Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do sep 21, 2017 5:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 11:46 am 

zo sloom als je nu beschrijft lijkt me toch niet helemaal gezond hoor, en dat heeft niks met 'werklijn' te maken. Geen van mijn 4 hollanders kwam uit een speciale werklijn, maar dat betekent heus niet dat ze dan te traag zijn om een stukje mee te fietsen. En met flesvoeding als pup lijkt me ook geen logisch verband, mensenbaby's die de fles krijgen ipv borstvoeding worden toch ook niet zo traag? Een niet optimaal werkende schildklier is weleens vaker bij langharen geconstateerd, als het mijn hond was zou ik dat in elk geval na laten kijken want hier lijkt me toch meer aan de hand dan alleen een grillige eetlust.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 2:25 pm 

ja vond het altijd wel een hele rustige herder pup wist niet dat dat meer voorkomt bij de langharen
toen zeiden ze weer bij de da niet fatsoenlijk eten ,hebben ze ook minder energie dus tja
heb idd nog nooit een langhaartje gehad dus dacht echt het zal het verschil van soort wel zijn
bazinga komt trouwens dagenlijks in contact met erg veel honden sommige wil ze ontmoeten maar,
wil niet altijd spelen,op de puppycursus was het ook de rustigste pup,weinig intresse voor de andere pups
sinds ze loops is geweest kan ze wel fel uithalen als er een teefje te dichtbij komt,
ligt eraan welke ,haar vacht is ook mooi glanzend en geen rare plekken,
maar zou idd weleens iets met de schildklier kunnen zijn,
en dat met die flessenpup ja dat vermoeden was ook gewoon vanmezelf.
ze gaat ook dagenlijks mee naar groepjes mensen vind ze ook erg gezellig
mee naar de winkel en ja heb dan een voorbeeldige hond.
ze word 29 januari 2 jaar.
maar misschien is er idd wel meer aan de hand zal het eens met mijn da overleggen.
en nee heb geen contact met de andere pupbezitters.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 3:59 pm 

Dat "werklijnen" gedoe vind ik sowieso al vreemd. Wat is werklijn en dan al helemaal binnen een langhaar?
Maar goed, ik heb zelf 4 langharen waarvan 3 van 2 jaar en die zijn allesbehalve sloom. Ook een langhaar heeft de spirit wel hoor.
Jan Doedels zijn het niet. (horen het niet te zijn m.i.).

Maar wat Bazinga betreft vind ik dit niet gezond klinken. Ik zou er een onderzoek aan wagen.

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 7:32 am 

ik bedoelde de korthaar werklijn ,maar goed zat me wel een beetje dwars (jan doedels )
zo zie ik de langhaar niet en al zeker bazinga mijn eigen hond niet,en we zijn wel naar de langhaar uitgeweken omdat ze wat rustiger zouden zijn vanwegen mijn gezondheid,
heb nl wel altijd stuiterballen gehad die konstant wat moesten doen,
mijn man vind het heerlijk rustig zo en zegt ook, ze is altijd al zo geweest
is ook zo, ga vanmiddag wel langs mijn da want wat als het zo is moet ze dan altijd aan de medicijnen of zo ? wil eerst wel wat meer weten,ben helemaal gek met bazinga,maar er word idd weleens gevraagd of ze al oud is,of de opmerking nou die is getraind zeg zo rustig als zij meeloopt.
nou bazinga is helemaal niet getraind heb niks aan haar hoeven doen,ze loopt netjes mee ze staat stil als ik stilsta tja echt gewoon een voorbeeldige hond,
heb alleen het springen moeten afleren en de jacht op rondvliegende blaadjes,
eet nu weer wel gelukkig,
weet wel van de andere pups dat ze ook allemaal eetproblemen hadden
en 1 reu erg aktief is nu heb ik geen contact meer
en begrijp me niet verkeerd hoor ben heel erg blij met bazinga het is gewoon een schat van een hond
maar okay ze mocht iets sneller zijn in haar doen en laten.
komt er niks uit ja nou dan is ze gewoon een hond die alles op haar gemakkie doet
en heb het dikwijls aangegeven hoor bij de da maar hij zag verder geen reden om haar verder naar te kijken.
ze is verder kern gezond gelukkig, en zei ook dat ik mijn honden niet kon vergelijken,
je hebt nu gewoon een rustige hond ja ook fijn toch zei hij.
maar ga nu wel een gesprek aan daarover.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 4:53 pm 

Sil schreef:
komt er niks uit ja nou dan is ze gewoon een hond die alles op haar gemakkie doet
en heb het dikwijls aangegeven hoor bij de da maar hij zag verder geen reden om haar verder naar te kijken.

als het mijn hond was zou ik dit wel zeker willen weten, dat het haar karakter is en niet aan de schildklier ligt. Omdat er in de afgelopen jaren wel enkele gevallen gemeld zijn van langharen waar de schildklier niet goed werkte, ik ben niet de enige hier die daaraan dacht ;) Rustig okee, maar zoals je het in dit topic beschrijft lijkt me wel erg rustig voor een jonge herder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 10:46 pm 

Dat Jan Doedel bedoel ik niet specifiek Bazinga mee hoor. Aan de reacties te lezen in verschillende fb groepen wordt de langhaar vaak afgeschildert als rustig en knuffelbare honden. En dat zit mij dwars.
M.i onterecht. Een langhaar is ook een Hollander. Ok mss minder op werk gefokt dan de kh en/of rh en je zult mss later resultaat krijgen maar er zijn zat langharen die leuk kunnen werken.
Daarom "werken" al mijn honden ook. Gewoon omdat ze het kunnen.

Afbeelding
www.vantnoordererf.weebly.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 08, 2017 7:45 am 

gelukkig zit ik niet op fb :lol:
heb de langhaar op mijn hondenclub meegemaakt eentje van calimero of zoiets weet het niet meer precies.
was gewoon een drukke herder pup.
dan de langharen van ron
ik wilde graag een rustige korthaar maar mijn man was toch bang dat die weer teveel moesten werken
vanwegen hun energie.(stond dan ook maar bij 1 fokker op de lijst)
dus gingen we naar de langhaar kijken omdat die idd toch bekend stonden als rustiger.
ik had nog liever de ruwhaar maar ja daar kom je bijna niet aan
eenmaal het besluit genomen gingen we op een wachtlijst staan,
de eerste belde me af en de tweede gingen we kijken en ja vond die honden ook wel erg rustig
maar werd gezegd je kan er ook wel gewoon wat mee werken.
mijn man vond het al ideaal mijn hoofd zit natuurlijk bij de werkhollander maar mijn lichaam wil niet altijd meewerken.dus verstandig besluit,en kwam bazinga
helaas verliep het eerste jaar best moeizaam.
diarree niet aankomen geen energie.
na eindelijk een lange tijd is ze nu uitgegroeid tot een mooie volle hollander
maar ze is idd nooit erg vlug geworden,
als ze eenmaal goed eet gaat dat wel beter zei mijn da
en idd ze kreeg meer energie maar niet voor lange tijd dus
zal straks wel even mijn gesprek met de da opschrijven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 2:00 pm 

nou dat zou dan een prijzig onderzoekje worden.
dus dat gaat het toch niet worden
mijn da zegt ze is verder gezond geen abnomale afwijkingen,
houd je geld in je zakken voor als er echt iets ernstigs is
ze is vrolijk verder gewoon een blije hond,die trouwens nu weer gewoon haar droge brokjes eet.
en ja ze is zeker langzaam met alles,
maar hij zegt bewaar dat onderzoek als het ook gewoon ook echt nodig is.
nu ziet hij de reden er niet voor,en al zeker mijn man niet die zegt ook ze is nou eenmaal niet zo snel,
fokken doen we al niet met bazinga,dus eigenlijk ben ik nu ook wel gerustgesteld
ze was ook al de langzaamste op de puppycursus,en ja ze knuffelt idd het liefste
en ligt dan ook meestal aan mijn voeten.
met het eten moet ik het ook gewoon zo volhouden,ze kan nu wel wat hebben
hij ziet dan ook gewoon een rustige hond,en tja misschien zie ik teveel verschil met de andere
beans en baziel waren met hun 10 gewoon nog erg drukke honden en nog steeds in voor lange wandelingen en achter een balletje aanrennen(heeft baziel trouwens tot haar 12 nog gedaan)
dus ben toch gerustgesteld en gewoon blij met bazinga :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 3:28 pm 

tja, wij zien je hond verder ook niet, lezen alleen je omschrijvingen hier, en als ik dan lees "beweegt als een labrador van 12 en een uur wandelen is 's morgens teveel" dan denk ik : o jee, is dat wel goed?
maar aan de andere kant, hier in Utrecht heeft vroeger een korthaarteef gewoond die ook altijd wat traag was. Haar bazin zei: we hadden een ander beeld van het ras toen we eraan begonnen, dat het heel actieve honden waren, maar zij doet alles op haar gemakje. Dat was al een wat oudere hond toen, maar ze was volgens de eigenaars nooit erg snel geweest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2017 7:34 pm 

ja kan het ook niet anders beschrijven ze sloft idd net als mijn labrador toen ze al oud was,
en had me idd voorbereid op een drukke herder pup, ze had wel zo haar streken maar vlug nee nooit geweest en smorgens is ze ook helemaal niet vooruit te branden.
allemaal treuzelen niet doorstappen :lol:
ach ja het is gewoon geen wandelaar,ze is het liefste gewoon in mijn gezelschap
vind haar zelf ook gewoon een gezellige hond ,die wel van haar uitjes geniet en graag met me meegaat .
maar lekker flink doorstappen net als met de andere nee het is meer een slenteraar hoor :lol:
savonds gaan we wel een uur omdat ik dat wil,maar halverwegen word ze steeds langzamer en gaat dan weer treuzelen of achter mij lopen,kan niet zeggen dat ze dan echt moe is,maar heeft er gewoon genoeg van dan.
aan de andere kant kan ze wel weer behoorlijk fel op teven reageren voortaan,
maar corrigeer ik haar dan is het ook weer zo snel over,
dus ja,ze eet dan wel goed dan weer niet,nu weer wel even gelukkig
rent ze wel even dan zit er ook wel vaart in,maar dat doet ze maar heel even
bij harry als pup aan de fles was het ook de moeilijkste eter :lol:
heb haar buiten wel geobserveerd met de andere pups en was toen eigenlijk ook gewoon allemaal met wat sprongetjes bij de andere pups aan het kijken,dus lekker alles op haar gemak
op de puppycursus was ze nooit aan het vervelen bij de andere pups
ze is gewoon altijd eigenlijk zo geweest,
ze kan ook weer uren buitenliggen de musjes bekijken.
dus dat is zon beetje haar beschrijving gewoon heel rustige ontspannen hond :D
en al moest ik daar wel heel erg aan wennen,ze is echt wel weer mijn maatje ,wat ik zo miste

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur