Hasse op behendigheid

Voor ervaringen met behendigheid, combisport en flyball...
Bericht
Auteur
Ayesta
Contacteer:

Hasse op behendigheid

#1 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 20:57

Vanavond hebben Hasse en ik de 2e les behendigheid gehad. Beginnerslessen dus alle toestellen worden 1 voor 1 aangeleerd. Nu kent Hasse al veel toestellen van combisport maar behendigheid is toch wat anders wat betreft "van je af werken". (bij combisport moet je binnen 1 meter van elkaar blijven).
Hasse is doorgaans best een braaf hondje, maar op het trainingsveld raakt ze zo opgefokt! :evil: :evil:

Om een aantal toestellen achter elkaar te kunnen nemen moet ze natuurlijk los, en in plaats van dat ze daarna bij me terug komt, neemt ze gewoon de benen... :evil: :evil: :evil: Ik ren dan weg en verstop me, maar wat doet die slimme meid: Ze kijkt waar ik ben, en als ze weet waar ik zit gaat ze gewoon verder met: rondjes rennen, andere honden najagen, etc :evil: :evil: :evil:

Combisport is wat dat betreft makkelijker. omdat ze meteen bij je terug moeten komen na elk toestel, maar nu moeten ze "gaan". Nou, dat doet ze dan dus :evil:

Je voelt je ook zo voor L*L staan... :oops: :oops: :oops: Vooral omdat de instructeur dan zegt "ja daar moet je wel echt iets aan doen, we trainen hier geen gehoorzaamheid" Joh...! :roll:

Ik heb echt vreselijk de pest in. Misschien moet ik volgende week iedere avond naar het trainingsveld gaan en appel lopen (terwijl andere groepen bezig zijn). Kan ze haar eten daar verdienen, luistert ze niet, jammer dan. Misschien dat ze dan wat went aan de drukte en opgewonden honden om haar heen. Eventueel met iemand erbij en dan roepen met lange lijn om.

Iemand ervaring met opgefokte herders op het trainingsveld en wat daarmee te doen????
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

Heleen
Site Admin
Contacteer:

Re: Hasse op behendigheid

#2 Bericht door Heleen » 16 okt 2008, 21:09

Ayesta schreef:maar wat doet die slimme meid: Ze kijkt waar ik ben, en als ze weet waar ik zit gaat ze gewoon verder met: rondjes rennen, andere honden najagen, etc :evil: :evil: :evil:
:lol: :lol: Sorry hoor... maar je hebt toch duidelijk een Hollander in huis :lol:

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee, maar heb je een idee wat de oorzaak kan zijn?
- ontwijkingsgedrag / stress
- pure opwinding (springen en rare hindernissen kan nogal een adrenaline-rush geven)
- is ze nog niet genoeg gewend aan het veld en de situatie?
- verwart ze spelen (springen etc.) met appel (behendigheid is leuk en gek, maar de hond moet in principe onder appel staan)?

Misschien geen gek idee wat je aangeeft ;)
Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#3 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 21:32

Hevige opwinding en daardoor stress
De oefeningen nog niet helemaal begrijpen en daardoor stress
nog niet goed gewend aan de situatie en de andere honden en daardoor stress.
Nu is het al vaker gezegd: Stress op zich is niet perse negatief, je hebt enige vorm van stress wel nodig om iets te leren. Qua stress signalen zie ik vooral hijgen.
Ontwijkingsgedrag denk ik niet zo aan: Als ze luistert is ze heel toegewijd: ze is alleen heel snel weer afgeleid.

De rest kan allemaal. Tijdens het wachten op je beurt vindt ze het ook heel moeilijk haar aandacht bij mij te houden, het liefste bijt ze als ze de kans krijgt de hond voor of achter zich in z'n kont. Ze blaft erg veel en "hangt" in de riem. dit allemaal vooral naarmate de les vordert: In het begin wil ze nog wel "deugen"... :roll: :lol:

Met Borka heb ik nooit moeite gehad op het gebied van bij me komen, die apporteerde ook enthousiast, dat doet deze tut ook niet :roll: Gooi je een balletje aan een touwtje, brengt ze het nauwelijks terug.
Ik train hier al op, maar het kwartje valt nog niet. Als ze dat nou eens zou begrijpen, dan komt ze sowieso makkelijker terug als je wat gooit.
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#4 Bericht door Heleen » 16 okt 2008, 21:42

Stress is nooit positief als de baas er door gefrustreerd raakt ;)
Trainen is leuk voor een hond, maar het moet voor jou ook leuk blijven.

Doet me toch een beetje aan Borka denken, of is dit anders? Ik heb hem toen gezien, en het lijkt me behoorlijk lastig om mee om te gaan.
Als ze het niet goed genoeg begrijpt, rustig opbouwen en voldoende en rustig belonen als ze ook maar iets goed doet. Dat geeft vertrouwen.
Misschien eens wat dingen uitproberen, van negeren tot corrigeren, en dan kijken hoe ze erop reageert?
Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#5 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 21:43

Heleen schreef:- verwart ze spelen (springen etc.) met appel (behendigheid is leuk en gek, maar de hond moet in principe onder appel staan)?
hier heb je wel een punt. Ik ben een tijdje wel wat "te soft" geweest en ben nu (sinds een week) veel serieuzer aan het trainen. Hier bedoel ik mee dat er nu ook meer consequenties vastzitten aan het wel of niet luisteren (NILIF). De gehoorzaamheid binnen en tijdens het wandelen buiten is al een heel stuk verbeterd, maar nu nog op het trainingsveld. Vandaar mijn idee om haar volgende week haar eten op het trainingsveld te laten verdienen...

Maar andere tips zijn ook welkom, want ik wordt wel een beetje moe van dat "stoute" gedrag op het trainingsveld. Borka kon er ook wat van. die kwam dan altijd wel netjes, maar die deed ook altijd zo opgefokt (mensen die bij wisselwerk waren weten wat ik bedoel). Dus het zal ook iets zijn wat ik zelf niet goed doe.
Nicky had het over duidelijker de leiding nemen/leiding geven aan de hond zodat hij zich veiliger voelt. Misschien zit 'm daar de kneep. Dan zou het appel lopen op het trainingsveld wel eens zoden aan de dijk kunnen zetten...
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#6 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 21:44

Heleen schreef:Stress is nooit positief als de baas er door gefrustreerd raakt ;)
Trainen is leuk voor een hond, maar het moet voor jou ook leuk blijven.

Doet me toch een beetje aan Borka denken, of is dit anders? Ik heb hem toen gezien, en het lijkt me behoorlijk lastig om mee om te gaan.
Als ze het niet goed genoeg begrijpt, rustig opbouwen en voldoende en rustig belonen als ze ook maar iets goed doet. Dat geeft vertrouwen.
Misschien eens wat dingen uitproberen, van negeren tot corrigeren, en dan kijken hoe ze erop reageert?
Haha ik was nog aan het schrijven toen je dit poste. Ik moet idd ook die richting uit denken. En wat je zegt over de frustratie van de baas is natuurlijk waar: het loopt waarschijnlijk op, bij haar en bij mij tijdens de les en blijft elkaar versterken.
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#7 Bericht door Heleen » 16 okt 2008, 21:55

Bij Borka zag je vooral ook veel frustratie en hij leek daardoor een beetje dicht te slaan.
Volgens Nicky mag je een hond in stress ook best alternatieven/tips geven. Als ze niet zelf kunnen bedenken hoe ze met de spanning om kunnen gaan, geef ze dan een idee ("ga maar af" bijvoorbeeld). Op die helpende manier kan je ook leiding geven.

Appel lopen en dingen vragen die ze goed kan, kan ook wel helpen denk ik. Dat geeft een stukje rust en vertrouwen, ook bij jezelf.

Aura kan soms tijdens de wandeling ook ontzettend op m'n zenuwen werken en totaal niet opletten. Meestal doe ik dan even een aandachtsoefening (zoals ik 'm geleerd heb: lijn strak: niks zeggen, omdraaien en weglopen... weet niet hoe dat met een gewone halsband werkt... ) net zolang tot ze rustiger wordt en oogcontact met me maakt. Daarna kan ik weer normaal verderlopen.
Afbeelding

Irma
Contacteer:

#8 Bericht door Irma » 16 okt 2008, 22:11

Tijdens het wachten was Jan altijd heel intensief met Chess bezig. In het begin deed hij dit dus niet en dan was ze snel afgeleid/ verveeld. Na een tijdje is Jan met Chess gaan spelen en een beetje uitdagen zodat de volle aandacht bij de baas is.
Dit is natuurlijk niet voor elke hond geschikt maar bij Chess werkte het wel. Chess werd altijd voornamelijk afgeleid door blaffende honden ( OES,jes) Deze honden waren zo enthousiast dat ze stonden te blaffen als ze even moesten wachten en ja bij behendigheid moet je vaak lang wachten.
Sturen andere instructeurs Hasse ook weg als ze bij hun komt buurten??? Bij ons deden ze dat wel en dat werkte eigenlijk wel goed. het was daardoor helemaal niet leuk om naar andere groepen te lopen want daar willen ze je immers niet.

Ayesta
Contacteer:

#9 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 22:22

Irma schreef:Tijdens het wachten was Jan altijd heel intensief met Chess bezig. In het begin deed hij dit dus niet en dan was ze snel afgeleid/ verveeld. Na een tijdje is Jan met Chess gaan spelen en een beetje uitdagen zodat de volle aandacht bij de baas is.
Dit is natuurlijk niet voor elke hond geschikt maar bij Chess werkte het wel. Chess werd altijd voornamelijk afgeleid door blaffende honden ( OES,jes) Deze honden waren zo enthousiast dat ze stonden te blaffen als ze even moesten wachten en ja bij behendigheid moet je vaak lang wachten.
Sturen andere instructeurs Hasse ook weg als ze bij hun komt buurten??? Bij ons deden ze dat wel en dat werkte eigenlijk wel goed. het was daardoor helemaal niet leuk om naar andere groepen te lopen want daar willen ze je immers niet.
Ja dat bezig blijven tijdens het wachten doe ik ook, en in het begin, als ze dan nog niet zo opgefokt is, wil ze echt wel braaf luisteren en haar aandacht bij mij houden (ik doe dan een aandachtsoefening, de voet, netjes naast zitten, bijvoorbeeld, maar ook met het touwtje spelen).

Het veld is zo groot dat ze -nog- niet naar andere groepen toe loopt. Je hoort ze wel en ziet ze in de verte maar ze is vooral met de honden van onze eigen groep bezig. We zitten zeg maar op een "afgelegen" hoek.
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Irma
Contacteer:

#10 Bericht door Irma » 16 okt 2008, 22:25

Dan een heel interessant speeltje meenemen of idd haar voer.

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#11 Bericht door Heleen » 16 okt 2008, 22:31

Ayesta schreef:Ja dat bezig blijven tijdens het wachten doe ik ook, en in het begin, als ze dan nog niet zo opgefokt is, wil ze echt wel braaf luisteren en haar aandacht bij mij houden (ik doe dan een aandachtsoefening, de voet, netjes naast zitten, bijvoorbeeld, maar ook met het touwtje spelen).
Kan het zijn dat ze opgewonden wordt van het appel en spelen? Of valt dat mee?
Afbeelding

Ayesta
Contacteer:

#12 Bericht door Ayesta » 16 okt 2008, 22:32

Irma schreef:Dan een heel interessant speeltje meenemen of idd haar voer.
Het probleem is dat Hasse op een punt komt waarop ze niet meer gaat voor het voer of het speeltje, maar de benen neemt. Zelfs als ik wegloop en me verstop komt ze alleen checken waar ik ben en trekt dan weer een lange neus... :evil: Ze vindt het blijkbaar leuker om achter andere honden aan te gaan dan om voer te verdienen of met een touw te spelen... :( rottig trutje :evil:
Groetjes,
Ayesta

Afbeelding

Hanneke

#13 Bericht door Hanneke » 16 okt 2008, 23:28

Klinkt heel bekend!
Met Zoran heb ik regelmatig hetzelfde probleem gehad, alleen in iets mindere mate: hij ging 'buurten' bij andere groepen of bij honden die aan het hek zitten, maar kwam vervolgens wel terug. Het wachten was idd geen genoegen.
Gebruikte foefjes/hulpmiddelen:
In de wachttijd spelletjes en oefeningen doen. Bij het parcours ging de instructeur op het 'kritieke punt' staan om hem terug te sturen als hij er tussenuit zou gaan. Ook bij andere groepen werd hij weggestuurd.
Ik ben meer met Zoran alleen (zonder Rowi) gaan wandelen en heb dan onderweg tijdens het loslopen allerlei oefeningen gedaan. Ook heb ik twee hindernissen geleend en op een veld zonder afleiding geoefend in het 'sturen' over de hindernissen, dus het samenspel van springen maar op mij letten waar je daarna naartoe moet.
Verder train ik nu met worst waar hij echt gek op is en die hij alleen bij behendigheid krijgt. En ik zit nu weer in een groep 'op niveau', want kijk uit: als een hollander (ik heb tenminste gehoord dat het een raskenmerk is) te weinig te doen heeft of als het te makkelijk is, dan gaat 'ie ook klooien! Misschien is dat bij Hasse ook een oorzaak, omdat ze de toestellen al kent van de combisport.
Jouw idee om op het veld appel te gaan lopen lijkt me ook zo gek niet, kan ze in ieder geval wennen aan alle drukte.
Ik wens je veel sterkte, geduld en succes!
Afbeelding

liduina

#14 Bericht door liduina » 16 okt 2008, 23:37

dit doet me ook veel aan lizzy denken...
iig zelf proberen rustig te blijven,je boos maken werkt bij mij altijd averechts.
veel succes met de training!
hoe meer staarten ,hoe meer lol
Afbeelding

marion
Contacteer:

#15 Bericht door marion » 17 okt 2008, 16:42

Bij Ronja was het volgende aan de hand: ze mocht van mij altijd losdollen op een grasveld bij ons in de buurt. Op de hondenschool kreeg ze volgens mij dan de associatie grasveld=dollen met andere honden. Marijke en ik hebben dat er uit gekregen en nu, bij de behendigheid, doet ze het niet meer. Ik blijf wel heel erg dicht bij haar in de buurt (ik loop héél erg snel), zodat het contactlijntje niet breekt.
Ik zorg ook wel dat Ronja al flink gewandeld heeft voor de les, want anders weet ik het ook niet. Dan zou ze wel weer eens kunnen losbarsten en, inderdaad, mij het machteloze nakijken geven.

Toen ze het bij Marijke nog weleens deed, en ze niet naar mij toekwam, zorgde Marijke voor een negatieve prikkel, en dan was ze er zo. (plantenspuitje)

Plaats reactie