Combisport met Hasse

Voor ervaringen met behendigheid, combisport en flyball...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ayesta
Contacteer:

Combisport met Hasse

#1 Bericht door Ayesta » 17 mar 2008, 20:34

Ook met Hasse ben ik gestart met combisport, we hebben nu 2 trainingen gedaan. Ze doet het super, ze is zoooo attent!! de tunnel en de band hebben geen geheimen meer voor haar :lol: :lol: De horden zijn ook geen probleem. alleen de slalom, die doe ik met Borka ook steeds fout :oops: Ik vind het erg moeilijk om richting aan te geven, en ben al een keer over Borka en Hasse heen gestruikeld :oops: :oops:
Ik denk dat het ook een kwestie van vaak doen is, dan begrijpen ze misschien wat de bedoeling is... Mijn coordinatie is ook pet trouwens hoor :? Ik vind dat echt moeilijk, iemand tips?

Verder heb ik nog een vraag voor mensen die ervaring hebben met enthousiaste honden, misschien in de africhting ofzo, een sport waar de hond erg "opgefokt" van wordt:

Zowel Hasse als Borka zijn sociale honden, ze zijn gewoon te vertrouwen. Maar als ik met ze train, lijkt het wel of de training, de opdrachten en de focus zoveel van ze vraagt, dat ze soms uitvallen naar andere honden :oops: Dit gebeurd vooral als ze b.v. net een toestel/ hindernis heft genomen zoals de band. Ik beloon haar dan enthousiast met voertjes en mijn stem, of een speeltje. De volgende is al aan de beurt geweest en heeft ook haar hond uitbundig beloond. Dan is er een moment dat degene achter mij vlak bij komt, ik maak net aanstalten om door te lopen en Hasse vliegt even naar die hond toe en doet lelijk. Er vallen geen gaten en ik kan haar wel weer naar mij toehalen, maar hoe zou ik dit kunnen voorkomen? (en ja, ze zitten nu nog aan de lijn tijdens de training).
Mensen reageren soms ook zo geschokt: "enge hedder" :roll:
Klopt het dat dit een soort afreageren van spanning is (ik denk het wel)? Zou ik rustiger moeten belonen, is het goed nemen van de hindernis misschien ook al belonend??

Borka heb ik meer gefocust kunnen krijgen door hem tijdens de wachtmomenten constant bezig te houden (volgen, aandachtsoefening en kunstjes doen) en na iedere hindernis rustig te belonen. Het lukt hem steeds beter zich te concentreren. Maar ook hij valt uit als hij zo geconcentreerd bezig is!!! :(
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

Becca

Re: Combisport met Hasse

#2 Bericht door Becca » 17 mar 2008, 20:52

Zo inderdaad afreageren kunnen zijn. Breeze flikte het nl. woensdag met behendigheid. Zoiets van he, niet bij mijn vrouwtje komen. Toen ze later mochten spelen op het veld was die hond haar speelmaatje
Afbeelding
Becca * 09.01.1997 - † 08.07.2011

Tanneke en tante Breeze

Maan
Contacteer:

#3 Bericht door Maan » 17 mar 2008, 23:45

Misschien zorg jij zelf te veel voor opwinding....?

Maan

marion
Contacteer:

#4 Bericht door marion » 18 mar 2008, 11:48

Hier heeft Marjolein iets over gezegd in het topic over de lip van Inge. Biene zat hoog in de drift toen ze hapte naar Inge. Ik zei toen: daarom doe ik straks behendigheid. Waarop Marjolein zei: nou daar komen sommige honden ook érg hoog van in hun drift. Kun je ook een gaatje bij oplopen.
Het schijnt dat die drift door het belonen met het gooien van een balletje dan weer wegebt. Dat is dan tevens de beloning. Mss dat beweging ervoor zorgt dat de adrenaline weer wat afgebouwd wordt?

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#5 Bericht door Heleen » 20 mar 2008, 18:54

Heel herkenbaar en ik denk inderdaad dat het afreageren van (positieve?) spanning is.
Ben benieuwd of het klopt wat Marion zegt, over de beweging.
Ik weet niet hoeveel ruimte er is, maar misschien kan je ook wat meer afstand nemen voordat je beloont (of tijdens het belonen)?
Afbeelding

Plaats reactie