Hollandse Herder-forum

Voor liefhebbers van de Hollandse Herder!! Ter promotie en instandhouding van het ras! Onafhankelijk van de NHC!
Het is nu vr aug 17, 2018 12:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2013 5:07 am 

Ik leg mijn vraag even uit aan de hand van de Alaskan Malamute, omdat ik dat ras erg goed ken. Stel binnen een nest wordt een of worden twee honden op volwassen leeftijd ingeslapen door gedragsproblemen/agressie, en er ligt geen aantoonbare ziekte aan ten grondslag (bv hersentumor en/of erge pijn) dan kan ik de conclusie trekken dat er een aanleg voor intolerantie naar mensen toe in de lijn zit. Iets dat totaal niet rastypisch is. Malamutes zijn ten slotte (en horen dat te zijn) zeer tolerant naar mensen toe. Het is een van de criteria waarop deze honden van oudsher werden geselecteerd, hun vriendelijke en open aard. Ergens is er dan volgens mij iets mis gegaan bij de selectie van ouderhonden. Het verklaren ahv onkunde van de eigenaren is bij dit ras niet erg logisch, want je moet echt al vreselijk onkundig zijn om agressie in ons type te creeeren. Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar toch niet het eerste waar ik aan zou denken.

Hoe zit dit bij de HH? Hoe interpreteren jullie het als een of enkele honden uit een nest door gedragsproblemen zijn ingeslapen op volwassen leeftijd (zonder dat ziekte een gekende rol speelt)? Hoe kijk je dan naar de ouders/voorouders van deze honden? Hoe aanwezig is de kans op gedragsproblemen bij een onkundige eigenaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2013 11:33 am 

Het lijkt mij dat het bij de Hollandse Herder eerder fout kan gaan, zeker wanneer de hond niet goed wordt begeleid en/of begrepen, en dan denk ik hierbij vooral aan de eerste 18 mnd. Als een HH pup/jonge hond niet voldoende indrukken op doet en over eventuele angst of onzekerheid wordt geholpen, kan dit problemen gaan opleveren. In het verleden hebben we dit in de praktijk gezien en toen werd het verzet genoemd. Ik heb op dit forum ook verschillende voorbeelden voorbij zien komen.
De Hollander wordt gebruikt als waak- en verdedigingshond en heeft een lagere bijtdrempel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 25, 2013 6:14 am 

Dank je, Trudy. Verzet, ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen als een hond niet zelfzeker is (gemaakt).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 9:36 pm 

Esther Q schreef:
Ik leg mijn vraag even uit aan de hand van de Alaskan Malamute, omdat ik dat ras erg goed ken. Stel binnen een nest wordt een of worden twee honden op volwassen leeftijd ingeslapen door gedragsproblemen/agressie, en er ligt geen aantoonbare ziekte aan ten grondslag (bv hersentumor en/of erge pijn) dan kan ik de conclusie trekken dat er een aanleg voor intolerantie naar mensen toe in de lijn zit
Hoe zit dit bij de HH? Hoe interpreteren jullie het als een of enkele honden uit een nest door gedragsproblemen zijn ingeslapen op volwassen leeftijd (zonder dat ziekte een gekende rol speelt)? Hoe kijk je dan naar de ouders/voorouders van deze honden? Hoe aanwezig is de kans op gedragsproblemen bij een onkundige eigenaar?
Is het niet het probleem dat juist bij zeer gewilde rassen Alaskan bv heeft er ook onder geleden erop op zeker moment alleen gefokt is alaskan X alaskan = alaskan? het feit dat een hond op een alaskan leek was dan al voldoende. op zon manier ga je de karakter eigenschappen voorbij en krijg je dus allerlei eigenschappen die dan niet gewenst zijn, nog voorheen in het ras aanwezig waren. Notabene in een golden retrevier lijn was al jaren bekend ze niet fris waren kwa gedrag als huishond maar omdat ze zo goede kans gaven op jacht was dit oogluikend toegestaan. honden die dus moesten inslapen omdat er gezwegen werdt over het feit er voorouders inzaten met bijtincidenten die niet onder de noemer oeps ongelukje konden vallen. Dit gevaar is dus bij allen rassen tevinden als men puur voor uiterlijk gaat.dit gevaar is dus verborgen zolang er geen openheid is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 27, 2013 4:00 am 

@Mazzel, ja, zeker is het gevaar bij alle rassen mogelijk. Maar bij een malamute die agressief gedrag vertoont naar mensen (ik weet toevallig van een malamute die dit doet) zou ik toch terecht sneller denken dat er 'verkeerd' geselecteerd is bij de fok, dan bij de HH? Ik bedoel, het klinkt wel heel logisch dat een HH een veel lagere bijtdrempel heeft dan een malamute en een 'fout' in de opvoeding dus eerder tot bijtproblemen kan leiden? Ik vraag het omdat ik toch wel af en toe dit soort verhalen tegenkom op internet, honden die zijn ingeslapen door gedragsproblemen. En ik vraag me af of ik mij dan zorgen moet maken over de voorouders of niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 27, 2013 10:42 pm 

Wanneer je de berichten op internet leest kun je over het algemeen wel een indruk krijgen uit de verhalen van de eigenaar wat er aan de uiteindelijke beslissing is vooraf gegaan. En soms denk je: hoe is het mogelijk dat iemand zo met zijn hond kan omgaan, dat is vragen om moeilijkheden. Er wordt heel vaak de schuld bij de hond neergelegd ipv van deze bij zich zelf te zoeken. Wij hebben ooit een 6 jarige (stamboom)terrier opgenomen waarbij ik een verklaring moest tekenen dat ik de vorige eigenaar niet aanprakelijk zou stellen voor schade die ik zou oplopen. De inmiddels derde eigenaar was zelf al te vaak gebeten, hij moest worden afgemaakt.
Hij was gevaarlijk, we hebben twee maanden geen visite in huis durven hebben. De riem moest als een lasso om. Je been over de andere slaan of je arm strekken om de krant te pakken was al genoeg om blind om hem heen te happen. Ik heb contact opgenomen met de fokker, ze had de ouders in huis en deze waren bijzonder betrouwbaar. Ze kon zich echter de eerste eigenaar nog heel goed herinneren. In het begin reuze enthousiast, later had hij steeds vaker gebeld en op een gegeven moment deugde er niets meer van het jonge hondje. Het is uiteindelijk goed gekomen, hij is op 16 jarige leeftijd in mijn armen ingeslapen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 28, 2013 4:05 am 

Dat is een duidelijk voorbeeld!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur