Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do mei 24, 2018 4:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2010 7:52 am 

dogwalker schreef:
Trainen jullie bij iemand die zelf bc heeft?
Deze mensen laten de herdershonden uit de lage landen zoals o.a de hollandse herder vaak trainen bij de schapen alsof het bc zijn.
Zodra ik het woord schapendrijven lees krijg ik al zoiets van :oops:

er wordt voornamelijk met bordercollies getraind, maar deze trainster heeft ook herders afgericht voor politie werk en weet heel goed dat het bcs zijn. Wij trainen met een appart groepje met verschillende herdershonden. Ze weten ook dat herders eigenlijk hoeders zijn en nooit zo kunnen werken als een bc.
Maar mijn mafkees is gewoon veel te fanatiek. Ze haalt ze op en staat ze daarna gewoon niet meer af. En dan luisterd ze gewoon niet meer, ze vind dat ze het wel zonder mij kan, alleen is dat niet de bedoeling.
Nu begint ze zich ook met de paarden te bemoeien als ik ze op stal ga zetten. Dan begint ze in de achterpoten te bijten. Ja leuk bij koeien, maar ik vind dit niet zo;n succes. Heb haar gisteren dus even goed aangepakt. Dan gaat het wel weer even, maar vanmorgen begint het weer van voren af aan.
Ze bedoelt het goed, ze wil alleen maar "helpen" alleen het is van de wal in de sloot. Als ze beter luisterde dan was het inderdaad helpen, maar nu doet ze wat ze denkt dat goed is.
(zit nu naast me behoorlijk te zuchten, alsof ze wil zeggen, maak je niet zo druk)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2010 10:52 am 
Site Admin

Frustrerend als het niet lekker gaat op training :?

Is het niet beter als je nu juist doorgaat met de training? Ik kan me voorstellen dat als je nu stopt, zij blijft hangen in dit gedrag. Ze moet leren onder jouw controle te werken i.p.v. onder haar eigen controle. Als je haar dat niet aanleert, dan zal ze het op haar manier blijven doen.

Zet je probleem anders ook even bij "Gedrag" of "Opvoeding".
Je zegt: "Maar mijn mafkees is gewoon veel te fanatiek... En dan luistert ze gewoon niet meer, ze vind dat ze het wel zonder mij kan, alleen is dat niet de bedoeling."
Dit komt volgens mij wel voor in verschillende hondensporten, dus misschien krijg je daar nuttige trainingstips ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 02, 2010 7:31 am 

De trainster zij ook al dat ik er juist nu mee door moet gaan.
Ik heb nu thuis helemaal niet meer getraind de laatste weken (o.a door vakantie) en gisteren leek het weer een stuk beter te gaan. Ze had zelfs momenten dat ze op mij lette en de schapen helemaal niet leek te zien.

Maar het is natuurlijk wel frustrerend als je vreselijk je best doet met trainen en het lijkt eerder slechter dan beter te gaan.
Misschien ben ik zelf wel te fanatiek en overtrain ik juist.

Ik moet ook niet vergeten dat het een hond met een verleden is (ze heeft tot 10 maanden in een schuur gezeten, waar ze zo goed als nooit uit kwam, daarna kwam ze bij ons in een totaal andere omgeving met kinderen, veel aanloop, paarden en schapen en zelf een kat.) Ze was sinds ze uit het nest kwam niet eens met andere honden in aanraking geweest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 02, 2010 9:11 am 

Bij Mijke heeft een lange pauze juist heel goed gedaan!
En ik heb het afliggen heel goed geoefend. Ik gooide dan pas met de bal zodra ze af lag.
Het af leggen werd een spelletje. Bij de schapen laat ik haar heel kort liggen want anders raakt ze gefrustreerd (zoals veel honden).
Verder kan ik je geen tips geven want ik zie natuurlijk niet wat er gebeurd.

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur