Zijn er gedragsregels als je hond loops is.

Over hondengedrag...
Bericht
Auteur
Becca

Zijn er gedragsregels als je hond loops is.

#1 Bericht door Becca » 10 feb 2008, 16:28

Breeze zit in de laatste paar dagen van haar loopsheid. Maar gezien het lekkere weer, gingen we vanmiddag toch naar de Groene Weelde. Met alle ellende vandien. De eerste die we tegenkwamen niet, die gaf een compliment dat ik Breeze keurig aan de lijn hield. Maar daarna begon het ge***. Ofdat ik maar op wilde d*eren met die *** loopse teef. Opsluiten moesten ze die krengen maar voor 3 weken en verder vermeld ik het even niet. Want dat was echt te schofterig om hier te vermelden.
De volgende was weer bal en die zette zijn reu zelfs aan tot het nemen van Breeze. Alleen jammer dat oma becca erbij was. Die haalde me toch uit en toen dat niet werkte iet heel zwaar tegen mijn principe...... :oops: :oops: Ik heb die reu op de slof moeten nemen. Een andere reu-eigenaar die ook netjes aanlijnde toen ik het hem meldde gaf mij groot gelijk en attendeerde de eigenaar erop, dat in de Groene Weelde een tolerantiebeleid heerst, dus als hij niet normaal deed hij wel eens flink in de problemen kon komen met zijn loslopende reuen. Meneer had nl geeneens een riem bij ziech en liep met 5 honden. Dat mag dus niet in de Haarlemmermeer. Roedelverklaring!!
Mijn vraag, zijn er regels als een teef loops is. Moet je werkelijk volgens de etiquette dan als remy ergens helemaal alleen gaan lopen, of als ik het meld en Breeze niet loslaat doe ik dan voldoende??

Tanneke
Afbeelding
Becca * 09.01.1997 - † 08.07.2011

Tanneke en tante Breeze

Maan
Contacteer:

Re: Zijn er gedragsregels als je hond loops is.

#2 Bericht door Maan » 10 feb 2008, 17:08

Ik vind dat jij het goed doet.

Maan heeft gesproken. Ugh!

marion
Contacteer:

#3 Bericht door marion » 10 feb 2008, 17:14

We hebben dit onderwerp al eens gehad toen Ronja loops was en in principe doe je het goed als je jouw teefje aan de lijn houdt. Mensen die zeggen dat ze dan niet naar buiten mag hebben hun reu niet onder appel.
Tegenwoordig mag je ook gewoon naar de hondenschool enzo. Reuen moeten ook leren hiermee om te gaan.
Gisteren bij de lezing was er een loopse teef (van Mieke) en een reu. Van Nicky. En de reu heeft wel gepiept(even) en daarna ging hij liggen. Zo hoort het!
Je doet het dus goed en van zulke ordinaire mensen moet je je niks aantrekken.

Sil

#4 Bericht door Sil » 10 feb 2008, 17:15

ik geef jou ook gelijk
ik vermijd zelf wel drukke plaatsen met honden en loop savonds ook altijd later met beans als ze loops is maar natuurlijk moeten reueneigenaren ook rekening met jouw honden houden
neem anders ook een vork mee :lol:
Afbeelding

Jakko
Contacteer:

#5 Bericht door Jakko » 10 feb 2008, 22:31

Het mag natuurlijk wel, maar echt handig is het natuurlijk niet om op zondagmiddag naar een plek te gaan waar minstens 20 honden los lopen ;)
Uiteraard moeten wij (eigenaar van een reu(tje)) ons aanpassen en is het een goede luisteroefening voor de heren :doubt: , maar het levert toch wat ongemakkelijke situaties op.
Ik denk dat je zelf ook wat ontspannender loopt op een andere plek en/of andere tijd voor die drie weken (?)

Ik las een tijd geleden op dit forum dat iemand dan een rood strikje om de halsband deed, maar ik weet nu niet of dat aan deze kant van het land ook de gewoonte is?? Scheelt misschien ook uitleggen elke keer en hoef je de vork niet te gebruiken :lol:

Yvonne

Becca

#6 Bericht door Becca » 10 feb 2008, 22:35

Jakko schreef:Het mag natuurlijk wel, maar echt handig is het natuurlijk niet om op zondagmiddag naar een plek te gaan waar minstens 20 honden los lopen ;)
Uiteraard moeten wij (eigenaar van een reu(tje)) ons aanpassen en is het een goede luisteroefening voor de heren :doubt: , maar het levert toch wat ongemakkelijke situaties op.
Ik denk dat je zelf ook wat ontspannender loopt op een andere plek en/of andere tijd voor die drie weken (?)

Ik las een tijd geleden op dit forum dat iemand dan een rood strikje om de halsband deed, maar ik weet nu niet of dat aan deze kant van het land ook de gewoonte is?? Scheelt misschien ook uitleggen elke keer en hoef je de vork niet te gebruiken :lol:

Yvonne

Dan ben ik niet meer welkom op de Groene Weelde vrees ik!! :lol: :lol: Breeze was in het nest bij Irma en Jan het hondje met het rode lint.en ik heb dat doorgetrokken. Rood tuigje, rode flexlijn, noem maar op. Becca heeft alles in het blauw.
Afbeelding

Tanneke en tante Breeze

Irma
Contacteer:

#7 Bericht door Irma » 10 feb 2008, 23:21

Wij vermijden ook altijd drukke plekken als er een teef loops is. Je moet de kat ook niet op het spek binden ;) Wel vind ik dat als je het aangeeft dat je hond loops is de eigenaar van een reu de hond even aan kan lijnen.

Hanneke

#8 Bericht door Hanneke » 10 feb 2008, 23:48

Er is geen wet die het verbiedt, maar ik vind het (als reu-eigenaar) niet erg sociaal overkomen als iemand met een loopse teef aan de lijn uitgerekend op zo'n drukke zondagmiddag over een losloopterrein loopt.
Voor mij betekent het dat ik Zoran de rest van de wandeling moet aanlijnen en daar heb ik geen 20 minuten voor gereden naar het enige fatsoenlijke losloopgebied in de omgeving.
Dan denk ik : als de eigenaar de teef toch aangelijnd heeft, dan kan hij toch net zo goed ergens gaan wandelen waar het ook mooi is maar waar honden alleen aangelijnd mee mogen? Maakt voor de teef toch niet uit als ze zelf toch niet los mag?

Of reuen zo strak onder commando moeten staan dat ze zich aan een loopse teef niet storen daarover kun je van mening verschillen. Het is mijn keuze niet. Dan lijn ik liever aan als er (per uitzondering) een keer iemand met een loopse teef over een losloopgebied loopt. Bij de hondensportvereniging waar ik behendigheid doe moeten loopse teven thuis blijven, dus dat is geen probleem.
Afbeelding

liduina

#9 Bericht door liduina » 11 feb 2008, 00:33

rood sjaaltje ken ik ook.
maar het lijkt me idd niet handig om de drukt op te zoeken..
niet alleen voor de reuen eigenaren ,maar ook voor jezelf..
ik heb trouwens op cursus gehoord dat er pillen tegen de geur zijn.
en anders ,4711(reukwater)
beetje rond haar mutsje en geen reu die het ruikt.
groetjes linda
hoe meer staarten ,hoe meer lol
Afbeelding

marion
Contacteer:

#10 Bericht door marion » 11 feb 2008, 11:52

Ik doe Ronja een rode roos aan de halsband en verder gaat ze natuurlijk niet los. Maar ik kan niet 3 keer per dag naar een leeg bos gaan. En er is in 'ons' bos een aanlijnplicht maar niemand houdt zich daaraan. En dan wordt het lastig. Dan weet ik het niet zo snel hoe het dan moet. Ik wil ook niet mijn loopse hond 3 weken binnenhouden of alleen maar in de tuin laten...
Het heeft natuurlijk ook te maken met de hoeveelheid groen in de buurt. Als je veel te kiezen hebt kun je reuen wel vermijden, misschien.

Irma
Contacteer:

#11 Bericht door Irma » 11 feb 2008, 12:38

Op ons rondje komen wij natuurlijk ook reuen tegen en ik geef het dan altijd even aan ;) Maar wij gaan dan niet naar bv Lauwersoog waar veel meer honden lopen.

rita
Contacteer:

#12 Bericht door rita » 11 feb 2008, 18:52

Mischien de volgende keer niet weer op een zondagmiddag naar een losloopgebied? maar normaal gesproken vind ik niet dat de loopse teven niet in het bos e.d mogen komen!
Als ik zelf mensen tegen kom met een loopse teef, dan is het wel fijn dat ze dat even melden. maar een teef is echt niet 3 weken dekrijp hoor. een dag of 5-6 is redelijk normaal.
zowel met Duco als met Castor kan ik rustig teven tegenkomen die net loops zijn, vaak met een dag of 10 -11 wordt het pas oppassen.

Bij ons mogen loopse teven gewoon trainen, vertel de mensen dan wel dat, als de hond dekrijp is, ze beter in huis kunnen blijven.

Becca

#13 Bericht door Becca » 11 feb 2008, 19:12

Dat is bij Breeze ook het probleem ze loopt tegen het einde van de loopsheid aan. Hier zijn helaas niet zoveel wandelgebieden als bij jullie in de buurt Rita. En met het plotsklaps heerlijk weer van dit weekend was alles en iedereen buiten. Ik begrijp goed dat een reu-eigenaar denkt van nee he niet weer een. Maar wat gisteren gebeurde was buiten alle proporties. Hij liep met 5 honden, moet je hier een roedelverklaring voor hebben en hij had geeneens een riem bij zich.
Ook als Becca en Breeze beiden los meegaan heb ik altijd 2 riemen om mijn nek hangen. Je weet nooit wat er opdoet.

Tanneke
Afbeelding

Tanneke en tante Breeze

rita
Contacteer:

#14 Bericht door rita » 11 feb 2008, 22:31

Gewoon lekker blijven lopen! en als de mensen commentaar geven: wijs ze dan naar een goede hondenschool!!!!!!

Ayesta
Contacteer:

#15 Bericht door Ayesta » 13 feb 2008, 14:58

Hasse is ook net loops geweest en ik ben gewoon blijven wandelen en heb haar ook meestal los laten lopen. Wel goed opgepast en inderdaad niet op de drukste momenten, ik rij dan naar een plek waarvan ik weet dat het er niet zo druk is. Ook vind ik het wel zo netjes om reu eigenaren even te informeren, anders loopt de reu met ons mee en dat is niet de bedoeling :lol: . Zo kan men de reu even aanlijnen om mee te nemen.
Dus ik vind eigenlijk dat het van 2 kanten moet komen. Nu lijkt het wel of hier in het westen de mensen toch iets meer gewend zijn qua hondengedrag (in vergelijking met bijvoorbeeld Drenthe, waar mijn ouders wonen): er zijn natuurlijk ook erg veel honden, je komt er altijd wel een paar tegen. Maar gekken heb je overal :evil:
Groetjes,
Ayesta

http://www.dorestee.nl

Afbeelding

Plaats reactie