Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu zo maart 24, 2019 8:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: grommende/agressieve HH
BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 9:06 am 

Thuis hebben wij (gezin met oudere kinderen) een Hollandse Herder reu. We hebben hem als pup gekregen. Hij kreeg al snel praatjes en de dierenarts vond hem behoorlijk brutaal want hij bleef haar erg lang aankijken wanneer zij hem aankeek. Ze raadde ons aan hem goed duidelijk te maken wie de baas in huis is, dus dat doen we. We eten eerst zelf, daarna krijgt hij pas eten. We gaan zelf eerst de deur door en dan mag hij volgen etc.

Toch gedraagt hij zich niet netjes. Wanneer we naar hem toe lopen begint hij bijna altijd te grommen. Soms is het zelfs zo erg dat wanneer je je been beweegt in zijn richting dat je een snauw krijgt. Ook als je hem roept en hem wilt belonen door een aaitje begint hij te grommen. Soms ondanks dat zijn staart kwispelt. Het enige waar hij niet om gromt is zijn eten, omdat we vanwege onze vorige hond daar veel aandacht aan hebben besteedt toen hij pup was. Wanneer we het grommen negeren en te dichtbij komen krijg je vaak waarschuwend gedrag. Als we dat corrigeren loopt het vaak uit op een conflict waarbij onze hond op zijn zij ligt of naar de gang wordt gestuurd tot hij weer rustig is.

We merken dat onze hond veel beweging nodig heeft en nemen hem daarom elk weekend mee voor een grote wandeling in de duinen/bos. Hier geniet hij optimaal. Daarnaast nemen we hem regelmatig, naast de kortere wandelingen, mee op de fiets of voor een grotere wandeling in de buurt. Tijdens het fietsen bijt hij wel veel in mijn enkels. We zijn wel allemaal met werk of school bezig. Veelal is er wel iemand thuis, maar het komt ook wel eens voor dat onze hond de hele dag alleen thuis is.
Aan de lijn wil hij vaak het gevecht aangaan met andere honden, maar wanneer hij los loopt en er komt een roedel aan, komt hij achter mijn rug schuilen. Hij gaat vaak in het gras liggen voor andere honden als hij los loopt.

Wanneer er mensen/kinderen naar hem toekomen op straat begint hij enorm te grommen, blaffen en soms zelfs te happen. Ik moet hem dan echt met mijn volle gewicht tegenhouden. Als ik hem laat zitten en tussen ‘de uitdaging’ en hem ga staan blijft hij lang gefocust op ‘de uitdaging’. Wanneer de bel gaat, gaat onze hond helemaal los en springt bijna door de deur heen terwijl hij blaft. Visite durft eigenlijk niet meer bij ons binnen te komen omdat onze hond veel gromt en regelmatig blaffend is uitgevallen naar visite die niets doet. Gisteren hapte hij zelfs naar het gezicht van een vriendin (ouders op vakantie – hij lijkt nu nog meer moeite te hebben).

We willen onze hond heel graag helpen en hebben al twee keer een chemische castratie uitgevoerd om te kijken of hierin een oplossing ligt. Hij wordt van de chemische castratie wel iets liever en socialer, dus we willen een echte castratie wel doorzetten. Ik geloof alleen niet dat we er daarmee zijn.
Ik probeer hem nu naar me toe te roepen en gelijk een koekje te geven op het moment dat hij nog niet gromt om te kijken of het misschien een vorm van angst is.

Herkennen jullie dit? Of hebben jullie tips?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 9:39 am 
Site Admin

Het klinkt als een hond die niet voldoende uitdaging en leiding krijgt, waardoor hij zelf de leiding maar gaat nemen.
Hoe oud is hij en wat is zijn bloedlijn/stamboom?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 10:52 am 

Wat vervelend zeg, dat jullie hond het niet lekker doet. Wat goed dat jullie naar een oplossing zoeken!

Doen jullie naast de lange weekend wandeling nog iets met hem? bijvoorbeeld behendigheid of speuren?

Op zich is een wandeling alleen vaak niet voldoende voor een hh. Ze willen werken, opdrachten doen etc. Daar worden ze geestelijk moe (lees: voldaan) van. Vaak zijn ze dan in hun gedrag ook vele malen rustiger

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 7:34 pm 
Site Admin

Ik denk ook wat Inge zegt, hij neemt de leiding over. Bij vlagen klinkt het me bekend in de oren, onze Dingo is ook en hond die leiding wil, en daarnaast zoals Rebekka ook aangeeft een "baan" wil. Je moet hem geestelijk moe maken. De lange wandelingen in het weekend zijn niet genoeg. hij wil elke dag beweging, moe maken helpt echt bij dit soort problemen, je hond krijgt zo de indruk dat wanneer hij moe is, jij nog steeds fit bent, en dus fitter bent dan hem. Ook heeft hij gewoon minder de drang om om die plek in de roedel te gaan strijden. Geestelijk moe maken doe je naast de nodige lichaamsbeweging (wandelingen en fietsen). Ik vind zelf altijd dat met name speuren je hond redelijk snel geestelijk moe en voldaan is. Je zou kunnen kijken of je bij jullie in de buurt ergens kunt speuren, je kunt 1 les per week volgen en daar vervolgens (bijna) elke dag vd week mee aan de slag gewoon bij jou in de buurt! Dat is ideaal om je hond zijn energie in banen te leiden en je positie als leider duidelijker te maken zonder steeds een confrontatie aan te gaan.

Ik ben net als Inge ook wel benieuwd naar de afstamming van je hond, dat verklaart soms ook een beetje waar dit soort gedrag vandaan komt. Een werkhond wordt vaak heel bewust wat dominanter gefokt, hij kan er dus niks aan doen, maar je weet dan wel wat beter hoe je dit in goede banen kan leiden en er juist gebruik van kunt maken zodat je veel meer plezier van je hond hebt ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 3:04 pm 

Ik sluit me bij de vorige reacties aan maar heb nog wel een paar vragen:
Is dit jullie eerste hond?
Hoe oud is de reu?
Gedraagt hij zich bij alle gezinsleden hetzelfde?
Kan het zijn dat hij als pupje misschien te veel is gecorrigeerd (vanwege de waarschuwing van de dierenarts) en/of op het verkeerde moment?
Hoe reageren jullie op ongewenst gedrag?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 08, 2014 11:35 am 

Het komt op mij over als een behoorlijk gestresste hond. Het valt me op dat ik wel lees over castreren, maar niet over: naar een cursus gaan, of een gedragsdeskundige om advies / meekijken vragen. Dat lijkt me toch logischer om mee te beginnen.

Hoe dat grommen precies geduid moet worden, is vanaf een computerscherm niet zo te zeggen. Een hond kan tegen je grommen uit dominantie maar ook uit onzekerheid, en mijn eigen ervaring met hollanderreuen is dat het ook gewoon 'pruttelaars' zijn, waarbij je niet ieder grommetje meteen zwaar op hoeft te nemen.
Wat het meest van toepassing is op jullie hond..... is hiervandaan niet echt duidelijk. Het beste lijkt me om een gedragsdeskundige / gedragstherapeut in te schakelen die bij jullie thuis de situatie eens komt bekijken.

Ik zie dat je dit hele verhaal hebt geplaatst en daarna niet meer op het forum hebt gekeken, in elk geval niet ingelogd. Er is toch hopelijk niks ergs gebeurd?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur