Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is zo sep 05, 2010 5:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoeveelheid voer pup
BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 5:07 pm 

Ik geef mijn pup compleetvoer van Smuldier. Op de verpakking staat een voedingsadvies van 30 gram per kg.
Branco is nu 9 weken en weegt 6,5 kg. Dat zou inhouden dat hij 195 gram per dag mag hebben.

Ik ben voor ik begon met rekenen, gaan voeden op het zicht (wat hij op kon). Hij krijgt momenteel een heel pak, verdeeld over 4 maaltijden. Als hij zijn bak voorgeschoteld krijgt, dan is het binnen de minuut leeg, de bak schoon en lijkt hij nog steeds honger te hebben!

Gevoelsmatig heeft hij behoefte aan meer, maar volgens de verpakking geef ik momenteel het dubbele :shock:

Als ik kijk naar andere merken, dan bevelen zij hogere hoeveelheden aan per kg lichaamsgewicht, zoals Rodi.

Wat is jullie ervaring met Smuldier en/of andere merken. Hoeveel voeden jullie?

Ik weet dat velen op het zicht voeren, maar bij een opgroeiende pup (waarbij je de hoeveelheid voer ook op moet voeren) heb ik toch graag een richtlijn.

Profiel  

Berichttitel: Re: hoeveelheid voer pup
BerichtGeplaatst: di jul 27, 2010 5:15 pm 

Ik heb ook vers van smuldier en ik heb geen klagen , ik combineer het wel met FF . Die voedings richtlijn is voor volwassen honden ;) Een pup heeft cker 3x of 4x die hoeveel heid nodig vanwege het groeien . Kost ook heel veel energie ;) dat groeien .. Varro is nu 23 kilo en krijgt 1 zo'n 400 gram pakje per dag en s'ochtend de helft aan voorgeschreven brokken ( op de zak van FF ).
Dus kijk naar je puppeke en na aanleiding daarvan geef je voer , een richtlijn heet ook niet voor niets een richtlijn :p . En dat ze honger hebben , dat hebben ze allemaal dus dat is niet echt een aanleiding om meer te geven . Als ik Varro gaf omdat hij honger bleef hebben was hij nu een dikkiedik :badgrin: :badgrin: .
Kijk naar je hondje , heeft hij een mooi figuurtje , niet te dik niet te dun dan is het goed .. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 9:40 pm 
Site Admin

Van http://www.voernatuurlijk.nl:
"Een volwassen hond heeft gemiddeld 2 tot 2,5% van zijn/haar gezonde gewicht per dag nodig aan N.R.V. Voor pups is dit rond de 5%."
(NRV = Natuurlijke Rauwe Voeding)

Voor een pup van 6,5 kg kom je dan uit op 325 gr vers voer, dus dat zit in de buurt.
Voor een volwassen hond van 20 kg kom je, uitgaande van 2,5% uit op ongeveer 500gr vers voer (= 3,5 kg per week). Aura krijgt ongeveer 5 keer per week eten en dan 2 pakjes per keer, of 800 gr echt vers spul (= 4 kg per week). Aura zit dus op zo'n 7 x 3,5% per week.
Hollanders zijn actieve honden, dus dan zit je vaak aan de bovengrens. Maar dan nog scheelt het per hond. Aura krijgt bijvoorbeeld meer dan de Hollanderteef van m'n moeder (zelfde formaatje, maar wat minder "temperamentvol").

De hoeveelheid voer verschilt ook nog wel per soort. Rodi bevat bijvoorbeeld vrij veel water, dus daar zou je meer van moeten geven om net zoveel energie te geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 29, 2010 10:26 pm 

Eens met Heleen: volwassen honden 20 tot 30 gram per kilo hond (afhankelijk van het voer etc) en puppy's 50 gram per kilo hond (5% dus).
Verder voeren op zicht en opletten dat het rond de pubertijd naar minder mag. Maar daar ben je nog niet ;).

Yvonne

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur