Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu za dec 15, 2018 8:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Karakter eigenschappen
BerichtGeplaatst: zo maart 01, 2009 6:24 pm 

Hey ik wil in de toekomst graag een herderachtige nu heb ik veel gelezen over herders en hun karakter enz. Ik wil graag een werkhond een hond die graag voor me werkt maar niet erg zenuwachtig is wat bekend staat bij mechelse herders dus dacht ik toen neem een duitse herder maar voor wat ik gelezen heb zijn die niet erg handig in behendigheid enzo. Das wel iets wat ik ook graag wil gaan doen. Toen kwam een vriendin met een hollandse herder.
Kunnen jullie mij de karakter eigenschappen vertellen van een hollandse herder enof de verschillen tussen duitse holandse en mechelse herder. Aangezien ik gewoon erg graag wil wetenwaar ik aan begin omdat ik er voor de volle 100% achter wil staan om te zorgen dat ik een goed huisje kan gaan geven.
thnx groetjes petra

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 1:18 am 

zie http://www.hollandseherder.nl/index.php?paginaID=3/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 11:23 am 

ok heel erg bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 5:46 pm 

hey nog een vraagje weten is er miss iemand in zuid holland waar ik een keertje kan komen kijken naar hun kort harige herder om te kijken of het echt een hond voor mij is of eventueele fokker in zuid holland?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 10:08 pm 

je mag best es komen wandelen in den haag...
in alphen a/d rijn zit een langhaar fokker,maar die zal wel druk zijn momenteel...
ik heb dan wel geen boompje,maar toch een redelijk representatief hh-teefje denk ik

groetjes linda.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 12:02 am 

Ok
En wat heb jij er zelf voor 1 een langhaar of korthaar ?
Zit er kwa karakter veel verschil tussen een langhaar of een korthaar. Ik zelf zou denk ik gaan voor een korthaar. Weet je daar miss fokkers van. En ik kom graag een keertje mee wandelen. 16 maart moet ik op voor mijn rijbewijs dus als ik die haal hoop ik graag een keertje af te spreken wil het ras graag beter leren kennen en er voor 100 % achter staan als ik ervoor ga. Heb momenteel 2 honden geen ras. Dus voor nu zoek ik geen pup maar voor in de toekomst wel.Wil gewoon graag zoveel mogelijk te wete komen en leren.Ookal aardig wat op het net gezocht maar meestal kom je de standaard beschrijving tegen.Vandaar dat ik vraag naar ervaringen en of het echt een soort van overeenkomt.
groetjes petra

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 7:06 am 

Mechelaars zenuwachtig? :o Hangt van de bloedlijn af. Als je een haardkleed wilt hebben, is het verstandig niet tegelijkertijd een werkhond te willen. Zenuwachtig is een relatief begrip ;) Een hond met werklust kan zich veel actiever voordoen en gemakkelijker te stimuleren zijn dan een hond zonder.
Zoek een fokker met honden die uitblinken in de activiteit die jij voor je eigen hond in gedachten hebt. En oordeel daarna of het het ras voor jou is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 9:41 am 

@ Judith watervrouw zit ook in Zuid Holland. Zij heeft een korthaarreutje.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 10:58 am 
wil je alleen behendigheid gaan doen later met de pup?

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 12:07 pm 

Nee ik wil behendigheid gaan doen en ook zeker gehoorzaamheid. heb ook nagedacht over ipo en knvp heet dat geloof ik. Maar geloof niet dat dat echt iets voor mij is dus dacht ookal al aan speuren dat lijkt me dan wel weer leuk. Dus wil wel gaan werken met me hond vandaar dat ik ook graag een werkhond wil maar wil wel graag een hond die thuis wel gewoon zijn rust kan vinden en niet constant zenuwachtig loopt te zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 12:39 pm 
Site Admin

Kom anders eens kijken op een nestendag of clubmatch. Daar zie je veel Hollanders bij elkaar. Ze zullen zich daar wel anders gedragen dan thuis, maar het kan een leuke kennismaking voor je zijn.
Op 19 april is er een nestendag in Heteren (zie ook: http://hollandseherder.nl/)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2009 5:50 pm 

lizzy is een kh...zie avatar...
en als je in de buurt komt ,stuur maar een pb...
altijd gezellig...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 05, 2009 12:41 pm 

Judith schreef:
Mechelaars zenuwachtig? :o Hangt van de bloedlijn af. Als je een haardkleed wilt hebben, is het verstandig niet tegelijkertijd een werkhond te willen. Zenuwachtig is een relatief begrip ;) Een hond met werklust kan zich veel actiever voordoen en gemakkelijker te stimuleren zijn dan een hond zonder.
Zoek een fokker met honden die uitblinken in de activiteit die jij voor je eigen hond in gedachten hebt. En oordeel daarna of het het ras voor jou is.

en kijk dan eens bij kortharen, langharen én ruwharen. Die laatste willen namelijk ook best werken ;)
(btw - wij hebben ook een mechelteef en die is zeker niet zenuwachtig. Staat wel altijd in de startblokken om aan de gang te gaan, maar dat is n.m.m. wat anders. En ja, je moet z'n hond wel de kans geven om haar energie kwijt te worden door niet alleen lichamelijke maar ook geestelijke uitdaging te bieden - lijf én kop moeten moe worden ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 06, 2009 10:16 pm 

marion schreef:
@ Judith watervrouw zit ook in Zuid Holland. Zij heeft een korthaarreutje.

klopt,als je in de buurt ben,geef maar een gil!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 06, 2009 10:22 pm 

petra8227 schreef:
Nee ik wil behendigheid gaan doen en ook zeker gehoorzaamheid. heb ook nagedacht over ipo en knvp heet dat geloof ik. Maar geloof niet dat dat echt iets voor mij is dus dacht ookal al aan speuren dat lijkt me dan wel weer leuk. Dus wil wel gaan werken met me hond vandaar dat ik ook graag een werkhond wil maar wil wel graag een hond die thuis wel gewoon zijn rust kan vinden en niet constant zenuwachtig loopt te zijn.

Een HH(nu praat ik over de mijne dan even) is de rust zelve in huis,buiten is tie actief en altijd in om iets te doen,vooral samen iets doen vind hij leuk.

Maar volgens mij geld dat wel voor de meeste HH's thuis rustig en buiten lekker actief(mits je hem wel voldoende aan zijn trekken laat komen)

Ik speur ook met mijn hond,zijn maar beginnertjes,hoor.Maar thuis train ik ook met speuren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur