Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr maart 22, 2019 11:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: jacht gedrag
BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 9:03 am 

Trudy schreef:
Nou dan toch ook nog maar even reageren op die schop onder de kont en "het niet houden van dat zachte". Zo werkt: Kringgroep LimBra is in 1997 opgericht door een aantal fanatieke hondensporters die IPO met Belgische herders volgens positieve trainingsmethoden, dus zonder prikbanden, stroombanden of fysiek geweld, wilden beoefenen. Bij het aanleren van oefeningen staat belonen van het gewenste gedrag voorop. Wij willen niet dat een hond voor de baas werkt omdat hij moet, wel omdat hij het fantastisch vindt om voor de baas te werken.
En stichting hondensport Friesland (traint ook IPO): Het schoppen, slaan of anderszins mishandelen van de hond is absoluut verboden. Bij dit gedrag kunt u door de instructeur worden verzocht het terrein te verlaten. Gebruik tijdens de training en daarbuiten een gewone halsband of een tuigje. Dit uiteraard in combinatie met een riem of lijn. Het gebruik van stroombanden en / of prikbanden zijn niet toegestaan.
Dit zijn bloeiende verenigingen met goede resultaten.

Toevallig zag ik deze ochtend een filmpje voorbij komen op fb, van iemand die idd enkel positief traint. Ipo2 examen, erg mooi hoor om op die manier je hond voor te brengen, maar als ie met 75 vh veld ging dan had het veel geweest. Niet lossen, constant blaffen, ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 12:37 pm 

ja maar trudy wel een vraagje straf je dan nooit?
ben ook ooit weggestuurd op een hondenclub omdat ik dalton bij zijn halsband omhoog tilde omdat hij tegen mij stond te blaffen omdat hij zich verveelde daar. mijn club was dicht en zocht wat anders
is gedrag wat ik niet tolereer
ik vind mishandelen en straffen wel wat anders
een simpele nee werkt niet altijd
bazinga is gevoeliger moet ik ook voorzichtiger mee zijn
want als jessie op haar kop krijgt
is bazinga weg
had ik dalton zacht aangepakt was ik allang gebeten
maar kijk echt wel naar de hond
mijn goedsullige labrador was moeilijker dan bazinga
weet eigenlijk niet wat ik meemaak
zelfs jessie is moeilijker en veel brutaler
het is even naar de straf zoeken

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 2:22 pm 

We werken met honden en die hebben een bepaald temperament, dat houden we er graag in. Toen onze Bouvier werd voorgebracht stuiterde en blafte hij constant en toch volle punten voor wijze van voorbrengen en algemeen appèl. Als ik aangelijnd een andere hond tegenkom maak ik (geef ik) voldoende ruimte zodat een conflict wordt vermeden. Verder kun je heel veel met je stem. Thor heb ik nooit zo ver gekregen dat hij echt super volgt, hij is eigenlijk mijn 'moeilijkste hond'. Okè, hij draagt een tuig en ik steek er ook niet echt veel tijd in. Ik vind het voldoende. Vroeger was het anders dan liep ik vaak met drie, nu maar met één hond. Bij de baas doet hij het wel, zowel los als aan de lijn.(Heeft meer natuurlijk overwicht). Als ze pup zijn steek ik heel veel tijd in de opvoeding, als ze iets niet mogen zeg ik zacht nee en geef iets anders in de plaats. Dit herhaal ik zo vaak als noodzakelijk. Ook met zindelijk maken, zacht nee, optillen en buiten zetten. Als het zover is dat ze willen blaffen, bv op buurhonden, dan is een wat harder en duidelijk 'nee' vaak al genoeg om ze te laten schrikken(zijn ze immers niet gewend). Verder horen ze echt aan je stem of je roept om mee door te lopen of wanneer je verwacht dat hij direct op de plaats komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 5:10 pm 

ik denk dat ik er een beetje tussen in zit.

wat Trudy schrijft geldt in de ideale wereld en zou fantastische zijn. ik ben het helemaal met haar eens, maarrrrrrrr

Als ik naar mezelf kijk.... het heeft lang geduurd voordat ik "in het gareel" wilde lopen.
Ik ben een Jeroen uit 1970, nou dan weet je het wel. Non-conformistisch en anti-autoritair opgevoed: lekker in de groene 2CV en lekker links.
Dat ging dus niet goed. Uiteindelijk wel maar qua opvoeding ben ik zelf een stuk harder. Ik geloof zeker in autoriteit en ook in doorzetten.
Ik ben zelf een aantal keren hard op mijn plaat gegaan en heb het zo alsnog geleerd, maar een wat hardere hand qua opvoeding had mij beslist gewerkt.

Met de hond ga ik ook in de weer. Ik zal haar niet gelijk bij de halsband omhoog sleuren, stroomstoten geven, met de klomp (heb ik (nog) niet) een schop geven,
op de poot gaan staan of in haar oor bijten (deed mijn opa met zijn honden....)
maar alleen maar zachtjes "neen" zeggen, ik weet het niet

met mijn huidige hondje kan ik lezen en schrijven en ze luistert heel goed voor een Maltezer. maar blaffen is wel een dingetje als ik er niet ben. ben ik er wel
dan laat ze het uit haar hoofd, maar bij vrouw en dochter grijpt ze haar kans. ze loopt los en weet precies waar ze moet stoppen, wachten, etc. en dat ze
NOOIT op de straat mag lopen.
Als ze niet luistert of als ze in de "jachtmodus" komt op straat bij andere honden als ze los loopt, dan kan ik dat doorbreken door haar even in haar nek te
grijpen met wat sis geluiden. vaak is sissen alleen al meer dan genoeg.
hij het iritante blaffen om niets heb ik haar - ooit ergens gelezen - weleens een tik op haar neus gegeven. werkte prima. is al jaren geleden dat ik dat heb gedaan.
ze is zeker niet bang voor me en ik doe alles bij haar. ze heeft alle vertrouwen in me: geregeld goed wassen en als de trimster niet kan, neem ik haar zelf onder handen :-)

ik kan niet wachten om met het echte werk aan de gang te gaan en hoop geen hulpmiddelen nodig te hebben anders dan mijn stem en afentoe eens stevig beetpakken
(en heeeeeeel afentoe eens eens een liefhebbende corrigerende tik)
maar vooral positief trainen natuurlijk ! ze hoeft geen kampioen te worden maar moet wel erg goed luisteren

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 5:52 pm 

Trudy schreef:
We werken met honden en die hebben een bepaald temperament, dat houden we er graag in. Toen onze Bouvier werd voorgebracht stuiterde en blafte hij constant en toch volle punten voor wijze van voorbrengen en algemeen appèl. Als ik aangelijnd een andere hond tegenkom maak ik (geef ik) voldoende ruimte zodat een conflict wordt vermeden. Verder kun je heel veel met je stem. Thor heb ik nooit zo ver gekregen dat hij echt super volgt, hij is eigenlijk mijn 'moeilijkste hond'. Okè, hij draagt een tuig en ik steek er ook niet echt veel tijd in. Ik vind het voldoende. Vroeger was het anders dan liep ik vaak met drie, nu maar met één hond. Bij de baas doet hij het wel, zowel los als aan de lijn.(Heeft meer natuurlijk overwicht). Als ze pup zijn steek ik heel veel tijd in de opvoeding, als ze iets niet mogen zeg ik zacht nee en geef iets anders in de plaats. Dit herhaal ik zo vaak als noodzakelijk. Ook met zindelijk maken, zacht nee, optillen en buiten zetten. Als het zover is dat ze willen blaffen, bv op buurhonden, dan is een wat harder en duidelijk 'nee' vaak al genoeg om ze te laten schrikken(zijn ze immers niet gewend). Verder horen ze echt aan je stem of je roept om mee door te lopen of wanneer je verwacht dat hij direct op de plaats komt.

Dat mocht vroeger misschien, maar in het IPO programma is elke blaf - zoveel punten. Het is natuurlijk veel makkelijker om een hond in drift te houden door te blaffen en daardoor een erg mooi beeld te krijgen. Mijn reu wordt ook helemaal gek dan, waarschijnlijk is dat een lust om naar te kijken van aan de kant, maar je vangt er geen punten (meer) mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 9:22 pm 

Citaat:
maar alleen maar zachtjes "neen" zeggen
Begrijp me goed, dit gaat over een pup, tegen mijn vijf jarige reu loop ik niet te fluisteren. Ze mogen bij ons lang pup zijn, we leggen er dus niet te jong al veel druk op. (Dit hebben we overgehouden uit de KNPV-tijd.) We brengen ze natuurlijk wel alles bij wat ze nodig hebben. Als je hier de tijd voor neemt, en het geduld kunt opbrengen, hoef je niet al te veel te corrigeren en heb je genoeg aan je stem. Zo hebben we de herders, Bouvier en terriers opgevoed, afgericht en voorgebracht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 10:03 pm 

Citaat:
maar blaffen is wel een dingetje als ik er niet ben. ben ik er wel dan laat ze het uit haar hoofd, maar bij vrouw en dochter grijpt ze haar kans

Hier is misschien wel een oplossing voor: leer haar te blaffen op commando en leer haar ook stil te zijn. Dus: bij 'luid' mag ze blaffen en op 'stil', moet ze stil te zijn. Leuk om te leren, blaffen met een beloning en bij stil ook een beloning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 23, 2016 6:02 am 

sprak gisteren iemand die les geeft op een positieve training
zegt ook tegen mij bij een herder werkt dat niet altijd
nee bazinga had er bv een handje van om tegen de kennelpanelen te springen
wil ik niet hebben dus heb het een paar keer geprobeerd met nee
nou werkte dus niet dus bij nekvel binnen gezet
werkte dus wel
bazinga heb ik alleen de basis geleerd zit en af
volgen hoeft niet want ze sjokt maar wat mee
meer heb ik niet nodig want ze is nu gewoon huishond
dus zij is wel anders opgevoed als de andere wat het blaffen betreft
beide dalton en bazinga zijn geen overmatige blaffers van pup af aan ingedimd
jessie blafte als ik thuis kwam
afgeleerd door haar te negeren en alleen aan te halen als ze stil was
nu doet ze dat niet meer bij mij
wel bij mijn man daar word ze door vertroetelt
erger ik me dood aan :evil:
als ik haar kam als ik alleen ben gaat dat goed
als chris thuis is piept ze allemaal aandacht van hem dus vind hij het weer zielig
die kleintjes manipuleren mensen
mij niet klein of groot dezelfde behandeling zo zie ik het
moet toch eerlijk zeggen dat ik dus echt geen kleine hondjes mens ben
dus er ook weinig van kan hebben
dus ook erg streng met haar ben
als ik bij bazinga boos word rent ze haar bench in :lol:
ze is nu aan het puberen
maar weet precies wanneer ik mijn geduld verlies
de andere dramde veel langer door
er is nu wel een heel groot verschil
dus verschilt ook van karakter van je hond

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 23, 2016 6:11 am 

oja om er even op terug te komen
jessie ligt dus altijd bij mij
wat mijn man niet zo leuk vind zeg ik dat komt omdat ik regels heb honden hebben dat nodig
ook zij is niet bang voor me
heb altijd 2 honden aan mijn voeten
dus streng zijn is niks mis mee
en die puppysnuitjes trap ik niet zo in ben van begin afaan duidelijk wat wel en niet mag

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 23, 2016 7:44 am 

Trudy schreef:
Citaat:
maar blaffen is wel een dingetje als ik er niet ben. ben ik er wel dan laat ze het uit haar hoofd, maar bij vrouw en dochter grijpt ze haar kans

Hier is misschien wel een oplossing voor: leer haar te blaffen op commando en leer haar ook stil te zijn. Dus: bij 'luid' mag ze blaffen en op 'stil', moet ze stil te zijn. Leuk om te leren, blaffen met een beloning en bij stil ook een beloning.

dat is echt een hele goede !! dat ga ik proberen ! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb: zo simpel eigenlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 24, 2016 9:31 am 

Citaat:
als ik bij bazinga boos word rent ze haar bench in :lol: ze is nu aan het puberen maar weet precies wanneer ik mijn geduld verlies
en die puppysnuitjes trap ik niet zo in ben van begin af aan duidelijk wat wel en niet mag
volgen hoeft niet want ze sjokt maar wat mee

Daarin verschillen we dus, ik verlies mijn geduld niet en wil ook niet ze daar bang voor zijn. Ik "trap" ook niet in puppysnuitjes maar ze behoren wel toe aan jonge dieren die uit hun natuurlijke leefomgeving worden gehaald, weg van hun broertjes en zusjes, weg van de moeder. Daar werden ze begrepen en werd hun taal gesproken. Zeker omdat ze eigenlijk veel te jong het nest verlaten geef ik ze graag de tijd en de ruimte om pup te zijn en onze taal te leren begrijpen. Daarom maak ik het op onze manier (zoals beschreven) duidelijk. Werkt ook goed, tot nu toe zijn ze steeds met een week zindelijk. En door er niet te veel druk op te leggen geven we ruimte aan het eigen temperament. Weinig stress voor de pup, weinig stress voor ons. We genieten er dan ook altijd enorm van!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 24, 2016 11:03 am 

Bij mij mogen ze zelfs pup zijn tot een jaar, maar wel met regels, daarna trek ik de teugels wat aan.
Dat kregen ze ook in het nest en dus ook bij mij. Ik heb nog nooit gezien dat een moeder hond rustig gaat "praten" met haar puppies. Als ze iets doen wat niet mag word daar korte metten mee gemaakt. Wij kunnen zo hard corrigeren nooit na doen. Een tikkie op de kop of een kneepje in de flank gaan ze dus echt niet dood van. Geeft duidelijkheid.
Eigenlijk heel logisch voor een hond.
Moeder hond liefkoost met de bek en straft met de bek. Wij liefkozen met onze handen dus ook straffen we met onze handen. Geeft een pup alleen maar duidelijkheid en geborgenheid. Ik heb nog nooit honden gehad die dat niet begrepen ! En mijn honden zijn ook nooit BANG geweest voor mij. Als je hond bang voor je is , heb je duidelijk iets fout gedaan. Duidelijkheid geeft een hond alleen maar zekerheid en dat vind een hond veel fijner dan dat verwennen van tegenwoordig zonder straffen. Daar komen al die bijtproblemen van tegenwoordig vandaan. Geen duidelijkheid geeft problemen!!

Nu heb ik het niet over de dweilen (kyno hondjes om even de knuppel weer in het hok te flikkeren) , daar hoef je maar boe tegen te roepen en ze liggen op hun rug. Ik heb het nu over honden met karakter die gewoon kunnen incasseren en doorgaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 24, 2016 11:49 am 

Die regels leren ze hier ook maar we geven ze wel de tijd om ze te leren begrijpen. Alles naar vermogen. (Je stuurt een peuter ook niet naar de middelbare school). Als je de moeder met haar pups bezig ziet, wordt de belhamel gestraft en direct weer gelikt/verzorgd, dat 'goedmaken' wordt door de meeste mensen wel vergeten! En als de deugniet door ma wordt gestraft dan is het omdat hij blijft klieren/bijten (ondanks waarschuwing) of te hard bijt. Maar dan hebben we het wel over natuurlijk hondengedrag, en dat is iets heel anders dan al die regeltjes die wij, mensen, voor hem verzinnen.

Duidelijkheid kun je natuurlijk ook geven zonder te straffen.
Bijtproblemen kunnen ook ontstaan door te straffen, bv op het verkeerde moment of wanneer de hond niet begrijpt wat hij verkeerd heeft gedaan. Ik ben bang dat er heel veel mensen de lichaamstaal van hun hond niet begrijpen.

Ha, ha, het is nog net als vroeger: de KNPV kijkt neer op IPO en de IPO op showhondjes (alleen werd het vroeger 'mollenvangers' genoemd)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 24, 2016 12:29 pm 

Trudy schreef:

Ha, ha, het is nog net als vroeger: de KNPV kijkt neer op IPO en de IPO op showhondjes (alleen werd het vroeger 'mollenvangers' genoemd)

Zo neer kijk ik niet ..
Ik ga namelijk zelf naar show met mijn Oliver ;) . Een van mijn beste vriendinnen heeft grote poedels en showt er behoorlijk goed mee. Het leuke is alleen wel dat ze dus ook IPO doet met dat "showhondje". En de hond dus karakter bezit!!
Ik probeer het als duidelijk voorbeeld te geven . Uitzonderingen bevestigen de regel... Maar helaas over het algemeen zit er niet veel karakter in de zo genoemde show lijnen. Zou het graag anders zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 24, 2016 3:37 pm 

een bange hond krijg je als je hem mishandeld
niet met gewoon straffen
bazinga is vlug onder de indruk
maar dat was baziel ook
beans was weer zelfverzekerder niet zo vlug onder de indruk
maar wat is bazinga een makkie
dat ben ik niet gewend hoef haar ook weinig te straffen
en ja ik verlies mijn geduld
ben een opvliegend mens
2 keer nee is genoeg
dan ben ik het beu
ik kon geen hond meer van de werklijn
maar mis wel de aktie
sommige mensen klagen over het drukke van hun hond
ik houd daar juist van
dus misschien komt er dan toch nog de kleinere formaat adhd hond
de beruchte jackrussel :lol:
als het kon kwam er ook nog een x mechel
maar dat kan niet meer zeker 10 jaar moet je rekenen
met 4 grote honden in je huis toen dan en toendertijd nog veel werken
hadden ze bij mij niet lang de tijd om pup te zijn
bazinga heeft dat wel omdat ik nu meer tijd daarvoor heb
dalton word oud en jessie tja
dus zij heeft meer geluk en heeft eigenlijk een luizeleventje
altijd is ze bij me kijkt me constant aan
maar ben wel iemand van regels zeker in huis
ook al als ze heel klein zijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur