Hasse op behendigheid

Voor ervaringen met behendigheid, combisport en flyball...
Bericht
Auteur
Ayesta
Contacteer:

Re: Hasse op behendigheid

#16 Bericht door Ayesta » 17 okt 2008, 16:53

Nou, ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben met een stoute Hollander!

Vandaag getraind op een grasveld achter het huis: Daniël balletjes gooien met Borka en ik appèl met Hasse doen. Daniël en Borka zijn op ongeveer 30 meter afstand.

Ik durfde haar nog niet los te laten want ze wordt enorm afgeleid door D &B. Volgen doet ze redelijk en iedere keer als ze te lang hun richting op keek en niet luisterde, ging ze alleen de tuin in (time out). Dit hebben we ongeveer 1 kwartier gedaan. Daarna gingen Borka en Daniël weer naar binnen en heb ik nog een kwartiertje verder getraind met Hasse. Ik probeer dit dagelijks te doen (moet wel iemand zien op te porren om als afleiding met Borka te gaan spelen). Volgende week ook op het trainingsveld.

Morgen heb ik wel combisport training. Ik denk dat ik uit voorzorg haar helemaal niet los laat en de "door" oefeningen (band, tunnel) gewoon oversla.
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

marion
Contacteer:

#17 Bericht door marion » 18 okt 2008, 11:56

Interessant meisje, die Hasse! Ben benieuwd hoe het verder gaat....Ik heb het bij Ronja inderdaad vaak gemerkt dat ze op een grasveld veel ongehoorzamer is dan in het bos of op het kerkplein. Daaron train ik nu ook op het grasveld. Gaat stap voor stap beter. Ik kan er alleen nu niet aan werken omdat ze loops is. Volgende week weer.

Ayesta
Contacteer:

#18 Bericht door Ayesta » 23 okt 2008, 21:22

Vanavond was er weer behendigheid. Ik heb de hele week geoefend met het hierkomen met afleiding. Ze vindt het moeilijk en wil graag naar drukte toe maar het gaat steeds beter. Ik had van te voren met de instructeur af gesproken dat ik haar niet los zou laten, veel rust in zou bouwen en haar halverwege naar de auto zou brengen zodat de spanning niet te hoog zou oplopen.

Het ging goed! 8)

De behendigheid is best een opgewonden spelletje en het is de bedoeling dat je er meteen de vaart in zet. Dat is precies wat ik niet heb gedaan vandaag. Ik heb haar aandacht vrijwel steeds bij me kunnen houden en de toestellen rustig genomen. Als ze onrustiger werd ben ik apart gaan staan en heb ik ander oefeningetje met haar gedaan. Een paar keer bleef ze blaffen naar andere honden en heb ik haar even aan het hek gezet (time out) maar de meeste keren kon ze toch wel weer haar aandacht terug bij mij brengen. Halverwege, toen het erg goed ging ben ik gestopt en heb haar de hemel in geprezen. Daarna in de auto gezet en met voertjes gestrooid.

Ik ben zo opgelucht dat het nu beter ging!! en het hielp vast ook een beetje dat ik rookworst door haar voertjes had gemengd... :oops: :lol: :lol:
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#19 Bericht door Heleen » 23 okt 2008, 22:43

Fijn dat het zo goed ging! :smt023
Ik denk dat dit voor jou ook wat meer rust en plezier bracht tijdens de training?
Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#20 Bericht door Ayesta » 24 okt 2008, 09:37

Jazeker, met zo'n hysterische hond is er geen lol aan. Nu heb ik het idee dat mijn trainingen nut hebben en dat houd de moed erin. Ik wil het doen om dat ik op een leuke manier met haar bezig wil zijn. Dan moet het ook wel hoofdzakelijk leuk zijn... :roll:

Ik leer hier natuurlijk ook weer veel van. Zelf zoek ik altijd de rust op. Als ik ga wandelen zoek ik rustige gebieden op, juist geen plekken waar de hondeneigenaren zich verzamelen maar lekker de "natuur" in. Ik heb het dus wel aan mezelf te danken dat mijn honden niet zo goed met drukte om zich heen kunnen omgaan. Nu ik met Hasse zo op appèl met afleiding aan het trainen ben, moet ik echt voor mij "vervelende" plekken opzoeken: Honden uitlaat veldjes, skatebanen, schoolpleinen... bah! :roll: :lol: :lol:
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

marion
Contacteer:

#21 Bericht door marion » 24 okt 2008, 11:19

Moet ik ook en ben ik een paar maanden me begonnen. Eerst was Ronja niet van de andere honden weg te branden, maar nu komt ze gewoon, een paar keer tijdens het spel, naar me toe.
Het lijkt er voor mij op dat ze denkt, 'ik mag toch steeds weer even spelen, dus ik hoef het niet uit te buiten. Ik kom terug en mag gewoon weer verdergaan.'
IK ben nu begonnen met het volgen op de hondenspeelplaats. begint te lukken. Ik doe een paar minuten en dan mag ze weer gaan spelen.
Dat VZH-examen is natuurlijk leuk om te halen,maar in principe gat het natuurlijk om het dagelijks leven.

Ayesta
Contacteer:

#22 Bericht door Ayesta » 04 dec 2008, 21:16

Vanavond weer behendigheid gedaan. We zijn nu een paar weken verder en het gaat wel een stuk beter. Wel ben ik voortdurend met Hasse bezig en mis dus soms wat uitleg van de instructeur. Nu wordt onze les door 2 mensen begeleid. De ene kan zo vervelend uit de hoek komen :evil: Ze doet soms heel sarcastisch, alsof ik uit mijn neus sta te vreten en expres niet luister, terwijl ik soms mijn handen vol heb aan Hasse, ik kan tenslotte geen twee dingen tegelijk.
hier wordt ik dan weer nerveus van en dat heeft ook weer zijn onrustige invloed op Hasse.
Gelukkig is de andere instructeur wat geduldiger en verzint manieren waarop het goed kan gaan met Hasse (een parcourtje los met Hasse als eerste en de rest van de groep aan de andere kant. Dat ging dus meteen goed!! :D :D :D
De tweede keer liepen er allemaal mensen met honden vlak langs de tunnel en ik twijfelde of ik wel weer het hele parcours moest gaan. Tenslotte was het net goed gegaan en is zo'n afleiding voor Hasse moeilijk. Ik sprak mijn aarzeling uit tegen de "ongeduldige" trainster en die kwam meteen weer met een opmerking "tja, er lopen hondjes, dit is een hondenclub" :evil: :evil: :evil:
Ken je dat, iemand die op al je rode knoppen drukt???? Zij is er zo een...
Ik heb dus heel hard terug gelachen, heel grappig, NOT! En ik ben gegaan.

Gelukkig deed Hasse het redelijk goed, ze liet zich niet afleiden en kwam na het parcours weer bij me om te spelen.

Het viel deze les wel heel duidelijk op dat ze de 1e 20 minuten erg veel moeite had met de afleidingen, ik werd er een beetje moedeloos van. Totdat ze moeier werd en het veel beter deed, wel vrolijk met kwispelend staartje, maar veel meer rust erin!
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Jakko
Contacteer:

#23 Bericht door Jakko » 05 dec 2008, 00:12

Hmm, misschien eens flink moe maken vóórdat je naar behendigheid gaat?
Wel een beetje dubbel op dan, maar misschien scheelt het idd wat stress aan het begin en wordt het weer leuker?
Daarna storten jullie uitgeput op de bank :lol: spreek uit ervaring, deed het ook vaak als Jakko zo'n bui had.

Yvonne

bayca*
Contacteer:

#24 Bericht door bayca* » 05 dec 2008, 07:58

Ayesta stuur eens een mailtje naar Relinde relinde@mcdogs.nl , vertel haar jou verhaal en zeg maar dat ik je gestuurd heb.
Jan
Afbeelding

marion
Contacteer:

#25 Bericht door marion » 05 dec 2008, 08:53

bayca* schreef:Ayesta stuur eens een mailtje naar Relinde relinde@mcdogs.nl , vertel haar jou verhaal en zeg maar dat ik je gestuurd heb.
Ik ben erg nieuwsgierig nu. :smt045

bayca*
Contacteer:

#26 Bericht door bayca* » 05 dec 2008, 09:52

marion schreef:
bayca* schreef:Ayesta stuur eens een mailtje naar Relinde relinde@mcdogs.nl , vertel haar jou verhaal en zeg maar dat ik je gestuurd heb.
Hoor je wel van Ayesta, als ze er iets over kwijt wil
Jan
Afbeelding

marion
Contacteer:

#27 Bericht door marion » 05 dec 2008, 12:14

bayca* schreef:
marion schreef:
Hoor je wel van Ayesta, als ze er iets over kwijt wil
Oh ;)

Ayesta
Contacteer:

#28 Bericht door Ayesta » 08 dec 2008, 12:15

Ik heb Relinde vrijdag een mailtje gestuurd maar nog niks gehoord :(
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#29 Bericht door Ayesta » 30 jan 2009, 08:59

Ik heb geen reactie meer gekregen van Relinde, vreemd eigenlijk.

Na een flinke pauze in verband met de feestdagen en het slechte weer (het veld was in een hele slechte conditie waardoor er niet getraind kon worden) zijn de trainingen weer begonnen. Hasse begint het spelletje te begrijpen!
Tijdens het parcourtje lopen kan ze nu los en doet haar best te begrijpen waar ik haar heen stuur (we zijn ondertussen zover dat alle toestellen door elkaar staan en je ze op verschillende manieren kunt nemen). Ze is geconcentreerd en gemotiveerd, erg leuk!! :smt041
Het wachten blijft wel moeilijk, ik moet dan met haar bezig blijven. Het beste werkt nog de "watch" (aandachtsoefening). Terwijl de anderen bezig zijn en wij moeten wachten blijft ze me aankijken en wordt daar ruim voor beloond :D dit gaat goed.

Over 2 weken hebben we een toets om door te kunnen gaan naar de gevorderden groep. Het is bijna jammer dat Hasse er straks waarschijnlijk een tijdje uit is vanwege een nestje :D .
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Plaats reactie