Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do maart 21, 2019 3:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Enten
BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 5:49 pm 

Om hier ook even de knuppel in het hoenderhok te gooien :badgrin:

Wie ent wel en niet ?
Waarom wel of niet ?
En zo wel , wat wel en wat niet ?

Ik zelf ent alleen wanneer nodig. (na titer)
Oliver is nu 13 weekjes en gaat voor het eerst voor een prikkie van de week. Helaas heb ik op de 6wkn geen invloed maar de rest wel. Ook ent ik alleen de DHP , geen weil (L4) of KC

Waarom wel de DHP ? Omdat ik van mening ben dat deze ziektes voor een jonge hond niet uit te sluiten zijn en dodelijke afloop hebben.
Waarom de L4 en de KC niet ? Omdat de L4 al meer slachtoffers heeft gemaakt dan de ziekte van Weil zelf. Duidelijk aantoonbare nierschade door deze enting is niet ongewoon. De KC is gewoon onzin. Al meerdere keren meegemaakt, hele vereniging ziek van de KC en mijn hondjes hebben het nooit. Alles is geent daar behalve die van mij. En ik ben niet de enige met deze ervaring.

Rabiës is een dingetje wat ik wel altijd trouw doe omdat ik geen risico's wil lopen. Wel ent ik deze pas vanaf een maand of 8 . Eerder absoluut niet.

Mijn volwassen reu is nu inmiddels 6 en alleen met een jaar geent. Nu nog volledige bescherming !! ;)

Profiel  

Berichttitel: Re: Enten
BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 6:47 pm 

Thor wordt 5 op 30-08 en is op 16 maanden voor het laatst geënt (cocktail zonder KC). Nooit Rabiës geënt. Wel jaarlijks Weil omdat ik aan een sloot woon en Thor ook vaak de sloot, vijver en de vaart in duikt. Binnenkort willen we hem weer een cocktailvaccinatie geven (dus incl.Weil) de laatste. We hebben dit eigenlijk altijd zo gedaan. (Leuk is te melden dat, heel lang geleden :( er jaarlijks een dierenarts op het trainingsterrein alle honden Weil kwam enten. De man kwam in een rode besteleend, met 2 prachtige ruwhaartjes in de bak. Bram en ??)

Maar met al die importhonden, die vaak al ziek de grens overkomen, ga ik me toch wat ongemakkelijk voelen.

Hetzelfde probleem heb ik met teken. Moet je nu dat gif in zijn huid brengen of het risico nemen? Verleden jaar heb ik hem niet behandeld tegen vlooien en/of teken maar dagelijks nagekeken. Dat is toch lastig bij zo'n langhaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 7:01 pm 

heb altijd trouw jaarlijks geent tot ze senior zijn wat kc is weet ik niet de ziekte van weil exstra enting doe ik niet
ook geen kennelhoest is dat kc?
rabies heb ik 1 keer gedaan omdat ik wedstrijd in belgie had verder niet
dalton is 7 en krijgt waarschijnlijk ook geen enting meer
na de 7 meestal niet meer dan hebben ze wel genoeg enting gehad
gebruik al zeker geen vlooien tekenspul puur gif
haal de teken er gewoon uit en hebben ze ooit vlooien wat ze tot nu toe nooit gehad hebben kan het nog
maar vind dat dus niet nodig

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 7:11 pm 

Dorian is als pup geent.
Idd trouw,maar tot hij zo een jaar of 4 was,gaan titeren,nou voorlopig goed beschermd.
Als hij 11 is weer opnieuw laten titeren.
Geef geen Lepto of Rabies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 7:43 pm 

Trudy schreef:
Thor wordt 5 op 30-08 en is op 16 maanden voor het laatst geënt (cocktail zonder KC). Nooit Rabiës geënt. Wel jaarlijks Weil omdat ik aan een sloot woon en Thor ook vaak de sloot, vijver en de vaart in duikt. Binnenkort willen we hem weer een cocktailvaccinatie geven (dus incl.Weil) de laatste. We hebben dit eigenlijk altijd zo gedaan. (Leuk is te melden dat, heel lang geleden :( er jaarlijks een dierenarts op het trainingsterrein alle honden Weil kwam enten. De man kwam in een rode besteleend, met 2 prachtige ruwhaartjes in de bak. Bram en ??)

Maar met al die importhonden, die vaak al ziek de grens overkomen, ga ik me toch wat ongemakkelijk voelen.

Hetzelfde probleem heb ik met teken. Moet je nu dat gif in zijn huid brengen of het risico nemen? Verleden jaar heb ik hem niet behandeld tegen vlooien en/of teken maar dagelijks nagekeken. Dat is toch lastig bij zo'n langhaar.

'n Vriendin van mij let haar hond na 'n paar jaar ook niet meer enten behalve juist wel op de ziekte van Weil.

Zelf gebruikte ik tegen teken, etc, een Scalibor band, dat beviel goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 9:12 pm 

Ik ent niet. Alle honden worden getiterd. Verleden zelf een nest langharen gefokt en die hebben alleen de 9 en 12 weken enting gehad. De 6 weken heb ik overgeslaan.
Ook voor kennelhoest en Weil worden ze niet ge ent.
Mijn oudjes zijn nu 12,5 jaar en getiterd op de leeftijd van 6 jaar. Ze hadden minimaal nog bescherming tot 5 jaar, dus als ze de leeftijd hadden van 11 jaar. De dames zijn dus nooit weer ge ent.
Het enige wat wel gedaan wordt is de rabies voor de honden die de grens overgaan.
De jonge honden worden getiterd en pas ge ent als het nodig is.

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 10, 2016 9:23 pm 

Citaat:
Waarom wel de DHP ? Omdat ik van mening ben dat deze ziektes voor een jonge hond niet uit te sluiten zijn en dodelijke afloop hebben.

Er wordt ook aangeraden om deze entingen apart van elkaar te geven met enige tijd daartussen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 8:31 am 

Trudy schreef:
Citaat:

Er wordt ook aangeraden om deze entingen apart van elkaar te geven met enige tijd daartussen.

Ja dat wil ik ook alleen zit ik hier even met een DA probleem. Die zegt namelijk dat dat helemaal niet mogelijk is . Dus ik ben er nog mee bezig ;) Desnoods naar een DA die het wel kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 9:57 am 

heb ik ook al in een ander topic gezet maar mijn da ontkent niet dat bazinga
ook minder eetlust kan hebben van de enting ja zegt hij wat is wijsheid wel of niet enten
het is gewoon een probleem omdat er heel veel broodfokhondjes rondlopen en geadopteerde honden uit het buitenland allemaal parasieten nemen ze mee
en daar kan juist jouw hondje de dupe van worden
ze heeft nu eenmaal die enting gehad en zegt ook nu we gaan niet meer enten voordat ze helemaal gezond is

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 10:20 am 

Sil schreef:
ook minder eetlust kan hebben van de enting ja zegt hij wat is wijsheid wel of niet enten
het is gewoon een probleem omdat er heel veel broodfokhondjes rondlopen en geadopteerde honden uit het buitenland allemaal parasieten nemen ze mee
ze heeft nu eenmaal die enting gehad en zegt ook nu we gaan niet meer enten voordat ze helemaal gezond is

Wat geweest is , is geweest. Nu op naar de toekomst ! Heel verstandig dat je nu niet meer ent tot dat ze gezond is. De meeste pup , is al bewezen, hebben nog genoeg antistoffen van de moeder tot 12 a 13 weken. Het risico op entschade is groter dan het risico dat ze wat oploopt ;) Ik neem het risico. Wel netjes van je DA dat ze het accepteert dat het van de enting kan komen. Het begin tot inzicht is er :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 11:29 am 

http://www.dekooikershof.nl/index.php/i ... aling.html

Misschien heb je hier iets aan?
Weil blijft moeilijk, zeker omdat we hier, zo dicht bij de sloot, wel ratten (en muizen) hebben lopen. Thor is glanzend gezond, dus toch maar weer gaan. HHtwijfel

Nog meer info op: http://www.vtined.nl/news/38/show

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 11:52 am 

loontjuh schreef:
Sil schreef:

Wat geweest is , is geweest. Nu op naar de toekomst ! Heel verstandig dat je nu niet meer ent tot dat ze gezond is. De meeste pup , is al bewezen, hebben nog genoeg antistoffen van de moeder tot 12 a 13 weken. Het risico op entschade is groter dan het risico dat ze wat oploopt ;) Ik neem het risico. Wel netjes van je DA dat ze het accepteert dat het van de enting kan komen. Het begin tot inzicht is er :)

helaas heeft bazinga geen antistoffen van de moeder gehad die gaf nl geen melk
bazinga is een flessenpup

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 3:10 pm 

Sil, weet je dat zeker? Dit staat op de site van de fokker: De pups drinken bij moeder Vraephie Mery en krijgen af en toe met de fles wat bijvoeding (onder de fotoserie 5).
En: De pups hebben hun tweede wormkuur achter de rug. Allemaal eten ze als volleerde Hollandse Herders. Per dag weten ze ook geregeld hun moeder te vinden. Niet alleen om te drinken maar ook om door haar liefdevol te worden verzorgd.(onder fotoserie 6)
Dus ik denk dat je je daarover niet te veel zorgen hoeft te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 6:29 pm 

nou dat weet ik zeker hoor ze hebben de eerste melk echt niet gehad
daarom stierf een hondje harrie heeft mij zelf gebeld en zei dat ze de eerste melk niet hadden na medicatie had vreaphie maar een heel klein beetje melk maar de eerste echt niet harrie is heel eerlijk tegen ons geweest en het duurde wel even voordat de melk kwam de eerste dagen dus niet
dus is het dan ook mijn risico om toch een pupje te nemen
verwijt harrie echt niets en heb hem netjes vermeld dat we bij de dierenarts lopen
maar geen verwijt
houd hem net zo op de hoogte als hij mij heeft gedaan

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 11, 2016 6:52 pm 

Sil schreef:
nou dat weet ik zeker hoor ze hebben de eerste melk echt niet gehad
daarom stierf een hondje harrie heeft mij zelf gebeld en zei dat ze de eerste melk niet hadden na medicatie had vreaphie maar een heel klein beetje melk maar de eerste echt niet harrie is heel eerlijk tegen ons geweest en het duurde wel even voordat de melk kwam de eerste dagen dus niet
dus is het dan ook mijn risico om toch een pupje te nemen
verwijt harrie echt niets en heb hem netjes vermeld dat we bij de dierenarts lopen
maar geen verwijt
houd hem net zo op de hoogte als hij mij heeft gedaan

Als dit werkelijk waar is kunnen daar ook de darm problemen vandaan komen. Ze hebben namelijk de eerste dagen niet de goede voeding gehad. Dit heeft ook zijn uitwerking op het gestel van het hele hondje. Bijvoeren is leuk maar is helaas nooit zo goed als moeder melk , en dan met name de eerst 24 uur. :cry:
Hoe is het nu ? Al begonnen ook aan de gekookte kip met rijst ? Als je de rijst af giet , het water opvangen (rijstewater). Dit kan je geven ipv gewoon water . Ook goed om een de darmpjes te helpen .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur