Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 27, 2019 1:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: castratie
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 2:53 pm 

Martinus schreef:
Citaat:
Wel realiteit ;)/

Is ook een zwak argument ;)

Imo is de realiteit meestal heel erg hard ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 3:02 pm 

Elke - Ago schreef:
Martinus schreef:
Citaat:
Wel realiteit ;)/

Is ook een zwak argument ;)

Imo is de realiteit meestal heel erg hard ;)

'hard' is niet hetzelfde als 'correct' ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 3:27 pm 

Jeetje Martinus... als je in 1 keer reageert op een discussie is er ook een hoop terug te reageren, haha... best lastig ;) Doe volgende keer gelijk reageren... gezellig ;)
Maar ik ga mijn best doen:

Je schrijft: Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van de stroomband en de resultaten waren niet erg positief. Je kan je natuurlijk de legitimiteit van dat onderzoek afvragen maar al zou er al een kleine kern van waarheid in zitten en er is een mogelijkheid dat je je hond er mee schaadt dan zou ik me al achter de oren krabben om het ding te gebruiken

Er zijn zat goede onderzoeken over items die ook een negatief resultaat hebben voor iets, maar dat andere onderzoeken weer meer voordelen aantonen. Er is maar een klein stukje onderzocht. Wel slim om in je gedachten mee te nemen, maar wel uitkijken in een uiteindelijk oordeel (naar anderen).

Je schrijft over het stoppen van vermenselijken van honden : Precies! en naar mijn idee zijn hulpmiddelen als stroombanden, prikbanden, benches, kennels en castraties juist menselijke uitvindingen die bedoeld zijn om gedrag af te dwingen dat voor mensen acceptabel is. Persoonlijk ben ik ervoor om dit soort hulpmiddelen zo min mogelijk te gebruiken en honden honden te laten

euh... is het überhaupt al niet 'vermenselijkt' dat we honden in huis hebben?

Je schrijft n.a.v. vind het eerlijk gezegd pas knap als je zonder die dingen kampioen word Precies, hier zou het bij sport om moeten gaan!

Mijn idee.... Dit geldt trouwens in mijn ogen voor alle "sport". Neem topvoetbal.... in mijn beleving geen sport. Niks sportiefs aan...
Sport voor mij is bewegen of presteren voor de lol.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 3:57 pm 

Citaat:
naar mijn idee zijn hulpmiddelen als stroombanden, prikbanden, benches, kennels en castraties juist menselijke uitvindingen die bedoeld zijn om gedrag af te dwingen dat voor mensen acceptabel is.
HHschrik

Als natuurlijk gedrag van honden niet acceptabel is ..................... HHtwijfel

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 5:07 pm 
Site Admin

Mooie discussie geworden door ons allen.
Petje af.

Ik vind dat Max elke dag topsport doet op het werk.
Zonder dwang en zonder koekjes doet hij zijn ding, lekker hond zijn en heel netjes onder appel staan.
Plezier heeft hij er wel in, en dat is belangrijk.

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 6:50 pm 

Ja inderdaad ik had misschien wat sneller moeten reageren. Maar soms komt het er even niet van en dan heb je een hoop in te halen.

Over het onderzoek. Ik heb nog geen onderzoek gezien dat het tegendeel beweerd en ik ga er toch altijd vanuit dat waar rook is waarschijnlijk ook vuur is. Vandaar dat ik erg voorzichtig zou zijn met het gebruik. Ik heb daarbij geen oordeel over anderen. Maar laat me duidelijk zijn ik ben niet totaal tegen dit soort hulpmiddelen maar ze zouden alleen gebruikt moeten worden in noodsituaties bijv als er gevaar is voor het dier. Denk hierbij aan het jagen van auto's, slangen (hebben we hier erg veel van) en paardrijders en dan alleen door personen die weten hoe ze te gebruiken.

Over vermenselijken. Natuurlijk is het een beetje een vreemde situatie dat mens en dier in hetzelfde huis leven. Het grote verschil tussen mensen en honden is dat je van honden niet kan verwachten zich menselijk te bedragen. Je kan echter wel van mensen verwachten om honden proberen te begrijpen en vanuit die optiek met honden te communiceren. Moederhonden kunnen hun kroost prima opvoeden zonder prikbanden, dan zouden wij mensen dat toch ook moeten kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2016 10:37 pm 

Martinus schreef:
Ja inderdaad ik had misschien wat sneller moeten reageren. Maar soms komt het er even niet van en dan heb je een hoop in te halen.

Over het onderzoek. Ik heb nog geen onderzoek gezien dat het tegendeel beweerd en ik ga er toch altijd vanuit dat waar rook is waarschijnlijk ook vuur is. Vandaar dat ik erg voorzichtig zou zijn met het gebruik. Ik heb daarbij geen oordeel over anderen. Maar laat me duidelijk zijn ik ben niet totaal tegen dit soort hulpmiddelen maar ze zouden alleen gebruikt moeten worden in noodsituaties bijv als er gevaar is voor het dier. Denk hierbij aan het jagen van auto's, slangen (hebben we hier erg veel van) en paardrijders en dan alleen door personen die weten hoe ze te gebruiken.

Over vermenselijken. Natuurlijk is het een beetje een vreemde situatie dat mens en dier in hetzelfde huis leven. Het grote verschil tussen mensen en honden is dat je van honden niet kan verwachten zich menselijk te bedragen. Je kan echter wel van mensen verwachten om honden proberen te begrijpen en vanuit die optiek met honden te communiceren. Moederhonden kunnen hun kroost prima opvoeden zonder prikbanden, dan zouden wij mensen dat toch ook moeten kunnen.

Ik denk dat ik er een beetje gelijk als jou in sta...
Prikbanden vind ik overigens echt not-done. Het enige voordeel dat ik zie van een Electroband is dat je hem op afstand kan gebruiken. En idd voor situaties als een hond al in een jacht zit, hetzij achter schapen aan, hetzij achter een auto aan, hetzij achter een konijn aan. En ik ben er ook zeker een voorstander van dat je bijvoorbeeld eerst een certificaat moet halen om hem te mogen gebruiken. (drempel dus flink verhogen)

Ben overigens wel benieuwd hoe mensen die zeggen dat dit ook te trainen is zonder band dit concreet aanpakken: Hoe leer je een hond dat hij ook moet luisteren als hij al in een jacht zit. Die van mij heeft op zo'n moment oogkleppen op namelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 6:39 am 

nou hadden we het ooit over castratie :lol:
rebekka ben je er al uit wat je gaat doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 8:11 am 

Sil schreef:
nou hadden we het ooit over castratie :lol:
rebekka ben je er al uit wat je gaat doen?

Haha... ik moet eerlijk bekennen dat ik een afspraak had gemaakt. De ochtend dat we zouden gaan heb ik afgebeld omdat ik de hele nacht heb liggen piekeren, haha... daarna de topic gestart in de hoop dat ik een goed standpunt voor mezelf kan innemen.

Persoonlijk vind ik het ook niet zinvol om zomaar te snijden en te opereren. Dat weegt heel zwaar bij mij. Maar aan de andere kant hoor ik toch ook wel veel positieve verhalen dat juist die dingetjes die ik minder leuk vind hiermee verholpen zijn. Ook hoor ik negatieve verhalen zoals angst agressie en het ruiken naar een teef met de agressie die daaruit volgt.
De argumenten dat een reu geen reu meer zou zijn als hij gecastreerd is, dat vind ik echt de grootste onzin net als :"je kiest voor een reu, dan moet je ook voor alles kiezen...."

Opvallend vind ik dat de mensen die tegen zijn en hun reuen dus niet laten castreren heel veel kennis hebben met reuen die gedragsveranderingen hebben gehad (hoe???) en de mensen waarvan de reu gecastreerd is zijn positief of in ieder geval niet negatief over castreren. Eigenlijk zijn ze er allemaal blij mee.
Op de speurvereniging hebben we het er ook over gehad. Zij zien unaniem het probleem niet in van castreren. Ze raden het me eigenlijk gewoon aan. (zien alleen voordelen, geen nadelen)

Nu weer terug naar Tijn. Tijn heeft al even geen loopse teefjes geroken en lijkt weer wat rustiger in zijn vel te zitten. (niet zo opgefokt) Voor nu kijk ik het nog even aan, maar ik ben er echt nog niet uit. Wel heb ik besloten om als ik wil castreren, eerst chemisch te castreren, want dan weet je waar je het over hebt. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2016 9:10 am 

Citaat:
De argumenten dat een reu geen reu meer zou zijn als hij gecastreerd is, dat vind ik echt de grootste onzin
Voor andere honden

Citaat:
Opvallend vind ik dat de mensen die tegen zijn en hun reuen dus niet laten castreren heel veel kennis hebben met reuen die gedragsveranderingen hebben gehad (hoe???)
Door het hebben van een hond die op latere leeftijd om medische reden gecastreerd moest worden en het regelmatig op bezoek krijgen van een gecastreerde reu. (Thor reageert daarop als op een loopse teef)

Citaat:
Nu weer terug naar Tijn. Tijn heeft al even geen loopse teefjes geroken en lijkt weer wat rustiger in zijn vel te zitten. (niet zo opgefokt) Voor nu kijk ik het nog even aan, maar ik ben er echt nog niet uit. Wel heb ik besloten om als ik wil castreren, eerst chemisch te castreren, want dan weet je waar je het over hebt. ;)
:smt023

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 9:10 am 

Citaat:
Hoe leer je een hond dat hij ook moet luisteren als hij al in een jacht zit. Die van mij heeft op zo'n moment oogkleppen op namelijk.

Probeer hem te trainen met behulp van een fluitje (met een goed hard en schel geluid) HHschrik . Flink belonen als hij erop terugkomt, dan zal hij in dergelijke situaties als boven eerder reageren dan dat je hem terugroept (minder bereik) en hij zal dan waarschijnlijk ook de onzekerheid in je stem herkennen zodat je minder indruk op hem maakt. HHwink

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 5:59 pm 

Trudy schreef:
Citaat:
Hoe leer je een hond dat hij ook moet luisteren als hij al in een jacht zit. Die van mij heeft op zo'n moment oogkleppen op namelijk.

Probeer hem te trainen met behulp van een fluitje (met een goed hard en schel geluid) HHschrik . Flink belonen als hij erop terugkomt, dan zal hij in dergelijke situaties als boven eerder reageren dan dat je hem terugroept (minder bereik) en hij zal dan waarschijnlijk ook de onzekerheid in je stem herkennen zodat je minder indruk op hem maakt. HHwink

Jagen is vaak zelf belonend gedrag . Er is niks!! sterker dan zelf belonend gedrag....(misschien een loopse teef voor een reu) Leuk dat je zo veel tijd hebt om die strijd aan te gaan, en er op de Veluwe achter komen dat het toch niet gewerkt heeft.
Sorry maar dat gaat echt niet werken , ik heb ervaring met meerdere oplossingen en de enige is toch echt het gedrag op afstand corrigeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 6:06 pm 
Site Admin

Dat noemen we toch een lijn? O:)

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 6:30 pm 

Citaat:
Sorry maar dat gaat echt niet werken , ik heb ervaring met meerdere oplossingen en de enige is toch echt het gedrag op afstand corrigeren.

Vreemd, er zijn hier op dit forum maar heel weinig mensen die met een stroomband werken, zouden die nu echt allemaal honden hebben die niet terug te roepen zijn?????
Ik heb zelf nooit problemen gehad, alles aangeleerd zonder "zwaar geschut", en ik heb mijn buurvrouw met haar 2 aussies kunnen helpen met het gebruik van het "hondenfluitje". Daar werkt het prima bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2016 9:55 pm 

Theo Postma schreef:
Dat noemen we toch een lijn? O:)

Theo

Heb jij max altijd aan een lijn? Ik vind dat eigenlijk zielig :P

Trudy schreef:
Citaat:

Vreemd, er zijn hier op dit forum maar heel weinig mensen die met een stroomband werken, zouden die nu echt allemaal honden hebben die niet terug te roepen zijn?????
Ik heb zelf nooit problemen gehad, alles aangeleerd zonder "zwaar geschut", en ik heb mijn buurvrouw met haar 2 aussies kunnen helpen met het gebruik van het "hondenfluitje". Daar werkt het prima bij.

Wat versta jij onder 'niet terug te roepen'? Tijn komt pas als hij klaar is, dan pas luistert hij keurig en consequent als ik roep. Ik vind het eigenlijk ook moeilijk voor te stellen dat jij dit probleem niet kent en ik vraag me daarom af of je goed snapt wat ik bedoel. De zelf beloning is zo sterk... ik denk dat ik daar idd ook niet zomaar doorheen kom. Als ik fluit dan kijkt hij daar mss de eerste keer van op, maar de beloning van mij is NOOIT zo leuk als het opjagen van wild. En eerlijk gezegd denk ik inderdaad dat mijn hond daar niet de enige in is.

Ik geloof ook niet dat ik onzeker over kom. (ik voel me ook absoluut niet onzeker. In principe roep ik, als ik roep, 1 keer en daarna niet meer, want ik weet dat hij niet komt en ik wil niet dat hij door krijgt dat hij niet altijd hoeft te komen als ik roep.

Maar goed: in het kader van: je moet wel alles proberen, zal ik een hondenfluitje kopen en het een kans geven. Dus even jouw aanpak in het kort: Tijn ziet een fazant en rent eropaf. Ik fluit dan, en dan moet hij uit zichzelf komen en dan moet ik hem heel enthousiast belonen?
Ik hoop wel dat ik het fluitje dan af kan bouwen, want ik heb een hekel aan hulpmiddelen als hondenfluitjes en clickers enzo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur