Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do feb 22, 2018 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Workshop schapendrijven
BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 2:59 pm 

Zaterdag 03-04-2010 was het zover ik ging met Dorian een workshop schapenhoeden doen!!!!!!!!

Yeah ,ik had er zo onwijs veel zin in,ik keek er al die weken al naar uit.

Het begon om 10.00,dus toen al de honden er waren konden we beginnen,eerst kregen wij wat uitleg,werd er een demo gegeven,daarna mochten we samen met Andrè en Piet de wei in.Er liep altijd 1 border collie mee,die werd dan op een afstand down gelegd en indien nodig bracht de hond de schapen weer terug in de buurt.
Die arme schapen!!!!!!!

Eerst nog een stuk of 6 honden voor ons,daarna waren wij aan de beurt.
Wat zou Dorian gaan doen?(ik had wel een klein vermoeden :? )

Andre nam Dorian van mij over,eerst gewoon even in de wei laten lopen aan de lange lijn,daarna deed ie het losknippen,en jahoor daar ging Dorian,achter de schapen aan,eentje rende apart weg en daar ging Dorian achteraan,En ik zie hem rennen met een pluk wol in zijn bek.
Ooohhhhh ships dacht ik nog :shock: Dit gaat niet goed komen :oops: :oops:
Aangezien Dorian ze tegen het hek aan had gedreven konden ze geen kant op,dus Dorian even aan de lijn,schapen weggehaald van het hek,en toen ze wat meer in het midden en achterin de wei stonden Dorian weer losgelaten.
Enjahoor daar kwam het cirkelen om de schapen heen,maar zodra er èèntje weer apart ging,rende hij erachteraan en hap weer een pluk wol in zijn bek.En elke keer als tie dat wilde doen kreeg hij een hele harde Uhh te horen(denk wel op de filmpjes te horen)Ook hadden ze een stok bij om te zorgen dat Dorian leerde op afstand te blijven.Die stok hadden ze trouwens bij elke hond bij zich want wel meer honden haden er moeite mee om op afstand te blijven.
Ik schaamde mij kapot met zo(in mijn ogen) ongeleid projectiel.
Dus toen we deze ronde klaar waren heb ik dat ook gezegd Neehoor daar was absoluut geen sprake van.
Die Uhh die ze lieten horen was gewoon om Dorian te laten weten dat dat niet de bedoeling was en dat hij de schapen dus ook bijelkaar kan houden zonder dat gehap in de vacht.

Daarna etenspauze,even lekker Dorian uitgelaten,daarna 2de ronde,nieuwe kansen :p
Eerst even wachten op onze beurt.
Enja we mochten weer,dit keer ging alleen Piet mee en ook zonder Border collie erbij.

Na een fikse regenbui gelukkig hadden ze 2 partytenten opgezet,dus wij hebben even lekker droog kunnen zitten de bui afwachten,was het veld wel erg drassig geworden,Dorian had er zo zin in,dat ie Piet gewoon vooruittrok en die glibberde wel mee door de modder :lol:
Ik liep dit keer voorop bij de schapen (de schapen volgen mij wel)en Dorian maar weer cirkelen eromheen,totdat er weer èèntje apart ging en Dorian dus weer erachteraan ging en een hap wol in zij bek had.Piet en ik liet op die momenten telkens weer de Uuh horen.Op een geven moment ging het best wel aardig.
Toch had ik wel mijn twijfels hierover,hoe Dorian zich gedroeg met dat happen in de vacht.
Na deze ronde Dorian Af gelegd en gaf Piet zijn mening erover.

Pff nou mijn oortjes klapperde toen ik het hoorde.

Dorian is zo gedreven dat als hij bij de schapen is,wil hij maar èèn ding en dat is : Werken,werken,werken!!!!!
Het bijelkaar houden gaat goed,totdat er dus èèntje apart komt en Dorian dat schaap op zijn falie geeft dmv die hap in zijn vacht,dit is dus gewoon onzekerheid van hem,hij weet nog even niet dat hij dat happen niet nodig heeft om de kudde bijelkaar te houden.Om dit duidelijk te maken bij Dorian zou dat ong. een half jaartje gaan duren.

Piet herkende heel veel van Dorian zijn gedrag in zijn eigen hondje(border collie toen hij daar net mee begon)
Piet vond Dorian een hele gave hond(dat heeft ie wel 2 x gezegd 8) )
En Dorian heeft aanleg.
Dorian is een hondje wat supergraag wil werken en dat liet ie dus bij de schapen zien.
Maargoed dat willen werken heeft ie met alles,Dorian doet alles met Te ervoor.

Jammergenoeg zitten ze helemaal vol en hebben ze een hele lange wachtlijst. :(

Maar ik wist niet dat dit zo gaaf is zeg!!!!!!!!!
Echt super om te doen met je hond samen.

Laatst bijgewerkt door watervrouw op ma apr 05, 2010 8:53 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 3:34 pm 

Hee wat is dat leuk!
Dat zou ik ook wel met Taiga willen doen. Die wil wel achter de schapen aan (onze eigen) maar blijft wel goed luisteren ze kan er dus gewoon los tussen.
Ik had geen idee dat er workshops voor waren. ALs je nog eens gaat mag je me wel een berichtje sturen dan ga ik met je mee. Het is best handig als ze er nog wat bij leert zodat je er ook echt wat aan hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 3:38 pm 

wat gaaf zeg!!
waar zijn de foto's?
volgens mij is het met lizzy ook zo,iets te enthousiast...
maar erg leuk,zit in de genen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 7:21 pm 

leuk dat je hond aanleg heeft, mooi is dat als die knop omgaat en als ze willen werken.
wat gebruikten ze als grens? gemaaide grens in het gras of iets anders?

groetjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 05, 2010 2:29 pm 

hanke schreef:
leuk dat je hond aanleg heeft, mooi is dat als die knop omgaat en als ze willen werken.

groetjes!

Leg eens uit a.u.b wat je hiermee bedoel?
Weet wel wat grens betekent,maar volgens mij werd dat bij de workshop niet gebruikt.
Dit was puur om te kijken of de hond er wat mee heeft.(of zeg ik nu iets heel doms? :oops: )
In de fotohoek staan wat foto's en 1 filmpje,krijg je beetje een idee van hoe het was die workshop ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 05, 2010 4:01 pm 
Site Admin

klinkt erg leuk!! 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 05, 2010 6:46 pm 

Wat leuk Judith :D gaaf dat Dorian er zoveel plezier in heeft. En nu wachten tot er weer plek is?

Ella heeft 'n paar jaar geleden ook ëen aanlegtest gedaan op de familiedag van de NHC.

Ze was zeer geschikt volgens de "geleerden :) En was duidelijk in haar "knollentuin :lol:
Niet dat ik er wat mee wilde maar was wel heel leuk om te zien .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 05, 2010 6:58 pm 

watervrouw schreef:
hanke schreef:

groetjes!

Weet wel wat grens betekent,maar volgens mij werd dat bij de workshop niet gebruikt.
Dit was puur om te kijken of de hond er wat mee heeft.(of zeg ik nu iets heel doms? :oops: )
In de fotohoek staan wat foto's en 1 filmpje,krijg je beetje een idee van hoe het was die workshop ;)

hoi! ik krijg het filpmje niet open maar heb wel de foto's gezien nu.
ik denk dat ik al weet waar de verwarring vandaan komt; ik las het woordje 'hoeden' dus ik dacht echt hoeden waarbij de schapen in een bepaald stuk mogen eten en waarbij de hond de grenzen bewaakt (akkerrand, weg, ander perceel, etc), maar als ik de foto's zie vermoed ik dat het meer drijfwerk was? of zie ik het verkeerd? in dat geval is er natuurlijk geen grens zoals ik die bedoelde haha.

ga je er mee verder zodra er plek is?

groetjes hanke!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 05, 2010 8:52 pm 

hanke schreef:
watervrouw schreef:
hanke schreef:

groetjes!

hoi! ik krijg het filpmje niet open maar heb wel de foto's gezien nu.
ik denk dat ik al weet waar de verwarring vandaan komt; ik las het woordje 'hoeden' dus ik dacht echt hoeden waarbij de schapen in een bepaald stuk mogen eten en waarbij de hond de grenzen bewaakt (akkerrand, weg, ander perceel, etc), maar als ik de foto's zie vermoed ik dat het meer drijfwerk was? of zie ik het verkeerd? in dat geval is er natuurlijk geen grens zoals ik die bedoelde haha.

ga je er mee verder zodra er plek is?

groetjes hanke!

Ja klopt later dacht ik dat ook.Ik heb het hoeden overgenomen omdat dit topc schapenhoeden heet,maar het was meer drijven wat Dorian deed.
Ga de titel wel even veranderen. ;)

Tja ik wil eigenlijk wel,maar hij heeft het zo ontzettend druk en een hele lange wachtlijst,dus ik denk het niet.
Ga wel even verder kijken of er iets is in mijn buurt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 8:17 am 

Gefeliciteerd Dorian en Judith! Jaja, alles 'te'. Goh waar herken ik dat van? Nou ja, jammer van de wachtlijst. Mss heb je in de buurt ook zoiets?

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur