Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 20, 2019 12:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: te lief opvoeden
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 12:09 pm 

Met Rebecca eens, hier wordt ook niet van mijn bord gegeten maar dit kan op een rustige manier worden bijgebracht. En zeker nu eten al een moeilijk punt voor haar is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 2:01 pm 

Rebekka schreef:
Er zijn meerdere wegen om tot het resultaat te komen van een goed luisterende hond. En eerlijk gezegd denk ik dat Bazinga nu dus (pas) goed luistert bij stemverheffen omdat hem dat geleerd is. Bij Tijn hoefde ik (uiteindelijk) rustig nee te zeggen en dan luisterde hij ook... en idd... nee is nee....

Vraag jij je nooit of ofdat er ook andere types zijn dan Tijn?
Maw honden die echt wel iets meer nodig hebben dan 'wil je dat aub niet doen?'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 2:13 pm 

Elke - Ago schreef:
Rebekka schreef:
Er zijn meerdere wegen om tot het resultaat te komen van een goed luisterende hond. En eerlijk gezegd denk ik dat Bazinga nu dus (pas) goed luistert bij stemverheffen omdat hem dat geleerd is. Bij Tijn hoefde ik (uiteindelijk) rustig nee te zeggen en dan luisterde hij ook... en idd... nee is nee....

Vraag jij je nooit of ofdat er ook andere types zijn dan Tijn?

nee hoor dat weet ik.... mijn vorige hond...

En met je tweede zin ben ik het o.a. daarom niet eens....

(PS. ik vind de toon die je zet niet echt leuk. Ik vind het suggestief en neerbuigend. En dat valt me vaker op. Ik vind dat erg jammer)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 3:14 pm 

ik zeg mijn commando zit en af ook kort en krachtig
en ben duidelijk wat ik wil schreeuwen doe ik niet hef alleen mijn stem
en ja zo voeden wij op
dus zal ze idd niet beter weten
trouwens zo deed harrie het ook hoor bij zijn honden
niks vreemds aan ik vind ook niet dat iemand neerbuigend doet maar opvoeding doet iedereen op zijn manier de 1 wat harder als de ander
als ik met stem verheffen wat bereik is het goed

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 3:24 pm 

Sil schreef:
ik zeg mijn commando zit en af ook kort en krachtig
en ben duidelijk wat ik wil schreeuwen doe ik niet hef alleen mijn stem
en ja zo voeden wij op
dus zal ze idd niet beter weten
trouwens zo deed harrie het ook hoor bij zijn honden
niks vreemds aan ik vind ook niet dat iemand neerbuigend doet maar opvoeding doet iedereen op zijn manier de 1 wat harder als de ander
als ik met stem verheffen wat bereik is het goed

Nee hoor... nix mis mee... tenminste, dat vind ik...

Punt wat ik naar jou bedoel is dat er meer methodes zijn, om hetzelfde doel te bereiken. Daar zit dus verder geen waarde oordeel aan ;) Tis alleen een verkeerd beeld als je denkt dat ik niet consequent ben, dat Tijn alles mag enzo. Slechts een andere methode van aanpak, waar ik toch een negatief puntje aan merkte. Daar ging de topic over ;)

Het toverwoord van "goed" opvoeden is naar mijn mening consequent zijn. En dat zijn we denk ik beiden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 4:08 pm 
Site Admin

Rebekka schreef:
Het toverwoord van "goed" opvoeden is naar mijn mening consequent zijn. En dat zijn we denk ik beiden.

Dat maakt 90% uit van wat voor hond je krijgt als hij groot is geworden.
En ja soms roepen wij wat harder naar Max, niet dat hij doof is, maar om kracht bij te zetten, stoppen nu direct.
En dat harde roepen hebben voornamelijk gedaan toen hij jong was, zeg zo beneden een jaar.
Na die tijd zijn situaties geoefend en bekent.
Wat niet bekent is, is dus ook niet voor mij dan zal Max aan de riem gaan.
Ik wil geen moeilijkheden voor hem, en vooral voor anderen niet.

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 4:14 pm 

Theo Postma schreef:
Rebekka schreef:

Dat maakt 90% uit van wat voor hond je krijgt als hij groot is geworden.
En ja soms roepen wij wat harder naar Max, niet dat hij doof is, maar om kracht bij te zetten, stoppen nu direct.
En dat harde roepen hebben voornamelijk gedaan toen hij jong was, zeg zo beneden een jaar.
Na die tijd zijn situaties geoefend en bekent.
Wat niet bekent is, is dus ook niet voor mij dan zal Max aan de riem gaan.
Ik wil geen moeilijkheden voor hem, en vooral voor anderen niet.

Theo

Hihi... bij ons dus andersom..., Nooit mijn stem verheven... ook toen hij al puberde niet.... en nu af en toe dus wel....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 6:37 pm 

Citaat:
Er zijn meerdere wegen om tot het resultaat te komen van een goed luisterende hond.

Citaat:

Rebecca schreef, zeer terecht, dat er meerdere wegen zijn om tot resultaat te komen van een goed luisterende hond. Ze staat open voor nieuwe, of andere opvoedmethodes. We weten steeds meer en als we meer van de hond weten en leren "lezen" dan kunnen we veel stress voorkomen. Zijn we echt nog steeds blij met een hond met de oren plat in de nek?
Over trainers als Simon Prins en Gerard Straatman, die zich zo bewezen hebben, en juist "met honden die echt wel iets meer nodig hebben", horen we jullie niet. Ook niet over dat geweldige stuk dat Prins heeft geschreven en over de resultaten. En dan vraag ik me af: als je weet dat het ook op die andere manier kan en je een hond kunt afleveren die betrouwbaar is, voor een ander en voor jezelf, is het dan een gebrek aan vertrouwen in jezelf dat je daar niet voor kiest?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 6:58 pm 

Nou als ik mijn vorige hond ( X Dober Cairo ) zo "lieve "opvoeding had gegeven,dan had ik hem weg moeten doen omdat hij mij dan niet meer als baas zou zien.En dan druk ik mij nog gedeesd uit.Dan waren er ongelukken gebeurd.
Bij Cairo moest ik soms fysiek toepassen.Tik ,nekvel
Dan kon ik Nee bij blijven zeggen als ik het op de lieve maner had gedaan.Nou dan verliest het woord Nee ook aan kracht,dus 1 keer Nee geen effect dan een Nee met een tik.De volgende keer was èèn Nee dan al wel voldoende.
Cairo had een heel sterk karakter.

Bij Dorian heb ik in de opvoeding nooit echt vaak mijn stem hoeven te verheffen,alles verliep altijd heel soepeltjes.
Als ik buiten loop en ik roep met een hele harde luide stem Dorian dan stopt hij gelijk en heb ik zijn aandacht.
Binnen geldt dat precies hetzelfde.(omdat hij niet gewend is dat ik schreeuw tegen hem ,schreeuw ik dan heb ik gelijk zijn aandacht)
Ik hou er niet van om tegen een hond te schreeuwen, tuurlijk stem verheffen was soms best wel eens nodig,maar dan meer om kracht aan een commando te geven.

Laatst bijgewerkt door watervrouw op do apr 14, 2016 7:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 7:04 pm 

ik weet niet of het met vertrouwen te maken heeft
ikzelf heb weinig geduld met pups al moet je dat misschien wel hebben
net zit ze bv iets bewust kapot te maken dan zeg ik moet dat kapot!
stopt gelijk ze weet goed wat ik daarmee bedoel
ik wil graag een pup om naar mijn hand te zetten maar ben niet echt een pup mens
dus dat wil zeggen al jong leren wat ik wil en niet wil
daarom geef ik ook toe heb weinig geduld en het heeft wel altijd gewerkt
ik had 4 grote honden en als ik riep allemaal naar bed :lol:
liepen ze allemaal naar hun mand
ook bazinga leert dat en kent dat. ook nu klaar en naar bed :lol:
zo zeggen wij dat
heb pas geduld als ik ze echt train zoals af en blijf
vooruit sturen etc dan neem ik daar wel de tijd voor
kwam toevallig een kennis tegen die bordercollies heeft en die bazinga ook corrigeerde
omdat ze in zijn jas wilde bijten mag ze niet en hij weet dat en ik had het niet gezien
ben alleen maar blij dat degene het zelf even doet

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 7:07 pm 

Trudy schreef:
Citaat:
Er zijn meerdere wegen om tot het resultaat te komen van een goed luisterende hond.

Citaat:

Rebecca schreef, zeer terecht, dat er meerdere wegen zijn om tot resultaat te komen van een goed luisterende hond. Ze staat open voor nieuwe, of andere opvoedmethodes. We weten steeds meer en als we meer van de hond weten en leren "lezen" dan kunnen we veel stress voorkomen. Zijn we echt nog steeds blij met een hond met de oren plat in de nek?
Over trainers als Simon Prins en Gerard Straatman, die zich zo bewezen hebben, en juist "met honden die echt wel iets meer nodig hebben", horen we jullie niet. Ook niet over dat geweldige stuk dat Prins heeft geschreven en over de resultaten. En dan vraag ik me af: als je weet dat het ook op die andere manier kan en je een hond kunt afleveren die betrouwbaar is, voor een ander en voor jezelf, is het dan een gebrek aan vertrouwen in jezelf dat je daar niet voor kiest?

Wie je met "jullie" bedoeld laat ik even in het midden. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om het te lezen.
En wat betreft trainen juich ik alle methodes toe mits het bij de hond en geleider de juiste weg is. Het kan misschien wel bij de geleider passen en niet bij de hond, ook andersom komt voor. Belangrijk is dat zowel hond als geleider de weg nemen die hen samen sterker maakt. En of dat nu met koekjes is of met een schop onder de hol. Af stemmen op de combinatie is het belangrijkste !

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 7:09 pm 

loontjuh schreef:
Trudy schreef:
Citaat:

Citaat:

Wie je met "jullie" bedoeld laat ik even in het midden. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om het te lezen.
En wat betreft trainen juich ik alle methodes toe mits het bij de hond en geleider de juiste weg is. Het kan misschien wel bij de geleider passen en niet bij de hond, ook andersom komt voor. Belangrijk is dat zowel hond als geleider de weg nemen die hen samen sterker maakt. En of dat nu met koekjes is of met een schop onder de hol. Af stemmen op de combinatie is het belangrijkste !

Mee eens!!
En die schop onder zijn hol had Cairo zo nu en dan echt wel nodig :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 7:17 pm 

ook helemaal mee eens
als bazinga netjes meeloopt zeg ik met een hoog stemmetje grote meid
is ze heel blij dus dat is haar beloning als ze wat goed doet
dalton is een driftkikker dus daar had ik wel wat meer voor nodig
iedere hond is anders en bazinga is gevoelig op mijn stem
vind ik alleen maar fijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 10:07 pm 

Trudy schreef:
En dan vraag ik me af: als je weet dat het ook op die andere manier kan en je een hond kunt afleveren die betrouwbaar is, voor een ander en voor jezelf, is het dan een gebrek aan vertrouwen in jezelf dat je daar niet voor kiest?

Dit is mijn jongste reu, als je stress signalen ziet, bedrukt gedrag of wat dan ook, dan hoor ik het graag.
https://www.facebook.com/elke.vangils.5/posts/10154466550354769?notif_t=like&notif_id=1460623386739473

Het is erg makkelijk om bepaalde dingen af te keuren, doe ik zelf ook (veel te) makkelijk. Soms moet je eerst kijken naar de situatie waarover gesproken wordt. Het type hond waar Inge, Loontjuh en ikzelf over spreek is niet te vergelijken met de 'standaard' Hollander. Dit appelen met peren vergelijken. Natuurlijk worden ook deze honden ook positief opgebouwd.
Als ik hier al lees dat men problemen heeft met honden onder controle te houden bij konijntjes, loopse teven, ... hoe kan je een hond met extreme driften dan onder controle houden?
Ik zie ook erg mooie resultaten met bepaalde (positieve) methodes, ik train ook zo positief mogelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 14, 2016 10:22 pm 

Elke - Ago schreef:
Trudy schreef:
En dan vraag ik me af: als je weet dat het ook op die andere manier kan en je een hond kunt afleveren die betrouwbaar is, voor een ander en voor jezelf, is het dan een gebrek aan vertrouwen in jezelf dat je daar niet voor kiest?

Dit is mijn jongste reu, als je stress signalen ziet, bedrukt gedrag of wat dan ook, dan hoor ik het graag.
https://www.facebook.com/elke.vangils.5/posts/10154466550354769?notif_t=like&notif_id=1460623386739473

Het is erg makkelijk om bepaalde dingen af te keuren, doe ik zelf ook (veel te) makkelijk. Soms moet je eerst kijken naar de situatie waarover gesproken wordt. Het type hond waar Inge, Loontjuh en ikzelf over spreek is niet te vergelijken met de 'standaard' Hollander. Dit appelen met peren vergelijken. Natuurlijk worden ook deze honden ook positief opgebouwd.
Als ik hier al lees dat men problemen heeft met honden onder controle te houden bij konijntjes, loopse teven, ... hoe kan je een hond met extreme driften dan onder controle houden?
Ik zie ook erg mooie resultaten met bepaalde (positieve) methodes, ik train ook zo positief mogelijk.

JA dag Elke.... je maakt er een mooi verhaal van... Ten eerste worden andere aanpakken niet afgekeurd (behalve het TT gebeuren, daar zijn verschillende meningen over, hoewel ik ook gemerkt heb dat dat misschien wel meer in jouw hoofd zit dan het daadwerkelijk zo is) en ben jij volgens mij degene die bepaalde aanpak afkeurt... En IK heb de topics over konijntjes en loopse teven gestart... Niet omdat er "problemen" zijn, maar om te sparren hoe je iets het beste aan kan pakken. En ik kan heus zelf ook dingen bedenken hoe ik het aan kan pakken, maar weet je... je bent wijzer als je vraagt en open staat voor andere ideeen, dan als je alle wijsheid in pacht denkt te hebben. Denk daar maar eens over na.

Knap trouwens dat je weet dat mijn hond minder driften heeft dan die van jou....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur