Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu ma jan 21, 2019 12:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: knieën
BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2015 12:33 pm 

Heel erg jammer nieuws. We wilden onze Tijn graag inzetten als dekreu, maar dit gaat niet door. Ik vind Tijn altijd zo een raar loopje hebben. Zo een loopje waar ik mijn vinger niet op kan leggen. De ene keer wijdbeens andere keer met geknepen billen, dan weer een waggel etc. Op de keuring van de nestendag werd zijn loopje door de keurmeester 'nog jeugdige gang' genoemd. Toch voor de vakantie even naar de dierenarts gegaan (orthopeed ) Hij constateerde al vrij snel patella luxatie. (Knieschijf die uit de kom schiet) dit is middels operaties goed behandelbaar, maar valt ook onder erfelijke aandoeningen. Dus dekreu af...

Voor Tijn is het natuurlijk ook allemaal niet leuk. Ik verwacht dat het rare loopje dat ik zie te maken heeft met zijn knieën ontzien. Dat houdt dus in dat hij pijn- last heeft.

Ik moet van de d.a. nu zijn loopje op film zien te krijgen. (Dat valt echt tegen) en gaan bijhouden welke van de twee knieën het ergst is. Dus het vaakst uit dekom schiet. We zitten nu dus in een perode van observatie om een goed plan te kunnen gaan trekken...

echt wel ff schrikken hoor :(

Profiel  

Berichttitel: Re: knieën
BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2015 3:59 pm 
Site Admin

ow, wat raar, en vervelend! Ik weet nog dat iemand uit mijn A-nest de reu in Oostenrijk, waar hij woont, had laten testen op Patella luxatie, is daar standaard, tot dan had ik er nooit van gehoord. Gelukkig was hij wel vrij.
Hoe ernstig is het? En hoe is het vastgesteld, met röntgen?

Ik heb trouwens ook een hond hier te logeren gehad waar ik ook alsmaar vond dat zijn achterkant soms raar zwabberde, en Ivil heeft dit ook heel soms... toen ik het van de zijkant bekeek bleek dit gewoon telgang te zijn HHlach Gelukkig dus niks aan de hand.

Hopelijk valt het mee voor Tijn, en heeft hij er niet teveel last van!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 10, 2015 6:39 pm 

Patella Luxatie komt vaak voor bij kleine honden en niet zoveel bij grote(re) honden. En omdat dat zo moet blijven is er op mijn hart gedrukt dat er niet gefokt mag worden met Tijn.

Het diagnosticeren gaat als volgt: De d.a. pakt zijn poot en strekt hem, met zijn duimen kan hij vervolgens gemakkelijk de knieschijf uit de kom schuiven. Dit hoort niet te kunnen. Hiermee heeft hij in ieder geval graad 1.
Verder is de stand van de achterpoten veel te gestrekt (op dat moment dat ik bij hem was). Hij was ook erg verbaasd dat de keurmeester dit niet opgevallen was.

Vervolgens zijn er röntgen gemaakt om goed te kunnen zien hoe de knieën er dus van binnen uitzien en van zijn heupen om HD uit te sluiten. Ik begreep het niet helemaal, maar volgens mij kan HD een trigger zijn van Patella Luxatie. Hoe dan ook: hij heeft geen HD.
Wel kreeg ik complimenten over zijn enorm goede spieren. Als hij minder spieren zou hebben was de luxatie erger. Was toch stiekem wel leuk om te horen.

enfin.... als zijn knieschijven er tijdens het wandelen er ook soms uitspringen heeft hij graad twee. Daar moet ik dus nu op letten en idd ik zie het af en toe. Dan slaat hij een pasje met die poot over en "zet" hij zijn knieschijf zelf weer. Dan bestaat er ook nog graad 3 en 4, dat is als zijn knieschijf er altijd uit hangt. Dit is niet het geval.
Het grootste probleem met het er steeds uitschieten van zijn knieschijven is dat er dan ernstige slijtage ontstaat en dus al heel snel artrose. Daarom is het noodzaak om in te grijpen en dus te laten opereren. Ze maken dan het geultje waar de knieschijf in moet blijven hangen wat dieper en is in principe het probleem opgelost.

Het feit dat Tijn een raar loopje heeft, geeft denk ik aan dat hij er last van heeft. Een gemiddelde hollander geeft vind ik erg slecht aan pijn te hebben, dus......

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 8:02 pm 

Wat vreselijk vervelend voor jullie! Gelukkig is Tijn goed te helpen maar je zit niet te wachten op een operatie en het "revalideren" daarna. Houdt je jonge hond maar eens rustig, sterkte daarmee!

Een afwijkende stand van de heupen kan een oorzaak zijn van PL. Heel simpel gezegd: bij een verkromming naar binnen of naar buiten kan de knieschijf naar binnen of naar buiten worden getrokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 10:58 pm 

Trudy schreef:
Wat vreselijk vervelend voor jullie! Gelukkig is Tijn goed te helpen maar je zit niet te wachten op een operatie en het "revalideren" daarna. Houdt je jonge hond maar eens rustig, sterkte daarmee!

Een afwijkende stand van de heupen kan een oorzaak zijn van PL. Heel simpel gezegd: bij een verkromming naar binnen of naar buiten kan de knieschijf naar binnen of naar buiten worden getrokken.

Klopt, en volgens mij heeft de d.a. daarom foto's genomen van zijn heupen. Die waren goed, ook hd-vrij.

verder is het echt balen... ben erg benieuwd naar de operaties. Naar wat de d.a. voorstelt wat het plan van aanpak wordt. Zijn knieën zullen allebei geopereerd moeten gaan worden.

Nu ik weet wat ik nu weet zie ik ook beter wat het "rare" loopje is: hij wil zijn knieën niet buigen... :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2015 5:07 pm 

Een teef uit ons laatste nest heeft dit ook na trauma, wel doorgegeven aan de club.Zij is ook geopereerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2015 9:06 am 

Echt heel erg sneu, heeft hij het dus aan beide kanten? Meestal zie je zoiets eenzijdig.
Sterkte ermee joh.
Misschien inderdaad 'n idee om het ook te melden bij de NHC

Marjolein; Klopt dat ze in Oostenrijk er sowieso op röntgenen , Bij Gulliver- Jakko ook gebeurd en ook op elleboog en schouders,...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 15, 2015 11:29 pm 

Missirm schreef:
Een teef uit ons laatste nest heeft dit ook na trauma, wel doorgegeven aan de club.Zij is ook geopereerd.

Je weet het nooit zeker natuurlijk, maar het lijkt bij Tijn toch genetisch te zijn. Ik heb me altijd keurig aan de 5-minuten regel gehouden en daarbij hem goed in de gaten gehouden dat hij niet overbelast raakte. Zijn eten is altijd heel uitgebalanceerd geweest en hij is altijd super slank geweest. Ook is het niet door een misstap ofzo. :( Daarnaast heb ik ook goed gewerkt aan spieropbouw (kreeg een complimentje van de d.a. 8-[ ) door zijn enorme spieren heeft hij er ws minder last van, hoewel het de laatste maand wel erg verergerd is. Hij loopt nu standaard mank. :(

mika schreef:
Echt heel erg sneu, heeft hij het dus aan beide kanten? Meestal zie je zoiets eenzijdig.
Sterkte ermee joh.
Misschien inderdaad 'n idee om het ook te melden bij de NHC

Marjolein; Klopt dat ze in Oostenrijk er sowieso op röntgenen , Bij Gulliver- Jakko ook gebeurd en ook op elleboog en schouders,...

Meestal zie je het juist aan twee knieën. (behalve bij trauma natuurlijk) Het kniegewricht ontwikkelt zich niet goed, en dat is dan natuurlijk zowel links als rechts.(omdat het meestal erfelijk is, is dit natuurlijk logisch)

Ik heb het gemeld bij het meldpunt gezondheid en gedrag van de NHC en bij Anita van de fokcommissie.

Eigenlijk zou directe familie die ingezet wordt voor de fok hier nu op gecontroleerd moeten worden vind ik. Er zit dus ergens kwa genen iets niet goed...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2015 9:40 am 

Ben ik helemaal met je eens! Het is natuurlijk moeilijk om je dit te kunnen herinneren omdat je er waarschijnlijk niet op hebt gelet, maar op de foto's van Tijn in Frankrijk dacht ik te zien dat hij enigszins o-benen heeft, misschien heb je dit bij nestgenoten ook waargenomen? (Dit kan nl duiden op mediale luxatie een kromming ontstaan door vertraging in groei van de rolkam in het binnenste deel van het dijbeen en versnelde groei in het buitenste deel van de rolkam. Hierbij wordt de knieschijf naar binnen getrokken.) Maar het kan ook zijn dat Tijn een pechvogel is en de enige met een afwijkende stand.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2015 10:25 am 

Ik kan me het niet herinneren Trudy. Op de nestendag liep Tijn nog goed. Tis de afgelopen 6 a 8 weken dat hij echt enorm achteruit gaat. Mss ook wel door spierverslapping, omdat ik hem rustig hou met het warme weer en hij dus minder rent. En nu hij zo slecht loopt en voor mijn gevoel zichtbaar pijn heeft voel ik me schuldig als ik hem veel laat rennen en spelen. Voorheen elke dag wel een uur fullspeed, nu misschien 5 minuutjes.

Op de foto's in Frankrijk kun je idd goed zien dat hij niet goed staat. Was mij ook al opgevallen, maar dat is dus steeds erger.

Op de nestendag zijn alle honden natuurlijk gezien door een keurmeester. Over Tijn zei hij dat hij hem (als enige) "een nog jeugdige los gangwerk" vond hebben. Ik denk dat hij daar al onbewust iets zag. Hij had altijd zo'n puppy-loopje. Oogde wat ongecontroleerd zeg maar. Nu weet ik waarom. Bij een ander in het nest , Tjitte, heeft hij het over een mooie rechte beenstand. Dat heeft Tijn ook en is volgens mijn d.a. juist heel fout. Mijn d.a. was ook niet te spreken dat de keurmeester niet gezien had aan Tijn dat er iets niet goed was. Zelf ben ik er genuanceerder in. Ik ben pas naar de d.a. gegaan toen Tijn al achteruit was gegaan, dus Tijn toen is niet het zelfde als Tijn nu.
De broer van Tijn, uit het zelfde nest dus, heeft al gedekt. Dit heeft hij wel gedaan voordat er bekend was dat Tijn P.L. had.

EDIT: ik zie dat jij het over kromming van de benen hebt en ik over te rechte benen, haha, spreekt elkaar lekker tegen. Ik bedoel dus met recht overstrekt. Hij houdt dus zijn poot stijf. Buigen zal hem ws pijn doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 16, 2015 3:12 pm 

Rebekka; "Meestal zie je het juist aan twee knieën"

Je hebt gelijk; dom, inderdaad door een trauma zie je het vaak aan een knie.

Voor zover ik weet komt het niet voor bij zijn ( voor) ouders, wel erge pech voor Tijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 6:20 pm 

Ik begrijp jouw dierenarts wel, kort gezegd: goede anatomische verhoudingen zorgen ervoor dat de knieschijf goed in de groeve blijft glijden. Afwijkingen zorgen voor ontwrichting, een deskundige zou dit waarschijnlijk moeten kunnen zien.

In vorige onderwerpen hadden we het over het inzetten van (heel) jonge reuen, dit is een voorbeeld waarom ik er een voorstander van ben om een reu eerst goed volwassen te laten worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 7:06 pm 

Helemaal mee eens Trudy, ook buiten het anatomische aspect vind ik dat een reu èn teefje volwassen moeten zijn, juist ook tussen
"de oortjes" maar ik weet dat er fokkers zijn die zowel een reu als teefje jong inzetten voor het fokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 18, 2015 7:06 pm 

Indien je volgens het VFR van de NHC fokt mogen reu en teef niet jonger zijn dan 18 maanden op de dag van de dekking. (Dit fokreglement vind ik erg teleurstellend, zeker als je naar de ons omringende landen kijkt of het vergelijkt met veel andere rasverenigingen.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 18, 2015 8:50 pm 

Dat is zeker teleurstellend, dan kan een teefje dus nog voor dat ze 2 is een nestje krijgen, ook vind ik 4 nestjes best wel veel en de reu mag dus al met 18 maand dekken als ik het goed gelezen heb. Het verbaast me ook dat de RvB dit goedkeurt. hopelijk komt de rasvereniging tot andere inzichten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur