lesje combisport met mijn monsters

Voor ervaringen met behendigheid, combisport en flyball...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ayesta
Contacteer:

lesje combisport met mijn monsters

#1 Bericht door Ayesta » 14 jun 2008, 18:21

Zo, weer eens een verslagje van de combisport training. Ik train nu met beide honden op zaterdagmiddag, achter elkaar. Dat is wel zwaar, maar beter dan dat ik door de week 's avonds nog de deur uit moet :D dat trek ik gewoon vaak niet
Eerste uur was met Hasse. Gehoorzaamheid ging goed, ze staat vrij snel in standje oefenen, want buiten het trainingsveld trekt ze nog wel eens. Gehoorzaamheid doet ze best voorbeeldig. Het enige waar ze echt moeite mee heeft is af blijven liggen als ik wegloop. Volgens de trainer moet ik meer vertrouwen in mijn hond hebben en minder naar haar kijken maar haar vanuit mijn ooghoeken in de gaten houden.
Vervolgens de slalom. Hier mochten de honden los. Slalom op zich ging best netjes maar tijdens het wachten nam ze steeds de benen :evil: :evil: Uiteindelijk heb ik haar toch weer aangelijnd. De andere honden die bezig zijn zijn toch blijkbaar een sterke prikkel.
Horden en stormbaan deed ze netjes, maar ik heb haar wel aangelijnd gehouden. Dat vertrouwen in je hond, daar heeft die trainer wel een punt...

Borka was het eerste half uur pure frustratie :( De groep is erg groot, en na de gehoorzaamheidsoefeningetjes splitst de groep, maar we beginnen met z'n allen, van die fijne oefeningen van: In een kring staan en omstebeurt erom heen lopen volgend met je hond. vervolgens slalommen tussen de honden door. We beginnen dan net en Borka is dan zo hieperdepiep dat hij uitvalt naar de passerende honden. :evil: eerst ben ik er uit gelopen en heb ik aandachtsoefeningen met hem gedaan. daarna, toen hij het nog eens deed, heb ik hem aan de kant gezet als time out, en ben ik zelf weer in de kring gaan staan.

Ook de slalom beef hij rommelen. hij wil andere honden gewoon in hun kont snappen :oops: dus lijntje bleef eraan. Tijdens het slalommen zelf doet hij het dan wel redelijk. Toch heb ik hem weer een time out moeten geven. Wat hij ook niet deed was gaan zitten voordat we de oefening gingen doen. ik vraag me ernstig af of dit ongehoorzaamheid is of dat het hem pijn doet :( Ook weer time out en pas gaan pakken toen hij netjes ging zitten. Iedereen was al richting stormbaan en toen hij niet luisterde liep ik ook richting stormbaan. Uiteindelijk kon ik hem netjes volgend mee nemen.

Bij de stormbaan aan gekomen begon hij weer te klieren :evil: weer andere honden in hun billen willen bijten. Ik heb hem meteen weer aan de kant gezet en heb de stormbaan alleen gelopen (nee, ik ben niet over de toestellen heen gegaan :roll: ). Had natuurlijk enorme pret in mijn eentje, en ik liet Borka toekijken, in de hoop dat hij flink de pest in zou hebben...
Eigenlijk ging het pas beter toen ik de stormbaan daarna met hem genomen had, en bij de hordes zijn speeltouw tevoorschijn had gehaald. daarmee kan ik met hem sjorren en ik kan het weggooien en dan haalt hij het op, dat is echt de topbeloning voor hem.

Het moeilijke vindt ik dat als hij zo aan het meuten is, een moment te vinden waarop je toch goed gedrag kunt belonen! Hij is stout en dat wil je hem laten merken (door b.v. een time out), maar hij raakt natuurlijk meer gemotiveerd door beloning. Tegelijkertijd ben ik, zeker tijdens de gehoorzaamheid, bang dat hij nog heftiger wordt van het touwtje. (hij beet tijdens het geven van een beloningsvoertje bijvoorbeeld "per ongeluk" in mijn vinger).
aan de andere kant lees ik net het vorige stukje terug waar iemand zegt dat hij met het rennen juist zijn adrenaline kwijt kan, dus misschien eerder belonen met speeltje...? Hij weet trouwens nu ook al aardig dat als hij zich niet gedraagt met het touw (opspringen, uit mijn handen proberen te grissen), hij het ook niet krijgt, dus heeft ietsie meer respect gekregen :roll:
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

marion
Contacteer:

Re: lesje combisport met mijn monsters

#2 Bericht door marion » 15 jun 2008, 12:54

Jeetje zeg, dat lijkt me niet meevallen, trainen met twee honden na elkaar.
Ik vind je verhaal wel herkenbaar, hoor! Met Ronja gaat het slalom-lopen nu wel goed, maar dat komt omdat ze deze honden al 18 lessen heeft meegemaakt. Toen ze voor het eerst met dit zootje ongeregeld kennismaakte, was ze zo hieperdepiep dat ik me doodgeneerde. :oops: Kwam nog bij dat ik een beetje bang ben voor rottweilers en er zaten er drie in de groep. (waarvan één ambivalent gedrag toonde) Bij de VEG 1 kreeg ik dan ook een flinke aftrek voor dit onderdeel met als commentaar: kijkt naar alles en iedereen behalve naar het baasje. :evil: Hmmmm.
Roep jij weleens uhhh naar Borka? dat doe ik als Ronja fouten maakt en dan krijgt ze geen klik en geen beloning. Bij haar werkte het wel. Als ze te snel uit de af wil en ik roep uhh dan gaat ze onmiddellijk weer liggen.
Ook ik mag niet naar haar kijken als ik wegloop en terugkom terwijl ze afligt/afzit/staat. Dat werkt wel.
En verder is er soms geen land met haar te bezeilen als er veel spannende prikkels zijn. En hondenkonten zijn het allerspannends! Of ze is uit haar hum, of schijnzwanger of ze heeft vantevoren te weinig beweging gehad.
Wat mij nog het meeste verbaast is dat ze soms opeens iets heel normaals vergeten is. Nou kan ze toch al een half jaar of langer meteen gaan zitten als ik stop met lopen. En nu opeens gaat ze voortdurend liggen! Omdat ik de 'af' op afstand aan het oefenen ben!
Ik beloon tot nu toe zelden met een spelletje dus ik weet niet hoe dat werkt. Ik ben er nu mee begonnen om na een trainingssessie van 5 minuten een trekspelletje met haar te doen. Dat waardeert ze wel! Vinger raken is ophouden en niet onmiddellijk loslaten ook. Weet ze nog niet helemaal goed.

Plaats reactie