Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do nov 23, 2017 6:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 9:55 am 

Een heel interessant interview gelezen met een Nederlandse fokker van Mechelse herders. Deze man fokt al heel lang, en met heel veel succes, werkhonden. Je vindt honden uit zijn lijn bij de top binnen de KNPV en IPO. Deze honden zijn ook geschikt als huishond, hij geeft een voorbeeld van een reu (huishond) die hij op twee jarige leeftijd heeft teruggekregen, vanwege gezondheidsproblemen eigenaar, waarmee hij PH 1, 2 en object heeft gehaald. Het mooie van zijn fok is dat hij al zijn lijnen kent (mee heeft gewerkt) en hierdoor zelfs kan selecteren op bv 'het lossen'. Hij heeft dan ook een lange rij van kampioenen. 'Waar je vroeger misschien eerst 6/7 honden moest wegdoen kun je nu er van uitgaan dat wanneer je een hond koopt uit deze lijn, de hond, met goede begeleiding en inzicht van de baas, geschikt is voor het werk. Dit is vooral bereikt, ook omdat er niet veel samenwerking is met andere fokkers, door het gebruik van lijnteelt. Echter, nu de regels 'welzijn' en 'het omgaan met inteelt en verwantschap' worden aangescherpt, komen er voor hem problemen om op dezelfde manier door te kunnen gaan.

Dit verhaal maakte me nieuwsgierig naar het fokken van de stamboom werkhondjes van de Hollandse Herder. Werken deze fokkers samen? En wordt hier ook nog (veel) met lijnteelt gewerkt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 10:15 am 

Samenwerken gaat het beste als je op min of meer dezelfde lijn zit qua fokbeleid. En dat is niet het geval op rasniveau (korthaar heb ik het over, de andere variëteiten weet ik weinig vanaf). Maar binnen de korthaar zijn wel fokkers met dezelfde doelstellingen, die ook samenwerken. Het helpt natuurlijk als je elkaar op persoonlijk vlak een beetje ligt. Soms gaat daar iets mis en zijn mensen niet meer bereid tot samenwerking. Maar het doel dat je met zijn allen met de honden hebt, is volgens mijn ervaring wel het belangrijkste. Ik heb althans met enkele fokkers erg nauw contact en ervaar dat ook als positief en met als doel het ras als werkhond vooruit te helpen.

De alsakan husky is een mooi voorbeeld. Het doel van dat 'ras' (niet erkend, werkhond, te vergelijken met de xHH) is voor iedereen hetzelfde (een snelle sledehond) en daar is dan ook samengewerkt. Met als resultaat een vrij groot ras met een zeer hoge kans op goede pups in alle nesten (met onderscheid tussen sprint en langere afstand). Maar als er binnen een ras fokkers zijn die selecteren op werkwil en die dat niet doen, houd je een probleem in de samenwerking. Met de malamute is het net zo. Het groepje fokkers dat serieus werkt is klein. Binnen dat groepje wordt zeker (door de meesten) goed samengewerkt. Maar de genenpool is te nauw om nooit bloed in te kruisen van een fokker die niet op werkwil selecteert (waarvan er jammer genoeg veel meer zijn). Helaas doe je daarmee altijd een stap(je) achteruit in drive. Maar kiezen tussen twee kwaden is op den duur noodzakelijk, je kunt niet eeuwig doorgaan met lijn/inteelt, zonder daarvoor te worden afgestraft. En de hond (het ras) is de dupe ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 10:30 am 

Trudy schreef:
Een heel interessant interview gelezen met een Nederlandse fokker van Mechelse herders. Deze man fokt al heel lang, en met heel veel succes, werkhonden. Je vindt honden uit zijn lijn bij de top binnen de KNPV en IPO. Deze honden zijn ook geschikt als huishond, hij geeft een voorbeeld van een reu (huishond) die hij op twee jarige leeftijd heeft teruggekregen, vanwege gezondheidsproblemen eigenaar, waarmee hij PH 1, 2 en object heeft gehaald. Het mooie van zijn fok is dat hij al zijn lijnen kent (mee heeft gewerkt) en hierdoor zelfs kan selecteren op bv 'het lossen'. Hij heeft dan ook een lange rij van kampioenen. 'Waar je vroeger misschien eerst 6/7 honden moest wegdoen kun je nu er van uitgaan dat wanneer je een hond koopt uit deze lijn, de hond, met goede begeleiding en inzicht van de baas, geschikt is voor het werk. Dit is vooral bereikt, ook omdat er niet veel samenwerking is met andere fokkers, door het gebruik van lijnteelt. Echter, nu de regels 'welzijn' en 'het omgaan met inteelt en verwantschap' worden aangescherpt, komen er voor hem problemen om op dezelfde manier door te kunnen gaan.

Dit verhaal maakte me nieuwsgierig naar het fokken van de stamboom werkhondjes van de Hollandse Herder. Werken deze fokkers samen? En wordt hier ook nog (veel) met lijnteelt gewerkt?

In mijn honden zit veel lijnteelt om dezelfde reden. Nu is het bij de Hollander nog moeilijker omdat het zo een "klein" ras betreft. En fokkers lijken elkaar meer naar het leven te staan dan samen te fokken naar een betere hond.
Het geeft ook geen garantie op een goede hond. Het is ook de kwaliteit van de fokker om de juiste hond bij de juiste baas te plaatsen zodat de goede eigenschappen eruit gehaald worden.
Een klote geleider met een goed hond word niks. Ook een super geleider met een klote hond word nooit wat.

Het is niet zo makkelijk als jij het zegt. Ook niet alle honden worden top honden van elk nest. Mag ik vragen om welke fokker het gaat ?

Ook wil ik de kanttekening erbij plaatsen dat de kwaliteit van de honden lang niet zo hoog meer hoeft te zijn als vroeger. Het "pakwerk" in de IPO en zowel de KNPV is veel meer gericht op prooi hondjes tegenwoordig. Dat wil dus zeggen dat de "echte" honden niet meer nodig zijn.
Ik zelf persoonlijk ga liever voor een "echte" hond en niet een maakbaar hondje. Dit is ook de reden dat hoe goed je ook africht de hond altijd in een zeker mate een eigen agenda er op na houd.
Als er meer wedstrijden zoals in friesland (krystmoeting) gehouden zouden worden , dan zou je daar de echte honden vandaan zien komen. En die zijn helaas zeldzaam tegenwoordig. De echte honden worden tegenwoordig naar het buitenland verscheept omdat in nederland veel mensen er niet meer mee willen werken. Die willen maakbare hondjes.

Er zijn dus meerdere factoren waarom er vroeger 6 a7 honden doorheen gingen en nu mensen sneller wat kunnen met hun hondje in de sport.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 11:19 am 
Site Admin

Welke fokker is dat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 11:52 am 

Tinnemans

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 12:18 pm 

Trudy schreef:
Tinnemans

Tourbiere kennel ...
Daar heb ik er meerdere van gekend uit die lijnen . Ik persoonlijk vind het geen leuke honden. Mij te scherp over onzekerheid vaak. ( uitzonderingen bla bla bla ...) Nu ben ik sowieso geen mechel liefhebber dus denk dat je meer bij Inge moet wezen. Die zal veel meer weten van dit type hond.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 2:44 pm 

die kennel ken ik
in tegenstelling tot loontjuh heb ik daar wel leuke honden vandaan zien komen
maar dat is alweer zeker 5 jaar geleden
er liepen er op mijn club van
vond het toen toch zeker stabiele honden
wat er nu vandaan komt weet ik niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 3:57 pm 
Site Admin

Biène heeft van moederskant grotendeels PdT achter haar zitten.
Ik ken mensen die zweren bij honden uit PdT maar ook mensen die er juist niets van moeten weten.
Ik ben even gaan zoeken naar dat interview maar dat is volgens mij al 13 jaar oud? Volgens mij fokt Jan Tinnemans zelf nauwelijks nog.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 7:25 pm 

ikzelf vind de honden van mechelse herder kennel of greydon
heel erg leuk
ken ook mecheltjes van ford van oranje goede werkhonden maar vond ze wel erg nerveus
zou niet mijn keuze zijn
maar ja ik kan dan ook niet echt meer een hond van de werklijn
maar kijk toch meestal de filmpjes van de mechelse herder
zie toch erg graag die hoge drift
een genot om naar te kijken
al blijft de hollander mijn voorkeur
de mechel staat op de tweede plaats al is dat echt weleens anders geweest

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 30, 2016 8:10 pm 

Het interview is inderdaad al wat ouder, het is te vinden onder 'pers' op de website van de kennel. Voor liefhebbers misschien toch wel interessant om op te zoeken en te lezen. Het was voor mij eigenlijk de inleiding op mijn vraag hoe er bij de HH-werkhondenkennels wordt gefokt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur