Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu ma dec 11, 2017 2:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 13, 2017 2:14 pm 

ik vroeg dat me af omdat iemand die altijd groenendalers heeft zegt dat die erin gefokt zijn.
tja zei ik eigenlijk weet ik het niet.
na mijn ervaring met bazinga ,zie ikzelf erg het karakter van de bordercollie erin.
het laag sluipen fixeren op een doel,en de vreugde rondjes als je thuiskomt.
maar heb me zoals gewoonlijk niet echt over de afkomst van de langhaar verdiept.
vind bazinga wel echt het hollanderkarakter hebben zoals ik bij mijn korthaar teven gewend ben
het kattige naar andere teven,blijven proberen haar zin te krijgen.
alleen heb ik nu een hele rustige hollander,maar dat kan natuurlijk ook aan haar karakter liggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 15, 2017 8:30 pm 

Sil schreef:
ik vroeg dat me af omdat iemand die altijd groenendalers heeft zegt dat die erin gefokt zijn.

hm ja, en hoe "erin gefokt" dan wel?
Eind 19e eeuw, in de tijd dat de rasclub werd opgericht, waren er ook al langharen. Zo'n 40 jaar later zag je ze nauwelijks of niet meer op hondenshows, maar af en toe op straat of een boerenerf nog wel. Toen is meneer v.d. Akker met een paar vrienden die honden gaan opsporen en ermee gaan fokken, voorzover de eigenaars daaraan mee wilden werken. Daar stammen alle tegenwoordige langharen van af.
O wacht, bedoel je dat die persoon beweert dat er Groenendaeler in de HH gekruist is en dat daar de langharen vanaf stammen? En wanneer zou dat dan gebeurd moeten zijn??
Er is wel eenmalig een kruising met een Tervuerense herder geweest, in 1984, om de genetische variatie in het ras wat te verruimen. Maar die hond is gepaard met twee langharige HH, die waren er dus al, het is niet zo dat daardoor pas de langharige HH ontstond.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 16, 2017 5:51 am 

dank je pauline
wist wel dat jij er iets meer van wist :D
ja die man beweert dat de groenendaler met de korthaar gefokt werd om zo h.h langhaar te krijgen,
wanneer dat gebeurt moet zijn weet ik niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 16, 2017 6:23 pm 

Bij de eerste rasbeschrijving in 1875 werden 6 variëteiten onderscheiden: kortharig, middelharig, langharig met staand haar, langharig met liggend haar, stekelharig en ruwharig. Zoals Pauline dus al schreef: ze zijn er altijd al geweest. En zal er dus geen stamboomlanghaar met Groenendalerbloed rondlopen. Anders dan met de Mechelaar (die gewild is binnen de sport) zal er ook niet bewust 'gesjoemeld' zijn, want wat is het voordeel? Ik kan me alleen maar nadelen bedenken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 16, 2017 8:29 pm 

Sil, vraag die man dan maar eens met wat voor langharigs de Belgische herder dan is gekruist om de groenendaeler te creëren :badgrin:
Zowel Belgische als Hollandse herder kwamen in een scala aan haarsoorten voor, zie ook wat Trudy zegt hierboven, en in beide rassen is er toen onderscheid gemaakt in kort-, ruw- en langhaar. Het verschil is de naamgeving, de Belg heeft aparte namen voor de variëteiten en bij ons is het allemaal 'hollandse herder'. Maar het principe van een oorspronkelijke veelheid aan vachttypen die in 3 haarvariëteiten is gesplitst, is hetzelfde bij belg en hollander.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 18, 2017 9:05 am 

Trudy schreef:
Bij de eerste rasbeschrijving in 1875 werden 6 variëteiten onderscheiden: kortharig, middelharig, langharig met staand haar, langharig met liggend haar, stekelharig en ruwharig. Zoals Pauline dus al schreef: ze zijn er altijd al geweest. En zal er dus geen stamboomlanghaar met Groenendalerbloed rondlopen. Anders dan met de Mechelaar (die gewild is binnen de sport) zal er ook niet bewust 'gesjoemeld' zijn, want wat is het voordeel? Ik kan me alleen maar nadelen bedenken.

dat had ik me helemaal niet bedacht.. dat er natuurlijk ook gesjoemeld wordt ! niet alle mensen hebben genetisch de stamboom zoals die bij de gemeente vast ligt, bij honden zal dat dus niet anders zijn....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 21, 2017 6:49 pm 

tja eigenlijk weet ik al aan wie ik wat over groenendalers moet vragen kwam haar pas nog tegen.
heeft altijd groenendalers gehad en heeft nu op haar 68 haar laatste pup genomen geloof dat ik verliefd was PDT_Love_26 zon lekker drukke alerte pup !
dus ook nog eentje genomen dit word echt de laatste zei ze :lol:
zei ik ook na dalton :roll:
die mevrouw weet er echt veel van
was ook erg weg van bazinga !
en hoorde net nog dat ze echt uitgebloeid is als een prachtige hond.
zolang ze maar gezond is vind ik altijd veel belangrijker.
bazinga is wel de rustigste herder die ik ooit gehad heb !
en voor de hondensport zie ik idd ook graag de mechel erin
maar mijn voorkeur is altijd de rasechte hollander,altijd al zo geweest :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 21, 2017 8:46 pm 

Misschien ben jij nu zelf rustiger? En er wordt ook niet getraind met Bazinga dus zijn er veel minder prikkels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 22, 2017 5:27 am 

:lol: ben idd wel rustiger.
bij de andere moest ik nog heel veel werken,heel erg druk toen.
met bazinga train ik idd niet dus geen druk erachter.
bazinga is wel altijd erg makkelijk geweest ,sloft nog steeds mee,
vind eigenlijk alles goed zolang ze maar bij me kan zijn
alles bij elkaar een erg makkelijke hond.
geen hond die je moet trainen om te laten luisteren.
anders had ik wel een oplossing gezocht om dat mogenlijk te maken ,
maar niks hoor.
ze wil het gewoon mij naar me zin maken :D
de enigste prikkels voor haar zijn motors en scooters met een hard geluid.
en hoef alleen maar te mopperen als ze dalton aan het vervelen is als hij slaapt.
dus gewoon een erg lieve makkelijke hond :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur