Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu ma jul 15, 2019 7:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uit de (zeer) oude doos
BerichtGeplaatst: zo apr 21, 2019 9:42 am 

Bijlage:
uit de oude doos.jpg
uit de oude doos.jpg [ 206.27 KiB | 264 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 6:46 pm 
Site Admin

Ow mag ik die foto jatten voor de FB groep over de historie van de Hollandse herder?

https://www.facebook.com/groups/854155797976021/

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 8:20 pm 

Natuurlijk, maar het zou ook heel leuk zijn als we op het forum iets dergelijks zouden hebben!
Doe er alvast een minder geslaagde foto van een oude ingelijste foto bij.

Bijlagen:
hollander langhaar foto ingelijst.jpg
hollander langhaar foto ingelijst.jpg [ 142.88 KiB | 246 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 8:47 pm 
Site Admin

Nog leuker zou zijn, dat mensen gewoon weer hier komen PDT_Love_10

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 9:15 pm 
Site Admin

Waar heb je die langhaar fotro weg? Eeet je een jaartal?
Deze ga ik ook jatten. Heb je nog meer ouds?

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 9:18 pm 
Site Admin

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 9:18 pm 
Site Admin

Rasbeschrijving Hollandse Herder uit de Graaf van Bylandt uit de begin tijd van de Hollandse Herder.

Algemeen voorkomen: een middelmatig groote, flinke, stevige hond, met levendig en bedrijvig temperament, met een slimme verstandige uitdrukking.
Kop: middelmatig lang, vooral niet te lang; hersenpan zooveel mogelijk vlak, middelmatig breed en geleidelijk smaller worden naar de oogen; stop nauwelijks waar te nemen; wangen haast niet zichtbaar; het geheel droog; diepen snuit; lengte van schedel en snuit minstens gelijk; de laatste liever iets langer.
Ooren: middelgroot, driehoekig, opstaand en zoo stijf mogelijk, hoog aangezet, niet te lang, puntig en zonder lepelvorm.
Oogen: middelgroot, niet uitpuilend, donker van kleur, eenigzins schuin in den kop en niet ver van elkaar geplaatst, met levendige, vragende en slimme uitdrukking.
Neus: altijd zwart
Tanden: gezond, sterk, regelmatig en op elkander passend, niet overschot
Nek: tamelijk lang, gespierd en droog
Schouders: tamelijk schuin geplaatst , vrij plat en flink aan het lichaam aangesloten
Borst: diep doch niet te breed, met tamelijk ronde ribben
Rug: vlak, sterk en tamelijk breed
Buik: matig opgetrokken
Voorpooten: recht, goed gespierd, flink beendergestel en goed onder het lichaam geplaatst, gewrichten gesloten.
Achterpooten: dijen goed gespierd en lang, sprongewrichten loodrecht op den grond staand,
Hubertusklauwen niet wenschelijk
Voeten: rond en niet te klein, teenen gebogen en goed gesloten, nagels liefst zwart, elastisch en niet gebarsten
Staart: hoog aangezet, van middelmatige lengte, tot de spronggewrichten reikend, hangend of sabelvormig opwaarts gedragen, niet gekruld of over den rug. Nimmer afgehakt.
Haar: A- kort: het haar over het geheele lichaam tamelijk kort en middelmatig hard, zooals bij den kortharigen Schotschen Herdershond (Collie), de hals en de dijen zijn wat langer behaard, de staart heeft een duidelijk zichtbare veder. Onderhaar dicht.
B-lang: het haar over het geheele lichaam lang, halskraag niet zoo sterk ontwikkeld als bij den langharigen Schotsche Herdershond (Collie), kop kortharig, hersenpan iets langer, ooren niet te lang behaard, staart flink lang met franje. Onderhaar dicht.
C-ruw: het haar over het geheele lichaam opstaand, hard en warrelig, krulhaar is minder gewenscht,
De beharing van den kop moet in goed zichtbaar, behaarde bovenlip , baard minder ontwikkeld, wenkbrauwen ruig, hersenpan en wangen zijn korter behaard. Staart onder en boven dicht behaard,
echter zonder veder. Onderhaar dicht en wollig.
Kleur: onverschillig, mits niet bont. Witte vlek op de borst of op de pooten is geoorloofd, doch niet gewenscht.
Schouderhoogte: reuen minsten 53 centimeter, teven minstens 50 centimeter
Gewicht: ongeveer 23 kilogram
Gebreken: honden met geen zwarten neus, al te lichte oogen, met in actie niet zuiver steile ooren of krulstaart over den rug, zoomede met wit aan elk ander onderdeel van t lichaam dan borst en pooten en duidelijk kleiner dan de aangeven maten kunnen voor den 1sten, 2den of 3den prijs op tentoonstellingen niet in aanmerking komen.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door tamar op ma apr 22, 2019 9:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 9:19 pm 
Site Admin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2019 9:24 pm 
Site Admin

Het handigste is mss om een compleet nieuw topic in de fotohoek of in de algemene hoek te zetten. Ik heb materiaal genoeg

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 11:42 am 

Lijkt mij heel leuk! Misschien een beetje bovenaan in het blok algemeen, zodat liefhebbers het snel kunnen vinden. Kan ook helpen om geïnteresseerden op het forum te krijgen en wie weet kunnen we er een mooi archief van maken. Jij hebt al veel verzameld! Ik heb ook nog (ergens) oude hondenboeken, wat kranten en ingebonden tijdschriften van rond 1930. Zal misschien wat in te vinden zijn maar het zoeken ernaar........
De krantenfoto van de show komt uit 'De Illustratie voor het Katholieke Huisgezin 21-8-1930'
De andere foto is professioneel ingelijst en alhoewel ik vaak op het punt heb gestaan om het uit elkaar te halen om te zien of er iets achter op de foto staat, vind ik het toch zonde omdat het zo'n mooi tijdsbeeld is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 4:05 pm 
Site Admin

Trudy schreef:
Lijkt mij heel leuk! Misschien een beetje bovenaan in het blok algemeen,

in de rubriek 'foto's' en dan evt. een sticky van maken zodat het bovenaan blijft staan

Citaat:
en wie weet kunnen we er een mooi archief van maken.
een archief voor het ras is er al, zie http://www.hollanderhuis.nl/doka.htm .

Citaat:
wat kranten en ingebonden tijdschriften van rond 1930. Zal misschien wat in te vinden zijn maar het zoeken ernaar........
daar gaat tijd in zitten ja, geconcentreerd lezen en aantekeningen maken. Ook de kleine berichten en advertenties. Wie weet levert dat nog wat op.

Citaat:
De andere foto is professioneel ingelijst en alhoewel ik vaak op het punt heb gestaan om het uit elkaar te halen om te zien of er iets achter op de foto staat, vind ik het toch zonde omdat het zo'n mooi tijdsbeeld is.
enig idee hoe oud de foto is? is 't een familie-erfstuk, of ergens gekocht?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 4:17 pm 

Nee, helaas geen familiestuk. De oude foto's die ik heb geërfd zijn van mijn overgrootvader met zijn jacht/waterhonden. Ik heb deze foto zo gekocht, komt uit Brabant en er was geen achtergrondinformatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 8:50 pm 

Bijlage:
politiehonden 1910 boek.JPG
politiehonden 1910 boek.JPG [ 137.83 KiB | 216 keer bekeken ]
Bijlage:
politiehonden 1910 boek.JPG
politiehonden 1910 boek.JPG [ 137.83 KiB | 216 keer bekeken ]
Ben alvast maar in de gebonden maandbladen uit 1910 gaan zoeken en kwam deze foto's tegen. Helaas wordt er geen melding gemaakt van afkomst en moeten we het doen met de (roep)naam van de hond.

Bijlagen:
politiehonden 1910.JPG
politiehonden 1910.JPG [ 142.69 KiB | 216 keer bekeken ]
politiehonden 1910.JPG
politiehonden 1910.JPG [ 142.69 KiB | 216 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 23, 2019 9:09 pm 

Sorry, ik heb geen idee waarom ze er dubbel instaan en hoe ik de dubbele er weer uit haal. Ik krijg de foto's ook niet zo scherp als Tamar ze plaatst. Vandaar nog maar even hier gezet. Maar zoals Pauline aangaf, zorgvuldig zoeken en dan is het heel leuk om dit te vinden en wie weet wat we nog tegenkomen. (En even weten hoe je er mee om moet gaan)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 24, 2019 10:55 pm 

Nog wat info bij de foto's. De hond in het ovaal is de politiehond Breston, ten dienste der marechaussee te Rucphen (N.Brab). De blonde is de politiehond
Loup, van den Amsterdamschen nachtveiligheidsdienst en de derde is Marre van de Haagsche politie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur