Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr aug 17, 2018 1:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: knieën
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2015 9:46 pm 

De Raad heeft een basisreglement naar alle rasverenigingen gestuurd met het verzoek aan de vereniging om verschillende punten op het gebied van welzijn en gezondheid aan te scherpen en/of aan te vullen met voor het ras verplichte gezondheidsonderzoeken en aanwijzingen hoe om te gaan met uitslagen (rasspecifiek fokreglement).
Bij de NHC hebben ze de minimumleeftijd iets omhoog gebracht en het aantal dekkingen van de reu beperkt. Natuurlijk ben ik het hier helemaal mee eens, (ook met de kruisingen tussen lang- en korthaar), maar naar mijn idee zou er meer aangevuld kunnen worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 10:13 am 

Hoe strikt zijn die regels dag?

Ik heb nl de indruk dat het geen fluit uitmaakt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 10:31 am 

Punt 11: De leden verplichten zich bij het fokken van Hollandse Herdershonden de regels van dit fokreglement in acht te nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 1:11 pm 

Trudy schreef:
Punt 11: De leden verplichten zich bij het fokken van Hollandse Herdershonden de regels van dit fokreglement in acht te nemen.

en anders..?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 5:59 pm 

Dan zal het nest hoogstwaarschijnlijk buiten de vereniging om geboren worden en zal er dus geen dekvermelding plaatsvinden en pupinformatie worden gegeven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 9:34 pm 

Weer terug over Tijn:

De dierenarts belde: ik mag morgen komen op het spreekuur. De dierenarts heeft een tweede dierenarts uit een andere praktijk laten komen voor een second opinion wat betreft Tijn. Ik ben erg benieuwd...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2015 1:40 pm 
Site Admin

ehm... wil toch even wat nuance aanbrengen hier.... je kunt (helaas!!) echt niet zo makkelijk als hier gedaan wordt concluderen dat iets `genetisch` is. Als dat zo was zag de wereld er een stuk mooier uit ;-)
Uiteraard is het iets waar je op moet letten, en je zeker even bij de fokker en NHC moet melden, zodat je dan na het verzamelen van veel meer gegevens conclusies kunt gaan trekken. Er zijn ook nog steeds gewoon "fabrieksfoutjes" en gen-mutaties. Zeker bij grotere nesten kan er wel eens wat mis gaan, dat is bij elke diersoort, inclusief de mens :D het geval.

Ik heb ook nog niet helemaal begrepen of het nou aan beide knieën is of aan 1 kant? Mika vroeg het, maar zie het antwoord niet, of kijk ik niet goed :roll: :D Ik hoop iig dat ze je bij de second opinion wat meer duidelijkheid kunnen geven, en hoop dat Tijn er, evt. na een ingreep, geen last van zal hebben in zijn verdere leven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 9:46 am 

Marjolein schreef:
ehm... wil toch even wat nuance aanbrengen hier.... je kunt (helaas!!) echt niet zo makkelijk als hier gedaan wordt concluderen dat iets `genetisch` is. Als dat zo was zag de wereld er een stuk mooier uit ;-)
Uiteraard is het iets waar je op moet letten, en je zeker even bij de fokker en NHC moet melden, zodat je dan na het verzamelen van veel meer gegevens conclusies kunt gaan trekken. Er zijn ook nog steeds gewoon "fabrieksfoutjes" en gen-mutaties. Zeker bij grotere nesten kan er wel eens wat mis gaan, dat is bij elke diersoort, inclusief de mens :D het geval.

Ik heb ook nog niet helemaal begrepen of het nou aan beide knieën is of aan 1 kant? Mika vroeg het, maar zie het antwoord niet, of kijk ik niet goed :roll: :D Ik hoop iig dat ze je bij de second opinion wat meer duidelijkheid kunnen geven, en hoop dat Tijn er, evt. na een ingreep, geen last van zal hebben in zijn verdere leven!

Beide knieën Marjolein.

De dierenarts zei dat als je geen oorzaak als trauma kan vinden, je er eigenlijk van uit moet gaan dat het erfelijk is. Dat wil niet zeggen dat de ouders niet goed zijn geweest, maar dit specifieke dier dus wel. En dan kan het ook nog door voeding of opvoeding komen, maar moet je het risico nemen om deze aandoening in een ras te willen fokken? Verder moet je natuurlijk wel extra voorzichtig zijn met dieren die direct familie zijn. Net zoals je er niet vanuit kan gaan dat het aan de ouders ligt, kun je er ook niet vanuit gaan dat het NIET aan de ouders ligt. Het blijft een aandoening die onder erfelijke aandoeningen valt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 3:36 pm 
Site Admin

Rebekka schreef:
De dierenarts zei dat als je geen oorzaak als trauma kan vinden, je er eigenlijk van uit moet gaan dat het erfelijk is. Dat wil niet zeggen dat de ouders niet goed zijn geweest, maar dit specifieke dier dus wel. En dan kan het ook nog door voeding of opvoeding komen, maar moet je het risico nemen om deze aandoening in een ras te willen fokken? Verder moet je natuurlijk wel extra voorzichtig zijn met dieren die direct familie zijn. Net zoals je er niet vanuit kan gaan dat het aan de ouders ligt, kun je er ook niet vanuit gaan dat het NIET aan de ouders ligt. Het blijft een aandoening die onder erfelijke aandoeningen valt.

dat laatste bedoel ik inderdaad, je kunt er niet vanuit gaan dat dit erfelijk is, het is een op zichzelf staand geval, tegelijkertijd meot je er vanuit gaan dat het erfelijk KAN zijn en hem idd niet voor de fok inzetten ;-) En uiteraard broers en zussen onderzoeken alvorens te fokken, maar dat moet eigenlijk altijd vind ik dan weer, of er nou wel of niet "iets" in de familie voorkomt ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 5:18 pm 

Toch worden knieën in principe nooit getest naar mijn weten. Ik weet niet beter dat er alleen op HD en evt ED wordt getest. Broer van Tijn die voor de fok is ingezet is overigens wel gezien door een orthopeed, wat ik ervan begreep.

Ik heb begrepen dat er ooit maar 1 hond eerder gemeld is bij het meldpunt met P.L. (en dan is het bij Tijn nu natuurlijk weer twijfelachtig en zijn op dit punt de deskundigen het nog niet eens) Dus tja het zit niet echt in het ras... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 9:26 pm 

Er is nooit onderzoek naar gedaan. Er is nu een gezondheidsenquete die je anoniem kunt invullen. Ik hoop dat dit door heel veel eigenaren wordt gedaan zodat we een beter beeld krijgen van de Hollander. (Gedrag en gezondheid)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 25, 2015 10:08 pm 

Dat is waar, maar er kan natuurlijk wel gekeken worden hoe vaak een bepaalde afwijking gemeld is. Tot de resultaten van het onderzoek geeft dat denk ik wel een beetje een indicatie

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 27, 2015 10:32 am 
Site Admin

Er is best wel door mensen naar knieën etc laten kijken hoor, in het buitenland is het soms gewoon standaard, HD ED rug en patella. Dat de gegevens nooit verzameld zijn is wat anders idd. Ik persoonlijk laat mijn honden ook helemaal checken, in eerste instantie eigenlijk niet eens voor de fok, maar omdat ik met ze sport, en zoals jullie vast ook herkennen loopt een HH gewoon door als hij pijn heeft, dus kun je alleen door een check zorgen dat je je hond niet overmatig belast oid.

Ik heb dat idd ook nooit doorgegeven aan NHC oid, behalve de off. uitslagen. Heb nu wel die enquête ingevuld, zodat er ook wat positiefs gemeld wordt HHlach HHbluh. Onze Iefke heeft weliswaar haar achterpoot doormidden gejaagd toen ze heel jong was, en die staat daardoor ietsje naar buiten gedraaid, maar ondanks dat heeft ze op 6,5 jarige leeftijd laatste check nog een puntgave rug, heupen, ellebogen en knieën (inmiddels ruim 8 maar ze denkt zelf net 2 te zijn...) hhcool Dingo is bijna 12 en rent bij vlagen nog rond als een puppie, wel eens blessure gehad door lomp doen, maar niks ernstigs, spierenkwesties. Hij is ooit met reddingswerk 4 meter naar beneden gevallen op zijn rug, daar heeft hij nu hij ouder wordt soms wat last van, maar dat mag op die leeftijd na altijd "gewerkt" te hebben. HHwink

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur