Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo mei 26, 2019 10:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 3:54 pm 
Ik denk dat het dus een kwestie is om alles tegelijk te doen HHlach

Dat moeten we dan maar niet aan de mannen overlaten. Go dames, aan het multi tasken...

BerichtGeplaatst: za jan 14, 2012 4:01 pm 

Bieke v. Old-Diek schreef:
Aanbod zorgt vanzelf voor vraag (volgens Keynes, verschrikkelijke man overigens, wat kan die saai schrijven, maar dat terzijde)...

Wat ik wil zeggen is dat je vooral niet moet wachten tot je een x- aantal mensen op de lijst hebt staan voor een pup. Zorg dat er aanbod is, dan komt die bekendheid en de liefhebbers vanzelf wel...

Kom eens gezellig in de asiels hier kijken. Dan kun je je theorie in werking zien.
In NL blijft een hond dan leven, omdat asiels niet snel zijn met de naald. Hier bekoopt de hond het met zijn/haar leven. Persoonlijk vind ik het dus onverantwoord om te vermeerderen met hoop op mensen met een klein hartje die een pup willen redden uit een ongewenste situatie. Of -terug naar hetgeen de hele discussie aanzwengelde- rekenen op pleeggezinnen die je kastanjes uit het vuur willen vissen tot zich een oplossing aandient.
Er is een probleem met de afzetmarkt. Ik vermoed dat het geheel gerelateerd is aan het uiterlijk van de RH en vermoed dat het hetzelfde probleem is dat de laekense onder uitkruisdruk gezet heeft. Mooi natuurlijk, als je een gezond(er) bestand hebt. Maar je hebt nog altijd een gezonde groep liefhebbers nodig om je gezond bestand bij onder te brengen. ;) De discussie van de kip en het ei.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 8:37 pm 

Da's inderdaad het verhaal, Judith. Niet alleen kip - ei maar wellicht zelfs vicieuze cirkel of negatieve spiraal? Hoe dan ook, heb je geen honden kun je potentiële pupafnemers niet voorzien en heb je geen pupafnemers dan is het op z'n minst gewaagd om een ongebreideld fokoffensief in te zetten. Aan de andere kant, je hebt een zekere 'massa' aan honden nodig, enerzijds om een beetje verantwoord te kunnen fokken en anderzijds om op een meer natuurlijke wijze vraag te creëren. Immers, het gros van de hondenliefhebbers struint niet de shows en activiteiten af om de hond van hun dromen uit te zoeken maar ziet hier of daar een hond die hen aanspreekt, is verkocht en wil er dan ook zoëen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 9:13 pm 

tamar schreef:
Jawel, jullie hebben een punt maar als je nesten hebt liggen die niet verkocht worden ben je oa te laat aan de pr begonnen.
De ruwhaar mag best meer gepromoot worden oa op shows, demo's en dergelijke. Mensen zien wat een ruwhaar is en kan. En denk niet dat ze dan op stel en sprong gelijk een wuwhaar willen hebben maar je hebt wel het ras in the picture gezet.

Helemaal waar! Het een kan niet zonder het ander, dus goed PR en aanbod van pups.

Dus elkaar en nieuwe eigenaars stimuleren om te gaan showen, om te trainen bij een hondenschool, ringtraining, sporten. Laten zien hoe lief, goed opgevoed, sportief, mooi, gehoorzaam, kindvriendelijk, prettig gestoord en eeuwige clowns onze RH zijn... hhruwhaar !

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 10:29 pm 
Site Admin

Citaat:
hondenliefhebbers struint niet de shows en activiteiten af om de hond van hun dromen uit te zoeken maar ziet hier of daar een hond die hen aanspreekt, is verkocht en wil er dan ook zoëen...

Mijn ervaring is toch dat veel mensen een show bezoeken om verschillende rassen in levende lijve te zien en te praten met de eigenaren.
Maar als er geen hond lees ruwhaar, op een show aanwezig is heb je weinig te vertellen en te laten zien.
Veel mensen weten niet eens dat de Hollander uit 3 varieteiten bestaat. Vaak kennen ze alleen een korthaar.

En mijn ervaring met onze ruwharen is dat als je er mee op straat loopt weing mensen zijn die enthousiast op je afkomen en vragen wat voor hond het is.
De meesten zien er een kruising in en lopen gewoon door.

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 16, 2012 11:40 pm 

Daarom is het ook zo mooi dat er in Groningen bij de Martini Dogshow 4 ruwharen zijn.
En Joep gaat ook naar Leeuwarden,dus ook wij zijn ermee bezig.

Joep Frodo van Jorita's Home: Nederlands Jeugd Kampioen 2012
Joep Frodo van Jorita's Home :Nederlands Kampioen 2014

Mike,23-10-1998 † 20-06-2009

Floor,25-06-2001 † 19-06-2017

eens een ruwhaar,altijd een ruwhaar
www.ruwhaarfandag.nl
http://joep-frodo-van-jorita-s-home.webnode.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 9:38 am 
Site Admin

mmmh, ik denk dat je idd gewoon ook veel aan promo zal moeten doen, dat schaadt nooit.

Om Judith's vraag te beantwoorden wat een ras moet zijn:

mijn idee: het moet zoveel mogelijk voldoen aan de rasstandaard ( die je dan weer kan interpreteren zoals je wilt...) maar daarbij is een keer een fout kleurtje helemaal geen probleem. Zoals gezegd, ik moet in Duitsland een brindle test doen, maar ik zou geen moment twijfelen als ik een geel verervende hond had, en een geelverervende ideale reu vond, om die te kruisen. Gele pups zijn volkomen gezond. Het wordt anders als er gezondheidsbezwaren aan kleven, zoals bv dat sommige witte honden doofheid vererven. Maar dat is hier helemaal niet aan de hand. Een goed karakter-type gaat voor mij dus boven het juiste uiterlijk-type, terwijl ik uiteraard wel zou proberen zoveel mogelijk aan het juiste uiterlijk te voldoen. Maar uitsluiten? neu. Waarom?
Overigens vind ik een keer een fout karakter wel minder prettig, daar zou ik veel meer problemen in zien dan in een gele.

Als ik zo alles lees denk ik wel steeds bij mezelf, er zitten nog veel te veel bezwaren in de weg bij veel mensen om de ruwhaar echt te kunnen redden. Als je meteen bij het idee Laekense begint te twijfelen... het is een laatste kans denk ik dan, ik zou zelfs openstaan voor een mechelaar erin of een ander krullerig herderras (zijn die er??) Het punt is toch zoveel mogelijk opties te hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 9:45 am 

Ik denk dat de mensen van het ras teveel in eigen kring denken.Zo'n ingreep in het ras vergt zoveel aanpassing dat voor de liefhebber niet meer te bevatten is.Er blijft in hun ogen niets meer van het ras over.Wil je dit project kunnen gaan trekken heb je mensen nodig die buiten de geëigende paden kunnen treden. Dat zijn er maar weinig en deze mensen kunnen dan ook veel weerwerk verwachten van de liefhebbers die het allemaal niet kunnen en willen begrijpen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 3:54 pm 

Zoiets kan toch als een samenwerkingsporject met de Laekense herderfokkers/rasvereniging gebeuren? Zij zijn niet met zo weinig als onze ruwharen, maar het zijn er ook weer niet heel veel, zij zullen ook wel vers bloed kunnen gebruiken. Als de nesten en sowieso het project door allebei de rasverenigingen gepromoot worden, kunnen de gelen naar Laekense liefhebbers, en de streepjes naar Hollandse liefhebbers.

Maar dat is vast veel te simpel gedacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 4:19 pm 

Marjolein schreef:
Als ik zo alles lees denk ik wel steeds bij mezelf, er zitten nog veel te veel bezwaren in de weg bij veel mensen om de ruwhaar echt te kunnen redden. Als je meteen bij het idee Laekense begint te twijfelen... het is een laatste kans denk ik dan, ik zou zelfs openstaan voor een mechelaar erin of een ander krullerig herderras (zijn die er??) Het punt is toch zoveel mogelijk opties te hebben?

Misschien denken wij (als niet ruwhaar volk) wel te rechtlijnig. Of teveel als fokkers, die weten dat je soms iets moet accepteren dat je zelf niet gekozen zou hebben, om tevens iets te krijgen dat je wel wilt krijgen. ;)

bayca* schreef:
Ik denk dat de mensen van het ras teveel in eigen kring denken.Zo'n ingreep in het ras vergt zoveel aanpassing dat voor de liefhebber niet meer te bevatten is.Er blijft in hun ogen niets meer van het ras over.Wil je dit project kunnen gaan trekken heb je mensen nodig die buiten de geëigende paden kunnen treden. Dat zijn er maar weinig en deze mensen kunnen dan ook veel weerwerk verwachten van de liefhebbers die het allemaal niet kunnen en willen begrijpen!

Ik ben het met je eens, dat de schoen hoogst waarschijnlijk gaat knellen bij het 'raszuiver' label. [-X Vandaar mij eerdere vraag om de definitie van een ras. Waarbij ik net als Marjolein een uiterlijk en karakter zoek dat bij de standaart past, maar niet als enig en zaligmakend criterium, dat vodje papier Er zal buiten het stramien gedacht moeten worden als je een gezond bestand wilt. En dat dat tegen de borst gaat stuiten is zeker een probleem, omdat ik vermoed dat elk initiatief dat verder gaat dan reclame een een extra nest of twee per jaar, afgewezen gaat worden, op grond van 'raszuivere' bezwaren. Wellicht kun je dat doorbreken (de bezwaren) door een populatie geneticus in de arm te nemen die in kaart kan brengen hoe precair het ermee gesteld is, maar wie zal dat betalen? HHschrik

Amber schreef:
Zoiets kan toch als een samenwerkingsporject met de Laekense herderfokkers/rasvereniging gebeuren? Zij zijn niet met zo weinig als onze ruwharen, maar het zijn er ook weer niet heel veel, zij zullen ook wel vers bloed kunnen gebruiken. Als de nesten en sowieso het project door allebei de rasverenigingen gepromoot worden, kunnen de gelen naar Laekense liefhebbers, en de streepjes naar Hollandse liefhebbers.
Maar dat is vast veel te simpel gedacht.

Persoonlijk vind ik dat een uitstekend idee. Terug naar de roots van beide rassen.
Maar, zie boven.... Beide groepen zullen het mogelijk als een 'kruising' gaan zien, en daardoor een hond met minder waarde. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 4:50 pm 

Judith schreef:

Persoonlijk vind ik dat een uitstekend idee. Terug naar de roots van beide rassen.
Maar, zie boven.... Beide groepen zullen het mogelijk als een 'kruising' gaan zien, en daardoor een hond met minder waarde. :roll:

Als het dus echt die mensen zijn die het belang van deze samenwerking zien, zien ze juist de waarde van deze xhonden in ze zullen nl de basis zijn/vormen van
de redding van eventueel zelfs beiden rassen. Hoe zo zou je daar niet trots op kunnen zijn als je hebt meegewerkt of mee werken kunt aan het heropbouwen van
een geliefd ras. Sim-pel aspirant kopers zul je gewoon goed moeten informeren van het belang van deze eerste lijnen tot herfok.
Dit is dus/zal de taak van de fokkers en fac`s zijn lijkt me.

ps: Schoonheid zit van binnen niet van buiten, het is de karakter waardoor we van onze honden houden nietwaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 5:33 pm 

Maar kruisen voor een goed doel, en hoeveel beter kan het doel zijn dan het redden cq versterken van allebei de rassen, moet er toch wel enige interesse voor te vinden zijn. Ook voor mensen die zelf geen fokaspiraties hebben en gewoon een leuke herdershond zoeken als huishond om te sporten, lijkt me het niet echt een heel groot probleem..

Je wilt uiteindelijk natuurlijk wel verder fokken ermee, maar als er fondsen geworven kunnen worden om mee te betalen aan de keuringen etc. en er voldoende hulp en begeleiding (en zucht, desnoods een pupopvangsysteem) is, kun je wellicht ook een aantal van die mensen enthousiast maken om een keer een nestje te fokken.

De Ruwhaar heeft gewoon een rijke barones nodig die ze eventjes gaat redden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 7:54 pm 

Marjolein schreef:

Volgens mij valt het wel mee met die bezwaren en staat men open voor verschillende suggesties die hier op het forum gedaan zijn. Er worden hier ideeen neergezet en daar wordt op gereageerd, Pro's en contra's, lijkt mij niks mis mee. En ieder heeft zo zijn voorkeur.... Ik heb zelf niet de indruk dat er getwijfeld wordt over wat dan ook. De meest voor de handliggende opties nu zijn de KH en de Laekense, en misschien wel beiden.... de RH mensen die hier meedenken, maar ook de FAC willen alle mogelijkheden meenemen om over te brainstormen. Er is niks mis mee om goed te onderzoeken met welke rassen het beste gekruist wordt, moeten er alleen geen jaar over gaan doen.

en eerlijk... Ik houd de RH het liefst zoals die nu is..... Maar als die kans voorbij is, dan stel ik mijn voorkeur wel bij. en mocht ik dan keuze hebben, dan zou het een kruising met een Laekense zijn. Wordt er dan toch gekruist met een KH.... Ook goed.... Stel ik mijn voorkeur nog bij... Want het doel is: de RH behouden.
Het allerbelangrijkste voor mij is het karakter.....!!!!! En dan het uiterlijk, de krullen. En dan pas de kleur. Maar ik spreek natuurlijk voor mezelf.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 5:01 pm 
Site Admin

Marjolein schreef:
Als ik zo alles lees denk ik wel steeds bij mezelf, er zitten nog veel te veel bezwaren in de weg bij veel mensen om de ruwhaar echt te kunnen redden.

bayca* schreef:

Heidi Jongen schreef:
Volgens mij valt het wel mee met die bezwaren en staat men open voor verschillende suggesties die hier op het forum gedaan zijn. Er worden hier ideeen neergezet en daar wordt op gereageerd, Pro's en contra's, lijkt mij niks mis mee. En ieder heeft zo zijn voorkeur.... Ik heb zelf niet de indruk dat er getwijfeld wordt over wat dan ook. De meest voor de handliggende opties nu zijn de KH en de Laekense, en misschien wel beiden.... de RH mensen die hier meedenken, maar ook de FAC willen alle mogelijkheden meenemen om over te brainstormen. Er is niks mis mee om goed te onderzoeken met welke rassen het beste gekruist wordt, moeten er alleen geen jaar over gaan doen.

Bovenstaande citaten zijn al enkele weken oud, en ik was nog steeds van plan om daar iets op te zeggen.

Te beginnen met Heidi's "we moeten er geen jaar over gaan doen".

De tijdelijke commissie behoud ruwhaar, waar de fac deel van uitmaakte, was ingesteld vanaf begin juli t/m oudjaar 2011. De taak 'nadenken over wat er gedaan kan / moet worden" is dus al meer dan een half jaar oud.
We zien in de op pag. 1 gepubliceerde brief van de fac, dat zij na een half jaar van denken en overleggen, over inkruisen van een Laekense zeggen: "nou nee, want dan krijg je gele".
Dan zijn er binnen een dag op het forum meerdere reacties dat dat met de moderne dna-test op geelfactor niet zo'n probleem hoeft te zijn, en dat bij de langhaar toch ook een Tervuerense is gebruikt zonder dat dat tot een geelexplosie heeft geleid. (geel was er al binnen de langhaar, en lang niet alle gele honden uit later jaren stammen van die Tervuerense af.)
Dit geeft een behoorlijk verschil in denktempo aan. Het is dus wel zaak om niet te afwachtend te zijn, maar zelf zoveel mogelijk met ideeën, plannen en acties te komen.

Minna schreef:
Maar ik zou dus pleiten voor alle ruwharen internationaal in kaart brengen, wat zou wel/ niet bruikbaar voor fok (en dan geen hond uitsluiten voor bvb een wat slappere oor of iets kleins)

Dit stond vandaag in het andere 'red de ruwhaar' topic, en geeft precies aan wat ik verder nog wilde zeggen, nl. een paar voorbeelden geven van wat er misgaat door onnodig moeilijk doen en bezwaren zien.

Dit teefje deed mee aan een NHC-clubmatch. Haar eigenaars waren enthousiast voor het ras en wilden graag eens een nestje fokken. Ze kregen daarop een geschokte reactie van een (ex-) faclid, dat je met een hond met zo'n vacht toch nooit moest gaan fokken, dat was negerhaar en dat was niet goed.
"Wat vind jij d'r nou van?", vroegen de eigenaars aan mij, "zie jij hier negerhaar in?" Ik zei dat dat volgens mij nog stijver gekruld was, en dat dit me wel mee leek te vallen. En bovendien, om je nou over de precieze krul van de vacht zo'n zorgen te maken.... als de minder goede bouw van de hond nou als bezwaar genoemd werd kon ik erin meegaan, maar om deze vacht nou te noemen als reden voor een anti-fokadvies?? (Over de bouw: de rug van de hond is niet strak genoeg, en de achterpoten / schenkels zijn wat te lang en passen er niet goed onder. De serie standfoto's van de hond, waaruit hier eentje getoond wordt, geeft een proces weer van 'zoeken naar hoe ik het prettigst kan staan' met afwisselend de poten onder het lijf en ver naar achteren geplaatst.)

Afbeelding

De hond is later herplaatst bij iemand die er niet mee wilde fokken. Haar eerste eigenaar heeft wel gefokt met de andere hond die ze ook al hadden.
Maar stel nu dat het hondje wel een perfecte bouw had gehad.... dan was er toch net zo moeilijk gedaan over het haar. Waarom zou je mensen op zo'n manier afschrikken om te fokken?

Tweede voorbeeld.... een reu die niet zo vaak op clubdagen te zien was, maar wel vader van een paar nesten. Ik ben hem thuis in Brabant gaan opzoeken voor wat foto's. Ook hij kon heel goed kwispelen ;)
Afbeelding

't Was een buitenhond naar ik begreep, voor de gelegenheid mocht hij erbij in de keuken waar wij aan de koffie zaten. Nieuwsgierig scharrelde hij rond en stond tegen het fornuis op om die pan eens even te inspecteren. Buiten heb ik hem alleen kort aangelijnd zien lopen, maar wat een schwung in die paar stappen. Ik mocht hem graag, zo in die ene ontmoeting.
Later hoorde ik een fac-lid op negatieve toon over hem praten omdat hij geel vererfde.

En dan nog eentje. Op een oproep "laat uw volwassen ruwhaar eens zien op de nestendag, als we hem/haar nog niet kennen" hadden o.a. de eigenaars van deze kanjer gereageerd, en er een behoorlijk eindje rijden voor over gehad.

Afbeelding

"Die oproep heeft ook niks opgeleverd", zei de fac achteraf, "een hond met een krulstaart, wat moet je daar nou mee?"

Let wel, het gaat niet om een bepaald persoon in de fac; het zijn zo wat opmerkingen door de jaren heen.
Als "het" probleem in de club zie ik hierin het gebrek aan oplettendheid van de overige leden. Dan zal er eens een commissielid pietluttig uit de hoek komen: zolang je met z'n allen alert bent op wat er gebeurt is dat nog wel te compenseren of bij te sturen. In de problemen komen we pas als dit soort dingen gebeuren zonder dat het verder iemand iets kan schelen.

Ik zie hier op het forum een hoop betrokken reacties geplaatst worden. Gelukkig maar. Als zulke betrokkenheid ook binnen de club meer tot uiting komt, wordt het nog eens wat.

Dit is alweer een heel verhaal, ik laat het nu hier even bij.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 5:32 pm 

Mooie voorbeelden, Pauline. :oops:
Ik heb altijd geroepen dat het hele verschijnsel FAC iets is waar ik helemaal de koude rillingen van krijg. Je hoort fokken aan fokkers over te laten. Als iemand interesse had gehad met de door jou geetaleerde honden te fokken, dan moet dat gewoon kunnen! Uiteraard kan dat (geloof ik?) ook, maar als het zonder toestemming van de FAC is, dan komt het niet op pup bemiddeling? Ik heb er grote moeite mee als je een ras over moet laten aan een bende betweters. Mijn fokkeuzes zijn die van een ander vaak niet, en andersom. Maar zolang er aan een aantal minimale criteria voldaan is, dan moet het allemaal kunnen, vind ik. :evil: Bij minimale eisen denk ik in casu aan gezondheid (HD onderzoek bij beide ouders) en het hebben van een stamboom. C'est tout. Laat de koper maar beslissen en zelf zijn huiswerk doen. Je kunt bij een kleine populatie niet gaan muggeziften, en ooit ooit, in een donkergrijs verleden, heb ik persoonlijk ervaring opgedaan met de mentaliteit die bij individuen binnen een rasvereniging. Triest. (Maar goed, dat is een ander verhaal) Je zou bijvoorbeeld kunnen verzinnen dat ALLE stamboom HH's opgenomen worden in de puplijst, maar dat er gradaties zijn? Goud zegel (of zoiets, ik verzin maar een naam) als er gefokt is met toestemming van een FAC en aan verschillende criteria voldaan is, en zo een licht aflopend systeem van bewijsbare criteria, die tot een mindere 'waardering' leiden. Maar wel adverteren, die rashond. Hoe dan ook? Is dat een idee voor de toekomst?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur