Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu za apr 21, 2018 6:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: eindelijk !
BerichtGeplaatst: vr jan 12, 2018 8:22 pm 

aangezien bazinga een moeilijke eter is
is het nu eindelijk zo ver dat ze bijna alles lust en verdraagt.
heeft gewoon wel heel erg lang geduurd!
zelfs gedroogd brood lust ze nu.
ze krijgt nu smorgens wel droge brok en savonds
renske vlees.
ook eet ze nu kippenpoten en pens,
wel gedroogde
maar tot nu toe geen diarree of neus ophalen pff eindelijk
ook kluiven van runderhuid krijgt ze af en toe
kauwen en kluiven kan ze zelfs beter als dalton
nu probeert ze zelfs de kast open te maken als ik pens in huis heb. :lol:
ben er erg blij mee !
trouwens ons jessie eet ook gewoon een hele kippepoot op ,zo grappig hoe ze die opeet
wel moeten ze dan even apart van elkaar,want bazinga verdedigt haar snack erg fel naar jessie toe.

Profiel  

Berichttitel: Re: eindelijk !
BerichtGeplaatst: za jan 13, 2018 9:24 pm 

Fijn dat Bazinga goed eet.
Hopelijk blijft dat zo HHkip

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 4:41 pm 

Hey Sil!
Vraagje; eet bazinga liever vlees dan brokken? Zo ja dan heb ik misschien een tip voor je.
(Je moet zelf even kijken wat je van mijn tip vindt want heb gemerkt dat veel hondeneigenaren denken dat ze alles beter weten, maar zo bedoel ik mijn tip niet haha want ik heb, zoals je weet, de minste ervaring met honden van ons twee haha.)
Ik had dus op internet gelezen dat vlees beter schijnt te zijn dan brokken, mits je het goed doet want het is heel erg moeilijk om zelf een compleet menu te maken van alleen rauw vlees, daarom ook dat veel mensen vlees met brokken geven omdat brokken wel altijd compleet zijn.
Eerst had ik het idee dat ik Zino toch vlees wou geven zonder brokken, daarom was ik veel informatie aan het opzoeken, maar ik werd er duizelig van want het is zo onwijs ingewikkeld als je het goed wilt doen! Voor een pup in de groei nog lastiger omdat er dan nog meer factoren zijn waar je rekening mee moet houden wat voor een volgroeide hond niet uitmaakt (zoals calcium-fosfor gehalte). Veel dierenartsen zijn dan ook geen fan van rauw vlees omdat de hond dan snel tekorten krijgt als het niet goed wordt gegeven.
Ik stond toen echt op het punt om rauwe vlees voeding op te geven totdat ik de website Natural Paws vond :D (Dit klinkt echt alsof ik reclame zit te maken maar ik ben gewoon echt zo blij dat ik die site gevonden heb dat ik er super enthousiast over wil vertellen)
Die website is van Lily, echt een hele lieve en behulpzame vrouw, weet niet meer wat ze gestudeerd heeft maar het komt erop neer dat zij veel verstand heeft van dieren en voeding.
Je kan op haar website een soort maandmenu aanvragen, je geeft daarbij zoveel mogelijk gegevens over de hond (ras, leeftijd, gewicht, energielevel, allergieen) en zij maakt daar dan een menu voor die ze aan huis bezorgen (dus misschien dat je dan een extra vriezer moet aanschaffen als je dit een leuk idee vindt voor de honden). Ze heeft super veel merken KVV en BARF in haar webshop dus ze maakt het heel gevarieerd en dat is het gezondst. Ze doet er ook altijd pens en vis bij.
Als je ook af en toe BARF wilt dan kunnen zij dat ook voor je snijden in porties voor jouw hond. Zelfs met de verzendkosten en snijkosten is het goedkoper dan een hond die Royal Canin brokken eet, dus naar mijn mening is het gelukkig niet duur. Door de kennis die ze heeft opgedaan bij haar opleiding kan zo'n menu ook maken voor honden met aandoeningen/ziektes. Ze weet trouwens ook veel van natuurlijke geneesmiddelen voor honden, als het gaat om gezondheid heb ik super veel van haar geleerd en ze is altijd heel behulpzaam. Zino had namelijk heel erg lang last van diarree in het begin en de dierenarts was ik in 2 weken al 3x heen gegaan maar die konden niet echt helpen, leek alsof ze het steeds bij het verkeerde eind hadden, niks hielp. Lily wist uiteindelijk wel hoe we Zino konden helpen en hij was dankzij haar hulp snel van zijn diarree af.
Dus ja, mocht Bazinga vlees lekkerder vinden dan brokken maar misschien dat je niet alleen vlees durft te geven omdat de voeding dan niet meer compleet is dan kan Lily je dus helpen! En je kan haar altijd bellen voor informatie, soms is ze bezig met leveringen en kan ze maar kort praten, maar dat geeft ze dan gewoon aan en belt ze je terug wanneer ze meer de tijd heeft.
Op haar website kun je ook veel meer dingen vinden dan alleen kvv en barf, dus bijvoorbeeld gezonde hondensnoepjes of van die natuurlijk gedroogde kluiven(huid bijvoorbeeld maar ook van die grote botten), echt van alles.
Oh en als er dingen zijn waarvan je weet dat Bazinga het niet lust dan houdt Lily daar ook rekening mee.

Laatst bijgewerkt door Teabubble op ma jan 15, 2018 4:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 4:41 pm 

hoe verwijder je een dubbel geplaatste reactie trouwens? :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 15, 2018 5:07 pm 

Oh nog iets, honden schijnen geen granen te mogen hebben in hun dieet, Ik dacht dat glutenallergie daarom ook veel voorkomt bij honden, maar weet het eigenlijk niet zeker. Zie wel vaak glutenvrije hondensnoepjes en brokjes bij de albert heijn dus zal vast veel voorkomen.
Vandaar ook dat brokken niet gezond schijnen te zijn want zit vaak granen in omdat ze anders te snel honger krijgen en dat vult, maar is niet gezond voor ze.
Dit is eigenlijk ook weer een reden waarom vlees zo goed blijkt te zijn want veel honden hebben dan geen last van hun allergie als ze alleen vlees eten, tenzij je hond allergisch is voor een proteine dat in vlees zit, dan moet je wel alsnog hypoallergene brokken hebben lijkt mij... ik weet ook niet alles haha. Maar wie weet kan Bazinga ergens niet goed tegen? Geen idee maar even een wilde gok, als die ook last heeft van diarree kan er misschien iets met de voeding zijn waar ze niet goed op reageert?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 7:02 am 

dank je voor de informatie hoor.
maar bazinga eet geen versvlees
wel gestoomd en worst, vers is nat en dat moet ze niet
we hebben toen al alles geprobeerd
ben al blij dat ze nu goed eet smolke sensitive
en savonds renske stoommaaltijd dat gaat goed.
nu dus ook gedroogde pens zonder diarree.
het was echt een probleem toen ze pup was.
nu komt ze voor het eerst wat in gewicht bij.
haar bijnaam was bones,omdat ze zo schriel is :lol:
kreeg daar ook veel opmerkingen over,
nu gaat het beter,dus laten we de voeding maar zo.
dalton stond ook op vers, maar werd veel ste prijzig voor ons,
dus eet ook brok en stoommaaltijd of vleesworst complete maaltijd.
jessie eet alles en heeft nooit nergens last van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 9:39 am 

Super dat ze nu zoveel beter eet! Je hebt inderdaad wel eens honden die niks van vers vlees moeten hebben, ik hoor dat vaker! Tenzij het dan vlees van je eigen bord is, gebakken dus, dan moeten ze het vaak weer wel! :lol: Je hebt ook dat ze soms een bepaald dier niet lusten haha
Ben blij dat ze nu ook een beetje dikker begint te worden :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 16, 2018 2:32 pm 

geef ook liever geen gewone koekjes
heb net weer even snacks gehaald.
even wat nieuws meegenomen longstukjes gedroogd
krab vis sticks.
ze zijn hier dol op gedroogde vis
hier krijgen ze na het eten een snack van gedroogd vlees.
en als ik wegga een lamrijst koekje of een zalmkoekje
verder niet teveel tussendoor.
ze zijn ook gek op renske zalm of tonijn
maar gekookte vis eten ze idd weer niet rare honden hoor :lol:
dalton eet eigenlijk alles maar kan niet meer overal tegen
die kleine hond eet gewoon ook grote snacks van de herders.
breek niks door ,ook zij moet haar tanden gebruiken vind ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 17, 2018 2:35 pm 

Teabubble schreef:
Ik had dus op internet gelezen dat vlees beter schijnt te zijn dan brokken, mits je het goed doet want het is heel erg moeilijk om zelf een compleet menu te maken van alleen rauw vlees

als je hond niks mankeert kan hij gewoon alles eten hoor, dan heb je geen speciaal dieet nodig van alleen maar brok of alleen maar vlees of alleen maar wat dan ook. Wat denk je dat honden al die duizenden jaren dat ze al huisdier zijn hebben gegeten? Heus geen exclusief vleesmenu, samengesteld door een persoonlijke diëtiste..... "Alleen maar vlees" is m.i. een wat doorgeschoten tegenreactie op de mode van 'alleen maar brokjes' van de decennia daarvoor. Vlees hoort in een normaal hondenmenu thuis maar een paleodieet van alleen maar vlees is voor een gewone gezonde hond niet per se nodig.

Als je graag leest over voeding: kijk eens in een tweedehands boekwinkel of kringloopwinkel naar oudere boeken over honden, jaren '70 of eerder. De meeste hebben wel een hoofdstuk(je) over het eten. Twee boeken die speciaal over voeding gaan, zijn 'Wat moet mijn hond eten' door prof. Donath en 'Honden en hun voeding' door N. vd Velden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 21, 2018 7:14 am 

heb ook nog van die boekjes van vroeger in de oude nederlandse taal,erg leuk
er staat nog dat je een pup brood met melk moet geven.
vind die boekjes soms op rommelmarkten zo leuk !
vroeger at de hond met de pot mee en werden ook oud.
ben ook niet iemand die met voeding van de hond bezig is,maar geef liever geen koekjes waar erg veel suiker in zit,maar meer omdat ik daar zelf ook erg op let.
en sommige dingen geef ik niet aan bazinga omdat ze dan diarree krijgt.
dus liever natuurlijk spul dat gaat goed,
een vriendin van me voerde gewoon 13 jaar pedigree aan haar hond,geen nier problemen of niks,
het is maar net wat jezelf wilt geven en waar je hond goed tegen kan,
zo zie ik het.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 21, 2018 11:34 am 

Natuurlijk ligt de waarheid altijd ergens in het midden, maar heel veel kwalen of kwaaltjes zijn toch voedingsgerelateerd. Helaas wordt dit niet altijd zo gezien of ontdekt en brengt dit extra kosten met zich mee door de bezoeken aan de dierenarts. Om er een paar te noemen: problemen tijdens de groei (zwakke polsen, koehakkig), groeipijnen, onder- of overgewicht, oorontsteking, dunne ontlasting, volle/ontstoken anaalklieren, vachtproblemen en jeuk.
Het is gewoon lastig om het goed te doen en ik denk ook dat je met het afwisselen van merken en verschillende soorten voeding het meest in de buurt komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 6:56 am 

ja dat is waar hoor trudy.
maar okay als je hond overal tegen kan is het wel makkelijk om goedkoper te voeren natuurlijk.
ikzelf geef liever alles aan de honden dan aan mezelf,maar niet iedereen denkt daar zo over
de hond van nog een vriendin is een duitseherder en die krijgt alleen het overschot van de shoarma tent om de hoek gratis ,maar ja de hond heeft idd een verschrikkelijke vacht en stinkt behoorlijk.
maar hij overleeft er wel op.
soms kan het ook niet anders.
als je al een hond hebt en je komt in de problemen dan moet je iets,
verder is er hier een dierenvoedselbank maar bijna alles is wel over de datum,niet geweldig maar mensen kunnen wel hun huisdier houden.
meestal hebben die mensen ook nog kinderen die ze moeten voeden.
ook wijzelf hebben een keus moeten maken,en dat is bij ons de honden en geen luxe,maar wel gewoon goede voeding en medische zorg voor de honden altijd,
dus heb er ook wel begrip voor als mensen slechtere voeding geven.
zolang ze maar alle liefde en aandacht krijgen.
ook is er hier een armoede pot bij de da voor de nodige zorg.
vind het een goed ding want een dier verrijkt je leven .
maar idd slechte voeding kan meer problemen geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 22, 2018 10:03 pm 

Ik bedoelde niet dat er iets mis is met brokjes hoor! Zino had toen ik hem kreeg meer dan een week continue diarree en de dierenarts vermoedde voedsel allergie, daarom ging ik een beetje op onderzoek uit en dat vlees geven heeft zino er wel in 1x vanaf geholpen :D dus voor hem werkte dat gelukkig! En ik dacht dat het Sil kon helpen mocht haar hond vlees lekkerder vinden. Gezonde honden kunnen denk ik ook prima oud worden op ander voer :) verschilt per hond wat die kan verdragen denk ik ook. En ja ook wat Sil zegt, het moet in je budget zitten, je kan geen geld uitgeven aan luxe voer als je het niet hebt.

Pauline, van die oude boekjes lijken me wel grappig trouwens! Ga dat van de week opzoeken :)

Hey Sil, Zino is ook gek op gedroogde visjes trouwens :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 23, 2018 6:43 am 

goed bedoeld hoor,maar ja we hadden met bazinga al alles geprobeerd toen ze pup was,
erg moeilijke eter :?
maar renske stoommaaltijd gaat er goed in en ook de maaltijdworst
ook niet erg goedkoop maar ik vind het prima zolang ze maar eet.
en die visjes moest ik dikwijls op de kattenafdeling zoeken.
maar nu is er veel meer vis voor de honden te koop.
de dierenwinkel hier om de hoek is nu ook over gegaan op meer natuurvoeding
fijn, zelfs gedroogde haring hebben ze nu !
ik denk dat ze de vis zo lekker vinden omdat het hartig is

mijn andere honden aten eigenlijk altijd royal canine
maar daar ben ik wel vanaf gegaan
ben nu erg tevreden
en de honden blijkbaar ook :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 23, 2018 1:34 pm 

Teabubble schreef:
Pauline, van die oude boekjes lijken me wel grappig trouwens! Ga dat van de week opzoeken :)
Waar het mij om ging is dat je dan eens wat leest van vóór de hypes van alleen maar brokjes en alleen maar vlees. Je bent niet de enige die vandaag de dag begint met op internet te kijken en die het dan een beetje gaat duizelen ;)
Op zich is er niks mis met barfdiëten, maar ik vind het zo jammer dat menigeen blijkbaar denkt dat dàt 'het echte vleesvoeren' is. Misschien zijn er mensen die dan juist niet aan vlees voeren durven te beginnen omdat ze dan meteen een beeld krijgen dat er een dieet uitgepuzzeld moet worden en een vrieskist gekocht. Heb al iets te vaak op internet gelezen "Vlees voeren? Niet zomaar aan beginnen hoor, ga je eerst maar eens inlezen op barfplaats." En dat hoeft dus helemaal niet per se. Dat wilde ik maar even zeggen, niet alleen voor jou maar ook voor eventuele andere mensen die op dit forum informatie komen opdoen ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur