Angeliqueje schreef:
Hoeveel van dat kant en klare vlees zou ik Liempie per dag ongeveer moeten geven denken jullie?
Ze is nu ruim 10 maanden en weegt 29.1 kilo. Ze is trouwens nog steeds niet loops.
Volwassen honden 2-2,5% van hun lichaamsgewicht per dag, pups 3-5% van hun lichaamsgewicht per dag. Ik zou ergens tussenin gaan zitten voor Lima, omdat ze nog wel een jonge hond is. Daarbij is het waarschijnlijk een redelijk actieve hond, dus die hebben ook iets meer nodig.
Als je uitgaat van 3%, dan kom je al op 870 gram voer per dag.
Verder goed kijken hoe ze het erop doet. Wordt ze te dik, dan voer je wat minder, wordt ze te dun, dan voer je wat meer.
Als je het echte knagen rustig wilt introduceren, dan kan je ook van die grote kippenbouten in de supermarkt halen. Op de markt kan je kiporgaantjes halen en bijvoorbeeld vis. Als er een islamitische slager in de buurt zit, kan je daar lamsorgaantjes en -vlees e.d. krijgen. Penslappen zou ik zo niet weten. M'n moeder haalt die bij haar dierenwinkel, die ze volgens mij bij Stawi/Smuldier bestellen. Misschien willen ze dat voor jou ook doen (moeten het wel de echte lappen zijn, want Stawi heeft ook kilo-verpakkingen gemalen pens en daar heb je weinig aan). Zo kan je eens rustig uitproberen hoe het gaat.
Via zo'n webshop moet je vaak een hele vriezerlading kopen, willen ze het laten bezorgen. Zou zonde zijn als je dan een deel moet weggooien omdat Lima het (nog) niet wil eten.
Even uit mijn eigen ervaring (met een redelijk ervaren hond): kip, lam, konijn en kwartels gaan hier altijd goed. Vis en eend (nog) moeizaam en duif laat ze liggen.
Maar ik denk dat je voorlopig nog niet verder komt dan kip en eventueel ander gevogelte, qua knaagwerk