Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu ma okt 22, 2018 11:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vuurwerk
BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 11:43 am 

Eigenlijk zit ik um een beetje te knijpen voor oud en nieuw. Wij kunnen dit jaar voor het eerst weg met oud en nieuw en dat gaan we dus ook doen. Eigenlijk helemaal niet gedacht aan Tijn. Die moet alleen thuisblijven.
Onze vorige hond had helemaal geen stress om vuurwerk... ipv dat had ik stress, omdat hij geneigd was om het gooien van rotjes als apporteerspel te zien... :shock: Nee, die vond het juist geweldig leuk, hihi...

Tijn heeft vorig jaar voor het eerst o&n meegemaakt. Op zich ging het in de aanloop ernaartoe prima. Wel wat schrikken bij een knal, maar niet echt een probleem. Om 12 uur heb ik hem toen in de bench opgesloten. Dit vooral om praktische redenen. Ik heb 4 kinderen die allemaal steeds naar binnen en naar buiten lopen, ik was erg bang dat de hond zou ontsnappen. Zelf was ik ook buiten, maar volgens mijn schoonmoeder is hij wel erg onrustig in de bench geweest. wat ik me daarbij moet voorstellen weet ik niet.

Nu (al!) hoor ik af en toe vuurwerk. Tijn reageert er erg sterk op. veel sterker dan vorig jaar. Zijn reactie bestaat voornamelijk uit heel hard blaffen. (zoals waakse honden blaffen)

Ik durf zoals het er nu uit ziet niet weg om hem alleen te laten, dus ik heb bedacht als de sodemieter te gaan trainen op knal en vuurwerkgeluiden.

Mijn plan:
1) ik koop een vuurwerk cd die ik elke dag ff op zet. Tijdens dat deze cd op zet ga ik zeker de eerste keren met hem spelen.
2) ik koop kindervuurwerk en/of een klappertjespistool. Elke dag tijdens het uitlaten, tijdens het spelen laat ik een paar keer een knal af gaan. Eerst wat zachtere, en dan in de loop van deze maand steeds wat hardere knallen. Zo kan hij naast knallen ook wennen aan kruitlucht en lichtflitsen.

Afhankelijk van zijn vorderingen kan ik hem nog een kalmeringsmiddel geven (geen spierverslapper dus) voor we weggaan
Als ik inschat dat het echt niet lukt, dan moet ik mijn afspraak maar afzeggen, maar daar ga ik nu nog even niet van uit.

Wat denken jullie, zal het werken?
Hebben jullie ervaring met vuurwerktraining? Hoe deden jullie dat?

Profiel  

Berichttitel: Re: vuurwerk
BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 12:37 pm 

heb nooit vuurwerk training gedaan
ik persoonlijk zou ook geen hond alleen laten maar dat is persoonlijk
beans was helemaal gestresst en erg bang rilde als een rietje
maar gaf ik nooit niks baziel en shela waren altijd rustig
dalton blaft heel de buurt bij elkaar is niet bang
maar die neem ik snachts mee in de schuur ben bang dat er een vuurpijl in zijn kooi vliegt
en daar zit ik mijn tijd uit tot mijn man belt dat het veilig is erg gezellig :?
maar ja het moet zo maar even
wat jessie doet weet ik niet
maar hier is het extreem hoor zit in een achterbuurtje en al vraag je of dat ze overdag rekening met je honden willen houden nee hoor ze kwamen wel even waarschuwen dat er weer een groot vuur kwam
toch netjes :lol: :lol:
het is hier goed wonen hoor maar niet echt met je honden helaas
maar om antwoord op je vraag te geven heb geen ervaring
met vuurwerk cds ook niet met pilletjes
kan je alleen vertellen dat d.a.p niet werkt zon ding voor in het stopkontakt
bij mij moeten ze er helaas maar even doorheen
laat ze wel altijd met de auto alleen savonds nog even uit op een rustige plek

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 7:35 pm 

Kan je hem niet meenemen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 8:40 pm 

loontjuh schreef:
Kan je hem niet meenemen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wij gaan naar familie met hele jonge kinderen die heeeeel bang zijn voor honden. Het is niet de bedoeling dat zij steeds in hun eigen huis op hun hoede moeten zijn. (of zich iig zo voelen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 9:00 pm 

Misschien heb je vrienden of familie met kennis van honden, of beter nog met een hond die niet bang is van vuurwerk, die Tijn bij zich willen nemen? Ik zou hem zeker niet alleen thuis laten.
Gebruik geen kalmeringsmiddelen (sedatiemiddelen, sufmakertje) als calmivet, vetranquil ed. De dieren worden hier meestal wel suf van, maar horen de geluiden nog net zo goed en zijn nog net zo angstig, maar zijn alleen te suf om hun angstgedrag te vertonen. De hond lijkt rustig, maar is het beslist niet.
Een uitzondering hierop is Rescue Remedie dat juist heel geschikt is als het dier erg angstig begint te worden. (In de bek geven)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 9:28 pm 

Je mag Tijn wel bij ons brengen hoor, Max is redelijk schotvast voor vuurwerk.
Hij vind het niet leuk, maar gaat niet vreemd doen.

Theo

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2015 10:00 pm 

@ theo... nu baal ik echt dat ik helemaal aan de andere kant van Nederland woon, want ik had hem echt wel gebracht HHlach

@ trudy, helaas ken ik niemand (behalve theo ;) ) waar ik um heen kan brengen. Eigenlijk heeft niemand in mijn directe omgevig een hond als ik zo eens bedenk. Tis natuurlijk ook nog eens een keer niet zo'n handige dag.
De enige die ik kan bedenken is mijn vader, maar die zal w.s. erg angst-bevestigend naar hem toe zijn, dus niet zo'n goed plan.

Ik denk echt dat ik eerst op trainen wil inzetten. Nogmaals, hij komt nog niet bang over, maar hij reageert heftig. Hij slaat aan en het duurt even voor we hem kunnen stoppen met blaffen. Als het trainen niet werkt, dan ... euh,,.. dan moet ik een plan B hebben. hihi...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 08, 2015 6:53 am 

plan b laat de mensen naar jou toe komen en leg hem gewoon op een rustigeplek
nou ben ik iemand die de honden voor laat gaan
voordat ik zelf plezier heb dus blijf altijd thuis
het is maar 1 nacht ga de volgende dag naar vrienden
opgelost :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 08, 2015 4:08 pm 

Tja ik zou mijn hond(zelfs mijn vorige honden) nooit alleen laten met vuurwerk.
Moet er niet aan denken,bij mij is er een paar jaar geleden een raampje gesprongen door een vuurwerk"bom". Stel je voor dat ik toen niet thuis was.
Nu is Dorian daardoor toch wel heel bang geworden,maar als we niet thuis zijn en het gaat onweren/vuurwerk dan gaat hij slopen..Als wij erbij zijn vertrouwt hij op ons,slopen doet hij dan niet,maar hij is dan wel extreem gestresst.

Maar ook al zou Dorian er niet bang van zijn,zou ik hem nooit alleen thuis laten op zo avond,Marko is gelukkig vrij op oudejaarsdag en de dagen erna ook.

Dus mss toch een logeerplekje voor hem zoeken of ze bij jouw thuis uitnodigen ?

En als het echt niet anders kan is mss een pension nog een optie ?

Laatst bijgewerkt door watervrouw op vr dec 11, 2015 8:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 08, 2015 9:48 pm 

Ik ben niet zo bang voor vuurwerk "ongelukken" als hoe jij het omschrijft watervrouw. Er is hier voldoende sociale controle en er zijn genoeg buurvrouwen en mannen met de sleutel van ons huis. Nood breekt wet en ze zouden de hond opvangen en mij zsm bellen, zodat ik direct naar huis kan komen. Ik kan ook sowieso vragen of ze even bij hem gaan kijken om bijvoorbeeld half 12 en half 1...
Een pension voelt niet goed. Ik heb liever dat hij gewoon veilig in zijn of een eigen omgeving is. Heel misschien heb ik toch een logeerplekkie voor hem. Maar ik weet niet of dit een goed plekje is. Tijn is er wel vaker. Deze persoon gaat hoogst ws de angst van Tijn erg bevestigen. Ik ben er nog niet over uit of ik dat een goed plan vind. Maar goed... het is nog geen oudjaarsavond.

Hoe dan ook hebben weinig mensen ervaring met vuurwerktraining als ik het goed begrijp.

Ik heb vandaag de cd binnen gehad. Hij was echt not impressed van de vuurwerkgeluiden van de cd. Ging zelfs voor de box liggen slapen. En hij stond echt wel behoorlijk hard. Volgende week even de buren waarschuwen dat er heel had vuurwerk in ons huis te horen is en dat niet een restje van vorig jaar is.

Ik had trouwens nog wat vuurwerk van vorig jaar. Wat grondbloemetjes. Ik heb deze gisteren tijdens het spelen buiten aan laten steken door mijn man. Hij reageerde er heel even op, ik helemaal niet en uiteindelijk was dat ook gewoon goed voor Tijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 11, 2015 9:09 pm 

Hier wordt hoor je nu al zo af en toe wel een knal,nu net ook nog een knal,hij staat dan op,kijkt even en draait zich dan om om zich weer te laten vallen op de bank,nu ligt hij dus ook weer lekker naast mij.

Hier vallen de aantal knallen nog wel mee,pas een paar daagjes voor oudjaar en op de dag zelf kan echt soms echt wel heftig zijn.
Ik heb de jaren hiervoor al van alles geprobeerd.Bach,Tttouch homeo pilletjes,maar niks helpt echt goed
Ga volgende week even langs de D.a even vragen wat zijn nog meer hebben.Heb gehoord van Alprazolam.dus even vragen wat hun advies is.

Fijn dat er bij jouw goede burencontrole is dan.Hier heeft ooit de buuf aangeboden om dan op Dorian te letten als het gaat onweren of op oudejaarsdag(als wij allebei moeten werken)maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.Vind mijn buurman nou niet echt een hondenman en vertrouw Dorian daar echt niet aan toe. HHroll HHroll

Fijn dat je mss een logeerplek voor Tijn heb.

Ik heb toen Dorian jong was wel de Cd gedraaid,maar daar reageerde hij niet op,was er ook niet bang voor,tot die vuurwerkbom en nu hij ouder wordt reageert hij ook al zo sterk op onweer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 11, 2015 11:30 pm 

Toevallig op de radio een oproep gehoord van de voorzitter van de vereniging van hulphonden om rekening te houden met deze groep gehandicapten en hun honden. Uit ervaring weet ik dat deze dieren van jongs af aan heel goed getraind zijn en pas goed gekeurd worden voor het zware vervolgtraject als ze geen angst vertonen voor onweer en vuurwerk (en andere geluiden). Het gebeurt echter ieder jaar dat er honden voorgoed worden "verknald" door een traumatische ervaring met vuurwerk. De hond is dan ongeschikt geworden voor zijn werk en de (visueel)gehandicapte zit zonder zijn, eigenlijk onmisbare, hulp en een peperdure opleiding is voor niets geweest. Dit maakt dat veel blinden (soms weken lang) de straat niet op durven en anderen moeten vragen hun hond uit te laten omdat ze zelf het gevaar niet zien aankomen.
Hieruit blijkt dat ook de goed getrainde hond begeleid moet worden en door de aanwezigheid van zijn roedelgenoten gerust gesteld, als het vuurwerkgeweld losbarst. Wij sluiten altijd de gordijnen en hebben de tv op een wat hoger volume aanstaan. Als we elders zijn dan gaan we pas weg wanneer het ergste geknal voorbij is. HHtwijfel

Profiel  

BerichtGeplaatst: za dec 12, 2015 6:59 am 

nou hier lijkt het wel een oorlogsgebied
niet overdreven hoor veel illigaalvuurwerk
vorig jaar heb ik heel de plaats nog moeten schoonmaken snachts
lag gewoon helemaal vol troep
zat met dalton in de schuur en je hoort alles op dat dakje vallen leek wel of het hagelde
dalton reageert vooral heftig op de gillende keukenmeiden maar is niet echt bang

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2015 1:20 pm 

Hier kan het ook wel oorlogsgebied worden, maar daar hebben we zelf een groot aandeel in en wij zijn niet thuis, haha... Ik hou er wel van.

Ik hoorde ook van de week dat er een dierenarts is die in zijn eigen wijk een campagne aan het voeren is, dat men tussen 10 en 11 geen vuurwerk afsteekt, zodat mensen met een hond nog even een laatste rondje kunnen doen... Hoewel ik een uur erg lang vind vond ik het initiatief erg goed.

Hoe dan ook lijkt Tijn al wat te klimatiseren wat betreft vuurwerk. De knallen die ook bij ons nu al te horen zijn, daar slaat hij niet meer zo heftig op aan.... Doen we toch nog wat goed met die hond :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 20, 2015 9:30 am 

Ik zou je toch heel sterk afraden om hem alleen thuis te laten, hoe goed je ook je best doet hem er op voor te bereiden.
Als hij op 1 stuk vuurwerk toch al wat reageerde ..... tijden oud en nieuw wordt het klap op klap, en bouwt hij stress op, en op, en op, en op .... en krijgt geen tijd om het af te bouwen .... dan moet hij het ook nog helemaal alleen doen. Zijn vertrouwde roedel, waar hij toch steun van krijgt is er niet.
Echt niet doen. Als het echt moet zoek dan een goede oplossing voor hem. Eventueel 2 dagen bij de fokker logeren als die rustiger woont. Zo hebben wij ook wel honden geholpen.

Ik weet ik schrijf hier niet veel meer .... maar ik krijg het gevoel dat ik Tijn nu wel een pootje moet komen helpen HHwink

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur