MS / auto immuunziekte

Over medische zaken bij de hond...
Bericht
Auteur
xquseme

MS / auto immuunziekte

#1 Bericht door xquseme » 10 nov 2009, 14:52

Hallo allemaal,

Ik heb mezelf zojuist kort voorgesteld op de voorstelplek. Nu ons probleem / verhaal:

Dinja, teef bijna 10, sinds maart dit jaar gesteriliseerd na een fikse baarmoederontsteking (kantje boord situatie). Na deze operatie is ze niet meer de oude geworden. Ze zakte de laatste tijd steeds vaker door haar achterpoten en had steeds meer moeite met opstaan. Ik dacht HD, en ben 2 weken geleden maar eens naar de da gegaan. heupen leken in orde en de da ontdekte een zwakke plek in de rug. Hij kon haar met 1 vinger op de grond duwen. Pijstillers, vitamines en nog iets (weet even niet meer wat het was) mee gekregen om het een weekje aan te kijken. Van die pillen (waarvan ik niet meer weet wat het nou was) werd ze kortademig en daar zijn we dus na de week mee gestopt. Met de pijnstiller zijn we nog een weekje doorgegaan aangezien ik nog niet echt duidelijk resultaat zag.

Afgelopen weekend, nog aan de pijnstillers, 's ochtends ligt mevrouw in haar eigen ontlasting en nog steeds moeite om op te staan. Maar ze stond wel weer op hoor en heeft de ontlasting verder niet meer laten lopen.

Gisteren weer naar de da. Stoppen met de pijnstillers, het effect is namelijk nihil. Dan maar foto'maken van de rug, wellicht is er iets mis in/met de wervels. Niks aan de hand met de wervels..... hmmm dit verrastte ook de da.

Nog eens de heupen gecheckt..... geen problemen in de heupen.

Dan is het hoogstwaarschijnlijk een soort van MS ... aldus de da
Nu voor een weekje prednisolon meegekregen. Maandag as bellen met de da om te overleggen hoe het ermee gaat.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met MS of andere soortgelijke autoimmuunziekten en het gebruik van prednisolon?

Groet Suzan

Judith

Re: MS / auto immuunziekte

#2 Bericht door Judith » 10 nov 2009, 16:13

Wat naar voor je. :( Ik hoop op een gunstige wending.

Met prednison heb ik geen ervaring, maar wel met Dexamethasone, ook een sterioide. Een hond die een bijzonder hard werkend leven achter de rug had heeft die een paar jaar toegediend gekregen. Het had negatief effect op de lange termijn, maar gezien zijn leeftijd toen ik ermee begon was de lange termijn niet iets waar ik me druk om maakte. Hij heeft er veel baat bij gehad tot zijn dood een paar jaar later. Ik zou dus zonder meer prednison durven proberen. Je hebt niet teveel te verliezen, geloof ik. :oops:
AfbeeldingAfbeelding

Marjolein
Site Admin
Contacteer:

#3 Bericht door Marjolein » 10 nov 2009, 20:58

jeetje, ik ken wel mensen met MS, en daar zijn sinds kort medicijnen voor die de ziekte stil zetten. Werkt niet bij iedereen, heb geen idee of er voor honden ook wat is. Schijnt dat ook bijensteken helpen, nee echt. Die scheiden een bepaalde stof af. Maar dat is allemaal bij mensen, bij honden weet ik er niets van :( Sterkte!
Afbeelding

rita
Contacteer:

#4 Bericht door rita » 10 nov 2009, 22:46

Kan je geen antwoord geven, alleen maar sterkte wensen en hopen dat de middelen werken! gewoon doen.

Sabina
Contacteer:

#5 Bericht door Sabina » 11 nov 2009, 08:37

Ik heb nooit gehoord dat een hond MS kan hebben, kan je daar niet mee helpen, heel veel sterkte.

Saskia P.

#6 Bericht door Saskia P. » 11 nov 2009, 16:33

Ik kan je hierin ook geen advies geven helaas, maar wens je veel sterkte en hopelijk komt er gauw een oplossing voor Dinja.

groetjes Saskia P.
(Lenco) Bodey van het Pullenland 18-03-2008

Afbeelding

xquseme

#7 Bericht door xquseme » 16 nov 2009, 13:46

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties.

Vorige week leek Dinja goed te reageren op de prednisolon. Ze was zelfs even snel overeind gekomen om wat van de tafel te stelen. Tot en met woensdag leek het dus goed te gaan.

Donderdag lag ze op een gegeven moment in de hal en kwam niet overeind.... uiteindelijk wel weer, maar dat duurde wel lang.
Vrijdagavond zakte ze voor mijn voeten in elkaar, maar na een half uurtje stond ze toch weer op.
Zaterdag een goede dag, niet vallen redelijk goed opstaan.
Zondagoverdag zakt ze weer door haar poten heen en 's avonds nog een keer en toen liet ze een paar minuten later haar urine lopen......

Vandaag de dierenarts gebeld, zoals afgesproken. De prednisolon slaat dus niet aan. De dierenarts kan niets meer voor haar doen..... die zag ik wel aankomen, maar ik had liever nog 10 alternatieven gehad.

Kortom, als wij (of Dinja) er klaar voor zijn, dan kunnen we langskomen om haar lijdensweg te beëindigen.....
Gek genoeg had ik vanochtend het idee dat Dinja ook echt moe is, volgens mij is ze er zelf ook wel klaar mee.....

Maar nu, volgens mij gaat ze best hard achteruit en wanneer is het genoeg? Als het zover is laat ik het zeker nog weten!

Bedankt.
Groet Suzan

liduina

#8 Bericht door liduina » 16 nov 2009, 14:15

aggos...da klinkt niet best... :(
het lijkt me dat ze klaar is..heel veel sterkte.
hoe meer staarten ,hoe meer lol
Afbeelding

Irma
Contacteer:

#9 Bericht door Irma » 16 nov 2009, 14:33

Wij hebben een herplaatser gehad met een autoimmuunziekte. Deze reu kreeg ook Prednison en was ontzettend mager. Wij hebben de prednison toen afgebouwd maar na een jaar ging het toch mis. Hij kon niet meer staan( te veel pijn en een hernia) en viel uit naar de honden en ons. Wij hebben er toen ook voor gekozen om hem in te laten slapen.

Het zijn de moeilijkste beslissingen in een leven van de baas maar tevens de mooiste, je mag ze immers niet laten lijden!!!

Heleen
Site Admin
Contacteer:

#10 Bericht door Heleen » 16 nov 2009, 14:47

Wij hebben een teef gehad die ook een zware baarmoederontsteking had en na de operatie last kreeg van haar achterhand. Dat is alleen veel langzamer gebeurd dan dat jij hier beschrijft. We dachten toen dat er misschien een zenuw was geraakt bij de operatie. Ze ging wel achteruit, maar niet zo snel en ze was al oud. Daarom hebben we eigenlijk niet veel verder gezocht naar een duidelijke oorzaak.
Afbeelding

rita
Contacteer:

#11 Bericht door rita » 16 nov 2009, 17:57

Ik wil je alleen heel veel sterkte wensen, wanneer het zover is, weet je vanzelf. je mag een makker niet laten lijden..... sterkte!

Marjolein
Site Admin
Contacteer:

#12 Bericht door Marjolein » 16 nov 2009, 21:19

:( wat sneu, sterkte :(
Afbeelding

Pauline
Site Admin
Contacteer:

#13 Bericht door Pauline » 17 nov 2009, 00:39

wil je veel sterkte wensen, kan verder helaas weinig voor je doen.....

xquseme

#14 Bericht door xquseme » 17 nov 2009, 18:54

Hallo allemaal,

Gisteren is Dinja weer door d'r poten gezakt. Ze probeerde wel overeind te komen maar haar achterpoten wilden echt niet. Na 5 uur hebben we haar geholpen en weer op d'r poten gezet. Gelukkig bleef ze staan en ging nog mee naar buiten om te plassen.

Voor ons was het op dat moment echt wel duidelijk. Zo kan het niet langer.

Vanochtend meteen om 8.00 uur de DA gebeld en om 10.20 uur is Dinja rustig ingeslapen.

Heel erg bedankt voor jullie medeleven.

Groet Suzan
Afbeelding

Kevin

#15 Bericht door Kevin » 17 nov 2009, 18:57

Veel sterkte met dit verlies.

Plaats reactie