Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr aug 17, 2018 12:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 05, 2013 9:27 pm 

Ik wil dus een hollander bij m,n Xherderteef. Geen pup (misschien later eens). Wat is aan te raden ? een gecastreerde of een intakte reu ? M,n teefje is gesteriliseerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 12:31 pm 

Ik zou een karakter match maken, zelf geef ik wel mijn voorkeur aan intacte dieren.

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 06, 2013 9:23 pm 

Mijn ervaring is dat teven na een sterilisatie niet veranderd zijn. Met reuen heb ik geen ervaring. Van mensen hoor ik dat reuen wel veranderen na castratie. Wat ik hoor is dat ze niet alleen fysiek iets kwijtraken, maar ook tussen de oren iets weg, stukje karakter weg, en temperament weg. in het ergste geval levenslust weg ? Allemaal van horen zeggen. Is dit ook echt waar ? zijn hier mensen die een reu na castratie inderdaad hebben zien veranderen ? Of zijn dat indianenverhalen ?

Laatst bijgewerkt door Toon op do aug 08, 2013 8:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 07, 2013 9:08 am 

Ik ken reuen die rustiger zijn geworden na de castratie, reuen die vanwege de geurverandering belaagd werden door andere reuen met alle gevolgen van dien. Teven die feller zijn geworden maar ook weer teven die stabieler zijn geworden. Castratie is een gok.
Ik denk dat het aan de reden ligt waarom je je hond laat helpen. Bij een bmo bij een teef is de keus vrij makkelijk, bij gedragstechnische problemen zou ik mezelf eerst achter mijn oor krabben of het niet iets qua opvoeding zou kunnen zijn.

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 12, 2013 8:30 am 

Thxs voor de info.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 3:53 pm 

Hier een gecastreerde reu!!!
Ik heb Dorian 3 maandjes geleden laten castreren.
Qua karakter is Dorian absoluut niet veranderd,fietsen,behendigheid,speuren,gehoorzaamheid hij doet alles nog steeds met volle overgave/veel plezier,dus de pit is er door de castratie niet uit!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do sep 19, 2013 6:35 pm 

***puppy*** schreef:
Ik ken reuen die rustiger zijn geworden na de castratie, reuen die vanwege de geurverandering belaagd werden door andere reuen met alle gevolgen van dien. Teven die feller zijn geworden maar ook weer teven die stabieler zijn geworden. Castratie is een gok.
Ik denk dat het aan de reden ligt waarom je je hond laat helpen. Bij een bmo bij een teef is de keus vrij makkelijk, bij gedragstechnische problemen zou ik mezelf eerst achter mijn oor krabben of het niet iets qua opvoeding zou kunnen zijn.

Misschien een beetje off topic, maar ik ben wel erg benieuwd naar je onderbouwing in mijn geval. Ik overweeg mijn teef te laten steriliseren omdat ze nu al (slechts 2x loops geweest) ontzettend veel last heeft van schijnzwangerschappen. Ze ligt zo'n beetje huilend in een hoekje, het is echt zielig om te zien. Tel daar de zwaar verminderde kans op tepellijstkanker bij op (Wat alle hollanderteven die we tot nu toe gehad hebben hebben gekregen op latere leeftijd) en ik neig naar sterilisatie. Heb jij een goed argument om het toch niet te laten doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 20, 2013 9:34 am 

Suuz schreef:
***puppy*** schreef:

Misschien een beetje off topic, maar ik ben wel erg benieuwd naar je onderbouwing in mijn geval. Ik overweeg mijn teef te laten steriliseren omdat ze nu al (slechts 2x loops geweest) ontzettend veel last heeft van schijnzwangerschappen. Ze ligt zo'n beetje huilend in een hoekje, het is echt zielig om te zien. Tel daar de zwaar verminderde kans op tepellijstkanker bij op (Wat alle hollanderteven die we tot nu toe gehad hebben hebben gekregen op latere leeftijd) en ik neig naar sterilisatie. Heb jij een goed argument om het toch niet te laten doen?

Ik zou niet te jong steriliseren. 3 of 4 jaar is beter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 20, 2013 9:48 am 

Toon schreef:
Ik wil dus een hollander bij m,n Xherderteef. Geen pup (misschien later eens). Wat is aan te raden ? een gecastreerde of een intakte reu ? M,n teefje is gesteriliseerd.

Als je teef toch niet meer loops wordt, hoeft de reu niet per se gecastreerd te zijn. Kijk gewoon eens bij het aanbod aan herplaatsers en kies een hond uit die je aanspreekt, en die ook bij je teef past. Wel of niet gecastreerd maakt dan niet uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 20, 2013 5:56 pm 

Pauline schreef:
Als je teef toch niet meer loops wordt, hoeft de reu niet per se gecastreerd te zijn. Kijk gewoon eens bij het aanbod aan herplaatsers en kies een hond uit die je aanspreekt, en die ook bij je teef past. Wel of niet gecastreerd maakt dan niet uit.

Helemaal mee eens :smt023

Er staan overigens op het moment hele leuke reuen ter herplaatsing....

Bas, geb. 01-07-2009 Onyx v.d. 's-Gravenschans

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 21, 2013 7:24 am 

Bij sterilisatie blijft de kans op kanker bij castratie is die weg dus sterilisatie is dan volgens mij geen optie.

Er staan hele leuke reuen in de herplaatsing en een intakte reu kan bij een gecastreerde teef.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 21, 2013 4:07 pm 

Kan een 1-jarige reu bij m,n 7-jarige(dominante)teef ?, of is het beter een reu d,r bij van ongeveer de zelfde leeftijd ? Ik heb hier in het verleden een intakt reutje (Fr. Stabij) op visite gehad, die wilde meteen m,n (volwassen) hollander-teef beklimmen, die werd meteen door m,n teef de keuken in geboebiet. Ging die reu in de keuken haar ligkussen staan rijen. Ha HAA. Daar zat natuurlijk ook een tevenlucht aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 21, 2013 9:41 pm 

Over het algemeen hebben reuen respect voor teven en dan maakt het niet uit of de teef 7 jaar is en de reu jong volwassen. Maar er gaat toch altijd eerst een kennismaking aan vooraf waarin je kunt zien hoe beide honden op elkaar reageren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 21, 2013 10:33 pm 

Een 1ste kennismaking is altijd leuk om te zien. Dat gaat meestal goed. De reu moet wel los kunnen in het bos, en dan sociaal zijn naar kinderen en (kleine) honden (is m,n teef ook). Alleen dan kan ik zorgenloos door het bos fietsen, skaten, steppen of wandelen. Wat ik nu dagelijks met 1 hond (teef) doe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 22, 2013 7:58 am 

Je moet idd eerst de kennismaking afwachten, je weet nooit hoe ze op elkaar reageren. En een reu die meteen een teef berijd heeft weinig respect voor een andere hond en dat is hem waarschijnlijk ook niet bijgebracht. een reu berijd niet zomaar een teef of het moet uit dominantie komen dat hij de ranghoogste wil zijn.
Of de reu in kwestie aan je eisen voldoet dat is altijd afwachten en de eerste tijd zal een hond in zn nieuwe huis ook afwachtend zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur