Ronja's eerste les bij de KC

Voor ervaringen met behendigheid, combisport en flyball...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
marion
Contacteer:

Ronja's eerste les bij de KC

#1 Bericht door marion » 22 sep 2008, 09:24

Zaterdag zijn we naar de eerst echte behendigheidsles gegaan. Op de KC Noviomagum. Lekker dicht bij, dus. Ronja kon al wel een klein circuitje, dus was het niet erg dat ik bij les 4 begon. (ivm vakantie)
Oh, oh oh, wat een stoutje hondjes doen daar mee! Veel klein grut dat meer met de andere hondjes dan met het baasje bezig is.Toelatingseis was toch echt EG, VEG I en II, maar je ziet het aan vele hondjes niet af.
Ronja moest beginnen met een 'vooruit' en dat deed ze perfect: snel terugkomen en mooi aan de voet. Zegt de trainer: ja een echt werkhondje, die leren lekker snel. :roll: Nou moe, dacht ik, ik train me de gaten in de sokken met de juffrouw!
Maar goed, ze reageerde prompt op de houding van mijn schouders (is van belang, leerde ik) ze ging weer lekker liggen in de tunnel :oops: en ze wilde o zo graag over de A-schutting. (maar dat mocht nog niet)
Wat mij opviel, niemand gebruikt de klicker en niemand beloont met voertje of bal. Ook bijzonder: je moet alles benoemen: schut, band enzovoorts. Ik heb mijn twijfels bij het nut hiervan.
( die twijfel nav een grappig incident met Ronja: zij kent het woord 'tafel' en 'vooruit'. dacht ik :shock: . Zeg ik gisteren bij een trap met leuninkjes in het bos 'vooruit' en daar komt de juffrouw al en probeert op een leuninkje te gaan liggen als bij tafel......

Ayesta
Contacteer:

Re: Ronja's eerste les bij de KC

#2 Bericht door Ayesta » 22 sep 2008, 09:51

Leuk, behendigheid!! die opmerking van de trainer zal echt wel als een compliment bedoeld zijn, :lol: :lol: :lol:
Ik vind het ook vreemd dat er niet met voertjes of bal/speeltje beloond wordt, wat gebruiken ze dan? Zeker bij het aanleren van toestellen lijkt het me handig. Als de hond het spelletje doorheeft, is het parcours zelf + enthousiasme eigenaar misschien genoeg beloning.
Bij combisport wordt ook alles benoemd ik ik heb daar ook mijn twijfels bij. Daarbij vergis ik me nogal eens, in het heetst vd strijd en roep ik prompt het verkeerde :oops: :oops: Ik ben niet zo multitasking :lol: :lol: :lol:
Ik denk wel, dat als je iets zegt het ook duidelijk moet zijn tijdens de training, anders leidt het af of maakt het de hond misschien aan het twijfelen. Ik los het nu zo op: bij cs moeten hond en begeleider binnen 1 meter bij elkaar blijven dus Hasse ziet vanzelf waar we heenlopen. Bij een toestel waar de aktie duidelijk is roep ik wel wat ("door" bij de tunnel en de band, "hoog" bij de hordes voor de timing). Verder, zeker als ik twijfel laat ik mijn mondelinge commentaar maar achterwege en gebruik -nog- gebaren (b.v. bij de katterloop) :lol: .

Vooruit & tafel: Ach.. ze doet zo haar best PDT_Love_05 . Waarschijnlijk vindt ze het op elkaar lijken qua klank? Misschien kan je de klemtoon veranderen.

Ik heb nog geen ervaring met behendigheid, 9 oktober ga ik met Hasse beginnen!!!
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

marion
Contacteer:

#3 Bericht door marion » 22 sep 2008, 11:01

grappig dilemma is nu wel: bij VZH géén beweging en bij behendigheid wél. Is lastiger voor het baasje dan voor de hond.
Bij de Vooruit oefening zei de trainer dus: je mag wel mee bewegen hoor......nee dus, bij overlappende oefeningen moet ze het toch met alleen de stem doen.

kala
Contacteer:

#4 Bericht door kala » 22 sep 2008, 11:56

een hond kan ook te snel leren....Lula heeft ook even behendigheid gedaan en had de neiging het parcours zonder mij te doen (met 10 keer tunnel en kattenloop), niet echt handig...succes! Karin
Afbeelding

marion
Contacteer:

#5 Bericht door marion » 22 sep 2008, 14:04

kala schreef:een hond kan ook te snel leren....Lula heeft ook even behendigheid gedaan en had de neiging het parcours zonder mij te doen (met 10 keer tunnel en kattenloop), niet echt handig...succes! Karin
Herkenbaar! Ik moet ook echt tussen de toestellen vertraging inbouwen en haar naar me toe laten komen. Anders is zij al klaar voor ik 'schut' kan zeggen. Maar dan sta ik wél voor ........

Jakko
Contacteer:

#6 Bericht door Jakko » 22 sep 2008, 23:48

Een foto van hond op leuning zou wel leuk geweest zijn :lol:
Wel goed dat ze het wel probeerde, ook al is het een onzinnig commando 8)

Yvonne

marion
Contacteer:

#7 Bericht door marion » 23 sep 2008, 09:37

Ayesta:ik denk inderdaad dat ik het woord vooruit te kort uitsprak. Normaal is het: Vóóóóruit en TA-fl.
Jakko: ze rolde zo snel van die leuning af dat een foto nooit gelukt was! :lol: Maar wat een braafje wordt het, he!

watervrouw

#8 Bericht door watervrouw » 24 sep 2008, 18:11

Leuk behendigheid.
Gaan wij ook Okt. doen
Ben benieuwd,Dorian heeft al kennis gemaakt,en hij vind het helemaal geweldig.

Over de toestellen bij naam noemen,ik zeg gewoon Hoog of Door.

En ik beloon met de bal of gebruik een voertje.
Bij ons in het park hebben ze van die ronde stenen krukjes staan,dus ik commando gegeven en Dorian sprong erop,Zit,hij ging zitten en toen commando Af,whahaha hij paste er nog maar net op,met zijn achterpootjes zette hij zichzelf schrap om er niet vanaf te vallen.Was een erg grappig gezicht :lol:

Plaats reactie