Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu wo nov 21, 2018 9:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 11:05 am 

Pauline schreef:

Dan was er de werktest. Hiervoor moet de hond wel het een en ander hebben geleerd. Netjes volgen met halthouden onderweg; dan afliggen terwijl de baas een eindje wegloopt en met het testteam gaat praten. Extra moeilijk was dat de pakwerker ook al zichtbaar klaarstond in een hoek van de ring, en ook daar mocht de hond niet naartoe!
Als de baas uitgepraat is met het testteam, haalt hij/zij de hond weer op en loopt het veld over naar een plek vlakbij het beginpunt. Dan komt de pakwerker naar voren, daagt de hond uit, waarna deze op hem afgestuurd wordt.
Op hem afrennen doen ze allemaal wel, en door de pistoolschoten die daar vlakbij door iemand afgevuurd worden laat ook geen hond zich van de wijs brengen.
In het tot staan brengen (stellen) van de man zat wel variatie tussen de honden. Veel van hen zie je duidelijk genieten van het hele spel, de man bij broek of jasje vastgrijpen en hevig sjorren tot het signaal klinkt voor loslaten en terugkomen.
Aan de andere kant was er ook een hond (langhaar) die helemaal niet beet, maar alleen om de pakwerker heen draaide. Een andere langhaar begon eerst met heftig aanblaffen, waarna hem te binnen schoot dat hij ook nog kon bijten, wat hij toen alsnog met overgave deed.
"Langharen boeit dit toch wat minder", dacht ik, waarna een paar kortharen lieten zien dat ook in hun variëteit niet iedereen even fanatiek in het bijtwerk is. Een fraaie stoere reu holde gemotiveerd op de pakwerker af, greep hem bij de mouw... nee aan zijn broek heb ik toch beter grip..... hm nee, toch maar weer bij z'n arm pakken.... uh...uh... nu maar naar de baas terug hoor! Die stuurde de hond opnieuw, hond hapt de pakwerker nog eens in de arm, komt dan weer naar de baas terug "nou heb ik hem toch wel genoeg te pakken gehad, of niet dan?"
Even later een teefje dat zich eerst behoorlijk fel liet aanzien, maar dat na even bijten en sjorren weer losliet, de pakwerker WAF WAF toevoegde, en daarna haar bazin weer opzocht. De pakwerker daagde het hondje nog eens extra uit, wat niet meer opleverde dan nog een keer WAF WAF.

.

Waren er ook nog honden die wel overtuigend in bijtwerk waren ? Want los laten om een ander deel te pakken is nou niet bepaald een "sterke" hond. Als een hond los laat uit zijn beet is hij niet zeker van zijn zaak. En weglopen bij de pakwerker en hem dan terug mogen sturen ?? Lijkt de Duitse herder test wel. Voortandjes bijten en ze hebben "karakter".. Sorry maar als je geen waarde aan het bijtwerk hecht waarom doe je die test dan ?
Ik gooi nu weer de knuppel in het hok, maar zo een test slaat natuurlijk helemaal nergens op als jet geen waarde heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 11:05 am 

Pauline schreef:

Dan was er de werktest. Hiervoor moet de hond wel het een en ander hebben geleerd. Netjes volgen met halthouden onderweg; dan afliggen terwijl de baas een eindje wegloopt en met het testteam gaat praten. Extra moeilijk was dat de pakwerker ook al zichtbaar klaarstond in een hoek van de ring, en ook daar mocht de hond niet naartoe!
Als de baas uitgepraat is met het testteam, haalt hij/zij de hond weer op en loopt het veld over naar een plek vlakbij het beginpunt. Dan komt de pakwerker naar voren, daagt de hond uit, waarna deze op hem afgestuurd wordt.
Op hem afrennen doen ze allemaal wel, en door de pistoolschoten die daar vlakbij door iemand afgevuurd worden laat ook geen hond zich van de wijs brengen.
In het tot staan brengen (stellen) van de man zat wel variatie tussen de honden. Veel van hen zie je duidelijk genieten van het hele spel, de man bij broek of jasje vastgrijpen en hevig sjorren tot het signaal klinkt voor loslaten en terugkomen.
Aan de andere kant was er ook een hond (langhaar) die helemaal niet beet, maar alleen om de pakwerker heen draaide. Een andere langhaar begon eerst met heftig aanblaffen, waarna hem te binnen schoot dat hij ook nog kon bijten, wat hij toen alsnog met overgave deed.
"Langharen boeit dit toch wat minder", dacht ik, waarna een paar kortharen lieten zien dat ook in hun variëteit niet iedereen even fanatiek in het bijtwerk is. Een fraaie stoere reu holde gemotiveerd op de pakwerker af, greep hem bij de mouw... nee aan zijn broek heb ik toch beter grip..... hm nee, toch maar weer bij z'n arm pakken.... uh...uh... nu maar naar de baas terug hoor! Die stuurde de hond opnieuw, hond hapt de pakwerker nog eens in de arm, komt dan weer naar de baas terug "nou heb ik hem toch wel genoeg te pakken gehad, of niet dan?"
Even later een teefje dat zich eerst behoorlijk fel liet aanzien, maar dat na even bijten en sjorren weer losliet, de pakwerker WAF WAF toevoegde, en daarna haar bazin weer opzocht. De pakwerker daagde het hondje nog eens extra uit, wat niet meer opleverde dan nog een keer WAF WAF.

.

Waren er ook nog honden die wel overtuigend in bijtwerk waren ? Want los laten om een ander deel te pakken is nou niet bepaald een "sterke" hond. Als een hond los laat uit zijn beet is hij niet zeker van zijn zaak. En weglopen bij de pakwerker en hem dan terug mogen sturen ?? Lijkt de Duitse herder test wel. Voortandjes bijten en ze hebben "karakter".. Sorry maar als je geen waarde aan het bijtwerk hecht waarom doe je die test dan ?
Ik gooi nu weer de knuppel in het hok, maar zo een test slaat natuurlijk helemaal nergens op als je er geen waarde heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 11:27 am 

Hoe bedoel je, geen waarde? Juist omdat Pauline de test zo beeldend heeft omschreven weten we hoe de honden reageren. Met eigen ervaring en inzicht, ook in de baas hond combinatie, (en verwachtingspatroon) kun je zo een indruk krijgen van de honden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 11:51 am 

Wanneer is de grens van het afkeuren ? Als het net zo gaat als bij de duitse herders , kan je er geen waarde aan hechten nee. Dat stelt namelijk niks voor helaas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 3:16 pm 

Ik weet niet welke honden er geslaagd of gezakt zijn voor de test, zal later eens kijken of dat op de site van de club te vinden is. Veel honden beten wel vasthoudend, had ik al geschreven ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 3:54 pm 

Rebekka schreef:
wouw wat veel Hollanders!

Ik heb de beleving dat er echt heel weinig zijn en dat deze eigenlijk vooral in Nederland wonen

Tot een jaar of 30 a 25 geleden was dat ook wel zo, en daarna is het hard gegaan met de verspreiding buiten Nederland. Finland heeft ook een vrij grote club met flinke aantallen op de clubmatch, maar daar ben ik nog nooit geweest.

Citaat:
Gelukkig is er op elke hond iets aan te merken. Er moet ook niet te strak volgens een ideaalbeeld kwa uiterlijk gefokt worden. Ik denk dat dat erg ongezond is binnen het ras. Onze dierenarts is ook om deze reden erg tegen keuringen en shows, omdat hij vindt dat dat de oorzaak van vele ziektes en afwijkingen bij honden. Zo radicaal ben ik dan weer niet, maar snap wel wat hij bedoelt.

Er zijn ook best mooie honden geweest waar niet mee gefokt is hoor, in Nederland bedoel ik dan, de hoofdoorzaak voor het niet-gebruiken van honden en daardoor genetische verarming is niet dat er per se met showwinnaars gefokt moet worden maar gewoon te weinig initiatief bij fokkers en fokcommissies om eens wat verder te kijken. Plus dat niet iedereen met zijn/haar hond wil fokken.

Citaat:
Lijkt me leuk om inmiddels herkend te worden. Ga je ook naar andere landen?

Dat fotoarchief is behoorlijk compleet zo, met ook honden uit het buitenland!

mijn vakanties zijn bijna altijd tripjes naar een hollanderevenement, met een dagje extra om de omgeving te bekijken. Dit jaar ben ik er drie keer op uit geweest: begin mei naar het IPO-WK in Zweden, begin deze maand een weekendje Oslo (Noorwegen) met een bezoek aan de Eurodogshow, en nu dus het Franse clubweekend en daarmee is mijn vakantiebudget wel weer op voor dit jaar (qua kosten dan, heb nog wel een paar vrije dagen over). Naast het vakantiegenot heeft dit ook ca. 100 nieuwe honden voor het archief opgeleverd. Je moet niet denken dat het daarmee "compleet" is hoor, mensen denken dat veel te gauw. Maar het geeft wel een gevarieerder beeld dan alleen maar de Nederlandse honden. (waar het archief ook nog lang niet compleet mee is, maar goed ik doe m'n best ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 22, 2015 6:29 pm 

Trudy schreef:
Persoonlijk vind ik het jammer als er andere rassen binnen ons ras sluipen, maar aan de andere kant: wat is dit goed dat er een inschrijving is van 83 kortharen!! Vooral omdat ik meen te begrijpen dat er weinig wordt teruggegrepen naar de Hollandse lijnen. 83 Inschrijvingen wil natuurlijk ook zeggen dat er nog veel meer goede Hollandertjes zullen rondlopen.

een beetje variatie per land is niet zo gek inderdaad, dat houdt de mogelijkheid voor 'outcross' open :)

Citaat:
Vreemd (en jammer!) dat het ook in Frankrijk zo slecht gaat met de ruwharen. Er zijn zoveel ruwharige honden in de mode maar juist die prachtige herdershonden zoals de Hollandse, Laekense en Picardische herder en Bouvier de Flandres en des Ardennes zijn bijna niet meer te vinden.
geen idee waarom, maar de ruwhaar daar wil men niet zo aan in Frankrijk. Van het eerste nest dat daar geboren is zijn de meeste pups alsnog naar Nederland verkocht omdat er in Frankrijk geen interesse was, en eigenlijk was de fokker niet van plan om nog eens een nest te fokken na deze ervaring. Maar toen de reu die hij had aangehouden werd overreden, heeft hij toch nog een keer gefokt en weer een reu gehouden. Die heeft onlangs een Zwitserse teef gedekt; laten we hopen op goed resultaat.

Citaat:
Worden op deze bijeenkomsten de Nederlandse ras keurmeesters niet uitgenodigd?
Volgens mij niet, maar dan kun je ook wel aan de gang blijven. Er zijn in heel wat landen clubs voor in elk geval de schapendoes en de hollandse herder, en als die bij ieder clubevenement weer alle Nederlandse keurmeesters moeten uitnodigen...
Maar het verbaast me wel dat je er überhaupt amper Nederlanders ziet, ook bij de schapendoezen en de Saarlozen, terwijl daar ook behoorlijke aantallen van op de Franse clubshow komen. Schapendoezen deden mee uit Zwitserland, Italië, Duitsland en België. Bij de Saarlozen was iemand uit Zwitserland gekomen. Hollandse herders: 1 exposant uit Zwitserland en 1 uit België. En er waren twee Nederlanders die in Frankrijk wonen: een als toeschouwer en een als exposant. Dit is ongeveer hetzelfde beeld als de twee voorgaande jaren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2015 4:46 pm 

Pauline schreef:
Ik weet niet welke honden er geslaagd of gezakt zijn voor de test, zal later eens kijken of dat op de site van de club te vinden is. Veel honden beten wel vasthoudend, had ik al geschreven ;)

Dank je Pauline ;-) Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel HHlach

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2015 11:01 am 

Wat een prachtig geschreven verslag... je schrijft beeldend. Ik vind dit ook een leuk stuk voor in het clubblad.

Het aantal Nederlanders dat zich inschrijft is per jaar wisselend. Dit jaar heb ik me voor het eerst niet ingeschreven met een hond. (ik was de toeschouwer).
Ik ben altijd enthousiast over deze Nationale Elevage.. ongedwongen sfeer, goed georganiseerd.. veel inschrijvingen (dus veel vergelijkingsmateriaal), mooi weer zo in september, hotels dichtbij, slapen op het terrein mag en kan ook. Op zaterdag zijn vaak extra aktiviteiten zoals onder andere: gedrags- werkaanlegtesten (TC, TAT en CANT) DNA afname, oogtest, agilitywedstrijd of UV test of canicross wedstrijd. Op zondags de show. Dit jaar was bij uitzondering de CANT voor de Hollandse herder op zondag. Dat is de aanlegtest voor het werken bij de schapen. Een van door ons gefokte honden deed hieraan mee.. en daar wilde ik graag bij zijn.
Hoewel ik vooral mopper over hondenshows (voor meedoen alleen vind ik de inspanningen en de kosten teveel/te hoog, voor winnen.. schoonheid is een bonus geen prestatie) ga ik volgend jaar weer meedoen.. en zal proberen mijn Nederlandse pupeigenaren enthousiast te krijgen. De organisatie verdient het zeker.. Dus Nederlanders... plan alvast het weekend rond de 20ste september in de agenda's.

http://www.metfrasnaysflair.info

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 24, 2015 8:19 pm 

Dido schreef:
Ik vind dit ook een leuk stuk voor in het clubblad.

dat is ook de bedoeling ;) het fijne van dit forum vind ik dat je stukken voor in het blad hier alvast kunt voorbereiden, en de vragen en opmerkingen van de andere forummers zorgen voor een nog beter en completer verhaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2015 8:07 am 

like... (tja en die zit hier niet..)

http://www.metfrasnaysflair.info

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur