Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do dec 13, 2018 2:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2006 8:23 am 

Zijn er specifieke trainingen cq cursussen voor schapenhoeden met hollanders of in ieder geval de manier waarvoor o.a. de hollanders ingezet worden?

Vriendin van mij doet nu een cursus schapenhoeden met haar Kelpie, maar ik heb begrepen (graag correctie als dat niet klopt) dat het een ander soort hoeden is, meer de bordercollie manier zeg maar.
Nou hoef ik met Toby niet te gaan schapenhoeden, dat gaan de schaapjes niet leuk vinden. :D
Maar ik zou in de toekomst graag eens willen kijken of ik dat toch met mijn (ooit nieuwe) hollander kan gaan doen.
Maar waar worden dergelijke trainingen gegeven?
Groetjes
Roelfien

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2009 8:44 am 

hoi, 3 jaar later maar vooruit;
het hoeden met een hollander is inderdaad heel anders dan met een bv border collie.
hangt er ook van af welk werk je er mee wilt doen en welke hond je hebt en welke baas uiteraard. een border collie is geneigd de schapen bij elkaar te drijven terwijl een hollander de schapen begrensd en de dieren wel rust moet geven om te eten. dus niet drijven maar hoeden! wil niet zeggen dat je met een hollander ook niet kunt drijven, maar het werkt in de hond even net wat anders. en als een border collie staart (eye) is dat geweldig, maar als een hollander dat doet gaat ie jagen en zijn we er minder blij mee. ander soort hond, ander systeem.
onder het onderwerp schapenhoeden staat een kopje tina van stavast; bekijk die foto maar eens; daar zie je haar grenslopen.
ben je inmiddels met een hond aan het trainen of niet?
groetjes hanke

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur