Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is di sep 07, 2010 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Het leven van Lima de HH x MH pup
BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 7:06 pm 

Ze kan bv een vergiftigd muisje hebben gegeten. Zoiets merk je haast niet bij het wandelen. Maar dan moet het natuurlijk niet chronisch zijn. Een heleboel beterschap. Een zieke hond is maar niks, ander ziek dier overigens ook niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 8:27 pm 

Update:

Lima voelt zich stukken (!) beter. Eigenlijk al meteen dezelfde dag nadat we bij de dierenarts zijn geweest. Alles wat ik haar te eten gaf bleef er netjes in. Ze was wel erg rustig overdag. 's Avonds stond ze alweer kwispelend en al uitdagend met haar Kong in haar bek voor onze benen te springen. Overduidelijk: die is alweer beter.
De volgende dag had ze ook haar ontbijt binnengehouden, mondjes maat water gedronken. En rond een uur of 11 een dikke drol gelegd. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een drol. (Ze had al 24 uur niet gepoept, ook niet zo gek als ze 24 uur heeft gevast, maar goed ik dus dolblij)
Ik had de dierenarts nog even gebeld, die hoefde Lima niet perse te zien aangezien alles wel goed leek, wel moet ik natuurlijk de anti-biotica kuur afmaken. Ik had ook maar een thermometer aangeschaft en nog even haar temperatuur opgenomen. Die was 38.4, een pak van me hart. Ik was ook alweer begonnen met haar brokken te voeren.
En vandaag krijgt ze haar normale hoeveelheid brokken maar verspreid over 4 porties in plaats van 2. Vandaag ook weer een beetje met haar gerend. Die meid was allang al blij dat ze niet meer rustig aan hoefde te doen van mij, ik heb haar dus nog nooit zo hard zien rennen, en ook nog nooit zo hard met haar neus door de modder zien schuiven, hahahaha.
Ze is er dus weer helemaal.
Ik blijf toch nog wat rustig aan doen met haar, qua trainen en afmatten etc. Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar ik vind het wel beter zo.

Bedankt voor de beterschappen. Likjes en knauwtjes van Liempie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 01, 2010 1:31 am 

Eerst goed laten bijkomen. Ik zou er ook nog even voorzichtig mee zijn. En als het met vier keer per dag er wel netjes in blijft en verteert, dan geef je het toch vier keer. Als het er maar in blijft en opgenomen wordt! Kan me voorstellen dat je blij was met een stevig model :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 03, 2010 5:36 pm 

Ik ben overal flink aan het rondkijken hoe ik het best ons meissie kan laten wennen aan vers voer. Ik heb wat dingetjes gelezen over brokken. Bijvoorbeeld dat er in elke brok wel granen zitten, bietenpulp etc etc. en dat dit helemaal niet goed is voor de hond. Het zit ook allemaal in mijn brokken.
Nu heb ik net een nieuwe zak gehaald, voor volwassen honden. Maar dat geeft op zich niet, want ik denk niet dat het goed is om in 1 keer volledig over te stappen op vlees. Ook weet ik nu dat ik beter niet vlees en brokken tegelijk moet geven. Wat ik wel altijd heb gedaan met de diepvries pakjes bij de Deen. Ze is dus wel wat van rauw vlees gewend, maar niet veel.

Ik ga me nog even flink inlezen en kijken waar ik allemaal vers vlees kan kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 03, 2010 9:58 pm 

De ene hond doet het er heel goed op en de andere niet. Maar zeker de moeite van proberen waard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 04, 2010 12:21 pm 

hoi lima

ik ben spike nu ook op vers aan zetten en wat ik die om em om een dag vers en de andre dag broken en wat doe hij is 2 keer per dag gewend te eten en dat doe ik met vers ook wat hij dan mag hebben deel ik door 2 hij krijgt duck

veel suces met het over stappen en de zoek tocht

http://hollandstrots.webklik.nl/page/spike

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 04, 2010 12:24 pm 

hoi lima

ik ben spike nu ook op vers aan zetten en wat ik doe om en om een dag vers en de andre dag broken hij is 2 keer per dag gewend te eten en dat doe ik met vers ook wat hij dan mag hebben deel ik door 2 hij krijgt duck compleet

veel suces met het over stappen en de zoek tocht

http://hollandstrots.webklik.nl/page/spike

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 04, 2010 12:24 pm 
Site Admin

Angeliqueje schreef:
Ik ben overal flink aan het rondkijken hoe ik het best ons meissie kan laten wennen aan vers voer. Ik heb wat dingetjes gelezen over brokken. Bijvoorbeeld dat er in elke brok wel granen zitten, bietenpulp etc etc. en dat dit helemaal niet goed is voor de hond. Het zit ook allemaal in mijn brokken.
Nu heb ik net een nieuwe zak gehaald, voor volwassen honden. Maar dat geeft op zich niet, want ik denk niet dat het goed is om in 1 keer volledig over te stappen op vlees. Ook weet ik nu dat ik beter niet vlees en brokken tegelijk moet geven. Wat ik wel altijd heb gedaan met de diepvries pakjes bij de Deen. Ze is dus wel wat van rauw vlees gewend, maar niet veel.

Ik ga me nog even flink inlezen en kijken waar ik allemaal vers vlees kan kopen.

Ik weet niet of je de weg al een beetje kent in vers-land, maar op deze sites kan je heel veel informatie vinden:
http://www.voernatuurlijk.nl/
http://barfplaats.nl/
http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/

Er zijn verschillende methodes voor vers. Sommige mensen geven bijvoorbeeld groente erbij, andere mensen vinden dat onzin en proberen zoveel mogelijk hele, complete prooidieren te geven. Sommige mensen laten hun hond om de dag vasten, anderen geven 2 keer daags voer, daar verschillen de meningen ook over (honden tot 1 jaar moet je sowieso nog niet laten vasten trouwens). Het is net welke methode je het meest aanspreekt, wat voor jou handig is en vooral waar je hond het goed op doet.

Als je het moeilijk of eng vindt om te beginnen, kan je ook eerst een tijdje KVV geven, dat is kant-en-klaar vers vlees, zoals Rodi en Stawi. Als je het geld en de vriesruimte hebt, zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een kwalitatief beter merk, zoals Carnibest of Haaks-Barf (die laatste bevat alles in de verhoudingen zoals Barfers ook voeren, maar dan dus gemalen). In de tussentijd kan je je helemaal inlezen in de materie.
Hier staat wat nuttige info over het overzetten: http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... rgang.html
En hier beginnersinformatie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 04, 2010 9:51 pm 

Hey bedankt voor de reacties!

Ik had hier ergens een linkje gevonden van een vers voer forum, daar heb ik me ingelogd.
Ik heb een leverancier gevonden op het internet. Maar die links staan op mijn eigen computer, niet op deze, en ik weet even niet meer hoe ze heten.
Anyways, ik ben er wel achter dat het heel erg aftasten is wat nou het beste is voor je eigen hond. Dus ik ga gewoon proberen, en eerst goed inlezen uiteraard. Het lijkt mij ook onzin om groente erbij te voeren, maar dat zal ik nog allemaal wel zien.
Nu eerst zijn we Liempie aan het laten wennen aan volwassen voer.
Ze krabt de hele dag en ze stinkt, het liefst gooi ik die brokken zo uit het raam. Ik ben helemaal om.
Hoeveel van dat kant en klare vlees zou ik Liempie per dag ongeveer moeten geven denken jullie?
Ze is nu ruim 10 maanden en weegt 29.1 kilo. Ze is trouwens nog steeds niet loops.
Als ik een richtlijn heb dan kan ik verder naar de hond kijken of ik meer of minder moet voeren. Dan kan ik alvast beginnen en wissel ik het voorlopig af met brokken.

Groetjes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 04, 2010 10:05 pm 

van KVV 750-1000 gram. De meesten van mijn honden zitten vanaf een week of 10 tot volwassen op 1 kilo. Wij voeren KVV en geperste brok.

www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
www.gebruikshondenpension.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 05, 2010 7:08 am 

=D> :smt023
Vers voer bevalt ons heel goed. Toch laat Gaia ondanks vers vlees vieze wintjes zo nu en dan.
Wij halen vers voer bij dierenspeciaalzaak Any Animal, zij hebben vers voer ontwikkeld waar alle noodzakelijke ingredienten inzitten.
Op http://www.carnivoer.nl/ kun je hierover alles lezen. Ook de verkooppunten!!
Succes!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 05, 2010 9:17 am 
Site Admin

Angeliqueje schreef:
Hoeveel van dat kant en klare vlees zou ik Liempie per dag ongeveer moeten geven denken jullie?
Ze is nu ruim 10 maanden en weegt 29.1 kilo. Ze is trouwens nog steeds niet loops.

Volwassen honden 2-2,5% van hun lichaamsgewicht per dag, pups 3-5% van hun lichaamsgewicht per dag. Ik zou ergens tussenin gaan zitten voor Lima, omdat ze nog wel een jonge hond is. Daarbij is het waarschijnlijk een redelijk actieve hond, dus die hebben ook iets meer nodig.
Als je uitgaat van 3%, dan kom je al op 870 gram voer per dag.
Verder goed kijken hoe ze het erop doet. Wordt ze te dik, dan voer je wat minder, wordt ze te dun, dan voer je wat meer.

Als je het echte knagen rustig wilt introduceren, dan kan je ook van die grote kippenbouten in de supermarkt halen. Op de markt kan je kiporgaantjes halen en bijvoorbeeld vis. Als er een islamitische slager in de buurt zit, kan je daar lamsorgaantjes en -vlees e.d. krijgen. Penslappen zou ik zo niet weten. M'n moeder haalt die bij haar dierenwinkel, die ze volgens mij bij Stawi/Smuldier bestellen. Misschien willen ze dat voor jou ook doen (moeten het wel de echte lappen zijn, want Stawi heeft ook kilo-verpakkingen gemalen pens en daar heb je weinig aan). Zo kan je eens rustig uitproberen hoe het gaat.
Via zo'n webshop moet je vaak een hele vriezerlading kopen, willen ze het laten bezorgen. Zou zonde zijn als je dan een deel moet weggooien omdat Lima het (nog) niet wil eten.
Even uit mijn eigen ervaring (met een redelijk ervaren hond): kip, lam, konijn en kwartels gaan hier altijd goed. Vis en eend (nog) moeizaam en duif laat ze liggen.
Maar ik denk dat je voorlopig nog niet verder komt dan kip en eventueel ander gevogelte, qua knaagwerk ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 05, 2010 9:55 am 

Ah wederom bedankt voor de reacties!

Lima laat niet af en toe een stink scheetje, ze stinkt de hele dag door! En ook haar vacht stinkt, ze ruikt muf en haar poep stinkt ook ontzettend erg, dat ruik je al van meters afstand, en als ze het in haar kennel doet en ik laat de deur van 'het boetje' openstaan dan stinkt het hele boetje er ook naar.
Dus af en toe een scheetje zou geweldig zijn:D hahaha

En ik kijk nu met de brokken ook heel goed of ik haar 'te mager' of 'te dik' vind. Ik vind haar nu ook ondanks dat ze ziek is geweest 'te dik'. Tja ik zeg het met aanhalingstekens want dik en mager is ze natuurlijk niet. Maar ik streef ernaar om haar tot een jaar oud zo mager mogelijk te houden. Dat houdt in: Dat als ze flink ademt dat ik haar ribben kan zien en als ze gewoon staat niet.
Maar goed ze is dus ziek geweest en ik blijf haar voorlopig lekker voeren, het trainen en afmatten weer rustig opvoeren dan valt ze ook wel weer af.
Ze is inderdaad een erg actieve hond, van zichzelf al. Maar wij houden haar ook flink bezig. Meestal dan, er zijn ook wel eens dagen dat ze de hele dag ligt te maffen, op het uitlaten na dan....
Ik ga vandaag meteen weer wat vlees aanschaffen, de vrieser was leeg dus.... Dan ga ik morgen beginnen met vlees en een kippenpootje. Het is geen probleem om verschillende vlees soorten te voeren op dezelfde dag? Bijv. Kant en klare runderhart en een kippepootje?
Ik hoop ook dat als ik haar straks een beetje over heb op vlees dat ze dan minder honger heeft.

Bedankt en fijn dat jullie zo behulpzaam zijn!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 05, 2010 10:45 am 
Site Admin

De hele dag door stinken zou niet moeten hoor!
Ik rook bij Danthe ook verschil tussen een brokkendag en een versdag qua ontlasting, maar niet ook nog binnen in huis.

Als je "vlees" zegt, bedoel je dan het gemalen spul (KVV) of bedoel je NRV?

Je kan gerust wat bij de kippenpoot voeren. Als je alleen kippenpoten geeft, kan de ontlasting nog wel eens hard worden. Dat is niet heel erg, maar als je er wat orgaan of spiervlees bij geeft, dan wordt het wat beter. Ik zou niet teveel orgaanvlees of spiervlees geven. Als ik mijn hond bijvoorbeeld alleen maar orgaan of spiervlees voer op een bepaalde dag, dan kan ik erop rekenen dat ze aan de dunne gaat (geldt ook bij KVV's). Beiden werken laxerend. Bij haar moet ik dus zowel RMB als orgaan/spiervlees geven op een dag. Dit geldt niet voor elke hond trouwens, sommige honden hebben nergens last van.
Verschillende diersoorten door elkaar geven maakt ook niks uit.

Vers voeren kan in het begin best overweldigend zijn, maar na een tijdje gaat het vanzelf ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 05, 2010 12:02 pm 

Met vlees bedoel ik beide denk ik. Maar het liefst geef ik haar alleen maar NRV. Alleen maar echt vlees. Stukken kip, vis, botten van verschillende diersoorten, dat soort dingen.
Maar voorlopig zal ze het meeste KVV krijgen. Daarmee bedoel je toch het kant en klare vlees wat je bijv. ook bij Deen uit het vriesvak kan kopen?

Ik merk dat ik nog erg weinig weet over vers vlees voeren, maar ik laat me goed informeren en ik ken Liempie door en door, dus ik zal goed aan haar proberen af te lezen wat goed voor haar is en wat niet....

Groetjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur