Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo maart 24, 2019 8:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: agressief of angst?
BerichtGeplaatst: zo jan 04, 2015 6:55 pm 

Hallo,
Ik heb even een vraag... Wij hebben hier een Hollands/Mechelse herder, en zij is vrij angstig.
Omdat wij op een boerderij wonen, wandelden wij vrijwel nooit met haar, nu gaan we de laatste tijd wel regelmatig met haar naar het bos, om lekker te wandelen, en als het kan even los rond te rennen. Maar als wij andere honden tegen komen, zet Lilo haar nekharen rechtop, en begint erg te trekken aan de lijn, zodra de hond passeert is ze bijna niet meer te houden, als ze even mag snuffelen kalmeert ze wel weer, en lijkt te willen spelen (als de andere hond/baas het ook toelaat).
Nu is dus mijn vraag; hoe kan ik nou het beste omgaan met dat gedrag?

Profiel  

Berichttitel: Re: agressief of angst?
BerichtGeplaatst: zo jan 04, 2015 9:47 pm 

Onze vorige hond had dat ook wel. Ik vertaalde het naar opgewonden zijn, het spannend vinden, heel veel zin hebben. Zo van: ik wil, ik wil, ik wil, leuk, leuk, leuk...

Als je hond verder leuk speelt zou ik me geen zorgen maken over de hanenkam. Je kunt het trekken wel gaan afleren als je een andere hond tegen komt als het je stoort. Bijvoorbeeld door pas door te lopen als ze niet trekt. (meestal ongeveer onmogelijk als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben) of heel erg afleiden met een speeltje (jij bent leuker dan de andere hond)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 04, 2015 9:55 pm 

Hoe is ze verder in huis en op het erf? Hoe reageert ze op bezoek en onbekende geluiden? Is ze schrikachtig? Volgt ze aan de lijn, komt ze als je roept? Heb je ervaring met andere honden, speelt ze bv wel eens met (voor haar) bekende honden zoals die van buren , kennissen of familie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2015 2:34 pm 
Site Admin

hanekam komt hier ook vaak bij "positieve spanning" dus inderdaad opwinding omdat het leuk is. Het getrek aan de lijn wil je niet, probeer dan eerst op een afstand die groot genoeg is, dus nog voor al te grote opwinding ontstaat de aandacht van je hond te krijgen (met speeltje, of brokjes, of gek doen, wat dan ook. Als dat lukt kun je belonen door af te lijnen en te laten spelen. (dus oefenen met een hond die je kent en die goed samen kunnen). Dan afstand steeds kleiner maken, dus aandacht vragen, dan pas mag je spelen. HHwink

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur