Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu za dec 15, 2018 8:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ik zoek een goede pup
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2008 12:46 pm 

Hoi,

Sinds een aantal jaren beoefen ik met mijn langhaar (reu) de reddingshondensport en daar hebben we beide veel plezier in. Thor is nu echter 8 jaar en heeft een blessure opgelopen aan zijn knie waardaar we de training niet meer zo intensief kunnen doen als voorheen.

Nu ben ik op zoek naar een pup (een korthaar, teef) waarmee ik verder kan trainen en daarmee wedstrijd niveau te bereiken.

Wat ik zoek is een sociale, belastbare hond met veel werkdrift.

Op internet vind je natuurlijk diverse fokkers die elk beweren de beste nesten te fokken. Waar ik naar geinteresseerd ben is de ervaringen van de mensen op dit forum met HH werkhonden en waar deze vandaan komen.

Ik ben niet iemand die een hond weg doet als hij niet bevalt, daarom is de goede keuze van een pup belangrijk voor me.

Ik hoop op veel input van de mensen op dit forum.

Kees Antonis

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2008 4:38 pm 

Goed dat je zo zorgvuldig kiest. Gaat je voorkeur uit naar een stamboomhollander of een kruising?

Ik heb zelf een stamboomkorthaar uit een gewone lijn. Zij is nu nog met haar VZH bezig. Ik heb dus geen ervaring op werkgebied (speuren ofzo) die ik met je kan delen.
Wie is jouw reu waar je nu mee werkt?

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 24, 2008 1:54 pm 
Site Admin

Mijn korthaar komt bij Vastenow vandaan.
Zéér werklustig, helaas door fouten die ikzelf gemaakt heb in haar puppietijd waarschijnlijk en een vervelend ongeluk (doorbijten van stroomdraad), heeft ze moeite met het aankunnen van dreiging en is ze wat schotgevoelig gebleven.
Echter, ik ben ervan overtuigd dat ze voor reddingshond/zoekhond eigenlijk in de wieg gelegd zou zijn. Het is een hondje dat overal door- en overheen gaat, haar neus zeer goed gebruikt, doorzettingsvermogen bezit (geeft dus niet op) en graag blaft...ook handig als ze een slachtoffer moeten localiseren en aanblaffen. :lol:
Helaas kon ik hier destijds nergens deze tak van sport beoefenen, heb er dus nooit wat mee gedaan op dat gebied.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 24, 2008 2:58 pm 

Marion,

Thor zijn stamboom zit nog in de verhuisdozen. Maar het is een LH reu van bijna 8 maanden. zijn stamboom naam is Pethor van den Bree en komt van de fam Van Zijl in Bunnik. Mijn voorkeur gaat uit naar een stamboom HH maar als er een goede kruising voorbij komt (sociaal, stabiel, belastbaar en werkdrift) zeg ik niet meteen nee.

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 24, 2008 3:04 pm 

Inge,

Bedankt voor de feedback. Goede werklust, doorzettingsvermogen, graag blaffen en de neus goed gebruiken zijn goede eigenschappen voor een reddingshond. Is (of moet ik zeggen was??) ze sociaal en stabiel van karakter? Dat is ook best belangrijk voor me.

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 24, 2008 3:55 pm 
Site Admin

Thor schreef:
Inge,

Bedankt voor de feedback. Goede werklust, doorzettingsvermogen, graag blaffen en de neus goed gebruiken zijn goede eigenschappen voor een reddingshond. Is (of moet ik zeggen was??) ze sociaal en stabiel van karakter? Dat is ook best belangrijk voor me.

Kees

Ja, ze is zeer sociaal (vraag maar aan de leden hier, iedereen wordt afgelebberd) en ze is stabiel van karakter.
Een minpunt is haar extreme drukte, haar onbesuisdheid, waardoor ze ook sneller afgeleid is. Daar moet je tegen kunnen ;) en ik weet niet in hoeverre dat een belemmering zou zijn bij het reddingshondenwerk. :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 28, 2008 9:30 am 
Site Admin

ik heb ruim 4 jaar zoekwerk met mijn reu gedaan Cobber-Dingo vd 's-Gravenschans. Hij vond het erg leuk en kan het ook goed, enige was dat het tussen hem en mij niet helemaal 100% duidelijk was en dus was zoeken teveel vrijheid (geen lange lijn ivm puin etc.).
Mijn teef Ivil had er wat minder interesse in, maar die is ook nog erg jong (nu 1,5) en ben nu met beide honden overgestapt naar IPO.
Bij goede opbouw en duidelijkere geleider (ik dus... :oops: ) was Dingo een hele goeie geweest denk ik :oops: Onder "speuren en reddingswerk" kun je trainingsverslagen vinden van mij en Dingo, en ook Ivil, foto's op mijn website http://www.streepjes.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 30, 2008 11:56 pm 

ik denk dat heel veel hollanders een goede speurhond zouden kunnen worden, naast afstamming is ook het karakter belangrijk, niet te onstuimig en zeker van de zaak (onafhankelijk) en vooral dat laatste kan lastig zijn, een deel van de hollanders is mi wat te onzeker en een plakplaatje. Mijn teefje is werklustig en beheerst (tenminste vind ik vergeleken met onze reu), beide zijn van de kennel van Stavast: http://www.kennelvanstavast.nl
Flint (de reu) is uitgekozen door mijn vriend en die viel helemaal op zijn aanhankelijke karakter (plakplaatje), het teefje heb ik uitgezocht en ik viel meteen voor haar eigenzinnige onafhankelijke karakter (kattekopje). Dus naast fokker is ook belangrijk welke pup je nu precies kiest uit het nest, succes!

Karin

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 12, 2008 3:16 pm 
Site Admin

Kom anders eens op de nestendag kijken. Daar kan je misschien al een aardig beeld krijgen van een aantal fokkers en lijnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 12, 2008 7:46 pm 

een bezoek aan de nestendag is geen gek idee, bedankt.

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 13, 2008 7:56 pm 
Site Admin

Thor schreef:
een bezoek aan de nestendag is geen gek idee, bedankt.

Kees

en gezellig!
Als je wilt kan ik je wel effe zoekdemo geven :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 07, 2009 9:19 pm 

Hoi, je zou kunnen kijken /vragen bij Lia Helmers uit Ouddorp v.h. oudelandras. Ze had nog een teefje (ik heb haar broertje).
Echte werkhonden volgens mij, moeder werkt als schaapsherder.
Het puppy (4 maanden) wat ik heb is erg slim en werklustig, kan me geen betere wensen :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 07, 2009 10:10 pm 

Laatste pup van Lia is zaterdag naar nieuwe
eigenaar gegaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 12:08 am 

ik weet niet of Kees nog steeds op zoek is, vraag was van een jaar geleden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 6:58 am 

Pauline schreef:
ik weet niet of Kees nog steeds op zoek is, vraag was van een jaar geleden?

Alle info die ik heb gekregen en nu nog krijg op mijn vraag wordt opgeslagen. Ik heb mijn speurtocht naar een pup in de wacht moeten zetten. Mijn huidige sociale situatie staat niet toe dat ik een pup goed kan opvoeden en trainen. maar daar gaat verandering in komen. Wanneer mijn situatie weer stabiel is komt er zeker weer een pup. Een HH is een fantastische hond en reddingshondentraining een fantastische sport voor mens en hond.

Iedereen al bedankt voor de reacties.

Kees Antonis

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur