Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr jun 22, 2018 7:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jonge honden cursus
BerichtGeplaatst: di okt 14, 2014 9:56 pm 

Hoewel Tijn (8 mnd) lekker pubert, doet hij het thuis heel goed. Hij kan al heel veel en vindt het meestal leuk om oefeningetjes te doen. (hoewel hij ook vaak zijn middelvinger op steekt, haha... zal vast wel weer over gaan)

Op de jonge honden cursus is het een heel ander verhaal. Hij is werkelijk waar super vervelend. Heeft geen aandacht meer voor mij. Hij springt, trekt aan de riem, jankt... een en al onrust. Het lijkt het ook wel in de loop van de les op te bouwen, tot hij zover "weg" is dat ik hem gewoon niet meer kan bereiken. De oefeningen zijn voor hem behoorlijk saai, dus doe ik tussendoor maar extra oefeningetjes om het iets interessanter te maken: lees minder lang hoeven wachten, want we moeten vaak veel en lang wachten.
Ik heb nu met de cursusleidster afgesproken dat ik halverwege de les even weg loop met hem om wat extra oefeningen met hem te doen en dat hij even uit de prikkels is, waar hij zo sterk op reageert. Echt veel zoden zet dit niet aan de dijk.

Inmiddels weet ik eigenlijk niet goed wat te doen. Ik ben geneigd om een keer goed ruzie met hem te zoeken, zodat ik weer in de picture sta. Maar ik heb geen idee of dat dat werkt, en bovendien is hij het helemaal niet gewend dat ik boos op hem ben, omdat hij thuis (ook met uitlaten/andere honden) eigenlijk altijd super lief is en goed luistert.

Profiel  

Berichttitel: Re: Jonge honden cursus
BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 11:50 am 

Misschien past deze cursus niet bij Tijn. Zijn er geen andere mogelijkheden?
Van een bekend kynoloog (keurmeester) kregen wij de tip om eerst een flink eind te gaan fietsen alvorens op cursus aan te sluiten. Tijn is daar nu nog te jong voor. Je zou nu even kunnen stoppen en over een paar maanden opnieuw instappen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 1:16 pm 

Naast gehoorzaamheid doe ik ook met hem speuren. Dat vindt hij heel leuk.

Toch vindt hij gehoorzaamheid thuis wel heel leuk om te doen.
Hij reageert alleen zo sterk op alle anderen, met name de groep van de behendigheid, die naast ons traint. Soms heb ik het idee dat hij denkt dat alle "kreten" die die baasjes tegen hun hond maken ( zoals doorrrrrrrrr enzo) , dat Tijn het idee heeft dat dat tegen hem is. En hij is al druk, maar dan gaat hij helemaal van het padje af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 15, 2014 2:35 pm 

Zie het helemaal voor me.(De behendigheid is natuurlijk voor een jonge hond veel spannender!) hhcool
Is een andere dag of tijd, met minder afleiding, niet mogelijk? Het lijkt mij niet zinnig om zo door te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 9:00 am 

Ben het met Trudy eens dat het niet zinvol is om door te gaan hiermee, zowel voor hond en baasje niet leuk. Hij wordt teveel afgeleid door allerlei andere
zaken, ach ja puberen, lastig maar gaat weer over, mijn ervaring is dat de ene hond er meer last van heeft dan de andere, Ella had het nauwelijks :D
Akim , onze tweede hond, daareentegen, :roll: Oostindisch doof, natuurlijk juist bij de kursus en thuis het liefste hondje van de klas, ben toen ook 'n tijdje gestopt.Maar het gaat over, geduld, geduld. Mijn moeder had altijd een mooie uitspraak; Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn!
Heb je al eens gedacht aan evt. een clickertraining, je bent dan veel meer individueel met je hond bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:00 am 

Er zijn bij ons in de buurt 2 honden scholen naar mijn weten. Ik speur bij de ene een ik doe gehoorzaamheid bij de andere. Die andere van de gg is de helft goedkoper, en omdat ik ook al speur bij de dure school heb ik voor de goedkopere gekozen als gg- school. Nu is de duurdere van een honden gedragstherapeut wat in dit geval natuurlijk wel fijn is.

Ik zit nu heel erg te dubben om over te stappen. .. maar ik ben dan 17 euro per week kwijt wat ik best veel vind. ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 10:46 am 

Je zou eens moeten informeren, misschien krijg je korting bij een tweede cursus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 1:54 pm 

ow dat is een goeie! Ga ik doen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 16, 2014 2:41 pm 

Rebekka schreef:
Hij reageert alleen zo sterk op alle anderen, met name de groep van de behendigheid, die naast ons traint. Soms heb ik het idee dat hij denkt dat alle "kreten" die die baasjes tegen hun hond maken ( zoals doorrrrrrrrr enzo) , dat Tijn het idee heeft dat dat tegen hem is. En hij is al druk, maar dan gaat hij helemaal van het padje af.

Oh, daar zou Zorro ook moeite mee hebben. Dat zie ik al voor me.

Ik zou in jouw plaats in elk geval voorlopig even stoppen met deze cursus, en dan maar gewoon thuis wat oefenen als een tweede cursus anders te duur wordt. Op dit moment is deze mate van afleiding gewoon te veel voor hem.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur