Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu ma nov 12, 2018 11:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 4:44 pm 

Judith schreef:
Elke - Ago schreef:
Dat doe ik niet hoor, dan begrijp je me helemaal fout! In dit geval gaat het me echt om A roepen en dan ineens zwijgen.
Elke fokker maakt zelf keuzes ivm zijn fokkerij, zo ook Maan in dit geval.

Waarom zaag jij door op het 'zwijgen'? Er zijn door verschillende forumleden, incluus degene die in den beginne zei dat je dit (geel) had kunnen verwachten, inmiddels pointers gegeven. Ik heb nog geen 'dankjewel, dat helpt' gezien.

Denk eens na, waarom zou dat zijn he Judith?
Denk je nu echt dat het alleen om dit gaat? :roll:

Dit gaat dan nog geen eens over mijn honden of pups, het gaat me over de fokkerij van de HH in het algemeen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 5:01 pm 

Judith schreef:
Irma schreef:
Ik ben heel benieuwd als jij ooit tot fokken komt hoe dat nest gaat worden want alles is dan uitgezocht en dat moet de perfecte hondjes geven.

Uhhh. Kom nou zeg. Als je een bordje ophangt met 'fokker' erop, en je wilt meer zijn dan een vermeerderaar, dan mag je best geacht worden om wat elementaire beginselen onder de knie te hebben. En dan heb je het over een basis begrip van wat er in het ras van jouw keuze leeft.
Fokkers onder elkaar geven zonder enige twijfels tips over en weer, maar je moet wel willen luisteren. Als je oplet, dan heeft er vast iemand ooit tegen je gezegd dat de volle broef van je reu, of de halfzuster van je teef, dit of dat vererfd had. Waarbij je dat op mag slaan in je geheugen en dat voor jezelf na mag trekken. :roll: Als men gaat zitten wachten tot iemand de telefoon oppakt en je verteld dat je uit moet kijken omdat jouw hond wellicht, net als sommige familieleden, zus of zo heeft, dan wacht je idd lang, want dat gaat niet gebeuren.
Ik sluit me bij Heleen haar pimpelpaars opmerking aan. Je kunt niet alles van tevoren inschatten maar sommige eigenschappen zijn gemakkelijk na te pluizen waardoor je de kans erop kunt vekleinen. Als je hele nest ineens HD heeft, is het dan okay om te roepen dat je, als beginnende fokker, niet wist dat er een kans bestond? Dat de rasvereniging nooit gezegd had dat je op heupen moest controleren, en derhalve wist je niet dat twee x HD B een paar HD-D'tjes op kon leveren? Ik lees in dit topic geen verwijten, yellow happens. Maar te insinueren dat het gekomen is omdat fokkers elkaar niet gewaarschuwd zouden hebben, of dat je met geen enkele redelijke mogelijkheid uit had kunnen sluiten, dat gaat me wat ver. :roll:

Heleen schreef:
En ik blijf erbij: de kansberekening bij genetica gaat altijd over het individu en niet over een heel nest. Dat is basiskennis en dat is heus niet ingewikkeld.

Andersom Heleen. :oops: Je bekijkt het nest waaruit je hond komt, of dat je hond geproduceerd heeft, niet alleen het individu.

Wij hebben navraag gedaan en de fokker van de reu had niet verwacht dat er ongestroomd vererft werd, die werden later bij hun eigen teef ook verrast. Niet net doen of wij totaal geen navraag hebben gedaan, het aantal van 6 stuks was gewoon te gek voor woorden en is nooit weer voorgekomen. Daar werden wij door verrast.
Wij zijn juist bij meerdere fokkers geweest voordat wij een nest gingen fokken om zoveel mogelijk info te krijgen en wij staan altijd open voor info. Dus wij volgen hier geen struisvogelpolitiek.

De informatie die hedentendage beschikbaar is was er toen niet en dat geld ook voor de schildklierproblematiek. Ik wist van twee langharen dat die schildklierproblemen hadden maar toen bekend werd dat Brenna dat had kwam er ineens heel veel info beschikbaar en naar aanleiding van mijn stukje in het clubblad is er bij minstens twee honden deze kwaal geconstateerd. Ik wil dus best info vergaren en delen!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 5:35 pm 
Site Admin

Judith schreef:
Heleen schreef:
En ik blijf erbij: de kansberekening bij genetica gaat altijd over het individu en niet over een heel nest. Dat is basiskennis en dat is heus niet ingewikkeld.

Andersom Heleen. :oops: Je bekijkt het nest waaruit je hond komt, of dat je hond geproduceerd heeft, niet alleen het individu.

Ik doelde op de kans op geel uit twee geel-dragers. Die kans is 25%, maar dat betekent dat elke pup 25% kans heeft om geel te zijn en niet dat 25% van het nest geel zal zijn (hoewel het er in de praktijk daar vaak wel op neer komt).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 9:51 pm 

Elke - Ago schreef:
Judith schreef:
Waarom zaag jij door op het 'zwijgen'? Er zijn door verschillende forumleden, incluus degene die in den beginne zei dat je dit (geel) had kunnen verwachten, inmiddels pointers gegeven. Ik heb nog geen 'dankjewel, dat helpt' gezien.

Dit gaat dan nog geen eens over mijn honden of pups, het gaat me over de fokkerij van de HH in het algemeen.

Sorry, maar ik begrijp geen ene jota van de opmerking hierboven. Denk ik nu echt dat het alleen om dit gaat? Om wat gaat? Om de onwil om een hoofdschuldige aan te wijzen (voor de vererving van de geeltjes in casu?) Wil jij, met jouw houding, dat meer ervaren fokkers het achterste van de tong laten zien, als je zowiezo als stront behandeld wordt? Hebben we het daar over?
Dan zou het mijn beurt zijn om te zeggen "denk eens na, waarom zou men niet bereid zijn om, gezien de houding, een dialoog te openen".

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 9:54 pm 

Heleen schreef:
Judith schreef:
Heleen schreef:

Ik doelde op de kans op geel uit twee geel-dragers. Die kans is 25%, maar dat betekent dat elke pup 25% kans heeft om geel te zijn en niet dat 25% van het nest geel zal zijn (hoewel het er in de praktijk daar vaak wel op neer komt).

Oh, bedoel je het zo. En bij de kansberekening of jouw hond mogelijk geel draagt, kijk je weer naar het nest of de ouders waaruit de hond komt. hhonschuld

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 10:11 pm 
Site Admin

Judith schreef:
Oh, bedoel je het zo. En bij de kansberekening of jouw hond mogelijk geel draagt, kijk je weer naar het nest of de ouders waaruit de hond komt. hhonschuld

Precies. Of de lijnen die erachter zitten ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 25, 2012 11:11 pm 

En ik kom er maar niet aan toe om te reageren, grrrrr....
Heb foto's geplaatst van de bende, inclusief de blondjes uiteraard ;)

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 6:14 am 

Kan de discussie verder gaan in een nieuw topic, dus de discussie even afsplitsen.
De discussie is ok, maar dan niet op deze locatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 6:41 am 
Site Admin

dogwalker schreef:
Kan de discussie verder gaan in een nieuw topic, dus de discussie even afsplitsen.
De discussie is ok, maar dan niet op deze locatie.

Of we blijven lekker hier discussieren en gaan over de pups zelf kletsen in Maan's nieuwe topic.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 2:58 pm 

Judith schreef:
Elke - Ago schreef:
Judith schreef:

Sorry, maar ik begrijp geen ene jota van de opmerking hierboven. Denk ik nu echt dat het alleen om dit gaat? Om wat gaat? Om de onwil om een hoofdschuldige aan te wijzen (voor de vererving van de geeltjes in casu?) Wil jij, met jouw houding, dat meer ervaren fokkers het achterste van de tong laten zien, als je zowiezo als stront behandeld wordt? Hebben we het daar over?
Dan zou het mijn beurt zijn om te zeggen "denk eens na, waarom zou men niet bereid zijn om, gezien de houding, een dialoog te openen".

WAUW :smt107
Als jij, voor iemand die me niet eens kent, zegt dat ik mensen als stront behandel. Dan denk ik dat we hiermee gaan stoppen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 8:23 pm 

Wat is dit jammer dat we niet echt een goede discussie op gang kunnen krijgen over het fokken van de Hollander.

Juist omdat iedereen een eigen mening heeft, de een wat meer basiskennis heeft dan de ander, en de wat meer ervaren fokkers al het een en ander hebben meegemaakt, zou dat een reuze interessant onderwerp kunnen zijn waar iedereen iets van zou kunnen leren.

We hebben het tot nu toe alleen over vererving van ongestroomden gehad maar er zijn nog zoveel andere onderwerpen: het inzetten van reuen, lijnteelt ja of nee, waar komen de "vloerkleedjes" vandaan en hoe dit te voorkomen, hoe ga je om met de "ziektes" binnen het ras, moet er verplicht worden getest en hoe om te gaan met "lijders en dragers".
Dit zijn zomaar een paar onderwerpen en met zoveel fokkers, en beginnende fokkers, zou hier toch veel uit moeten kunnen komen.

Maar het mag niet zo zijn dat, wanneer een vraag of antwoord niet wordt begrepen de, reactie persoonlijk wordt. Dit kan forumleden weerhouden om deel te nemen en wat voor de een niet duidelijk of van belang is kan dat voor een ander wel zijn .

Ik vind ook dat er niet veel informatie wordt gedeeld. Als ik bv in het clubblad de hoeveelheid meldngen zie die bij Annelies binnenkomen dan strookt dit niet met wat ik op het forum vind. Juist met het bezit van een database kun je voorkomen dat twee lijnen waarin hetzelfde probleem is waargenomen bij elkaar worden gebracht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 9:16 pm 

Elke - Ago schreef:
Judith schreef:
Elke - Ago schreef:
Judith schreef:

Denk je nu echt dat het alleen om dit gaat?
:roll:

Als jij, voor iemand die me niet eens kent, zegt dat ik mensen als stront behandel. Dan denk ik dat we hiermee gaan stoppen...

Ik kan lezen, toch? Ik heb het even vet gemaakt voor je. "Denk eens na" "Denk je dat het alleen om dit gaat" en dan rollende oogjes erachter.
Er blijft doorgezaagd worden over het niet delen van info. En als er opgemerkt wordt dat de info toch gedeeld is, dan moet de schrijver "Nadenken" Het gezegde dat je vliegen met stroop vangt, niet met azijn, zullen ze in Belgie dan wel niet kennen. Maar met verontwaardigd gezeur over wie wat had moeten zeggen, en geen dankjewel voor de info die er beschikbaar gesteld wordt, kun je verwachten dat men niet hard voor je loopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 3:03 pm 

Judith schreef:
Elke - Ago schreef:
Judith schreef:
Elke - Ago schreef:
Judith schreef:

Denk je nu echt dat het alleen om dit gaat?
:roll:

Ik kan lezen, toch? Ik heb het even vet gemaakt voor je. "Denk eens na" "Denk je dat het alleen om dit gaat" en dan rollende oogjes erachter.
Er blijft doorgezaagd worden over het niet delen van info. En als er opgemerkt wordt dat de info toch gedeeld is, dan moet de schrijver "Nadenken" Het gezegde dat je vliegen met stroop vangt, niet met azijn, zullen ze in Belgie dan wel niet kennen. Maar met verontwaardigd gezeur over wie wat had moeten zeggen, en geen dankjewel voor de info die er beschikbaar gesteld wordt, kun je verwachten dat men niet hard voor je loopt.

Als hier iemand neerbuigend doet, ben jij het wel hoor Judith.
Maar goed, jij weet dan ook alles blijkbaar! Ik zal vanaf nu (omdat ik beginnend fokker ben) steeds alles heel lief vragen, mijn eigen mening voor mezelf houden, hetgeen me gezegd wordt steeds op blote knieën ontvangen, ... :smt023

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 27, 2012 9:27 pm 

Elke - Ago schreef:
Als hier iemand neerbuigend doet, ben jij het wel hoor Judith.
Maar goed, jij weet dan ook alles blijkbaar! Ik zal vanaf nu (omdat ik beginnend fokker ben) steeds alles heel lief vragen, mijn eigen mening voor mezelf houden, hetgeen me gezegd wordt steeds op blote knieën ontvangen, ... :smt023

Ik zal je niet beletten eea geheel uit context te halen, we zullen maar zeggen dat dat je goed recht is.
Jammer dat je zelf niet ziet dat 'denk eens na' en dat soort kreten jouwerzijds (in casu niet door mij gebezigd, overigens) niets met mening, maar met houding te maken heeft. Onderbouwde meningen altijd welkom, uiteraard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 28, 2012 12:52 pm 

Heleen schreef:
Stel, ik weet dat Mira's broertje pimpelpaars is. Dan ga ik de volgende dingen uitzoeken:

Heb ik een bril nodig? :badgrin:

Heleen schreef:
Als je het niet wist, moet je zeggen: "Stom, mijn fout, ik had het kunnen weten" en niet zeggen "Waarom heeft niemand me dat ooit verteld??".

In de tijd dat Aura geboren werd was de DNA brindletest nog niet beschikbaar. Er werden veel verschillende dingen beweerd over de overerving van ongestroomd. Veel mensen waren er van overtuigd dat een van de ouders de "boosdoener" moest zijn, dat beide ouders drager zijn, ging er bij veel fokkers niet in.
Gek toch eigenlijk dat er over zoiets relatief onbelangrijks zo moeilijk gedaan kan worden. Dat er nu wel een brindletest is, is erg handig. niet om fokdieren uit te sluiten maar juist om combinaties te kunnen maken waarbij er geen kans op geel is als men dit niet wil, zonder fokdieren uit te sluiten. Je zou zo zelfs met ongestroomden kunnen fokken en weer alleen gestroomden krijgen, zo lang men een homozygote partner met stroming gebruikt.

Mijn ouders hebben in 2 nesten wat ongestroomden gehad, steeds ongeveer 20/25 %. Bij het laatste nest wisten ze zelfs dat die kans er was. Zelf test ik omdat ik 1 of 2 ongestroomden niet echt een probleem vind maar 6, zoals Irma is overkomen, wel. En hoeveel ongestroomden er uiteindelijk echt geboren worden weet je niet bij twee kbr/ky ouderdieren, kansberekening of niet.

Helaas is de keuze uit ouderdieren bij de lh zo beperkt dat men zich misschien in de nabije toekomst niet eens meer de "luxe" kan veroorloven hierop te selecteren. Een lager inteeltpercentage is natuurlijk vele malen belangrijker dan de kans op ongestroomd uitsluiten...

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur