Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do maart 21, 2019 2:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 11:32 am 

Het onderzoekstraject dat onlangs resultaten leverde was gericht op meer dan duizend Duitse Herders. Het zal in elk geval voor Duitse Herders mogelijk zijn de kansen op erfelijke (C)HD te verminderen.
Het uiteindelijke doel is om dit ook bij andere rassen in beeld te brengen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 9:21 pm 

kun je verwijzen naar een bron van meer informatie hierover? (link naar website, tijdschriftartikel)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 11, 2014 9:35 am 

Het nieuws is "vers van de pers" (publicatie 6 mei 2014) en het artikel is te lezen in "de HONDEN wereld " van deze maand (nummer 5) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 9:05 am 
Site Admin

2 mensen bij mij op de hodnenclub doen mee aan dit project. Het is begonnen door de SV (Schäferhund Verein) na de enorme heisa na de bekende BBC documentaire waar m.n. de Duitse herder er nogal slecht vanaf kwam. Mensen kunnen zich hiervoor opgeven als ze een pup hebben en hij wordt dan ik meen tot hij 2 is gevolgd. Mensen doen graag mee omdat de SV dan de foto's betaald. De SV krijgt hiermee een beter beeld van wat er rondloopt, hoewel het dus ook afhankelijk is van wie mee doet. De mensen die ik ken hebben beide een werk-lijn Duitser, dat is toch echt heel anders dan de "kyno's" ofwel de show-lijnen. Geen idee of er daar ook veel mensen van meedoen, ik vrees dat die huiveriger zijn. Dan zou je dus weer scheve resultaten krijgen, maar goed, ze doen iig (eindelijk) wat.
Voor zover ik het gehoord heb bestaat het onderzoek uit registratie van de groeicurve, wat je voert mag je zelf weten maar moet je wel steeds melden. Ook voor-röntgenen op 6 maanden en daarna af-röntgenen op een jaar hoort erbij. 1 vd honden die ik ken die gevolgd wordt is iig al allergisch voor het 1 en ander (rund?!) en heeft nu enorme groeipijn en beenvlies ontsteking. Zal eens vragen of dat dan ook allemaal doorgegeven wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 17, 2014 12:39 pm 

Goed te weten dat ze zo "breed" bezig zijn! De Duitse herder was altijd een fijn ras, we hebben heel goede herinneringen aan de honden die we gehad en gekend hebben. Jammer genoeg is het ras in de loop der jaren enorm veranderd.

Voor het HD-onderzoek is gezocht bij honden met goede heupen, met een milde afwijking en honden met ernstige afwijkingen. Buiten beschouwing is gelaten of er externe factoren hadden meegespeeld omdat dit niet terug is te vinden in de genetische patronen. Binnen de verschillende groepen bleken er afwijkende patronen zichtbaar te zijn die correleerden met de afwijkingen van de heupen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur