv een groep mensen die bekent is met het ras HH.
En geef hem ook een doel in zijn leven, doe wat met hem.
Bewegen energie kwijt raken, en laat hem mensen ontmoeten.
Houd je zelf steeds voor, het is een prachtige hond, een ras wat voor je gaat.
Je krijgt een geweldige hond, trouw en veilig.
Je gaat een worden met je hond, en je hond met jouw.
Maar daar zul je wat voor moeten doen, investeren in tijd en aandacht.
En de beloning voor beide is groot.
Maar laat je hoofd niet hangen, ga er voor!

Groet,
Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 12, 2018 10:53 am 

sluit me bij de andere aan,
heb zelf een overprikkelde reu kost wel veel energie maar corrigeren helpt idd gewoon niet.
ikzelf gaf commandos voordat hij ergens overprikkeld van raakte bv zit, aan de voet.
kijk eens hier., zei ik dikwijls afleiden is de beste oplossing.
en ja meestal weet je wel heel goed hoe de ouders zijn als je een pup haalt.
ik wist goed dat ik een pittige hond in huis haalde en houd daar ook erg van.
een uitdaging en later heb je er de trouwste hond aan.
veel geduld hebben.
ik stak bv ook bij tegemoedkomende kinderen over,
te druk voor hem.
laat ze gewoon ook even kijken en wennen aan de shaduw.
niet te vlug opgeven.
het zijn echt gewoon geweldige honden.
de mijne is nu 9 en van mij mag hij nog erg oud worden hoor.
veel werken met je hond ,hondenpuzzels vinden ze meestal ook heel leuk.
een kongwobler werkt ook goed .
afleiden werken en vooral de goede dingen belonen.
en ja iedere hond heeft zijn eigen karakter en dat is altijd wennen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 12, 2018 6:12 pm 

Citaat:
Ik ben ermee naar de hondencursus aan het gaan waar ze de commando's razendsnel oppikt, maar tegelijk enorm veel moeite heeft met "volgen" ze blijft uithalen naar andere honden.

Ga er vanuit dat het blaffen aan de riem naar de andere honden onzekerheid is. Waarschijnlijk veroorzaakt omdat Coco zich niet op de normale hondenmanier naar deze honden toe kan en mag presenteren. Kijk maar eens hoe honden dit los van de lijn doen. Let op hun lichaamshouding en uitdrukking (lippen, stand van oren) en meestal creëren ze bij het benaderen voldoende rust en afstand. En natuurlijk zal het soms ook uit enthousiasme zijn en de wil om te spelen. Omdat je aangeeft dat ze met de hond van je ouders en zus goed omgaat en ook op het losloopveld zich goed gedraagt denk ik dat er verder niets mis is en dat ze hondentaal wel heel goed begrijpt.
Citaat:
Als ik haar te vaak ( voor haar gevoel) corrigeer, dan begint ze te happen naar me.

Ik weet niet wanneer en waarom ze gecorrigeerd moet worden en op welke manier je dit doet. Hier ben ik wel benieuwd naar. Had het op dat moment ook anders gekund? Bijvoorbeeld weglopen van de situatie of het afnemen van iets dat ze niet mag en iets van haarzelf ervoor in de plaats geven? Weet je zeker dat ze het ook echt begreep waarvoor ze werd gestraft? Misschien schrikt ze en begrijpt ze jouw gedrag niet of wat je op dat moment van haar verlangt en is dit haar 'hondse reactie. Probeer het vrolijk te houden, misschien bereik je meer door minder te corrigeren en juist het gewenste gedrag te belonen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 6:09 am 

hoe gaat het nu met coco?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 9:10 pm 

Ik moet eerlijk zeggen dat onze Tijn en puppycursus ook niet zo een goed idee was. Tijn leerde VEEEEEL sneller dan de andere honden en was daardoor op een gegeven moment echt gefrustreerd. Uiteindelijk er gewoon een gedragsprobleem aan over gehouden. Zelf trainde ik ook veel met hem. Hij heeft, waarschijnlijk net als jou hond de behoefte om veel te bewegen. Suf een snoepje of een complimentje was niet echt heel lonend voor hem, maar als ik de flos gooide als hij wat goed had gedaan... oei wat was hij dan trots. Even de spanning eruit rennen van al het concentreren.

Verder een paar regels die ik aanhield (en nog steeds):
- alleen commando's geven als je verwacht dat hij ze uitvoert, dan kan je altijd goed belonen, correcties zijn bijna niet nodig.
- zorgen dat je zelf altijd de leukste bent. Zeker als je in situaties komt waarvan je weet dat die lastig zijn.
- Zoek de lastige situaties nu nog niet op. Bied het in kleinere stapjes aan.
- tijdens uitlaten zeer regelmatig even aandacht vragen zodat hij jou ook in de gaten blijft houden. (ik doe het vaak dmv een touch: met zijn neus tegen mijn hand) Tijn vindt dit altijd heel leuk.

Als laatste ben ik van mening dat honden tussen de pakweg 6 maanden en 2 1/2 jaar hun 'ik' aan het ontwikkelen zijn: (lees strontvervelend zijn) Na het derde jaar is dat over. Ik heb Tijn zeker in deze periode dan ook niet veel los gehad. Alleen als ik zeker wist dat het niet fout kon gaan en ik de tijd had.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur