Behoud Laekense herders” een fokkersoverleg. HH ruwhaar

Bericht
Auteur
rita
Contacteer:

Re: Behoud Laekense herders” een fokkersoverleg. HH ruwhaar

#16 Bericht door rita » 15 apr 2012, 19:54

Wacht vol spanning op het verslag van Pauline, en hoop idd dat er meer HH mensen zijn geweest

Judith

#17 Bericht door Judith » 16 apr 2012, 16:07

Krijg zo igg niet de indruk dat er meer HH (ruwhaar) mensen geweest zijn. :shock: Ik hoop dat ik ongelijk heb maar....(hoop niet dat de RH liefhebbers denken dat je er met wat meer reclame voor de varieeteit wel komt)
AfbeeldingAfbeelding

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#18 Bericht door Heleen » 17 apr 2012, 08:59

Judith schreef:Krijg zo igg niet de indruk dat er meer HH (ruwhaar) mensen geweest zijn. :shock: Ik hoop dat ik ongelijk heb maar....(hoop niet dat de RH liefhebbers denken dat je er met wat meer reclame voor de varieeteit wel komt)
Ik denk dat de mensen die konden komen en ook met het behoud van de ruwhaar bezig zijn (FAC-leden e.d.) juist degenen zijn die niet op het forum zitten ;)
Afbeelding

Pauline
Site Admin
Contacteer:

#19 Bericht door Pauline » 17 apr 2012, 12:50

Daar ben ik weer. Ik heb nog niet alles getypt dus het wordt weer een vervolgverhaal ;)

Er waren geen andere HH-mensen, volgens de organisatie hadden zich 4 of 5 van onze mensen opgegeven maar de anderen waren allemaal zonder afbericht afwezig :?

Misschien is het trouwens logischer om dit onderwerp naar Fokkerij te verplaatsen?

Hier alvast het eerste stuk van wat ik getypt heb:

De lezing werd gehouden door Jack Windig van het CGN (Centrum Genetische bronnen Nederland). De ervaring die dit centrum heeft opgedaan met verschillende soorten landbouwhuisdieren, is natuurlijk ook nuttig te maken voor de hondenfokkerij.

Windig begon zijn lezing met een verwijzing naar de actualiteit: het zal niemand ontgaan zijn dat de fokkerij van rashonden de laatste tijd negatief in het nieuws is gekomen. Niet alleen het fokken op overdreven uiterlijke kenmerken waar de dieren last van krijgen (rimpels, korte snuiten etc), maar ook het voorkomen van familiegebonden kwalen in gesloten populaties wordt kritisch bekeken.
Als hondenfokker en –liefhebber kun je deze artikelen en tv-programma’s aan je voorbij laten gaan, of je kunt voor het evenwicht de publiciteit zoeken met positiever nieuws, dat ongetwijfeld ook te melden is. Maar daarmee ga je voorbij aan de echte problemen die er zijn – de kritiek op de rashondenwereld komt immers niet zómaar uit de lucht vallen. Het beste om naar te streven is dan ook: een nieuwe publiciteitsronde waarin benoemd wordt wat er precies voor problemen / knelpunten zijn, en waarin wordt uitgelegd wat er inmiddels is gedaan om een en ander weer in goede banen te leiden.

In dit kader is dan ook het project “verwantschap en inteelt bij rashonden” gestart, met als opdrachtgevers de Raad van Beheer en het ministerie van Landbouw. De lezingentournee over dit onderwerp wordt door deze twee instanties betaald.
Er wordt gewerkt aan software om de fokkerij van een ras mee te kunnen monitoren, en aan een boek.

“Elk erfelijk gebrek is zeldzaam maar elk dier draagt ze mee.” Er zijn heel veel verschillende erfelijke gebreken, die allemaal wel een aantal ‘dragers’ hebben rondlopen. De gemiddelde mens is drager van drie dodelijke gebreken. Maar zolang die allemaal zeldzaam zijn, is de kans dat twee dragers samen voor nageslacht zorgen niet zo groot.
Verwanten dragen wel vaak dezelfde factor, dus daar kan het zichtbaar worden als je ze kruist. Dat zichtbaar worden geschiedt vaak als “een donderslag bij heldere hemel”: ineens wordt er een dier geboren met een eigenschap die nog niet eerder gezien was.

Dat dat plotselinge anders-zijn eigenlijk heel logisch is als je het genetisch gaat bekijken, zien we hier http://documents.plant.wur.nl/cgn/semin ... Windig.pdf op plaatje 7 en 8.
Op plaatje 7 zien we verschillende kleuren die in het erfelijk materiaal aanwezig kunnen zijn. De kleuren kunnen symbool staan voor welke eigenschap je maar wilt, vul zelf maar in.

Op plaatje 8 zien we dan wat er gebeurt als je de vader paart met een van zijn dochters: een (kwart) van de kuikens is alleen nog maar lichtgroen, da’s wat anders dan de bonte variatie in de vorige generaties!
Gaat het alleen maar om vacht- of veerkleur, dan is er nog niet zoveel bijzonders aan de hand. Maar staat ‘lichtgroen’ voor een gezondheidsprobleem, dan…. is er dus een probleem ja.

De link hierboven is een soortgelijk verhaal als wat hij zaterdag verteld heeft, maar weer net even anders (’t gaat over kippen).

Wordt vervolgd…..

Marjolein
Site Admin
Contacteer:

#20 Bericht door Marjolein » 18 apr 2012, 20:34

interessant Pauline, dat stuk van Jack Windig over die kippen maakt het voor veel mensen visueel denk ik veel duidelijker wat er aan de hand is.

Wel heel raar/teleurstellend dat je de enige was uit de HH hoek :?

(ow, heb het verplaatst naar "ruwhaar" is dat niet het duidelijkst? anders hoor ik het ;) )
Afbeelding

Pauline
Site Admin
Contacteer:

#21 Bericht door Pauline » 19 apr 2012, 18:15

(deel 2)

Plaatje 11 uit de hierboven gegeven link kregen wij ook te zien. Dit geeft de stamboom weer van Swifter schapen die met kromme pootjes werden geboren. Het spoor terug volgen in de afstamming leidt naar een bepaalde ram in 1982, waar het waarschijnlijk vandaan is gekomen.
Vraag uit de zaal: het duurt dus altijd jaren voordat zoiets merkbaar wordt? Nee dat hoeft niet, zegt Windig, als destijds de dieren uit de eerste generaties met elkaar gekruist waren was het al veel eerder opgetreden.

Hij gaf een paar voorbeelden van geïsoleerde populaties wilde dieren (wolven en muskusossen) waar het inteeltniveau in enkele decennia enorm toenam en erfelijke gebreken begonnen voor te komen. Hij kon helaas geen antwoord geven op de vraag wat voor gebreken dat dan waren en hoe die werden geconstateerd, dat zou hij in zijn bronteksten na moeten zoeken. Minder kalveren cq kleinere worpen zijn in elk geval makkelijk te constateren.
In het geval van de wolven op het eiland daalde het inteeltniveau drastisch, toen in een strenge winter een nieuwe reu over het ijs was komen wandelen en zich bij de groep voegde. Eén nieuw dier inbrengen in een ingeteelde groep kan het inteeltniveau van de volgende generatie al aanmerkelijk verlagen! (Het inteeltniveau van de generaties die daar dan weer op volgen, hangt ervan af welke combinaties dan weer gedaan worden. Komt er verder niks nieuws bij dan stijgt het niveau weer).
Populaties met veel inteelt sterven in de natuur eerder uit.

Het inteeltniveau is niet zo belangrijk, zegt Windig. Het gaat erom dat de toename niet te snel gaat, zodat je nog gelegenheid hebt om minder goede dieren uit te selecteren. Hij krijgt soms de vraag of een inteeltniveau van 25% nou “te hoog” is, maar hij kan geen uitspraken doen over dit gegeven op zich.
De toename gaat sneller bij een scheve sexe-verdeling (populaire reuen die veel teven dekken).

Hoeveel inteelttoename is acceptabel? Dit verschilt per diersoort, per ras, hangt af van het verleden en het aantal slechte genen in de populatie.
In de praktijk is er een norm opgesteld door de FAO (Food and Agriculture Organization) en de IUCN (International Union for the Conservation of Nature). Neemt het inteeltniveau met meer dan 1 % per generatie toe, dan wordt de populatie met uitsterven bedreigd.
Streef naar een toename van een kwart procent. Dan kom je eventueel uit op een half procent, dat kan nog. Bij een toename van tussen 0,5 en 1 procent per generatie kun je erop rekenen dat gebreken gaan voorkomen.

(wordt vervolgd)

rita
Contacteer:

#22 Bericht door rita » 19 apr 2012, 19:28

Bedankt voor je lap tekst, ben benieuwd wat er nog meer uit is gekomen. inteelt percentage van rond de 25% zit de ruwhaar nu ongeveer.

Heidi Jongen

#23 Bericht door Heidi Jongen » 20 apr 2012, 10:53

Super, Pauline! dank je wel voor het duidelijke verslag!!

Pauline
Site Admin
Contacteer:

#24 Bericht door Pauline » 22 apr 2012, 12:58

(deel 3)

Lijnteelt wordt ook in de varkens- en pluimveefokkerij toegepast. We moeten dan wel bedenken, dat het gaat om veel dieren en veel lijnen. Eén enkele kippen- of varkenslijn kan wel 500 tot 1000 fokdieren tellen. Dat is meer dan sommige hele raspopulaties bij honden!
Het inteeltniveau binnen een lijn kan vrij hoog zijn, maar als de variatie tussen de lijnen onderling maar in stand blijft, heb je ruimte voor kruisingen t.b.v. het heterosis-effect (= toegenomen vitaliteit). Het risico daarentegen van (te lang doorgaan binnen) een ingeteelde lijn is, dat je de hele lijn kunt afschrijven wegens het een of andere opduikende gebrek.

Hoeveel ouderdieren zijn er op z’n minst nodig, om verantwoord te kunnen fokken?
50 reuen dekken ieder 1 teef, of
30 reuen dekken ieder 5 teven, of
25 reuen dekken ieder een onbeperkt aantal teven.

Het absolute minimum is 17 vaderdieren per generatie, waarbij iedere vader vervangen dient te worden door een zoon en iedere moeder door een dochter. Wil je in je fokkerij ook nog ruimte om te selecteren op bepaalde eigenschappen, dan heb je meer dieren nodig.

Het is belangrijk om dit goed in de gaten te houden, en je niet blind te staren op een toename van het aantal pups. Een stijgend geboortecijfer kan op het eerste gezicht een positieve trend voor het ras lijken, maar als het aantal gebruikte ouderdieren niet procentueel meegroeit gaat het dus eigenlijk helemaal niet zo goed.

Cijfers voor de Laekense herder uit de periode 1997 t/m 2011:
- gemiddeld per jaar 7 nesten met 44 pups, dat is 6,22 pups per nest.
- In die 15 jaar zijn 45 reuen en 51 teven ingezet, dat is gemiddeld per jaar 3 reuen en 3 teven.

Noot: het zal meteen opvallen dat deze cijfers vergelijkbaar zijn met die van de Hollandse ruwhaar. Uit het clubblad van februari 2011 een overzichtje van 1997 t/m 2009, dus dezelfde periode minus de laatste twee jaar:
- gemiddeld per jaar 8,4 nesten met 43,4 pups, dat is 5,2 pups per nest.
- In die 13 jaar zijn 56 reuen en 51 teven ingezet, dat is per jaar 4 reuen en 4 teven.
Dat scheelt dus niet zoveel.
Over de Laekense herder zei JW vervolgens iets dat ik hier, vanwege de overeenkomsten, in vet zet: Dit is een te klein aantal om als gesloten populatie voort te bestaan.

wordt vervolgd

rita
Contacteer:

#25 Bericht door rita » 22 apr 2012, 19:16

Gaf hij nog tips wat te doen?

geke hagen

#26 Bericht door geke hagen » 22 apr 2012, 20:57

Ik ben als eigenaar van een laekense herder naar het fokkersoverleg geweest. Ik heb zelf geen ruwhaar hollander (meer) maar was verbaast dat ik alleen Pauline van Vliet daar aantrof, als de aangekondigde delegatie van de ruwhaar HH. De HH ruwhaar zit nog dieper in de problemen als de Laekense en alle zeilen moeten bijgezet worden om te redden wat er te redden valt. Waarom er dan zo weinig mensen de moeite nemen om naar een interessante lezing en discussiemiddag te gaan snap ik niet. Ooit wil ik ook graag weer een ruwhaar HH, als ze er dan nog zijn en ook graag nog gezond zijn. Het behoud van zeldzame rassen wordt gepromoot door de Raad van Beheer en het ministerie. Waarom deze spreker ook niet een keer op een ruwhaar HH bijeenkomst uitnodigen, het kost niets, die man wordt al betaald door voornoemde partijen. Ik krijg de presentatie nog van Mirjam. Ook als fokker van (nu) HH korthaar is alle informatie over inteelt en de daaruit voortvloeienen problemen mij welkom. Ik reageer niet gauw op een forum maar dit moest ik toch even kwijt.
Geke Hagen

rita
Contacteer:

#27 Bericht door rita » 22 apr 2012, 22:55

ja, soms heb je minder tijd om ergens heen te gaan...
ik kan me niet in 2e delen.

Heidi Jongen

#28 Bericht door Heidi Jongen » 23 apr 2012, 17:08

geke hagen schreef:Ik ben als eigenaar van een laekense herder naar het fokkersoverleg geweest. Ik heb zelf geen ruwhaar hollander (meer) maar was verbaast dat ik alleen Pauline van Vliet daar aantrof, als de aangekondigde delegatie van de ruwhaar HH. De HH ruwhaar zit nog dieper in de problemen als de Laekense en alle zeilen moeten bijgezet worden om te redden wat er te redden valt. Waarom er dan zo weinig mensen de moeite nemen om naar een interessante lezing en discussiemiddag te gaan snap ik niet. Ooit wil ik ook graag weer een ruwhaar HH, als ze er dan nog zijn en ook graag nog gezond zijn. Het behoud van zeldzame rassen wordt gepromoot door de Raad van Beheer en het ministerie. Waarom deze spreker ook niet een keer op een ruwhaar HH bijeenkomst uitnodigen, het kost niets, die man wordt al betaald door voornoemde partijen. Ik krijg de presentatie nog van Mirjam. Ook als fokker van (nu) HH korthaar is alle informatie over inteelt en de daaruit voortvloeienen problemen mij welkom. Ik reageer niet gauw op een forum maar dit moest ik toch even kwijt.
Geke Hagen
Ik had begrepen dat deze presentatie al een keer gegeven is bij de HH groep...

Maar ook ik was helaas niet 123 in de mogelijkheid om zelf aanwezig te zijn, alhoewel... als ik geweten had dat er niemand van de RH zou zijn, had ik harder mijn best gedaan om me toch vrij te maken. Ik ben in ieder geval heel blij dat Pauline er was!!

Judith

#29 Bericht door Judith » 24 apr 2012, 07:37

Het zal ook niet echt van Rita of Heidi (alleen) af moeten gaan hangen, maar.....
Er is toch geconstateerd dat het echt de allerhoogste tijd is om het RH probleem heel erg serieus te gaan nemen? Waar is dan de werkgroep (was er geen werkgroep?) of de FAC (hadden we die ook nog?) Of...of...en...
Met enkel wat meer bekendheid geven aan de RH'tjes kom je er niet. Leuk, een RH fandag, maar dat is slechts de garnering. Je zult eerst het hoofdgerecht nog moeten bereiden. Verwacht -als fokker zijnde- vooral niet dat er voor jullie gedacht wordt. Als het door de leden niet levend gehouden wordt (letterlijk en figuurlijk) dan is er weinig hoop.
(geen aanval op wie dan ook, maar gewoon een constatering dat de geluide alarmklok al weer aardig stil aan het worden is?)
AfbeeldingAfbeelding

bayca*
Contacteer:

#30 Bericht door bayca* » 24 apr 2012, 08:10

Judith schreef:Het zal ook niet echt van Rita of Heidi (alleen) af moeten gaan hangen, maar.....
Er is toch geconstateerd dat het echt de allerhoogste tijd is om het RH probleem heel erg serieus te gaan nemen? Waar is dan de werkgroep (was er geen werkgroep?) of de FAC (hadden we die ook nog?) Of...of...en...
Met enkel wat meer bekendheid geven aan de RH'tjes kom je er niet. Leuk, een RH fandag, maar dat is slechts de garnering. Je zult eerst het hoofdgerecht nog moeten bereiden. Verwacht -als fokker zijnde- vooral niet dat er voor jullie gedacht wordt. Als het door de leden niet levend gehouden wordt (letterlijk en figuurlijk) dan is er weinig hoop.
(geen aanval op wie dan ook, maar gewoon een constatering dat de geluide alarmklok al weer aardig stil aan het worden is?)
Er zullen veel mensen over hun eigen schaduw moeten stappen om zover te komen. Men zal ook verder moeten kijken en bereid zijn tot maatregelen die verder gaan dan het gebruik van die ene reu.
Jan
Afbeelding

Plaats reactie