Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jan 24, 2019 12:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: castratie
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 6:33 am 

:lol: bij mijn labrador riep ik altijd KAAS :lol:
die draaide gelijk om gekke lab
bazinga heeft ook wel jachtinstinct merk ik
maar hangt ook heel sterk aan me
dus kijken wat dat word
nu kan ik ze nog afleiden door met een hoog stemmetje te zeggen kijk eens hier
en ze is er al
maar dat kan nog veranderen natuurlijk
de puppytest advies was toch bazinga met wat voer te trainen
ze is dol op eten op eventjes na dan
maar stop haar toch niet helemaal vol hoor

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:17 am 

Max komt aan de lijn waar de situatie onoverzichtelijk is en of ik kan verwachten anderen tegen te komen.
We wonen goed beschouwd hier in het wild, en Max is nieuwsgierig naar beesten, maar zeker terug te roepen.
En op mijn filmpje, als Max aan het werk is, zie je hem ook los rond lopen.
Waar het om gaat is, is je hond ook onder appel als hij achter iets of iemand aan gaat?
En ben jij als baas in staat om hem/haar dan weer terug te laten komen?

Deze vraag hebben wij nog niet beantwoord met Max, zo extreem gedrag heeft Max nog niet laten zien.
Hij zal tijdens het los lopen, nooit verder dan 40 a 50 meter bij je vandaan komen.
Tot nu aan toe is het twee keer voor gekomen dat Max pal voor een ree kwam te staan.
En dat hij keurig het commando opvolgde, wacht!
Hij gaat dan zitten en wachten op wat er gaat komen van de baas.
Dat hebben wij hem geleerd om zo te doen, voor je weet nooit situaties.

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:37 am 

het wacht commando paste ik ook toe bij beans en baziel als ze los waren werkte perfekt
trouwens ben erachter gekomen dat bazinga dol is op water
zijn hier allemaal natte voetjes over de vloer van de drinkbak :lol:
kijken of het wacht later helpt als ze water ziet :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:43 am 

Ik ben zelf heel vroeg begonnen met dit te trainen. Vanaf 8 weken loopt Svinto los met mij in het bos. En dan heb ik het over een echt bos. Hier loopt volop wild. Elanden,zwijnen, herten, lynxen, adders af en toe een verdwaalde wolf. Kortom heel veel beesten die een hond behoorlijk kunnen toetakelen. Erg belangrijk dus dat hij komt als ik roep. Ik heb in het begin veel spelletjes gedaan met me verstoppen en belonen als hij me vond, ja inderdaad op zijn zweeds met snoepgoed. Ik heb gemerkt dat hij nu er erg op gespitst is om mij niet kwijt te raken. Als hij toch niet komt als ik roep ( ja, dat gebeurd ook wel eens) dan roep Ik maar 1 keer en als niet meteen komt dan loop Ik luidruchtig de andere kant op. Hij komt dan altijd meteen en krijgt dan natuurlijk weer wat lekkers als beloning. Ook heb ik gemerkt dat speuroefeningetjes versterkend werken in zijn drift om mij niet kwijt te raken. Nu is Svinto nog maar jong en ik kan alleen maar hopen dat het zo blijft maar tot nu toe heb ik geen problemen met inroepen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:56 am 

Ik vind het eigenlijk geen extreem gedrag. Ik zie het als de puntjes op de i, de hond verder ontwikkelen. En mijn vraag is dus hoe ik dit moet aanpakken. Ik wil dat hij ten alle tijden naar mij luistert, en hij luistert ook ontzettend goed vind ik, maar alleen dus als hij al in de run is. Dan is hij niet meer te stoppen. Onoverzichtelijke situaties zit Tijn ook altijd vast, hoewel hij dan makkelijk los kan. haha... In een bos laat ik hem wel los. Maar ja... daar zitten beesten. En zo ook in een loslooproute. Mijn angst is als hij een konijn of wat tegen komt dat ik hem dan kwijt ben. Ik heb 1 keer een konijn gezien VOOR hij het zag en toen had ik hem wel (net) onder appel en bleef hij luisteren.

Met andere honden, die wil hij altijd begroeten. Eigenlijk vind ik dat dat alleen mag als ik toestemming geef. Vooral voor de baasjes, want niet iedereen vind een herder die als een wezenloos op je af komt stormen even leuk. (En hij is snel...pfffff) Ik pak dat hetzelfde aan als dat jij dat doet. Maar als hij al in die versnelling zit, maakt hij echt eerst zijn plan af. Inmiddels lijkt hij het te gaan omdraaien: ik kom als ik klaar ben. Ervaringsleren...Veel te slim....

Wat een beetje helpt is als ik roep: "dag tijn" en dan loop ik dus echt snel weg van hem. Maar ook nu weet hij gewoon dondersgoed dat hij sneller is.

MArtinus... zo heb ik het eigenlijk ook gedaan. Tijn is weleens in paniek geweest dat hij me kwijt was. Ik geloof dat hij 10 minuten is blijven janken toen hij me weer gevonden had. arm beest. Hij houdt me best in de gaten. Hoe oud is Svinto?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 3:57 pm 

Het probleem is voornamelijk als de hond al in de jacht is. Niet ervoor. Op dat moment is het ook nog niet leuk. Het word leuk als het gaat rennen en jij er achter aan kan . Het is fijn dat als dat gebeurt je dan ook de middelen hebt om hem/haar terug te roepen. Die dingen die jullie allemaal opnoemen zijn leuk om het eventueel te kunnen voorkomen maar echt in de jacht gaat het niet werken. De hond gaat je pas missen naar een kilometertje of wat als hij het konijn of wat dan ook kwijt is.

Ik snap dat het voor sommige erg moeilijk is voor te stellen maar nogmaals , het is geen martel middel ! Dat beeld moeten mensen eens opzij zetten. Het zou net zo jammer zijn dat ik niet accepteer dat mensen van onzekere huismusjes houden ;)

Ik ben blij, dat mocht mijn kleine spruit het verzinnen om te gaan jagen, in een bos waar we toevallig wandelen, ik hem er ten alle tijden uit kan halen en dus geen FB advertentie hoef te maken omdat mijn hond zoek is. Ik kies dan liever voor "martelen" zoals sommigen van jullie vinden. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 6:35 pm 

DE SCHOKKENDE WAARHEID overgenomen van http://hondenlot.nl/artikelen/schokkendewaarheid.html
Hoe werken deze halsbanden?
Technisch gezien, is de stroomband zo gemaakt dat hij op verschillende maten van intensiteit, elektrische schokken/stroomstoten kan toedienen aan het lichaam van de hond. De twee contactpunten/electrodes op de verdikking in de halsband, maken contact met de huid van de hond. Zodra de halsband aangezet wordt, laad een van de contactpunten zich met energie/stroom. Deze stroom neemt vervolgens het snelste pad naar ontlading. In dit geval is dat via het lichaam van de hond. Het effect van schokken op het lichaam van de hond is afhankelijk van de intensiteit van de stroom, de lichamelijke bouw van de hond, de droogheid of natheid van de huid, de dikte van de vacht van de hond, de gladheid van de huid (wel of geen wondjes op de huid) en van de hoeveelheid elektrische lading die al binnen het lichaam van de hond aanwezig is op dat moment. Het betreft dus zo veel factoren, dat er nooit met 100% zekerheid iets gesteld kan worden over hoe heftig of onschuldig een hond de schok ervaart.
Fysieke risico's
De ijzeren electrodes zijn niet hypoallergeen en kunnen allergische reacties op de huid als gevolg hebben. Deze electrodes drukken in de huid van de hond bij het dragen. Dit kan behoorlijk oncomfortabel aanvoelen voor de hond. Wanneer de contactpunten niet goed tegen de huid van de hals aangedrukt zitten, bestaat er kans dat er bij het toedienen van stroom vonkjes overslaan tussen de electrodes en de huid en deze vonkjes branden in de huid van de hond. Het komt dan ook regelmatig voor dat dergelijke halsbanden brandwonden veroorzaken op de huid van de hond. Soms zijn deze niet meteen zichtbaar door de vacht, maar andere keren kunnen de brandwonden zo heftig zijn dat de hond er een flinke kale plek en verwonding aan overhoudt.
Ook het hartritme en de ademhaling van de hond kan ernstig verstoord raken door het toedienen van stroom, met alle gevolgen van dien.
Zoals met alle producten, kunnen ook dergelijke halsbanden defect raken. Er zijn gevallen bekend waarbij honden constant, non stop stroomschokken toegediend kregen, zonder dat de eigenaar zich hier van bewust was. Ook is het voorgekomen dat bepaalde standen niet werkten, waardoor eigenaren gefrustreerd hogere standen uitprobeerden op hun hond, met traumatische gevolgen voor het dier.
Psychische risico's
Stroombanden hebben als doel om op afstand iets onprettigs toe te kunnen dienen aan de hond. Zelfs als het geen fysieke 'pijn' zou doen, dan zal de hond er van schrikken. Het levert dus een angstreactie op in de hond. De eigenaar wil hier bepaald gedrag mee stoppen/onderbreken, maar wat voor gevolgen heeft dit op de psychische gesteldheid van de hond? Verplaats jezelf als mens in een ruimte met een stroomband om je nek. Je mag vrij bewegen, maar bij bepaalde bewegingen of bij bepaalde gedragingen (jij weet vooraf niet welke) krijg je een schok toegediend. Je wordt niet ook verteld wat je wel moet doen, dus je blijft onwetend. Deze onvoorspelbaarheid brengt angst, stress en een gevoel van conflict met zich mee. Honden hebben een groot associatief leervermogen. Zij zullen het onprettige gevoel zeer waarschijnlijk wel ergens aan gaan koppelen, maar de mens met de afstandsbediening heeft geen enkele controle over wat er zich binnen de hersenen van de hond afspeelt en welke koppeling er precies gemaakt wordt. Onderzoek heeft aangetoond dat veel honden het onprettige gevoel koppelden aan hun eigenaar. Zelfs wanneer zij de halsband niet droegen, bleven zij zich angstig en onzeker gedragen in het bijzijn van hun eigenaar en vertoonden zij vele stress signalen (hijgen, afschudden, tongelen, verstijven, etc).
Doordat het altijd gepaard gaat met angst en stress, tast het gebruik van dergelijke halsbanden ook het leervermogen van honden aan. Sommige honden raken er zo van in paniek dat ze niets meer durven te ondernemen. Zij raken in een status van aangeleerde hulpeloosheid, waarbij de hond compleet stopt met het opnemen van informatie.
Het zal dan ook niet verbazen dat het gebruik van dergelijke halsbanden regelmatig resulteert in een toename van probleemgedrag, zoals misplaatste agressie. Een hond die een stroomstoot krijgt tijdens interactie met een andere hond of met een mens, kan van schrik agressief reageren en om zich heen bijten.
Het is onderzocht!
Voor sommige mensen is het benoemen van de risico's en uitleg over hoe honden leren of het aanwijzen van stress-signalen niet overtuigend genoeg. Zij willen meer informatie. Gelukkig zijn er vele onderzoeken gedaan naar de gevolgen van het gebruik van stroombanden op honden.
Op de site http://hondenlot.nl/artikelen/schokkendewaarheid.html staan een aantal links naar deze onderzoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 6:48 pm 

Dorian heeft ook heel erg gejaagd,maar na de castratie is het inneens een stuk minder geworden
Ik heb daarvoor er ook heel veel op getraind met een tennisbal.
Dan ging ik ballen met hem op onze knijnenheuvel,en dat werkt goed,hij vond de bal interessanter dan een knijn.
Nu kan ik hem wel terugroepen(als ik weinig met hem heb gedaan,omdat ik bijv ziek ben,dan is zijn jachtdrift wel erger)
Tja dan zit hij zo vol energie.
Maar over het algemeen gaat het best goed.

En aan de ene kant heb ik zoiets waarom een TT om als je weet dat je hond jaagt en hem in een omgeving loslaat wat gevaarlijke situaties kan opleveren voor je hond,dan hou je hem toch aan de lijn.

Ik fietste altijd door een bos waar ook knijnen lopen,maar dan kan Dorian geen kwaad,maar dan had ik ook totaal geen last van een jagende Dorian,ja dan deed hij een run achter een knijn aan maar zodra het knijn uit zicht was vond hij het jagen niet leuk meer.

Laatst bijgewerkt door watervrouw op za apr 09, 2016 6:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:15 pm 

ik vind dat loontje daar wel een punt heeft
ik vind het ook geen martelding
maar daar hebben we het al over gehad
ik leer nu al wel bazinga dat vogels niet om op te jagen zijn
en leid haar af voor dat ze daar een idee voor heeft
maar er zit echt wel jacht in haar opletten dus
zal ik het zo zeggen honden kan je niet met mensen vergelijken
maar wat ik in mijn jeugd heb meegemaakt en waarschijnlijk meerdere mensen met mij was wel wat pijnlijker als een stroomstootje en dan heb ik het over fysiek
dus waarom mensen wel martelen om te luisteren ? en allerlei onderzoekjes
om een stroomstootje bij een hond :roll:
varkens worden met de taser gedwongen om de trailer in te gaan
biggen worden gecastereerd zonder verdoving
en noem maar op
bij bazinga weet ik nu al ze heeft een eigen willetje maar is ook weer
makkelijker te corrigeren dan dalton
en als idd de hond al in de jacht zit heb je weinig meer te vertellen

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 7:21 pm 

Svinto wordt dit weekend 11 maanden. Hij is dus volop aan het puberen. Ik probeer regelmatig oefeningetjes met hem te doen. Naast het speuren had ik laatst ook een mooie oefening op een veld met veel konijnen. Ik was daar plaatsliggen aan het oefenen. Ik had hem aan een lange lijn en liet hem net zo lang liggen tot hij de lust verloor om achter de konijnen aan te gaan. Dit heb ik een paar keer herhaald en nu kan hij blijven liggen zonder lijn. Hij is nu lang niet zo geintresseerd in konijnen als voorheen. Hij blijft natuurlijk wel in wild geintresseerd want het blijft een Hollander maar het wordt door te oefenen steeds beter te hanteren. Ik laatst Svinto het liefst zoveel mogelijk loslopen. Als ik 5km loop moet mijn hond er 20 afleggen. Hij heeft dit gewoon nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 9:09 am 

Martinus schreef:
Svinto wordt dit weekend 11 maanden. Hij is dus volop aan het puberen. Ik probeer regelmatig oefeningetjes met hem te doen. Naast het speuren had ik laatst ook een mooie oefening op een veld met veel konijnen. Ik was daar plaatsliggen aan het oefenen. Ik had hem aan een lange lijn en liet hem net zo lang liggen tot hij de lust verloor om achter de konijnen aan te gaan. Dit heb ik een paar keer herhaald en nu kan hij blijven liggen zonder lijn. Hij is nu lang niet zo geintresseerd in konijnen als voorheen. Hij blijft natuurlijk wel in wild geintresseerd want het blijft een Hollander maar het wordt door te oefenen steeds beter te hanteren. Ik laatst Svinto het liefst zoveel mogelijk loslopen. Als ik 5km loop moet mijn hond er 20 afleggen. Hij heeft dit gewoon nodig.

Met 11 maanden kon Tijn het eigenlijk ook nog behoorlijk goed. Hij had op die leeftijd nog geen succeservaringen. (wil je niet ongerust maken hoor.... ;) ) Dat trainen bij konijnen, dat is ideaal! Waar ik train met Tijn lopen ook veel konijnen. (midden in de polder, op een akker) Toch kom ik ze niet zoveel tegen. Als hij onder appel staat lukt het me vast wel, maar als hij redelijk vrij is, of al aan het rennen is.... tja... ik denk het dus niet en ik hou mijn hart vast.

Ik laat Tijn ook zoveel mogelijk los... en hoe herkenbaar dat ze zelf veel meer lopen... Ik zeg ook altijd: eigenlijk laten ze zichzelf uit, haha...

watervrouw schreef:
Dorian heeft ook heel erg gejaagd, maar na de castratie is het ineens een stuk minder geworden

Opvallend, je zou dat niet verwachten, omdat dit volgens mij geen hormoon gedrag is.

watervrouw schreef:
En aan de ene kant heb ik zoiets waarom een TT om als je weet dat je hond jaagt en hem in een omgeving loslaat wat gevaarlijke situaties kan opleveren voor je hond, dan hou je hem toch aan de lijn.

Ik lees dit in deze discussie idd meer, maar kom op zeg... Je kan dat toch niet vermijden? Die konijnen (en eenden en reigers en zwanen en fazanten, maar die vliegen allemaal weg, dus is minder eng) Die zitten hier OVERAL. Kun je je hond nooit meer loslaten in een bos, in de polder, in de grienden, in het hondenlosloopgebied of where ever...Een aantal maanden geleden was mijn man Tijn kwijt... zelfs een haas op een voetbalveldje in de wijk!
Kijk ik ga niet op dergelijke plaatsen niet in de schemer lopen... want dan kom je ze heel veel tegen... Alhoewel.... misschien moet ik dat juist gaan doen...

loontjuh schreef:
Het probleem is voornamelijk als de hond al in de jacht is. Niet ervoor. Op dat moment is het ook nog niet leuk. Het word leuk als het gaat rennen en jij er achter aan kan . Het is fijn dat als dat gebeurt je dan ook de middelen hebt om hem/haar terug te roepen. Die dingen die jullie allemaal opnoemen zijn leuk om het eventueel te kunnen voorkomen maar echt in de jacht gaat het niet werken. De hond gaat je pas missen naar een kilometertje of wat als hij het konijn of wat dan ook kwijt is.

mee eens, en ik denk dat dat normaal gedrag is bij elke hond, ik krijg een beetje de indruk dat er veel hier zijn die dit gedrag niet kennen, eigenlijk vind ik dat best moeilijk te geloven, omdat het ook gewoon gezond gedrag is...

Hoewel... ik weiger achter de hond aan te lopen. Ik maak me geen illusies. Zelfs mijn afgetrainde man, die morgen de marathon in Rotterdam gaat rennen houdt hem echt niet bij, haha... Laat staan ik dus ;)

loontjuh schreef:
Ik snap dat het voor sommige erg moeilijk is voor te stellen maar nogmaals , het is geen martel middel ! Dat beeld moeten mensen eens opzij zetten.

Of het nou een martel middel is of niet... of het wel of niet pijn doet... Soms heiligt het doel het middel. Daar gaat het vaak mank in mijn beleving. Wanneer is het middel acceptabel: alleen als er geen andere mogelijkheden zijn om waar noodzakelijk bepaald gedrag af te leren .
Dus vandaar aanvankelijk mijn vraag hier: hoe doen jullie dat dan?

Wat ik lastig vind is dat op dit moment Tijn vooral aan het leren is dat hij macht heeft als hij los is... daar ben ik dus niet blij mee... Ik wil dat eigenlijk voorkomen, maar niet om hem voortaan niet meer los te laten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 12:02 pm 

Citaat:
ik krijg een beetje de indruk dat er veel hier zijn die dit gedrag niet kennen

Geloof me, iedereen met een Hollander (of terrier) kent dit gedrag :) maar iedereen heeft zijn eigen manier om er mee om te gaan. Wanneer de hond goed luistert komt hij terug. Dit is te trainen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 12:05 pm 

Citaat:
Ik probeer regelmatig oefeningetjes met hem te doen. Naast het speuren had ik laatst ook een mooie oefening op een veld met veel konijnen. Ik was daar plaatsliggen aan het oefenen. Ik had hem aan een lange lijn en liet hem net zo lang liggen tot hij de lust verloor om achter de konijnen aan te gaan. Dit heb ik een paar keer herhaald en nu kan hij blijven liggen zonder lijn.
:smt023

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 12:11 pm 

Rebekka schreef:
Of het nou een martel middel is of niet... of het wel of niet pijn doet... Soms heiligt het doel het middel. Daar gaat het vaak mank in mijn beleving. Wanneer is het middel acceptabel: alleen als er geen andere mogelijkheden zijn om waar noodzakelijk bepaald gedrag af te leren .
Dus vandaar aanvankelijk mijn vraag hier: hoe doen jullie dat dan?

Wat ik lastig vind is dat op dit moment Tijn vooral aan het leren is dat hij macht heeft als hij los is... daar ben ik dus niet blij mee... Ik wil dat eigenlijk voorkomen, maar niet om hem voortaan niet meer los te laten.

Het "probleem" met een Hollander is dat ze zo ontzettend slim zijn. Hij weet precies wanneer jij het lijntje hebt ja of nee. Je kan hem ook minder eten geven en iets uit hongeren, als hij dan elke keer bij je komt krijgt hij zijn eten. Hij leert hier mee dat hij zijn eten moet verdienen en het dus niet vanzelf sprekend is. Deze methode werkt vaak ook goed omdat ze dit zelf kunnen beïnvloeden.
Is wel even je menselijkheid opzij zetten en doorzetten. Honger is voor een dier de beste motivatie ;)

Misschien vind je dit makkelijker om te proberen. HHwink

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 1:21 pm 

heb eens een speurwedstrijd gelopen
hazen op het veld beans was te intensief met speuren bezig
liep mooi haar spoor uit
vele andere honden speurden niet meer maar trokken naar de hazen
moet ik eerlijk zeggen dat ik met beans altijd heel erg met trainen bezig was
was gewoon ook de beste hond want daar zat ik heel streng bovenop
was echt een verschil met baziel die luisterde ook heel goed
maar voor beans had ik maar weinig woorden nodig
dus idd trainen met voedsel als ze honger hebben
of wat heel onweerstaanbaar is net zoals mijn labje met kaas
ben toevallig net bezig geweest met bazinga die vind een rollend blikje al intressant
maar brokje heeft ze liever dus ik train nu ook meer met voer
maar gewoon haar eigen brokjes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur