Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo jun 25, 2017 9:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 1:00 pm 

vind ik niks hoor er zijn al genoeg gele honden
nee gewoon gestroomlijnd dat is mijn persoonlijke mening

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 4:15 pm 

loontjuh schreef:
Het was, zo als ik duidelijk aan gaf, mijn persoonlijke mening..
Het gaat mij meer om het feit dat je persee een bepaalde kleur wil hebben. Ik heb daar wat moeite mee.

Persoonlijke mening is natuurlijk prima... juist leuk ;) Om daarop in te gaan:
Maar Loontjuh, willen mensen die bijvoorbeeld shows willen lopen ook geen hond op uiterlijk?

De TO vraagt overigens niet of iemand op geel wil fokken, maar of iemand toevallig zo'n "foute" hond in een nest heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 18, 2016 9:47 pm 

Trudy schreef:
Citaat:
maar stel er dan de eis aan dat er een gestroomde overheen moet dan

Dat zou zeker een voorwaarde moeten zijn, geen stambomen afgeven aan geel x geel. Dit zal misschien ook de (terechte) angst geweest zijn om geel uit te sluiten.

Geen stambomen aan gele pups?
De combi geel x geel gaat nooit mogen, het is wel zo dat uit het bestaande Hollander bestand, steeds de mogelijkheid er is om gele pups te krijgen. Voor mij is het ras veel te klein om goede combinaties omwille van deze mogelijkheid uit te sluiten.

Daar boven op is de brindle test 1 van de meest onbetrouwbare tests momenteel, wordt door verschillende laboratoria ook al niet meer uitgevoerd omwille van de onbetrouwbaarheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 20, 2016 9:36 pm 

We hebben bewust eerst gekozen voor het karakter, daarnaast vinden we het erg leuk juist een hollands ras te kiezen. En ja, we willen geen klein keffertje maar een middelgrote die, naast erfbewaking ook vooral een leuke huishond kan zijn. En het oog wil ook wat. Van alle hollanders vinden jUist de blonde hollander het mooist en in mijn beleving is een hollander toch wel wat anders qua karakter als een tervuerense herder.
Ikzelf vind het raar dat van een dier dat juist vroeger niet op de looks, maar op het nut werd gefokt, een bepaalde kleur die van nature voorkwam er uit gefokt wordt. Het ras is niet ontstaan door dat soort eisen en zal mogelijk ook geen florisante toekomst hebben met de toch al kleine groepdiern die het voortbestaan van de soort moeten garanderen.
Ik ben blij te horen dat er ook hier meer mensen zijn die dit standpunt ondersteunen en hoop dat er iemand per ongeluk of expres een keer een nestje krijgt met wat blonde langharen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur