Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo maart 24, 2019 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2009 8:37 am 

hoi,
ik zie dat de laatste berichten al een tijd terug zijn, daarom even een nieuw onderwerp binnen het 'schapenhoeden'.

ik vroeg me af: wie van jullie is er actief in het hoeden of trainen/hoeden met hollandse herders?

ik weet dat de honden van Lia die hier eerder genoemd werd (kopje Tina van Stavast) geweldige hoeders zijn en ik probeer zelf ook wanneer het kan te oefenen met onze hond;
verder nog mensen actief hierin? zou leuk zijn ervaringen te delen?!

groetjes hanke

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2009 9:51 pm 

Grappig dat je hierover schrijft.
Mijke is laatst tot 2x aan toe achter de koeien aan gegaan. Ik was er niet blij mee want ik kon mij voorstellen dat die boer erg boos hierover zou kunnen worden (ik heb nog niets van hem gehoord). Het viel mij op dat Mijke het (in mijn ogen als leek qua hoeden) wel erg netjes deed. Niet happen en zo nee, alleen drijven en blaffen. Dus ik was gelijk op zoek naar les. Lijkt mij namelijk leuk om dit met haar te doen maar wil eerst een proefles volgen om te kijken of Mijke er echt wel geschikt voor is en of het mij echt wel bevalt. Ik wist niet meer wie ook alweer op de familiedag is geweest met haar schapen maar die vroeg 25 euro per les. Op google vond ik er 1 ergens in de buurt van Assen die 10 euro per 30 minuten vroeg en ik vond er 1 die vlak bij de Wijk les geeft. Dat koste 168 euro per 5 lessen als ik dat goed heb begrepen. Maar voor ik nog kon bellen voor meer info werd de dame loops. Dus ik wil volgende week eens verder gaan met orienteren.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 01, 2009 7:51 am 

Ik zag onlangs een filmpje over een hoedende Hollander in Frankrijk. Zag er prachtig uit. Het was een hoedwedstrijd. (zeg je dat zo?) Opvallend vond ik -maar dat ligt natuurlijk aan de aard van de wedstrijd- dat herder en hond erg dicht bij elkaar opereerden. Hond moest opdrachten vervullen als: het afscheiden van een paar schapen, het drijven door een hek en het drijven naar een aangegeven plek. Deze HH ging ook liggen staren, wat mij erg aan de BC deed denken.
Misschien hoort de hoedende Hollander ander werk te laten zien, zoals zorgen dat de kudde niet van het toegewezen veld afgaat. En dan minder drijfwerk.
Deze Hollander werkte zonder blaf en raakte de schapen niet aan. Maar dat kan natuurlijk met het wedstrijdreglement te maken hebben. Mooi was het wel: dat contact tussen de herderin en de hond.
Enne, werkte of werkt Marijke Bree met haar HH niet als herderin?

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 01, 2009 7:53 am 

Meer hierover in het clubblad van november 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 01, 2009 7:58 am 

bayca* schreef:
Meer hierover in het clubblad van november 8)

Leuk! Dus ook zij kan een bron van info zijn.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 01, 2009 7:10 pm 

hee!

leuk dat er volle bak gereageerd wordt; blijkbaar nog meer mensen interesse/actief hierin!

hoop in de (nabije) toekomst echt aan het werk te kunnen met Niek; hij heeft het zeker in zich, moet alleen nog veel leren (net als ik). schitterend om te zien als ze ineens iets doorhebben; zo van 'ik doe dit en dan doen de schapen dat' en dan beloond het werk zichzelf; geweldig!
paar weken geleden echt genoten van hem terwijl hij twee grenzen (om de hoek) liep; hij had het super naar zijn zin!

voor wie wil weten of zijn/haar hond 'het in zich heeft' is een aanlegtest misschien een optie?
het is wel zo dat je (misschien) iets wakker maakt in je hond wat je dan het beste ook wel 'afmaakt'; trainen dus!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 01, 2009 7:30 pm 

heel leuk,dat schapenhoeden....
jammer dat onze hh niet van andere beesten houdt. :doubt:
we doen nu behendigheid,dat is geweldig.
maar dat schapenhoeden is een heel mooi gezicht!

groetjes linda

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 9:49 am 

hanke schreef:
hee!

leuk dat er volle bak gereageerd wordt; blijkbaar nog meer mensen interesse/actief hierin!

hoop in de (nabije) toekomst echt aan het werk te kunnen met Niek; hij heeft het zeker in zich, moet alleen nog veel leren (net als ik). schitterend om te zien als ze ineens iets doorhebben; zo van 'ik doe dit en dan doen de schapen dat' en dan beloond het werk zichzelf; geweldig!
paar weken geleden echt genoten van hem terwijl hij twee grenzen (om de hoek) liep; hij had het super naar zijn zin!

voor wie wil weten of zijn/haar hond 'het in zich heeft' is een aanlegtest misschien een optie?
het is wel zo dat je (misschien) iets wakker maakt in je hond wat je dan het beste ook wel 'afmaakt'; trainen dus!

Vorig jaar is er een aanlegtest mogelijk geweest op de familiedag. Ronja heeft het echt niet in zich: zij was een bang schaapje dat tussen vijf wolven met krulvacht stond. Komt omdat zij eens haar neus aan het schrikdraad heeft gestoten langs de schapenwei. Sindsdien zijn schapen vreselijk eng.

(ik heb dit al vaker vermeld, ik moet steeds denken aan het herhaalde: toen ik jong was ben ik in de ton vol toverdrank gevallen van Obelix)

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 11:54 am 

hallo Hanke,

Ik las je vraag of er nog meer geinteresseerde waren voor het hoeden met schapen. Ik heb sinds ander halve maand Edo in huis. Hij is speciaal met dit doel voor ogen bij mij gekomen. Het gaat dan niet over schapen hoeden maar om geiten. En dat is niet hetzelfde werk. Zoals je zei, eenmaal het instinct aangewakkerd, dan moet je de controle bewaren, want dan blijkt je hond ineens te veranderen van lekker gezellie met de baas mee lopen in een ware energiebom. Kent geen moeheid meer, kent geen angst meer en kent geen pijn meer. Edo heeft zich "gedeclareerd" drie dagen nadat hij hier gekomen is. In het frans "declarer" dan, haha, dat betekend de eerste keer dat de hond zich realiseerd dat hij de beweging van de dieren kan beinvloeden. Toen was hij natuurlijk nog een kleine gup, dus voorzichtig aan, maar het gaat ondertussen steeds beter met hem. Doordat het hier om geiten gaat, heb je een hond nodig met veel karakter, die niet over zich heen laat lopen en gelukkig staat Edo zijn mannetje.

Ik heb overigens vijf schapen speciaal voor de honden. Dit is veel makkelijker werken in het open veld. Schapen blijven meer bij elkaar dan geiten en dit is makkelijker voor een beginnende hond.

Voila, tot horens,

Bas uit Frankrijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 12:03 pm 

sorrie ik vergeet te vragen aan marion over dat filmpje wat je vertelde.

Dat interesseerd me wat je daar vertelt, want dat vraag ik me al een poosje af. Kan een hollandse herder uitsluitend grenzen bewaken of kan zijn aanleg gebruikt of "omgebogen" worden om te drijven.

Ik merk aan Edo dat alles wat recht en lengte heeft hem interesseerd. Dus langs hekken om op te drijven interesseerd hem meer dan achter de kudde om ze op te drijven. Als de groep uit de melkput komt merk ik dat hij instinctmatig de lengte opzoekt ipv mijn border die instinctmatig om de groep heen loopt en de achterste opdrijft.

tot zover, Bas

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 3:27 pm 
Site Admin

hanke schreef:

Ik heb dit vorig jaar op de familiedag gedaan met mijn blondje. Ze waren erg over haar te spreken. Helaas voor ons geen schapen in de buurt. Tenminste, waar we op een Hollander-geschikte manier kunnen trainen. Er loopt wel vaak een kudde hier vlakbij, maar daar moet ze dus vanaf blijven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 4:35 pm 

hoi bas; superleuke reactie!

eerst even op je 2e bericht; een hollander kan ook geleerd worden te 'drijven' en daarmee bedoel ik niet het border collie drijven maar je kunt hem wel leren een groep van a naar b te brengen, zeker wanneer hij niet alleen de zijgrenzen kent maar ook 'vooraan (remmen)' en 'achteraan (de groep bijeen)' en kudde keren; in feite loopt hij dan al om heel de groep heen. je kunt er dan meer druk op zetten en dan krijg je vanzelf een drijfeffect. denk dat ik het hier niet perfect uitleg; ik zal lia even vragen hoe zij dat doet met haar honden want zij werkt er mee bij een kudde waar ook borders bij lopen en ze heeft de laatste 2 jaar volgens mij haar hollander(s) ook een soort drijven er bij geleerd. moet het wel goed vertellen natuurlijk.

dan je eerste bericht; ik kan me voorstellen dat het met geiten nog zwaarder is; lijkt me wel leuk om eens te zien; woon je ver weg in fra of is het in het noorden? wacht dat zoek ik ff op - hmm 6 uur rijden.
anyway; mooi dat edo genoeg karakter heeft om ook geiten de baas te durven en kunnen zijn. je omschrijving van het doorhebben wat zijn gedrag voor gevolg heeft; actie reactie verhaal is super; zo ervaar ik het ook. schitterend om te zien he?
mocht je nog op zoek zijn naar een 2e keiharde hond (in de zin van werken = knop om, zoals je zei geen vermoeidhied, geen pijn, etc) - ik verwacht dat er morgen een stel geboren worden uit een superwerker, dus laat maar weten dan!

bedankt voor je stukje hier en je hoort er nog van over dat drijven!
groetjes hanke

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 4:48 pm 

Heleen schreef:
hanke schreef:

Ik heb dit vorig jaar op de familiedag gedaan met mijn blondje. Ze waren erg over haar te spreken. Helaas voor ons geen schapen in de buurt. Tenminste, waar we op een Hollander-geschikte manier kunnen trainen. Er loopt wel vaak een kudde hier vlakbij, maar daar moet ze dus vanaf blijven ;)

staat de herder er niet open voor of nooit gevraagd?
groetjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 02, 2009 6:17 pm 

Heleen schreef:
hanke schreef:

Is die bij Assen dan niet wat voor jou?

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2009 10:58 am 

Interessant thema! Is Edo er eentje van Dido van Brenda, trouwens?

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur