Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu di jun 25, 2019 10:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kinderen en een hond
BerichtGeplaatst: do jan 16, 2014 8:31 pm 

overal lees je: kinderen en een hond mogen niet samen alleen. Een kind mag niet alleen de hond uitlaten etc etc.

Nu ben ik een over beschermende ouder, dus ik ben altijd heel consequent geweest in het scheiden van de hond en de kinderen.
Nu vraag ik me af: tot welke leeftijd is dat eigenlijk nodig. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het voor een kind van 5 niet verstandig is om de hond uit te laten, maar een kind van 15 zou dat wellicht wel kunnen. Hoewel ik ook wel eens een kind van 16 over de straat gesleurd heb zien worden.
Hoe hebben jullie dit aangepakt met jullie kinderen.
Lieten jullie de kinderen alleen thuis met de hond los als je een boodschapje ging doen? Vanaf welke leeftijd mochten jullie kinderen de hond alleen uitlaten?

Profiel  

Berichttitel: Re: kinderen en een hond
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2014 3:59 pm 
Site Admin

Wij hebben geen kinderen ;-) Maar ik kan me zo indenken dat dat nogal wisselt per kind en per hond. Het ene kind zal sneller verantwoordelijk zijn en inzien wat wel en niet kan met een hond, ook zal de een potiger zijn dan de ander op een bepaalde leeftijd. En dan heb je honden die zich voorbeeldig gedragen in alle situaties en dus eerder met een kind mee kunnen dan een hond die op sommige dingen heel sterk reageert zodat er ingegrepen moet worden, dan is het handiger dat er een ouder meeloopt lijkt me. Dus ik gok dat er niet echt een universeel antwoord op is, ik denk vooral je verstand gebruiken en de situatie inschatten HHwink

Profiel  

Berichttitel: Re: kinderen en een hond
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2014 12:18 am 

Citaat:
Maar ik kan me zo indenken dat dat nogal wisselt per kind en per hond. Het ene kind zal sneller verantwoordelijk zijn en inzien wat wel en niet kan met een hond, ook zal de een potiger zijn dan de ander op een bepaalde leeftijd. En dan heb je honden die zich voorbeeldig gedragen in alle situaties en dus eerder met een kind mee kunnen dan een hond die op sommige dingen heel sterk reageert zodat er ingegrepen moet worden, dan is het handiger dat er een ouder meeloopt lijkt me. Dus ik gok dat er niet echt een universeel antwoord op is, ik denk vooral je verstand gebruiken en de situatie inschatten HHwink

idd, het hangt heel erg af van de combinatie kind/hond. Wij hebben een zoon van 13 jaar (pdd nos/adhd) en die laat ik dus echt niet alleen met Kawa lopen, ik vind dat gewoon onverantwoord, niet omdat mijn hond niet te vertrouwen is, maar om wat hij onderweg tegen kan komen. Regelmatig lopen hier in de buurt veel jongere kinderen met honden die uitvallen, trekken en wat al niet meer.... (en dat zijn dan geen herders, maar van bull terriƫrs tot labradors en kleine keffers), moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als zo'n hond ineens los schiet en ik mijn zoon alleen met Kawa op pad heb gestuurd. Dus in mijn geval laat ik haar zelf uit, wil Danny mee en Kawa vasthouden, prima, maar beslist niet alleen met haar op pad. HHwink
En het alleen laten met de hond hebben wij langzaam opgebouwd, maar pas vanaf een jaar of 6. (de baby/peuter en begin kleutertijd ging Danny de box in als we even de kamer uit moesten, in die tijd hadden we 4 honden rondlopen en het was handiger om hem in de box te zetten ipv 4 honden in benches (wat ze niet gewend waren) te doen :oops:

http://www.ruwhaarfandag.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur