Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu do jun 20, 2019 12:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sporten met de hond los.
BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 5:48 pm 

Als ik nu sport, loopt de hond altijd los (teefje 7 jaar Xhusky/herder). Mijn toekomstige 2de hond zal dit ook moeten aanwennen. Ik zelf denk aan een teefje erbij, omdat hier in ,t bos best veel reuen lopen dagelijks. Mijn teefje probeert bijna elk reutje voorzichtig uit of er gespeeld kan worden. Vaak wel dus.. Prima, dan wacht ik altijd even tot ze uitgespeeld zijn, voordat we verder gaan. Vraag ? wat nou, als er een 2de hond van mij bij zou lopen ? Als die 2de hond een reu is, word tie dan jaloers misschien, dus knokken ?. Of kan een 2de teef ook gaan dwarsliggen in zo,n situatie ? Kenners zullen zeggen ¨alles is mogelijk¨. Ik bedoel, wat is het meest voordehandliggende ? Hebben jullie nog tips ? of zo iets dergelijks meegemaakt ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 5:58 pm 
Site Admin

Tja, lastige vraag.
Een reu kan inderdaad wat meer de neiging hebben om zijn roedel bij elkaar te houden en te verdedigen, maar vlak een teef niet uit.
Een groter risico van een teef erbij vind ik echter de onderlinge "rangorde" van de teven. Ik heb 10 jaar lang meerdere teven bij elkaar gehad (Boxer, Hollandse Herder en Mechelse Herder) en helaas ook behoorlijke knokpartijen, waarbij de Hollandse Herder (Marouck) altijd de aanstichtster was. En knokkende teven is heftig, teven vechten smerig en geven niet op, ingrijpen en ze uit elkaar halen is dan ook bijna altijd noodzakelijk want ze kunnen doorgaan tot er 1 het loodje legt. Mijn teven waren dan ook altijd gescheiden als ik er niet bij was.
Naar vreemde honden vind ik ze wel makkelijker (maar mijn beperkte ervaring met reuen betreft een patserige Boxerreu en mijn huidige patserige en asociale Mechelreu)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 7:22 pm 

Jaah, reu of teef erbij ? In beide gevallen, ga ik nog genoeg meemaken. Zal niet zonder (kleerscheuren, ha ha) slag of stoot verlopen. Als ik mijn plan voor een 2de hond doorzet, dan doe ik dat zo wiezo als ik een paar weken vrij ben. Dan kan ik de hele dag gaan zitten kijken hoe ze samen zijn, en meteen ingrijpen als dat nodig is.. Misschien dat een jong teefje erbij sneller onderdanig zal zijn tegenover mijn volwassen (dominante)husky/herderteef ?. ik weet ,t nog niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 9:22 pm 
Site Admin

Toon schreef:
Jaah, reu of teef erbij ? In beide gevallen, ga ik nog genoeg meemaken. Zal niet zonder (kleerscheuren, ha ha) slag of stoot verlopen. Als ik mijn plan voor een 2de hond doorzet, dan doe ik dat zo wiezo als ik een paar weken vrij ben. Dan kan ik de hele dag gaan zitten kijken hoe ze samen zijn, en meteen ingrijpen als dat nodig is.. Misschien dat een jong teefje erbij sneller onderdanig zal zijn tegenover mijn volwassen (dominante)husky/herderteef ?. ik weet ,t nog niet.

Onderling is reu en teef meestal gemakkelijker, echter met vreemde honden zijn teven wellicht weer handiger. Moeilijk moeilijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 24, 2013 8:18 am 

Om het jezelf thuis makkelijk te houden zou ik voor een reu gaan of heel erg goed kijken wat voor combi qua teven je gaat maken.

Hier 2 teven thuis waarbij zelfs een greintje spanning afgekapt wordt, mocht dit ooit fout gaan dan ligt de fout bij mij.

Afbeelding
mijnhollandertje.webklik.nl
http://www.hondentrainingaanhuis.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 24, 2013 8:47 am 
Site Admin

Ik heb een hele tijd reu teef gehad hier, nu reu en 2 teven maar die ene is nog jong. Ik denk dat je, in welke keus je ook maakt, het zo moet zien; het is gewoon jouw taak om heel duidelijk te zijn. Alleen dan kun je problemen voorkomen. Maar zoals Inge al zegt, een reu kan macho doen, maar als je een teef hebt die vervelend is, is dat vaak weer heftiger. Je weet het niet. Natuurlijk kun je wel bij je pup-keuze al letten op een niet zo dominant type in het nest. Zo'n hond zal zich eerder schikken naar een lagere positie dan de macho uit het nest. En of dat dan een reu of teef moet zijn, ik zou gewoon bedenken wat je zelf het meest aanspreekt, problemen kun je met allebei hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 24, 2013 9:38 am 

Indien je besluit een pupje te nemen heeft de oudere hond een grote rol in de opvoeding, dit hebben wij altijd als een voordeel ervaren.
Als je een oudere teef erbij neemt kun je , zeker bij een proefperiode, inschatten hoe de honden met elkaar omgaan en of het karakter van de nieuwe hond bij jullie past.
Wij hebben zelf altijd meerdere honden gehad. Maar wel steeds meerdere reuen en kwam de nieuwe hond als pup. Twee keer hebben we een teefje bij de reuen gehad en het was prachtig om te zien dat de reuen zoveel respect hebben voor de teef. Maar bedenk wel dat twee keer in het jaar een loopse teef in de buurt van de reu voor baas en honden geen pretje is!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 24, 2013 6:49 pm 

Loops is ze niet meer. 3 jaar geleden is ze geholpen, en gelukkig 100 % dezelfde gebleven. Ze rijdt op reuen.. En het pitbull-teefje van 6 maanden (geloof ik, zoiets), van de buren heeft bij de 1ste ontmoeting alle hoeken van het balkon gezien. En was meteen haar dagelijkse speelvriendinnetje.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur