Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do mei 24, 2018 4:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2007 10:21 am 

Met deze vraag loop ik al een tijdje rond: als je met je hond gaat schapenhoeden, voorkóm je dan dat hij gaat schapenjagen?
Enne, stel dat je een probleem hebt met je hond omdat hij al schapenjaagt, kun je dat probleem dan tekkelen door te gaan schapenhoeden?

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2007 12:58 pm 

Ik heb geen antwoord, maar een hond die onder appel schapen drijft is altijd beter dan een hond die het zelf uitzoekt.

http://dehollanderinrijssen.simpsite.nl/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2007 3:08 pm 

Honden die op schapen jagen zijn juist vaak herdershonden, omdat die instinctief de drang hebben om 'iets met schapen te doen'. En als er dan geen mens is die aangeeft waar de grenzen liggen (heel letterlijk!) ja, dan kan het uit de hand lopen.....

Ga je met je hond hoeden, dan zul je heel duidelijk moeten zijn in wat hij wel en niet mag, en daarbij voldoende gezag over je hond hebben. Anders kan het ontsporen tot jagen, omdat de hond meer actie wil dan eigenlijk nodig is ;)

Een hond die al op schapen jaagt, zal dus ook allereerst meer beheersing bij de schapen moeten leren, ongeacht of hij ze wel mag hoeden, of er alleen maar voorbij mag lopen.

En als een hond schapen jaagt omdat hij een behoorlijke portie jachtinstinct heeft, en minder ontwikkeld hoedinstinct, zodat hij ze eigenlijk alleen als prooi ziet, dan is het waarschijnlijk niet zo zinvol om met deze hond te gaan herderen ;)

Profiel  

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 7:07 am 

Pauline schreef:
Honden die op schapen jagen zijn juist vaak herdershonden, omdat die instinctief de drang hebben om 'iets met schapen te doen'. En als er dan geen mens is die aangeeft waar de grenzen liggen (heel letterlijk!) ja, dan kan het uit de hand lopen.....

Ga je met je hond hoeden, dan zul je heel duidelijk moeten zijn in wat hij wel en niet mag, en daarbij voldoende gezag over je hond hebben. Anders kan het ontsporen tot jagen, omdat de hond meer actie wil dan eigenlijk nodig is ;)

Eens, ik geloof dus niet zo in hoeden als preventie tegen schapen jagen. Sterker: de ergste schapenjager die ik ooit heb meegemaakt was een hond die aanvankelijk bij de schapen gewerkt had. De interesse in 'bezig zijn met schapen' was gewekt, in aanwezigheid van de eigenaar was de hond onder controle maar buiten diens aanwezigheid verwerden de schapen tot jaag- en sloopobject.

Marion schreef:
Enne, stel dat je een probleem hebt met je hond omdat hij al schapenjaagt, kun je dat probleem dan tekkelen door te gaan schapenhoeden?;)

Dat lijkt mij niet aannemelijk, nog afgezien van de vraag of het niet veel duidelijker is voor de hond en ook veel simpeler om hem te leren dat schapen gewoon taboe zijn. Ik denk dat je anders al gauw in de situatie belandt als hierboven geschetst: zolang de hond onder controle is van de eigenaar gaat-ie niet over de schreef maar zodra hij geen grip van de eigenaar meer ervaart...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 8:11 am 

Hé, dit is een oud onderwerp! Voor Ronja niet meer van toepassing gezien haar stroomstoot door het schrikdraad. Zij is nog steeds bang voor schapen, ontdekten we laatst nog eens. Zij gaat dan bijvoorbeeld rechts lopen (en tegen me aan) en heeft een héél laag staartje. Het veld waarop de schapen toen tijdelijk stonden vindt ze nog steeds OK om te rennen en te spelen. Koeien en paarden negeert ze overigens, maar bang, nee hoor.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 3:36 pm 

Wellicht oud onderwerp, maar als algemene vraag interessant.
Ik sluit me bij Pauline en Alfred aan. Het aanwakkeren van een drift zal gepaard moeten gaan met het nodige appel. Anders zou het verstandig zijn om die drift maar liever geheel met rust te laten. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die een succesverhaal hebben van een 'jager' die baat had bij het onder appel zetten van die jacht, maar je kunt je tegelijkertijd afvragen of een totaal verbod niet net zo effectief of effectiever geweest zou zijn. :shock:

Als voorbeeld. Ik verwacht van mijn hollandertjes dat ze mijn eenden met rust laten. Voor 90% is, ondanks de in hoge mate aanwezige prooidrift, dat verbod wet, zolang ik in de buurt ben. Ik durf niet te gokken dat het zonder toezicht even succesvol zou zijn. Er is echter een HH die constant herinnerd moet worden aan het verbod, en loert op de kans. (levende eendjes apporteren behoort tot zijn talenten) Vreemd genoeg is dat een hond met hoge bezitsdrift, maar veel minder prooidrift dan mij lief is. :? Deze laatste hond aanleren dat je rustig achter beestjes aan mag jagen, zou een ramp worden. Vorige week was ik hem 25 meter van huis kwijt: achter de herten aan. Ook zo'n totaalverbod hier. Was hij het spoor niet bijster geraakt, liep hij er nu waarschijnlijk nog achteraan. :evil: Maar geloof het of niet. Een balletje interesseert hem maar matig! :o Uh............... :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 10:52 pm 

Hmm, ik sluit me aan bij het met rust laten. Had ik Jakko net geleerd dat alles wat geen hond is met rust gelaten dient te worden. Dus niet achteraan, blaffen of wat dan ook bij eenden, kraaien, koeien, schapen, katten, paarden, kinderen ;) etc.
Op de familiedag was er een plekje open bij de schapenhoeders-test en leek ons wel wat. Jakko is wel goedgekeurd, maar achteraf gezien hadden we het niet moeten doen: hij wil nu alsmaar naar de koeien en schapen toe die in het weiland staan langs onze looproute. Zijn ook nog van die jonge beesten die meteen je richting uitkomen als je langsloopt :evil:
Maargoed, het is al weer 'gezakt' tot doorlopen, maar daar moet ik nog wel even mijn aandacht bij houden ;)

Yvonne

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 4:22 pm 

Tja ben ook benieuwd of Dorian nu na die workshop zoiets heeft van Oooh een schaap,leuk!!!!
Gelukkig staan de meeste langs route's waar ik Dorian ook altijd aan de ljn heb.
Waar ik fiets(en daar loopt Dorian dus los) stonden er vorige week ook een x aantal,dus ben benieuwd wat ie doet,oogjes goed open houden op die route.

Schotse hooglanders die laat ie iig met rust,zijn veels te groot

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 04, 2010 7:28 pm 

hmm altijd interessante vraag. denk dat het het er veel van af hangt wat je er in de toekomst mee wilt doen. wil je bij schapen of andere dieren gaan werken dan kan opleiden uiteraard DE uitkomst zijn. wil je dat je hond nooit of te nimmer iets met schapen gaat doen dan is altijd verbieden duidelijker.

ons hondje heeft aanleg voor het werken met schapen; hij zoekt zelf grensen en heeft moeten leren dat hij daar absoluut niet over mag. (lees: we zijn er nog lang niet maar de basis zit er in). we kwamen eens op een wandeling onverwacht schapen tegen om een hoek achter struiken. hondje zag ze eerder dan wij en was al op pad - alles wat beweegt is interessant. onze redding was toen om heel snel GRENS te roepen, waarna hij keurig op afstand over een zelfgevonden grens ging lopen.
wat dat betreft kan 'takelen' dus wel.

maar ik denk dat als je nooit wat bij schapen wilt doen het voor je hond duidelijker en rustiger is om gewoon altijd nee te verkopen.

maar goed, wie ben ik.... ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 06, 2010 11:26 pm 

Eens met Hanke. Ik had Jakko braaf geleerd alles wat geen hond was te negeren en schapen waren niet bijster interessant totdat de workshop schapenhoeden op de nestendag gevolgd had. Jakko was heel geschikt voor het schapenhoeden, maar toen heeft hij het idee opgevat dat je dus iets moet doen met die balen wol :lol:. Het kostte me weer een paar weken om dat eruit te krijgen en we kunnen nu weer gewoon langs de wei lopen zonder dat hij naar de overkant van de sloot wil.

En Schotse Hooglanders zijn idd te groot. Laatst kwamen ze naar de drinkbak (= meertje) en Jakko heeft braaf plaats gemaakt zonder veel protest. Ik kon niet eens over ze heen kijken van dichtbij; die zijn echt meer dan 1.65 m. hoog :lol:

Yvonne

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 11:56 am 

Totnu toe valt het reuze mee.

Aan de lijn reageert Dorian niet anders dan normaal.Als ze gaan bewegen of rennen dan reageert ie wel alerter,maar dat deed ie voor die workshop ook al.,en niet alleen bij schapen,amar alles wat sneller beweegt,word ie erg alert op.Ik heb hem geleerd dat ie rustig aan de lijn mee moet lopen en dat doet ie ook.
Los ben ik nog niet langs de schapenweil geweest.

En vandaag langs de Schotse Hooglanders gefietst,Dorian loopt dan gewoon los naast de fiets,hij kijkt wel(maar meer van oh wat ben je groot,vind je toch een beetje eng)maar reageert niet op ze.
Er stond er eentje heel dicht bij het hek waar wij door moeten,nou Dorian bleef gewoon rustig wachten totdat ik het hek opdeed.Hij negeerde hem gewoon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 12:41 pm 

om te voorkomen dat onze honden achter schapen aan gaan zetten we ze als jong hondje bij een schaap met een paar lammeren, dan leren ze het gelijk af om achter schapen aan te gaan.

Geen idee of het hoeden het achter schapen aan gaan stimuleert of niet. Mijn hond mag gewoon niet achter de schapen aan als ik zeg dat het niet mag en gelukkig doet ze dat dan ook niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2010 6:36 pm 

Ik ken iemand die is gaan schapendriven om het onder controle te krijgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur